Kirjoittaja Aihe: Irssi & ääkköset / skandit  (Luettu 84777 kertaa)

Maanikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Breezy ja irssin ääkköset
« Vastaus #40 : 15.03.06 - klo:18.29 »
Itellä alko myös toimimaan kun laittoin terminaalista ISO 8859-15 ja irssistä saman

sugadady

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #41 : 14.05.06 - klo:02.19 »
Tuskailin kauan noiden localeitten kanssa ja lopulta ratkaisu oli laittaa irssistä /set term_charset iso-8859-10 ja antaa nuttyn ja muiden asetusten olla UTF-8. Ubuntu dapper drake server, jossa rullaa irssi screenissä ja johon yhdistän nuttyllä.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #42 : 28.05.06 - klo:21.45 »
ID3-tagit ja lokaalit ovat SIELTÄ JA SYVÄLTÄ!

Olen puoli tuntia muuttanut Teräsbetonin yhtä ja ainoaa biisiä (Taivas Lyö Tulta) eikä vaan onnistu millään.
Systeemin lokaalit on utf-8 ja EasyTagin olen säätänyt käyttämään unicodea. Joka kerta kun tuon Teräsbetonin muutan Teräsbetoniksi ja talletan muutokset, niin näyttää siltä että homma toimisi. Mutta kun katson tiedostoa Nautiluksessa tai Rhythmboxissa, niin eikös siellä vain luekin Ter| sbetoni. Miksi ihmeessä!?

Samaa kun kokeilin cantuksella (Gnomelle tehty tagiohjelma), niin se ei pystynyt lainkaan käsittelemään UTF-8:ia. Kun muutin biisien tageja automaattisesti tiedostonimien perusteella, niin skandit olivat aivan päin anaalia.

...

Mikko

Lisäys: Nyt alkaa vihdoin valoa paistamaan tähänkin syöveriin. Asensin ohjelman nimeltä kid3 ja sillä sain ihan automaattisesti nimettyä myös tämän Teräsbetonin biisin siten että kaikki merkit näkyvät oikein. Vaikutti muutenkin ihan näppärältä ohjelmalta, joten easytag ja cantus saavat kyytiä.
Minä en tiedä mitä merkistöä tämä kid3 käyttää, mutta mitäpä siitä. Pääasia että se toimii.

Edit: Poistettu avautumista...
« Viimeksi muokattu: 13.07.06 - klo:12.26 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

moonstone

  • Vieras
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #43 : 29.05.06 - klo:09.21 »
Toimiikos OGG tiedostoissa tagit paremmin?

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #44 : 29.05.06 - klo:20.50 »
Oggit taas eivät toimi minun DVD-soittimeni kanssa, tai ylipäätään useimpien kannettavien soittimien kanssa, joten toistaiseksi on kai tyytyminen mp3:iin.
Tähän lienee tulossa muutosta pikkuhiljaa, sillä esim. Samsungin Yapp tukee jo Oggia, mutta siinä taas ei ole esim. radiota... huoh.
Eli en siis ole testannut.

Mikko

Mikko Saarinen

jp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #45 : 02.06.06 - klo:16.05 »
Miten tuon ISO-8859-1 saa PAKOTETTUA terminalissa? Alkaa huumori loppua kun se säätää sen WTF-8:n sinne aina takas!
If I tell you I'm good, you would probably think I'm boasting, If I tell you I'm no good, You know I'm lying.

nailor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #46 : 02.06.06 - klo:16.38 »
Olen naputellut ajankuluksi muutamia vinkkejä, millä asioita säädetään, wikiin talteen. Wiki löytyy osoitteesta http://jyrkin.karvanopat.org/saato/

Lisää on tulossa, kunhan vain konvertoin vanhat tekstini tuonne. Olennaisena kuitenkin ainakin itselläni ongelman ratkaissut pätkä:
http://jyrkin.karvanopat.org/saato/wiki/UtfOngelma

Todettu toimivaksi kahdella tuliterällä Dapper-asennuksella

(ja kyllä, ennen kuin joku urputtaa, tiedän mihin Trac on tarkoitettu, tykkään vain sen wikistä :))

jp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #47 : 02.06.06 - klo:17.27 »
nailor ja toki muutkin säätäjä-ässät:

Minulla pyörii irssi linux palvelimella (ei ubuntu). Palvelimeen otan taas yhteyksiä mac, win ja tällä uudella ubuntu koneella. Win ja Mac koneet eivät vaadi näitä WTF-säätöjä. Joten jos nyt säädän tuonne servolle nuo WTF-loitsut, niin saanko ubuntun toimimaan ja MAC ja Win koneet sekoavat?

Helpointa minulle olisi säätää tuo  ISO-8859-1 terminaliin niin kuin sen sain edellisessä ubuntussa. Toki saan sen terminalissa asetettua nytkin, mutta joka kerta kun terminalin sammuttaa on täppä siirtynyt WTF-moodiin.
« Viimeksi muokattu: 02.06.06 - klo:17.30 kirjoittanut jp »
If I tell you I'm good, you would probably think I'm boasting, If I tell you I'm no good, You know I'm lying.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #48 : 02.06.06 - klo:17.47 »
Minä en kyllä ymmärrä miksi kaikki ovat niin utf-8 vastaisia. Se toimii hienosti. Windowsin Puttykin hanskaa sen mainiosti.

jp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #49 : 02.06.06 - klo:19.08 »
En ole wtf-8 vastainen. Mutta jos haluan terminalin tallentavan ISO-8859-1 asetuksen muistiin, niin miksi ubuntu ei suostu sitä tallentamaan vaan säätää sen aina takaisin WTF-8.

Minulle riittäisi kun tietäisi vaikkapa gnome-terminal käynnistys parametrit tuon localisoinnin osalta. Voisin sitten tehdä ihan oman ikonin jolla terminali aina avautuisi ISO-8859-1 moodissa.

Mutta kiva kuulla välikommentteina että joillakin kaikki toimii HEITTÄMÄLLÄ. Valaa kummasti lisää uskoa näihin vehkeisiin.
If I tell you I'm good, you would probably think I'm boasting, If I tell you I'm no good, You know I'm lying.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #50 : 02.06.06 - klo:19.21 »
Mutta kiva kuulla välikommentteina että joillakin kaikki toimii HEITTÄMÄLLÄ. Valaa kummasti lisää uskoa näihin vehkeisiin.
Hehe, kannattaisi käyttää utf:ää suosioilla niin toimisi ;)

No mutta vähän asiaakin: Itse tappelin myös joskus Gnome-terminalin default asetusten kanssa. En saanut haluamaani fonttia siihen defaultiksi tms. Homma toimi vasta kun otin asetuksista, en siis suoraan valikosta, haluamani asetukset ja painoin set as default tms. nappia. En muista tarkkaan miten se meni, kun en ole käyttänyt gnomea juurikaan.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #51 : 02.06.06 - klo:19.24 »
En ole wtf-8 vastainen. Mutta jos haluan terminalin tallentavan ISO-8859-1 asetuksen muistiin, niin miksi ubuntu ei suostu sitä tallentamaan vaan säätää sen aina takaisin WTF-8.

se varmaan ajattelee, että käytössä oleva locale on hyvä oletus?

Minulle riittäisi kun tietäisi vaikkapa gnome-terminal käynnistys parametrit tuon localisoinnin osalta. Voisin sitten tehdä ihan oman ikonin jolla terminali aina avautuisi ISO-8859-1 moodissa.

en tiedä onko tuollaista olemassakaan, mutta kysymys kuuluukin... miksi terminaali pitäisi saada auki latin1:nä?
Janne

jp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #52 : 02.06.06 - klo:19.46 »
Lainaus
se varmaan ajattelee, että käytössä oleva locale on hyvä oletus?

Ja minä kun luulin että hyvä oletus on se jonka minä asetan. En ole poistamassa WTF-8 asetuksia koneesta haluan vain terminalin defaultin muuttaa.


Lainaus
en tiedä onko tuollaista olemassakaan, mutta kysymys kuuluukin... miksi terminaali pitäisi saada auki latin1:nä?

Siksi että minä ja moni muukin joutuu vielä näinä päivinä ottamaan yhteyksiä koneisiin joissa WTF-8 ei ole tuettu. Uskon että WTF-8 tulee yleistymään vuosien varrella ja olemaan se päämerkistö, mutta silti haluan voida tarvittaessa määritellä terminaali minkä default-merkistön haluan.
If I tell you I'm good, you would probably think I'm boasting, If I tell you I'm no good, You know I'm lying.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #53 : 02.06.06 - klo:20.05 »
Lainaus
se varmaan ajattelee, että käytössä oleva locale on hyvä oletus?

Ja minä kun luulin että hyvä oletus on se jonka minä asetan.

käyttäjä yleensä asettaakin localen, kun valitsee kirjauteuessaan millä kielellä haluaa konetta käyttää.

Lainaus
en tiedä onko tuollaista olemassakaan, mutta kysymys kuuluukin... miksi terminaali pitäisi saada auki latin1:nä?

Siksi että minä ja moni muukin joutuu vielä näinä päivinä ottamaan yhteyksiä koneisiin joissa WTF-8 ei ole tuettu. Uskon että WTF-8 tulee yleistymään vuosien varrella ja olemaan se päämerkistö, mutta silti haluan voida tarvittaessa määritellä terminaali minkä default-merkistön haluan.

kyllä minäkin käytän edelleen palveluita jotka tukevat, tai joissa jostain syystä halutaan jäkittää, vanhentuneissa aluekohtaisissa koodauksissa. en ole kuitenkaan nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa oletuskoodausta pois unicodesta. yleensä annan jonkun ohjelman tehdä muunnoksen siten, että kohdekoneelle/ohjelmalle merkit päätyvät siinä koodauksessa jota kyseinen softa kaipaa.

[edit]
piti tietysti vielä sanomani, että vaikka unicodeen varmasti ollaankin siirtymässä, ei ole mitään takeita, että oletukseksi tulee UTF-8. se voi ihan hyvin olla myös UTF-16 tai UTF-32.
« Viimeksi muokattu: 02.06.06 - klo:20.11 kirjoittanut janne »
Janne

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #54 : 02.06.06 - klo:20.07 »
Jos haluat käynnistää Gnome Päätteen iso-1 localella, se onnistuu komennolla
LC_CTYPE="fi_FI" gnome-terminal &.
alias vililikku

jp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #55 : 02.06.06 - klo:20.24 »
Ok, tein tuon nailor:n ohjeen mukaan ja nyt toimii ubuntu ja applekaan ei tuntunut lainkaan olevan hämillään uusista loitsuista. Eli kaikki toimii täällä taas ja verenpainekin alkaa pikkuhiljaa laskeutua. Viikonloppuja kaikille!
If I tell you I'm good, you would probably think I'm boasting, If I tell you I'm no good, You know I'm lying.

nailor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #56 : 06.06.06 - klo:20.29 »
Harvemmin nuo palavelut "jäkittävät" utf-8:ssa. Jos on tarkoitus ajaa tuotantokäytössä mahd. vakaata rautaa, ei siinä ruveta vaihtamaan merkistöä pelkän "se on paljon kivempi"-aspektin perusteella. Varsinkin Debianin vähänkään vanhemmilla asennuksilla tykkää olla tuo iso-8859-1 vakiona.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #57 : 06.06.06 - klo:21.10 »
Harvemmin nuo palavelut "jäkittävät" utf-8:ssa. Jos on tarkoitus ajaa tuotantokäytössä mahd. vakaata rautaa, ei siinä ruveta vaihtamaan merkistöä pelkän "se on paljon kivempi"-aspektin perusteella.

?
palvelimilla jotka ovat tuotantokäytössä ja jonne taviskäyttäjillä ei ole asiaa, ei ole mitään väliä merkistöllä. sen sijaan oletusmerkistön vaihtaminen käyttäjilel suunnatulla palvelimella ei ole oikeasti mitenkään vakauteen tai rautaan vaikuttava toimenpide ja käytetyn merkistön voi toki vaihtaa itse itselleenkin jos localet on generoitu (mikä ei sekään vaikuta vakauteen tai rautaan).

unicode ei ole ainoastaan "kivempi" vaan se nimenomaan ratkaisee valtaosan niistä ongelmista joista unicoden tarkoituksta ymmärtämättömän valittavat.

Varsinkin Debianin vähänkään vanhemmilla asennuksilla tykkää olla tuo iso-8859-1 vakiona.

kaikilla distroilla tuli vielä jokin aika sitten joku paikkakohtainen locale oletuksena, ennen kuin redhat siirtyi käyttämään unicodea oletuksena. melkoinen poru siitä silloin syntyikin. debian puolestaan on sen verran konservatiivinen, että se on muutenkin järkyttävästi aikaansa jäljessä. tuoreimmassa debianissakin on yli kaksi vuotta vanha gnome ja xfree86 vain ihan muutamia mainitakseni.
Janne

nailor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #58 : 08.06.06 - klo:17.37 »
?
palvelimilla jotka ovat tuotantokäytössä ja jonne taviskäyttäjillä ei ole asiaa, ei ole mitään väliä merkistöllä. sen sijaan oletusmerkistön vaihtaminen käyttäjilel suunnatulla palvelimella ei ole oikeasti mitenkään vakauteen tai rautaan vaikuttava toimenpide ja käytetyn merkistön voi toki vaihtaa itse itselleenkin jos localet on generoitu (mikä ei sekään vaikuta vakauteen tai rautaan).

unicode ei ole ainoastaan "kivempi" vaan se nimenomaan ratkaisee valtaosan niistä ongelmista joista unicoden tarkoituksta ymmärtämättömän valittavat.
Tuotantokäytössä oleva palvelin voi nyt käsittää vaikka jonkun webhosting-firman värkin, missä on kymmenien, ellei satojen, asiakkaiden sivustot. Ei niitä oikein viitsi sörkkiä.

...
debian puolestaan on sen verran konservatiivinen, että se on muutenkin järkyttävästi aikaansa jäljessä. tuoreimmassa debianissakin on yli kaksi vuotta vanha gnome ja xfree86 vain ihan muutamia mainitakseni.

Mikäli tuoreimmalla debianilla tarkoitat uusinta stablea, niin näinhän se on. Debianin stable kun on aivan jotain muuta kuin mitä esim. Dapper on nyt Ubuntulle (tosin, parin vuoden päästä Dapperkin lienee tuossa jamassa).

Myöskään pakettiasia ei ole noin yksinkertainen. Debianilla ja Ubuntulla ovat täysin eri lähtökohdat: Ubuntun keskittyessä työpöytäkäyttöön Debianissa fokus on taas ehkä kehitys/palvelinkäytössä. Tämän huomaa mm. git-versionhallintaohjelman versiosta, joka Ubuntussa on vielä aataminaikainen 1.1, Debian testingissä (ehkä parhaiten Ubuntun 'tämänhetkistä' vastaava) taas 1.3. Onneksi on sorsayhteensopivuus näidenkin kahden välillä, jolloin tuonkin pystyin kääntämään ubuntulle. :)

myssy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #59 : 14.07.06 - klo:11.45 »
Asensin irssin hetki sitten ja saanut kaikki asetukset konffittua omin voimin, mutta tämä skandi ongelma on paisunut liian suureksi!

Esimerkiksi Netgamersissa skandit toimi, mutta IRCnetissä ei!
Kyseessä varmaankin serveri kohtainen merkistö ero.. Koitin komentoa /set term_charset iso-8859-10 ja /set term_charset iso-8859-15 ei auta!
Tuli hieman ongelmia lisää, eli nyt ei edes Netgamerissa toimi skandit. Ennen tätä muiden skandit näkyivät hyvin, mutta jostain syystä nyt niidenkin tilalle tulee oudon näköinen ?-merkki.

Miten saan vanhan merkistön takaisin (UTF-8 ?) ja pitäiskö minun säätää jotenkin serveri kohtaisesti, jollain komenolla, skandit kuntoon? Vain onko tähän olemassa jokin yksittäinen merkistö joka on pätevä jokaisen serverin kanssa?

Niin ja olen tehnyt erillisen gnome-profiilin irssiä varten, nämä kyseiset kokeilut eivät vaikuta "default" terminaaliin?

Kiitokset! :)

Edit: Pari typoa
« Viimeksi muokattu: 14.07.06 - klo:12.23 kirjoittanut myssy »