Linuxia mainostettiin ja kehotiin aina ennen siitä, että se toimii vanhoissakin koneissa.
Ja tämä väite pitää edelleen paikkaansa.
Vaan eivätpä enää nämä uudet versiot ainakin ubuntussa valitettavasti on kehityksessä menty suuntaan joka ei enää sovi tähän vanhaan profilointiin.
Onko Ubuntua mainostettu että se toimisi vanhoissakin koneissa? Jos on niin se väite ei välttämättä pidä paikkaansa aivan sellaisenaan ja ilman lisäehtoja. Gnome ja KDE vaativat molemmat melko paljon tehoja. Jos koneessa pyörii XP kunnolla niin silloin ei pitäisi KDE:n kanssakaan olla mitään ongelmia.
Jos koneessa ei ole liikoja tehoja niin sillon on syytä tyytyä johonkin keveään ikkunamanageriin täydellisen työpöytäympäristön sijasta.
Muistaakseni 5 versiot olivat vielä sellaisia, jotka toimivat koneessa kun koneessa.
Niiden julkaisusta on kaksi ja puoli vuotta. On aivan luonnollista että uudemmat jakelut vaativat enemmän tehoja: niissä on enemmän ominaisuuksia ja ne on suunniteltu hyödyntämään uudempien koneiden lisätehoja ja -ominaisuuksia.
Sen jälkeen on kehitys mennyt siihen suuntaan, etten ainakaan minä enää voi suositella aivan kadunmiestä asentamaan koneelleen ubuntua.
Minä en suosittelisi kadunmiestä asentamaan mitään käyttöjärjestelmää; hän ei kuitenkaan osaa tehdä sitä kunnolla eikä hänellä ole kiinnostusta asioiden opiskelemiseenkaan.
En ymmärrä miksi on menty tällaiseen suuntaan.
Ubuntu tähtää suuriin käyttäjämääriin ja silloin ei välttämättä kannata panostaa paljoakaan resursseja vanhoja koneita käyttävien tarpeisiin sillä he ovat varsin pieni käyttäjäryhmä.
Esimerkiksi minulla ei läppäri suostu yhdistymään nettiin millään. Olen kaikki kommervenkit yrittänyt mutta ei tulosta.
Tämä ei enää liity ylläolevaan tehovaatimus marinaan ja jos näistä nettiongelmista on käyty täällä jo keskustelua niin siihen olisi voinut linkata. Jos keskustelua ei ole käyty niin sitten voisi olla syytä luoda uusi aihe.
Taitaa olla pakko ladata siihen xp takaisin. Nyyh!
Ihan vapaasti jos siltä tuntuu että se on sopivampi/toimivampi.