Kirjoittaja Aihe: Erittäin valitettavaa  (Luettu 13578 kertaa)

alwstar

• Käyttäjä
  • Ajattele mitä teet, ettet tee mitä ajattelet
    • Profiili
    • Alwstar taidesivut
Erittäin valitettavaa
« : 02.02.08 - klo:13.14 »
Linuxia mainostettiin ja kehotiin aina ennen siitä, että se toimii vanhoissakin koneissa. Vaan eivätpä enää nämä uudet versiot ainakin ubuntussa valitettavasti on kehityksessä menty suuntaan joka ei enää sovi tähän vanhaan profilointiin.
Muistaakseni 5 versiot olivat vielä sellaisia, jotka toimivat koneessa kun koneessa. Sen jälkeen on kehitys mennyt siihen suuntaan, etten ainakaan minä enää voi suositella aivan kadunmiestä asentamaan koneelleen ubuntua. En kestä sitä, että puhelimet alkavat soida ja aletaan selittämään, että taas tuo ja tuo ei toimi ja silleen.
En ymmärrä miksi on menty tällaiseen suuntaan. Onhan se hienoa kun on kaikki pyörivät näyttöefektit ja silleen, muuta entäs kun on kone joka pimentää näytön kun siinä ei ole resusseja tuollaisen käyttöön ja ohjelma yrittää sitä kytkeä päälle. Tässä 7.10 versiossa se on taidettu korjata, mutta on tullut muuta ongelmaa. Esimerkiksi minulla ei läppäri suostu yhdistymään nettiin millään. Olen kaikki kommervenkit yrittänyt mutta ei tulosta.
Taitaa olla pakko ladata siihen xp takaisin. Nyyh!
Alwstar

larpa

• Vieras
Vs: Erittäin valitettavaa
« Vastaus #1 : 02.02.08 - klo:13.40 »
Mitä nämä kommervenkit on jota olet yrittänyt?
Minkälainen nettiyhteys?
Voitaisiin kokeilla kuitenkin ratkaista ongelma.

masa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 02.02.08 - klo:13.41 »
Älä hyvä mies takas siihen XP:hen mene ;)

Vanhemmille koneille voi koittaa kevytdistroja tai sitten Ubuntun alternate-installia ja kevyttä ikkunamanageria
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

Stanner

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 02.02.08 - klo:14.07 »
Linuxia mainostettiin ja kehotiin aina ennen siitä, että se toimii vanhoissakin koneissa.

Kyllä linux toimii vieläkin vanhoissa koneissa. Ei välttämättä kaikissa, mutta ainakin niissä, joissa on linux-yhteensopivat osat.

Lainaus
Vaan eivätpä enää nämä uudet versiot ainakin ubuntussa valitettavasti on kehityksessä menty suuntaan joka ei enää sovi tähän vanhaan profilointiin.

Ubuntu on vain yksi linux distro. Olet aivan oikeassa, että ubuntu vaatii jo koneelta enemmän, mutta on ubuntustakin olemassa kevyempiä vaihtoehtoja. Jos ei löydy riittävän kevyttä, niin aina voi vaihtaa distroa. Todella kevyitä ovat sitten jo esim. puppylinux tai damn small linux.

Kyllä sen linuxin saa pyörimään vanhassakin koneessa. Ubuntua ei välttämättä, mutta linuxin kyllä.

mgronber

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.02.08 - klo:14.11 »
Linuxia mainostettiin ja kehotiin aina ennen siitä, että se toimii vanhoissakin koneissa.

Ja tämä väite pitää edelleen paikkaansa.

Lainaus
Vaan eivätpä enää nämä uudet versiot ainakin ubuntussa valitettavasti on kehityksessä menty suuntaan joka ei enää sovi tähän vanhaan profilointiin.

Onko Ubuntua mainostettu että se toimisi vanhoissakin koneissa? Jos on niin se väite ei välttämättä pidä paikkaansa aivan sellaisenaan ja ilman lisäehtoja. Gnome ja KDE vaativat molemmat melko paljon tehoja. Jos koneessa pyörii XP kunnolla niin silloin ei pitäisi KDE:n kanssakaan olla mitään ongelmia.

Jos koneessa ei ole liikoja tehoja niin sillon on syytä tyytyä johonkin keveään ikkunamanageriin täydellisen työpöytäympäristön sijasta.

Lainaus
Muistaakseni 5 versiot olivat vielä sellaisia, jotka toimivat koneessa kun koneessa.

Niiden julkaisusta on kaksi ja puoli vuotta. On aivan luonnollista että uudemmat jakelut vaativat enemmän tehoja: niissä on enemmän ominaisuuksia ja ne on suunniteltu hyödyntämään uudempien koneiden lisätehoja ja -ominaisuuksia.

Lainaus
Sen jälkeen on kehitys mennyt siihen suuntaan, etten ainakaan minä enää voi suositella aivan kadunmiestä asentamaan koneelleen ubuntua.

Minä en suosittelisi kadunmiestä asentamaan mitään käyttöjärjestelmää; hän ei kuitenkaan osaa tehdä sitä kunnolla eikä hänellä ole kiinnostusta asioiden opiskelemiseenkaan.

Lainaus
En ymmärrä miksi on menty tällaiseen suuntaan.

Ubuntu tähtää suuriin käyttäjämääriin ja silloin ei välttämättä kannata panostaa paljoakaan resursseja vanhoja koneita käyttävien tarpeisiin sillä he ovat varsin pieni käyttäjäryhmä.

Lainaus
Esimerkiksi minulla ei läppäri suostu yhdistymään nettiin millään. Olen kaikki kommervenkit yrittänyt mutta ei tulosta.

Tämä ei enää liity ylläolevaan tehovaatimus marinaan ja jos näistä nettiongelmista on käyty täällä jo keskustelua niin siihen olisi voinut linkata. Jos keskustelua ei ole käyty niin sitten voisi olla syytä luoda uusi aihe.

Lainaus
Taitaa olla pakko ladata siihen xp takaisin. Nyyh!

Ihan vapaasti jos siltä tuntuu että se on sopivampi/toimivampi.

Karri

• Käyttäjä
  • rlu #447877
    • Profiili
    • Vitonen Entertainment
« Vastaus #5 : 02.02.08 - klo:14.34 »
Ihan vapaasti jos siltä tuntuu että se on sopivampi/toimivampi.

Kunhan vaihto vain ei johdu vääristä syistä, niinkuin näyttäisi...
Ubuntu 9.04 | Asus P5K, Intel Core 2 Duo E8400 3,0 Ghz, PNY GeForce 8800 GTS 512 MB g92, Kingston HyperX 4GB DDR2 800mhz (1GBx4), 1TB SATA + 750 GB ATA + 750 GB ATA, Samsung Super Writemaster DVD+-RW Dual Layer SH-S223F

alwstar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Alwstar taidesivut
« Vastaus #6 : 02.02.08 - klo:14.44 »
Hmm..... Vastauksista päätellen on vallalla käsitys, että minä olisin näissä hommissa aivan vihreä, kuten sanotaan. Selvennykseksi voinen ilmoittaa, että on sitä jo tässä tullut useamman vuoden käytettyä Linuxia. Käytin Debiania pari vuotta ennenkuin jossain vaiheessa, varmaankin versiossa 4.10 tutustuin Ubuntuun ja olen käyttänyt sitä siitä lähtien. Ensin Debianin rinnalla.  Ubuntun kehityttyä ja oheisohjelmistojen lisääntyessä siirryin käyttämään Ubuntua tai oikeammin sen päälle asennettua Kubuntua koska silloin saan käyttöön suoraan synapticin joka Kubuntun versiosta puuttuu alkulatauksessa. Joten on senverran kokemusta, että voin sanoa kehityksen suunnasta jotain.

« Viimeksi muokattu: 02.02.08 - klo:14.54 kirjoittanut alwstar »
Alwstar

tanhu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.02.08 - klo:14.55 »
Alwstar, noin kokenut heebo osaakin sitten varmaan helposti asennella koneeseen kuin koneeseen vaikkapa Debianin perusasennuksen ja siihen jonkun kevyen ikkunamanagerin. Tämän yhdistelmän kanssa aika harva museoon kuulumaton tietokone hyytyy.

Dost

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 02.02.08 - klo:15.03 »
Onkohan sun läppärissä samanlainen jutska kuin mulla? En päässyt ethernetin kautta nettiin millään.

Ratkaisu:
tiedostossa /boot/grub/menu.lst etsi jotain, mikä näyttää edes pikkasen tältä
Koodia: [Valitse]
kernel /vmlinuz-2.6.22-14-386 root=UUID=808d296b-602a-4247-bab2-3a4c7861dc1c ro quiet splash

tai etsi pelkästään toi "splash" sana. Sitten yksinkertaisesti lisää tämän sanan jälkeen samalle riville "pci=noacpi"

reboottia.

Läppäri on siis mulla Hp Compaq 6720s

Noi valitukset käyttiksen toimimattomuudesta aina vaan lisääntyvät ja hyvä näin ;)

alwstar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Alwstar taidesivut
« Vastaus #9 : 02.02.08 - klo:15.41 »
Dost:   Eipä tepsinyt tuokaan
Alwstar

eliasj

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 02.02.08 - klo:16.25 »
Linuxia mainostettiin ja kehotiin aina ennen siitä, että se toimii vanhoissakin koneissa. Vaan eivätpä enää nämä uudet versiot ainakin ubuntussa valitettavasti on kehityksessä menty suuntaan joka ei enää sovi tähän vanhaan profilointiin.
Minusta Ubuntun minimivaatimukset ovat pienet: 256mt keskusmuistia ja 800MHz prosessori. Ei tuo mikään tehokone ole.
Tietenkin jos aikoo asentaa Ubuntun koneeseen, jossa 32mt keskusmuistia, tulee vaikeuksia. Silloin voi kokeilla esim. DSL:ää (Damn Small Linux).
alias vililikku

Ilokaasu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 02.02.08 - klo:16.43 »
Onko netti toiminut aiemmilla versiolla ? Toimiiko netti uusimmalla liveCDllä ? Kerro toki lisää millaista rautaa koneessasi on, etenkin nettipuolen osalta. Varmasti on jokin järkevä syy miksei nettisi toimi.

alwstar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Alwstar taidesivut
« Vastaus #12 : 02.02.08 - klo:18.20 »
Live CD:llä toimii moitteettomasti ja edellisillä versioilla toimi. Tää on Fujitsu-Siemens Amilo A7600 En sen paremmin ole viitsinyt asiaan perehtyä. Siinä on tuollainen Sutecomin langaton kortti ja normaali ADSL laajakaista. Modeemina on ZyXel 600 HW-61 jossa on neljälle koneelle kiinteä ja sitten langaton yhteys. Olen pikkuhiljaa kyllästynyt kun olen kaikkea mitä ennen olen tiennyt kokeillut ja kaikkea mitä olen netistä pöytäkoneella löytänyt, eikä mikään tepsi. Olen myös ladannut niin Ubuntun asennus CD;llä ja alternative CD:llä siihen eikä mitään eroa. Aina kadottaa yhteydet eth0 ja wlan0. Nuo lo ja eth0:avahi sekä wlan0:avahi näyttävät toimivan mutta niillä ei pääse nettiin.
Alwstar

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 02.02.08 - klo:18.26 »
Minusta Ubuntun minimivaatimukset ovat pienet: 256mt keskusmuistia ja 800MHz prosessori. Ei tuo mikään tehokone ole.
Tietenkin jos aikoo asentaa Ubuntun koneeseen, jossa 32mt keskusmuistia, tulee vaikeuksia. Silloin voi kokeilla esim. DSL:ää (Damn Small Linux).

Mistähän raapaisit tuon hardisvaatimuksen
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements kertoo:

Lainaus
Minimum requirements
      300 MHz x86 processor
      64 MB of system memory (RAM)
      At least 2 GB of disk space (for full installation and swap space)
      VGA graphics card capable of 640x480 resolution
      CD-ROM drive

If your system has less than 192 MB of system memory, use the Alternate Installation CD.

Recommended minimum requirements
      500 MHz x86 processor
      192 MB of system memory (RAM)
      8 GB of disk space
      Graphics card capable of 1024x768 resolution
      Sound card
      A network or Internet connection

Pyöritän toimistollani Gutsyä 300MHz & 256Mram koneella ja appivanhemmille asensin aikanaan Dapperin 333MHz & 128Mram  koneeseen. Ja pyörivät kohtuullisesti aikuisten käytöllä En kyllä suosittele montaa käyttäjää auki yhtäaikaa,on se sitten jo sen verran tahmeaa, varsinkin 128-megalla ;D Appivanhemmilla on nykyään 384M samalla emolla. Samoin isäukkoni (70v) ajelee Feistyä 333MHz & 384Mram yhdistelmällä.

Alwstar ei ole vieläkään vaivautunut kertomaan nettiliittymänsä ja koneensa speksejä, niin vaikeatapa on yrittää auttaa Rammin määrä, näytönohjain ja sen rammin määrä, verkkopiiri jne. ja mikä ubuntun versio olisivat hyvä lähtökohta. Vaikka täällä on päteviä auttajia,yhtään selvänäkijäksi ilmoittautunutta ei tietääkseni vielä ole joukossa ;D

Ja jos kyseessä on Xubuntu Gutsy, niin nettiongelmia todella on, ainakin livelätyllä ajellessa F-S:n läppärilläni, vaan nekin on ratkaistu ja ratkaisu löytyy foorumilta.

EDIT: miten kadottaa netin? kesken käytön vai koneen sammutuksen jälkeen ?

T:Jallu59

Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

alwstar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Alwstar taidesivut
« Vastaus #14 : 02.02.08 - klo:19.06 »
Sori, kävin vähän muualla välillä. Olen enemmänkin perehtynyt noihin pöytäkoneisiin joissa sentään saa jotain selkoa sisällyksestä jollei muuta niin purkamalla. Enpä ole tuohon läppäriin perehtynyt. Sain sen tuossa palkaksi yhdestä hommasta kun tilaajalla oli rahapula.
Se netti ei aukea ollenkaan kun avaa koneen. Ubuntu versio on 7.10 verkkopiirit näyttäisivät olevan Realtekin.
Luulen, että en ole saanut jotain asetuksia vain oikein vaikka ne on tehty niin kuin valmistaja on käsikirjassaan määritellyt ja välillä vähän toisinkin. Ihmettelen vaan kun laitan liveCD:n sisään niin kaikki pelaa.
Alwstar

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 02.02.08 - klo:19.09 »
Kirjoitapa päätteeseen
Koodia: [Valitse]
ifconfigja laita tuloste tänne, niin ihmetellään lisää.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

alwstar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Alwstar taidesivut
« Vastaus #16 : 02.02.08 - klo:19.18 »
Ei tuolla koneella pääse mitään lähettämään, mutta mikäli ymmärsin kaikki pitäisi olla kunnossa.
Mahtoiko tuo moderaattori tarkoittaa meitä kun ilmoitti, että tällä palstalla on sellaista keskustelua joka ei oikeastaan kuulu tänne puolelle. Mun tarttee nyt mennä ja lopetella tämän ihmettely..
Alwstar

Sorkkarauta

• Käyttäjä
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
« Vastaus #17 : 02.02.08 - klo:19.28 »
Heh heh.. ihan hyvä ja hauska provo johon on vielä lähdetty mukaan. Miksi et käytä sitä viitosversiota vanhan koneen kanssa? Ei kehitystä voi viedä eteenpäin huomioimalla kivi- ja kilpiaikaisen teknologian rajoitukset.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

MikkoJP

• Käyttäjä
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
« Vastaus #18 : 02.02.08 - klo:19.45 »
Olen osin samaa mieltä ketjun aloittajan kanssa: uudet työpöytäympäristöt alkavat vaatia liikaa integroiduilta näyttiksiltä. Kai se on niin, että kansa ja koodarit haluavat vaan karkkia työpöydälle...

Oma koneeni toimi ekat pari-kolme vuotta joka distrolla ongelmitta, nyt joutuu vaikeuksiin jatkuvasti äksän kanssa. Ensiksi hajosi TuxRacer, KDE4 on ihan toivoton.

Valitettavasti 1,98 gigainen prossu ja 768 megaa muistia taitaa olla nykymittapuun mukaan jo liian vähän uusimmille työpöytäympäristöille.

Onneksi LyX, LaTeX ja kumpp. eivät vaadi karkkia kauniin tulosteen luomiseksi.
« Viimeksi muokattu: 02.02.08 - klo:19.51 kirjoittanut MikkoJP »

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 02.02.08 - klo:20.37 »
Valitettavasti 1,98 gigainen prossu ja 768 megaa muistia taitaa olla nykymittapuun mukaan jo liian vähän uusimmille työpöytäympäristöille.

Kyllä minulla vastaava (2.2GHz + 512MB ts. yli 3 v. vanha) toimii, kunhan ei halua karkkeja. Eli metacity toimii oikein hyvin.

Totta on kuitenkin, ettei Ubuntua ole tarkoitettukaan hitaiden koneiden omistajille. Onneksi siihen on vaihtoehtoja.