Kirjoittaja Aihe: Miten kiinnostuitte linuxista?  (Luettu 10121 kertaa)

larpa

  • Vieras
Vs: Miten kiinnostuitte linuxista?
« Vastaus #20 : 01.02.08 - klo:22.11 »
Kaikki alkoi eräänä kauniina päivänä kun kiintolevy ruksutti tavanomaiseen tapaan ja ihmettelin sitä ääntä. Kone lataa jotain vaikka en tee mitään.
Kohta pomppasi antivir-ilmoitus, että taas on tullut viruksia ja haittaohjelmia. Ei muuta kun poisteleen. Tämän tehtyäni piti päivittää jokin servicepack tms. että kone pystyi taas tekemään jotakin juttuja, no eihän se mennyt putkeen =>  >:( .
Käyttöjärjestelmä sekosi ja sekosi aina, vaikka mitä teki ja se teetti töitä...välillä luulin, että raudassa on vikaa, mutta ei. Kone oli uusi, mutta miehestä tuli vanha ja hajonnut. Monien tuskaisten vääntämisien jälkeen tutustuin linuxiin, koska oli pakko, nimittäin sen aikainen käyttöjärjestelmä ei enään alkanut boottaamaan vaikka olin tehnyt kaikki kepulikonstit ja asentanut järjestelmän ties kuinka monesti uudelleen.  :'(
Ajattelin linux-kiekon saatuani, että pitää varata aikaa että saan linuxin asennettua, koska sehän on niin vaikea asentaa. Ihmetys oli suuri, linuxi asentui ja toimi paremmin kuin edellinen käyttöjärjestelmä. Sen koommin en ole linuxista luopunut, miksi olisin.
Syyt linuxin käyttämiseen: Paras.  :-X

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Miten kiinnostuitte linuxista?
« Vastaus #21 : 01.02.08 - klo:22.26 »
Dell Optiplex Gx110, 256Mt SDRAM, 14,3Gt Maxtor, 17" CRT monitori, Dell Quietkey -näppäimistö ja rullahiiri, tuommoinen tuli ostettua vajaat kaksi vuotta sitten, kun olin köyhä 1. vuoden opiskelija (nyt olen 3. vuoden köyhä opiskelija :-D) ammattikoululta, käyttistä ei tullut mukana, joten se piti hankkia erikseen, luulin saavani Windowsin halvalla, ja nähtyäni XP:n hinnan päätin antaa koneen toistaiseksi olla. Sitten törmäsin kirjastossa johonkin mikä kiinnitti huomioni.

Kirja.

LINUX KÄYTTÖKUNTOON

Siihen mennessä tiesin Linuxista sen mitä puskaradiosta olin kuullut, siitä huolimatta päätin koittaa, joten lainasin tuon kirjan, siinä oli mukana Mandrake 5.2 (muistaakseni), testailin sitä, koitin sitten uudempaa IT-Linuxia, välillä SOT-Linuxia, en muista tarkkaa järjestystä, mitä nyt sattui kirjastosta kulloinkin silmiin osumaan, ja lopuksi päädyin Spectra Linuxiin, käytin sitä kesään (2006) asti, jolloin tutustuin Ubuntuun.

Nyt on käytössä kaksi distroa, PCLOS ja OpenSuSE, suse tuossa samaisessa Dellissä, josta olin vielä kuukausi sitten aikeissa tehdä palvelimen, Apachenkin jo asensin ja testasinkin sitä, siihen se sitten jäikin.

Syy miksi käytän Linuxia?
1) Mikkisofta on paska
2) Mikkisofta maksaa
3) Linux on ilmainen (jos ei ole, se ladataan µtorrentilla)
4) Mikkisofta on paska
5) Linux toimii vaikka rannekellossa
6) Sanoinko jo että Mikkisofta on paska?

Ja miksi Ubufoorumilla? no, tämä nyt on tällä hetkellä suosituin distro Suomessa, jolla on oma foorumi, jos tulee onkelmia, saa apua varmemmin kuin irkissä yms. Lisäksi Ubuntua on helpompi alkaa levittää kuin monia muita jakeluja.
« Viimeksi muokattu: 01.02.08 - klo:22.28 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

kapo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Miten kiinnostuitte linuxista?
« Vastaus #22 : 01.02.08 - klo:22.37 »
Käytin windows xp:tä onnellisen tietämättä mistään muusta kunnes ystäväni kertoi ubuntusta. Olin toki tätä ennenkin kuullut linux-jakeluista,mutta pidin niitä vaikeina ja spesialisteille suunnattuina. Latasin ubuntu 6.06 LTS- levyn ja asensin sen ikivanhaan pentium-2:een,siitä se lähti ja jatkuu hamaan ikuisuuteen asti ellei jotain aivan uskomatonta tapahdu. Täytyy tunnustaa että vielä reilun vuoden jälkeen komentorivi on kaikkea muuta kuin hallussa,mutta uutta opetellaan aina kun aikaa on,ja ubuntu armahtaa entisiä windows-käyttäjiä sillä että lähes kaikkeen on graafinen työkalu olemassa.
Hyvästi lisenssimaksut,tervetuloa ajoittainen aivojumppa!

Mp9008

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Miten kiinnostuitte linuxista?
« Vastaus #23 : 02.02.08 - klo:02.25 »
Itse kiinnostuin jo kauan aikaa sitten kun kaverini raijasi jonkun debian (en muista versiota) ja sitä tuli pällisteltyä jonkun aikaa, eihän siinä toiminut silloin mikään, ei usb kovot, ei äänikortit, ei näyttis (tai varmaan toimi mut en saanut toimimaan koska olen käsi) mutta silti jäi positiivinen kuva. Rupesin jälleen pitkästä aikaa huvin vuoksi tutkimaan netistä mitä olisi nykyään tarjolla ja ubuntu nimi osui useampaan otteeseen silmiin ja uusi versiokin oli ilmestynyt joten muutaman päivän tutkin asioita ubuntusta ja pakkohan sitä oli koittaa ja nykyään 90% käytän ubuntua ja loput 10% xp:tä kun muutama ohjelma sitä vaatii.

juustohöylä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Miten kiinnostuitte linuxista?
« Vastaus #24 : 02.02.08 - klo:11.20 »
Joskus hamassa menneisyydessä kokeilin it linuxia huonolla menestyksellä.
Pieni uteliaisuus pysyi yllä ja hoksattuani 5.04 ubuntun se ilmestyi kovalevylleni xp:n rinnalle, ilmaiset asennuslevykkeet ja live cd houkuttiva tavattoman paljon.
Vähitellen tutustuin ja 6.06 räjäytti pankin, xp: käynnistyy enää kerran kuussa jos sitäkään, lähinnä kokeilu mielessä.
Omat syyni siirtymiseen:
Miksi hukata kalliita tehoja virustorjuntaan?
Ubuntu keskustelualueet, pikku ongelmiin iso apu.
Ohjelmat joita tarvitsen toimivat.



tmp

  • Vieras
Vs: Miten kiinnostuitte linuxista?
« Vastaus #25 : 02.02.08 - klo:11.31 »
Työelämässä tutustuin. Siirryttiin kehittämään laiteajureita Linuxille ja käyttöön otettiin RedHat 5.0. Siitä lähtien käyttänyt pääosin Linuxia, mutta myös joitain UNIX:eja ja tottakai eri Windowsseja. Nykyisin käytössä niin kotona kuin töissä Fedora 8/Rawhide ja työn ohessa osittain myös Windows Vista.

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Miten kiinnostuitte linuxista?
« Vastaus #26 : 02.02.08 - klo:12.05 »
Isoveli työnsi linuxia koneeseen viime vuosikymmenellä, sitten se oli hieman unohduksissa ja 2005 kun sain oman koneen, laitoin sen omaan koneeseen.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Miten kiinnostuitte linuxista?
« Vastaus #27 : 02.02.08 - klo:19.35 »
Niin, haluaisin täydentää edeltävää vastausta etten halua olla lukittuna yhteen toimijaan ja viime aikoina olen oppinut arvostamaan ettei kukaan yksittäinen taho luo keinotekoisia rajoitteita käyttämääni teknologiaan.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

AlkaaliMc

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Miten kiinnostuitte linuxista?
« Vastaus #28 : 04.02.08 - klo:20.49 »
juu kiinnostus lähti alunperin kaverin antamasta dsl:stä ja kun en siihen sillon osannut mitään asentaa :D mutta muuten se rökitti sillosessa vanhassa koneessani wintoosan 100-0, sitten eräänä päivänä törmäsin jossain ubuntuun ja free-ship sivuun joten päätin että tilaanpa tuon ja koittelen millainen se tämä on ja kuinka kävikään sen päivän jälkeen mun omassa koneessa ei ole ollut wintoosaa koskaan enkä sitä näytä tarvivankaan koska tietokonepelit ei oo mun juttu. juttua riittäs vielä jos kuinka mutta ehkä tämä vastaa itse kysymykseen joten jatketaan myöhemmin muista :)

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Miten kiinnostuitte linuxista?
« Vastaus #29 : 05.02.08 - klo:14.01 »
Kun eräänä päivänä vuonna 2000 oivalsin käyttäneeni jo pitkään päivittäin Win95:ksi naamioituja Linuxeja. Tuolloin kaikki Albert-Ludwigs-Universität -yliopiston (Freiburg, Saksa) opiskelijoille tarkoitetut sähköposti- ja surffilaudat pyörivät linuxilla.

Unixia olin käyttänyt jo 1992 alkaen sähköpostiin, nyysseihin ja myös www-surffailuun ennen muistaakseni Mosaicin ilmaantumista yliopiston koneille :) Tuolloin eivät kuvat tukkineet kaistoja, mainoksista tai multimediasta puhumattakaan.

Marbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 427
    • Profiili
    • Toimi.org
Vs: Miten kiinnostuitte linuxista?
« Vastaus #30 : 05.02.08 - klo:16.28 »
Aluks ihan pelkkä irssi+shell riitti kun windowsista käsin niillä leikin. Windows alko tympimään kun koko ajan sai raksuttaa joku virus skanneri tai joku muu vastaava taustalla ja siitähän se kone sitten kuormittu. Muutamat kerrat heitti blue-screeninki ja sit meni hermot totaalisesti. Kokeilin sit Linuxia jonkin aikaa, ehkä kuukauden pari. Alko tympiin kun "mikään" mitä halusin toimivan ei toiminu. No win takas. Sit se taas alko temppuileen niin päätin sitten harjotuksen vuoksi laittaa kotipalvelimen pystyyn missä pöyri ssh yhteys ja kotisivu mestat.

No sit kun palvelimen sain rullaamaan niin päätin taas, että prkl, nyt laitetaan omaan pöytäkoneeseenkin Ubuntu ja niin se sitten laitettiin. Ja sillon oli vuosi 2007 alkupuolta. Siitä asti ollut koneessani vain ja ainoastaan Ubuntu tai jokin muu Linux systeemi.

Linux user #460798

Serenase

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Miten kiinnostuitte linuxista?
« Vastaus #31 : 05.02.08 - klo:21.13 »
Aikanaan tuli kokeiltua jotain Mandrakea, joka ei sytyttänyt sitten yhtään... Vahingossa osui sitten myöhemmin Ubuntu silmiin ja tuli Dapper asennettua, dualboottiin xp:n kanssa. Xp ei sitten asennuksen jälkeen enää käynnistynytkään. Windowin kanssa tappeleminen kun jäi, onkin koneella tullut saatua aikaan paljon kaikkea järkevämpää... Tyttärelle (9v.) tuli hommattua juuri ensimmäinen oma kone, eikä ollut toista kysymystä etteikö esiasennettu Vista mennyt saman tien sileäksi Ubuntun alta. Tyttö on jonkin verran järjestelmää äiskän koneella testaillut, eikä aikanaan koulun alettua ollut yhtään huonompi yllätys että siellä olikin sama käytössä. Windows-allergia ilmeni aika raskaasti itselle uutta läppäriä hankkiessa johon käyttiksenä tulikin sitten mukana se toinen suuri...  :-\