Kirjoittaja Aihe: Irssi & ääkköset / skandit  (Luettu 84565 kertaa)

homekorva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Irssi & ääkköset / skandit
« : 18.08.05 - klo:14.21 »
eli tämä ongelma haittaa kaikkia irc-ohjelmia irssi jne...
kyllä nämä mun kirjoittamat skandit näyttää omalla näytöllä hyvältä mutta muitten kirjoittamat mun näytöllä
tai minun kirjoittamat skandit muitten näytöillä näyttävät ihan joltain muulta.
Eli oliskos tähän nyt sitten jotain ratkaisua?

edit/rhk: vaihdoin otsikon, vanha oli 'ääkköset kiusaa'. Yhdistin myös muita ketjuja samasta aiheesta tähän samaan ketjuun
« Viimeksi muokattu: 05.11.07 - klo:21.28 kirjoittanut Risto H. Kurppa »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #1 : 18.08.05 - klo:14.35 »
eli tämä ongelma haittaa kaikkia irc-ohjelmia irssi jne...
kyllä nämä mun kirjoittamat skandit näyttää omalla näytöllä hyvältä mutta muitten kirjoittamat mun näytöllä
tai minun kirjoittamat skandit muitten näytöillä näyttävät ihan joltain muulta.

'ongelma' johtuu siitä, että ubuntu käyttää oletuksena UTF8:a, joka on erittäin hyvä oletus ja mitä suurimmassa määrin nykyaikaa. hommaa ei kannata korjata millään editystä jarruttavalla ratkaisulla (esim. siirtyä kokonaan kielikohtaiseten merkistöjen käyttöön), vaan konffata käytetty merkistö sovelluskohtaisesti oikeaksi. esim .usenettiin riittää hyvin ISO-8859-1 (latin1) tai ISO-8859-15 (latin9).

Eli oliskos tähän nyt sitten jotain ratkaisua?

irssin kanssa simppeli ratkaisu voisi olla asettaa merkistökoodaus gnome-terminalissa halutuksi. Terminal -> Set Character Encoding ja sieltä sopiva vaihtoehto. aluksi siellä ei taida tosin olla kuin UTF8 joten ensimmäisellä kerralla joutuu hakemaan halutut koodaukset listaan Add or Remove...:n kautta. tuossa aikaisemmin mainitsemani koodaukset toimivat varmsti odotetulla tavalla.
Janne

homekorva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #2 : 18.08.05 - klo:15.59 »
Lainaus
tuossa aikaisemmin mainitsemani koodaukset toimivat varmsti odotetulla tavalla.
molempia kokeilemalla menee näppäimistö kokonaan puuroksi.... ei edes entteri toimi ???

ReiKn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #3 : 18.08.05 - klo:16.12 »
Voit myös koittaa auttaako kirjautuminen siten, että valitset Language-valikosta finnish tai finnish(euro)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #4 : 18.08.05 - klo:17.31 »
molempia kokeilemalla menee näppäimistö kokonaan puuroksi.... ei edes entteri toimi ???

niin siis, laittaa sen asetuksen päälle, ennen kuin käynnistää softan (ja sehän oli siis Western (ISO-8859-1)).

jos satut ajamaan irssiä screenissä etäkoneella joka ei hanskaa unicodea, niin screenin liittäminen vivulla -U saattaa myös auttaa.
Janne

anttik

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #5 : 18.08.05 - klo:19.47 »
eli tämä ongelma haittaa kaikkia irc-ohjelmia irssi jne...
kyllä nämä mun kirjoittamat skandit näyttää omalla näytöllä hyvältä mutta muitten kirjoittamat mun näytöllä
tai minun kirjoittamat skandit muitten näytöillä näyttävät ihan joltain muulta.
Eli oliskos tähän nyt sitten jotain ratkaisua?

Kärsin aivan samasta viasta. Sain hienon neuvon kirjoitella konsoliin (terminaaliin) loitsut: sudo dpkg-reconfigure locales
ja valita listasta fi_FI-iso-8859-1 ja fi_FI@euro jne. Tärkeintä on valita oletukseksi juuri se ISO-8859-1 (tai fi_FI@euro) jolloin skandit alkavat toimimaan (kunhan restarttailee tarvittavat palvelut).

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #6 : 18.08.05 - klo:21.52 »
Kärsin aivan samasta viasta. Sain hienon neuvon kirjoitella konsoliin (terminaaliin) loitsut: sudo dpkg-reconfigure locales
ja valita listasta fi_FI-iso-8859-1 ja fi_FI@euro jne. Tärkeintä on valita oletukseksi juuri se ISO-8859-1 (tai fi_FI@euro) jolloin skandit alkavat toimimaan (kunhan restarttailee tarvittavat palvelut).

ja tämä on täsmälleen sitä edistyksen vastustamista, mitä minä yritän välttää. toki kukin saa tehdä mitä haluaa, mutta itse en suosittelisi tuota menellekään.
Janne

moonstone

  • Vieras
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #7 : 19.08.05 - klo:13.10 »
Kärsin aivan samasta viasta. Sain hienon neuvon kirjoitella konsoliin (terminaaliin) loitsut: sudo dpkg-reconfigure locales
ja valita listasta fi_FI-iso-8859-1 ja fi_FI@euro jne. Tärkeintä on valita oletukseksi juuri se ISO-8859-1 (tai fi_FI@euro) jolloin skandit alkavat toimimaan (kunhan restarttailee tarvittavat palvelut).

ja tämä on täsmälleen sitä edistyksen vastustamista, mitä minä yritän välttää. toki kukin saa tehdä mitä haluaa, mutta itse en suosittelisi tuota menellekään.

Jeps, ja localen muuttaminen muuksi kuin UTF-8 voi ns. kusta järjestelmän lokalisoinnit uusien päivitysten tullessa. Itsekkin suosittelen, että käyttäisitte järjestelmäänne UTF-8 asetuksilla ja sitten näitä irkkejä ja messengereitä iso-8859-1 merkistöllä. (oikeastaan vielä parempaa, jos saatte windows käyttäjät käyttämään UTF-8 merkistöä)

homekorva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #8 : 22.08.05 - klo:21.28 »
ei vieläkään toimi. ja vaikka vaihtaisin noi localet ennen irssin käynnistämistä niin ei auta sekään :(
screenissä en tätä aja.
 ???

apositio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 64
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #9 : 25.08.05 - klo:14.25 »
Minulla on nyt kyllä sama onkelma Irssin kanssa. Ensin terminaalissa merkistö iso-8859-15:ksi, sitten Irssi käyntiin. Tuloksena on, että skandit eivät pelaa kirjoittaessa, ja jos ensin yrittää näppäillä skandeja, ei sen jälkeen pelaa enää enter, backspace tai välilyöntikään. :-\ Skandeihin koskematta kirjoittaminen sujuu takkuilematta.

Käytän terminaalin kautta myös Ssh:ta, ja tällöin yleensä Pine-sähköpostiohjelmaa. Merkistön vaihto terminaalissa ennen Ssh:n ajamista pelittää ok. Toisaalta olenkin konffannut Pinen erikseen käyttämään "isoja".

Eli tulee mieleen kysyä, olisiko Irssi mahdollista komentaa jotenkin erikseen ja siis tuon terminaalikikkailun lisäksi käyttämään iso-8859-merkistöä? Nettiä silmäilemällä en löytänyt vinkkejä...

Homekorvalle sen verran, että muistathan käynnistää Gnomen uudelleen lokalisaation vaihtamisen jälkeen. Muuten tuo "rekonfigurointi" ei aktivoidu.

Tänks!

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #10 : 25.08.05 - klo:14.43 »
Ainakin X-Chatissa auttaa
Koodia: [Valitse]
/charset iso-8859-1

apositio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 64
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #11 : 25.08.05 - klo:15.35 »
Loistavaa! Komento ei ollut tuo, mutta tajusin vasta tuosta vinkistä tsekata set-komennon käytön Irssissä. Vähän käsi vielä ko. ohjelman kanssa... :)

Irssissä /set term_type iso-8859-15  ;)

homekorva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #12 : 25.08.05 - klo:16.48 »
X-chatin sain toimimaan mutta irssi kiusaa edelleen :(
no sujuhan se irrkaus silläkin

apositio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 64
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #13 : 26.08.05 - klo:10.17 »
Muistathan nyt siis vaihtaa "isoiksi" Irssin _lisäksi_ terminaalissa. Irssissä tuo setting jää voimaan pysyvästi, kun sen kerran komentaa, mutta terminaalin merkistö tarvii vaihtaa joka kerta erikseen (tuntuisi vaihtuvan ongelmitta myös lennosta eli myös ohjelman käynnistämisen jälkeen, mutta varmaan varminta opetella muistamaan ennen ohjelman käynnistämistä). Pientä kikkailua, muttei nyt mikään vaiva.

Affe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #14 : 26.08.05 - klo:14.22 »
Irssissä tuo setting jää voimaan pysyvästi, kun sen kerran komentaa

Mulla ei tunnu jäävän. Joutuu joka kerta kirjottamaan uusiks :/ Ei olis mitään scriptaa mikä suorittais tuon komennon aina ku irssi käynnistyy?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #15 : 26.08.05 - klo:14.32 »
Ei olis mitään scriptaa mikä suorittais tuon komennon aina ku irssi käynnistyy?

irssi lukee käynnistyessään asetukset tiedostosta ~/.irssi/config ja se varmaan riittää tässä tapauksessa, vai haluatko ehdottomasti käyttää tuohon jotain erillistä scriptiä?
Janne

Affe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #16 : 26.08.05 - klo:14.48 »
irssi lukee käynnistyessään asetukset tiedostosta ~/.irssi/config ja se varmaan riittää tässä tapauksessa, vai haluatko ehdottomasti käyttää tuohon jotain erillistä scriptiä?
Juu sen tiedän, ja näkyypä se fonttikin olevan tuolla, mutta silti joutuu kirjottamaan ton komennon.

EDIT: Näin lukee configin lopussa: "fe-text" = { term_type = "iso-8859-15"; };
Eikä irssi herjaakkaan mitään siinä alussa.
« Viimeksi muokattu: 26.08.05 - klo:14.57 kirjoittanut Affe »

apositio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 64
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #17 : 26.08.05 - klo:16.19 »
Noo config-tiedostossahan kohtaan "chatnets" voi laittaa kanavakohtaisia automaagisia komentoja, tässä tapauksessa voisi kokeilla lisätä vakiokanavalle:

autosendcmd = "/set term_type iso-jotain-jotain";

Heh. Ei tuon kuitenkaan pitäisi tuoda lisäarvoa sille, että sama on jo sanottu settingseissa... Mutta jos se nyt sattus tekeen sen, mitä haluaa, niin samakos tuo...

ttp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Breezy ja irssin ääkköset
« Vastaus #18 : 24.09.05 - klo:12.45 »
Toivotaan, että saan tähän aiheeseen jotain selkoa. Aiempi jutustelu tällä foorumilla löytyy tästä, mutta se ei erityisesti auta.

Irssin ääkköset eivät toimi enää Breezyn versiossa. Järjestelmän asetus on UTF-8, jota en tietenkään pelkän irssin takia vaihda.

Hoaryssä kaikki toimi normaalisti pelkällä recode.pl scriptin käytöllä ilman muutoksia järjestelmän/terminaalin asetuksiin. Käsittääkseni tämä "recode" toiminto on nyt sisällytetty irssiin, mutta sitä en saa toimimaan. Recode.pl ei myöskään toimi.

RECODE komento näyttäisi toimivan oikein. Voin lisätä kanavia listaan komennolla "/RECODE ADD <charset>", mutta mikään asetus ei anna toimivia ääkkösiä. Olen kokeillut kaikenlaista mm. iso-8859-15, ISO-8859-15, iso8859-15, latin1 jne.

Lisäksi monet komennot antavat vain virheitä:

/set term_type iso-8859-15
Irssi: Unknown setting term_type
/set recode_terminal_charset iso-8859-15
Irssi: Unknown setting recode_terminal_charset
/set recode_default_charset iso-8859-1
Irssi: Unknown setting recode_default_charset

Ainoa toimiva ratkaisu tähän mennessä on käyttää X-Chatia, jossa kaikki toimii kuten pitää.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Breezy ja irssin ääkköset
« Vastaus #19 : 24.09.05 - klo:12.53 »
Irssin ääkköset eivät toimi enää Breezyn versiossa. Järjestelmän asetus on UTF-8, jota en tietenkään pelkän irssin takia vaihda.

eikä varmaan kannatakaan vaihtaa. irssiin on tulossa parempi tuki konversioille, mutta nykyisin olen käyttänyt joko gnome-terminaalin tai screenin ominaisuutta tehdä konversio. gnome-terminaalista homma on aika helppo, ennen irssin käynnistämistä/yhteyden ottamista palvelimeen, valitsee vain menusta Terminal -> Set character encoding.
Janne