Dell Optiplex Gx110, 256Mt SDRAM, 14,3Gt Maxtor, 17" CRT monitori, Dell Quietkey -näppäimistö ja rullahiiri, tuommoinen tuli ostettua vajaat kaksi vuotta sitten, kun olin köyhä 1. vuoden opiskelija (nyt olen 3. vuoden köyhä opiskelija :-D) ammattikoululta, käyttistä ei tullut mukana, joten se piti hankkia erikseen, luulin saavani Windowsin halvalla, ja nähtyäni XP:n hinnan päätin antaa koneen toistaiseksi olla. Sitten törmäsin kirjastossa johonkin mikä kiinnitti huomioni.
Kirja.
LINUX KÄYTTÖKUNTOON
Siihen mennessä tiesin Linuxista sen mitä puskaradiosta olin kuullut, siitä huolimatta päätin koittaa, joten lainasin tuon kirjan, siinä oli mukana Mandrake 5.2 (muistaakseni), testailin sitä, koitin sitten uudempaa IT-Linuxia, välillä SOT-Linuxia, en muista tarkkaa järjestystä, mitä nyt sattui kirjastosta kulloinkin silmiin osumaan, ja lopuksi päädyin Spectra Linuxiin, käytin sitä kesään (2006) asti, jolloin tutustuin Ubuntuun.
Nyt on käytössä kaksi distroa, PCLOS ja OpenSuSE, suse tuossa samaisessa Dellissä, josta olin vielä kuukausi sitten aikeissa tehdä palvelimen, Apachenkin jo asensin ja testasinkin sitä, siihen se sitten jäikin.
Syy miksi käytän Linuxia?
1) Mikkisofta on paska
2) Mikkisofta maksaa
3) Linux on ilmainen (jos ei ole, se ladataan µtorrentilla)
4) Mikkisofta on paska
5) Linux toimii vaikka rannekellossa
6) Sanoinko jo että Mikkisofta on paska?
Ja miksi Ubufoorumilla? no, tämä nyt on tällä hetkellä suosituin distro Suomessa, jolla on oma foorumi, jos tulee onkelmia, saa apua varmemmin kuin irkissä yms. Lisäksi Ubuntua on helpompi alkaa levittää kuin monia muita jakeluja.