Kirjoittaja Aihe: Irssi & ääkköset / skandit  (Luettu 84568 kertaa)

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #60 : 14.07.06 - klo:13.04 »
Itse en ole huomannut serveri kohtaisia eroja. Ainakin IRCnetissä ja QuakeNetissä toimii seuraavat asetukset:

- Terminaalista päälle UTF-8 (oletus)
sitten:
Koodia: [Valitse]
/set term_charset utf-8
/set recode_out_default_charset iso-8859-15
/save

Näin siis voit kirjoittaa irssiin utf-8:aa. Irssi sitten muuttaa sen iso-8859-15:een ja lähettää sen sillä koodauksella irkkiin, kun painat entteriä.
Sama käy myös muiden lähettämien viestien kanssa. Irssi vastaan ottaa vastaan muilta iso-8859-15:tä ja näyttää sinulle ne utf-8:na, jota terminaali käyttää.

Minulla homma on toiminut näin jo pitkään.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #61 : 14.07.06 - klo:13.09 »
Minulla homma on toiminut näin jo pitkään.

juu, irssi tosiaan osaa tehdä tuon muunnoksen. itse olen ajanut irssiä screenissä ja antanut screenin tehdä muunnoksen, mutta tuo irssi tapa on kätevämpi monessa tilanteessa.
Janne

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #62 : 14.07.06 - klo:13.15 »
Minulla homma on toiminut näin jo pitkään.

juu, irssi tosiaan osaa tehdä tuon muunnoksen. itse olen ajanut irssiä screenissä ja antanut screenin tehdä muunnoksen, mutta tuo irssi tapa on kätevämpi monessa tilanteessa.
Juu, tuo saattaa sotkea muita ohjelmia, jos niitä käytetään screenissä.

Minulla homma on toiminut näin jo pitkään.
Pitääpä vähän korjata. Tätä olen siis käyttänyt irssi 0.8.10:n ilmestymisen jälkeen, kun vasta siihen tuo ominaisuus tuli (recode_out_default_charset). Eikä tuo vielä kovin vanha versio ole. Taitaa olla edelleenkin uusin.

myssy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #63 : 14.07.06 - klo:14.15 »
Itse en ole huomannut serveri kohtaisia eroja. Ainakin IRCnetissä ja QuakeNetissä toimii seuraavat asetukset:

- Terminaalista päälle UTF-8 (oletus)
sitten:
Koodia: [Valitse]
/set term_charset utf-8
/set recode_out_default_charset iso-8859-15
/save

Näin siis voit kirjoittaa irssiin utf-8:aa. Irssi sitten muuttaa sen iso-8859-15:een ja lähettää sen sillä koodauksella irkkiin, kun painat entteriä.
Sama käy myös muiden lähettämien viestien kanssa. Irssi vastaan ottaa vastaan muilta iso-8859-15:tä ja näyttää sinulle ne utf-8:na, jota terminaali käyttää.

Minulla homma on toiminut näin jo pitkään.

Iso kiitos! Heti lähti toimimaan! :)

Vielä olisi sellainen ongelma josta unohdin mainita edellisessä viestissä, eli en pysty joinimaan kanaville joiden nimessä on skandeja! Irssi menee kyllä kanavalle, mutta siellä ei näy muita! Koitin netgamersissa testata hommaa, mutta kanavan nimeen tulee skandien tilalle edelleen ?-merkkejä. Teksti kyllä näkyy oikein jne..

Onko ideoita miten tuon voisi korjata?

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #64 : 14.07.06 - klo:14.27 »
Hmm, ongelma johtunee siitä, että haluamasi kanava on iso-8859-15 -ääkkösillä ja irssi ei ilmeisesti recodaa kanaviakomentoja -  tai muitakaan komentoja,  sinä ilmeisesti joudut utf-8:llä kirjoitettuun kanavaan.  "#Ääkkösellinen_kanava" lienee eri kanava utf-8:lla ja iso-8859-15:lla.

Voit tietysti koittaa kiertää ongelman tähän tyyliin:
/join #ääkkösellinen_kanava
Ei kyllä mitään hajua toimiiko ;) Itselläni ei ole ollut vastaavaan tarvetta.

myssy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #65 : 14.07.06 - klo:14.37 »
Hmm, ongelma johtunee siitä, että haluamasi kanava on iso-8859-15 -ääkkösillä ja irssi ei ilmeisesti recodaa kanaviakomentoja -  tai muitakaan komentoja,  sinä ilmeisesti joudut utf-8:llä kirjoitettuun kanavaan.  "#Ääkkösellinen_kanava" lienee eri kanava utf-8:lla ja iso-8859-15:lla.

Voit tietysti koittaa kiertää ongelman tähän tyyliin:
/join #ääkkösellinen_kanava
Ei kyllä mitään hajua toimiiko ;) Itselläni ei ole ollut vastaavaan tarvetta.

Ei toimi! Muuten voisin olla käyttämättä kyseisiä kanavia, mutta kaikki kaverit vaan hilluu siellä :)

Onko kenelläkään ideoita?


Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #66 : 14.07.06 - klo:14.46 »
Onko kenelläkään ideoita?
Kyllä loistavia ideoita aina löytyy: Pyydä kaveriasi laittamaan sinulle invite ko. kanavalle ja koita sitä kautta liittyä sinne :D

Mutta mutta, jotenkin edellisen viestini tavalla sinne kyllä pitäisi pystyä liittymään...

myssy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #67 : 14.07.06 - klo:14.57 »
Onko kenelläkään ideoita?
Kyllä loistavia ideoita aina löytyy: Pyydä kaveriasi laittamaan sinulle invite ko. kanavalle ja koita sitä kautta liittyä sinne :D

Mutta mutta, jotenkin edellisen viestini tavalla sinne kyllä pitäisi pystyä liittymään...

Muuten ihan hyvä idea, mutta sekin pitäis saada jotenkin automatisoitua, että joka kerta kun yhdistän servulle,niin lähetän jonkin viestin kaverille, jonka scripta sitten tunnistaa minut ja sendii inviten, johon taas minun clientti vastaa  tms. :)

nojoo, pitäis jostain selvittää, että mitkä "sotkut" vastaa oikeaa ä ja ö-merkkiä

Ellei sitten Epelin antamat (joita koitin) ollut jo oikein :)

Ps. Kaverit vaan tykkää kun en ole kannulla hölöttämässä kokoaikaa :P

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #68 : 14.07.06 - klo:15.03 »
Ellei sitten Epelin antamat (joita koitin) ollut jo oikein :)
Juu, ei ne välttämättä olekkaan oikein. Selainten ja foorumin koodaukset saattavat välissä sotkea tms...

myssy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #69 : 15.07.06 - klo:13.58 »
Eipä oikein onnaa! Olen koittanu kaikenlaisia sotkuja, mutta ei toimi!

Onko kellään kokemusta tälläisestä ongelmasta?

Kiitos!

dotsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #70 : 22.10.06 - klo:18.14 »
Ongelmia skandien kanssa täälläkin. Omassa /etc/environment:ssa on seuraavat rivit:

Koodia: [Valitse]
LANG="fi_FI.UTF-8"
LANGUAGE="en.UTF-8"

ja /var/lib/locales/supported.d/fi näyttää tältä:

Koodia: [Valitse]
fi_FI.UTF-8 UTF-8
fi_FI ISO-8859-1
fi_FI@euro ISO-8859-15

Otan irssiä varten Gnome Terminalilla, jossa enkoodauksena localen mukainen UTF-8, yhteyden Linux-palvelimelle, jonka /etc/environment taas näyttää tältä:

Koodia: [Valitse]
LANGUAGE="en_US:en_GB:en"
LC_CTYPE=fi_FI@euro
LESSCHARSET=latin1

(mikäli näillä nyt merkitystä on)

Palvelimen motd ei luonnollisestikaan tulostu oikein, vaan skandit ovat korvautuneet kysymysmerkeillä. Tämä on kuitenkin ongelmistani ehkä se vähäisin.

Laitoin siellä screenin alla pyörivään irssiin seuraavat asetukset:


- Terminaalista päälle UTF-8 (oletus)
sitten:
Koodia: [Valitse]
/set term_charset utf-8
/set recode_out_default_charset iso-8859-15
/save


ja merkistöt näyttäisivät toimivan molempiin suuntiin ihan oikein, kunnes koitin isoja skandeja. Ä ja Å muodostavat ruudulle jonkin kummallisen merkin ja pari ylimääräistä tyhjää riviä, Ö ei toimi ollenkaan. Myös pitkien rimpsujen kirjoitus toimii jotenkin kummallisesti, menee tavallaan irssin "ruudusta yli" tms. Muutakin häröä tuntuisi esiintyvän.

Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #71 : 22.10.06 - klo:18.21 »
Voit vielä kokeilla pakottaa screenille UTF-8:n, kun käynnistät sen komennolla screen -U

dotsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #72 : 22.10.06 - klo:19.43 »
Päädyinkin käyttämään luit:ia, kuten tuolla oli suositeltu.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #73 : 22.10.06 - klo:20.29 »
Kappas tuo luithan on kätevä. Otanpa itsekkin sen käyttöön ;)
Ei tarvitse enää pelleillä terminaalin koodaus-asetusten kanssa. Minulla irssi pyörii siis servulla jossa vain iso-5589-1 toimii hyvin.

Tosin minullakin valittaa samaa kuin tuolla ketjussa dotsilla.
Lainaus
Warning: couldn't find charset data for locale en_US.UTF-8; using ISO 8859-1.

Xevious

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #74 : 30.12.06 - klo:12.37 »
Käytän Irssiä shellin kautta terminaalista eikä ääkköset näy kunnolla.

Olen koettanut kaikkea tässä topicissa neuvottua, mutta ei toimi. Mitä säätöjä tässä pitäisi tehdä että saisin merkistöt näkymään kuten pitääkin?

(Anteeksi nostosta, mutta se on varmaankin parempi vaihtoehto kuin uuden aiheen tekeminen)

Xevious

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #75 : 07.01.07 - klo:18.12 »
Käytän Irssiä shellin kautta terminaalista eikä ääkköset näy kunnolla.

Olen koettanut kaikkea tässä topicissa neuvottua, mutta ei toimi. Mitä säätöjä tässä pitäisi tehdä että saisin merkistöt näkymään kuten pitääkin?

(Anteeksi nostosta, mutta se on varmaankin parempi vaihtoehto kuin uuden aiheen tekeminen)

Noh, en saanut vastausta joten nostanpa ja annan hiukan tietoja asetuksistani:
Käytän irkki.fi:n shelliä.

recode_out_default_charset = = ISO-8859-1
term_charset = utf-8

Toivottavasti joku nyt osaisi auttaa :|

mandu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #76 : 07.01.07 - klo:19.31 »
Käytäs gnome-terminalia ja terminal --> set character encoding --> iso-8859-1

Gnome-terminalissa linkkejäkin pystyy avaaman suoraan hiirellä. Muuten käytän Etermiä.

Xevious

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #77 : 07.01.07 - klo:19.50 »
Eipä toimi vieläkään. :(

caremon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #78 : 07.01.07 - klo:23.58 »
Tämä varmaan rikkoo jotain tyylisääntöä mutta ajattelin kirjoittaa sen tänne. Järjestelmä on ubuntu serveri 6.06... Huomasin että monilla kuten minullakin on ongelma siinä että saa irssi ohjelman säädettyä niin että se lähettää ISO-8859-15 mutta teksti näytöllä edelleenkin  näyttää siansaksalta (utf-8) Itsellä koneella ei ole x joten minun piti keksiä tapa miten muuttaa se joka kerta kun tulen ssh koneelle. Tein muutokset  Olen muuttanut /etc/environment ja /var/lib/locales/supported.d/ ja asentanut seuraavat paketit : language-support-fi ja language-pack-fi + plus muut toimenpiteet täältä saatujen ohjeiden mukaan. Mutta se ei kuitenkaan auttanut.

Komennolla locale niin sielä oli aina utf-8 vaikka mitä teki.. joten lisäsin /home/caremon/.bash_profile tiedostoon rivin
Koodia: [Valitse]
export LANG="fi_FI@euro" joka tekee sen että joka kerta kun otan yhteyden koneeseen niin se muutta kirjoituskielen fi_fi@euroksi ja ohjelmat ymmärtää ääkkösiä... Uskoisin että tämä VÄÄRÄ tapa tehdä mutta toimii. Mielelläni tekisin oikealla tavalla mutta ammattitaito ei vielä riitä. Siis saa valaista jos tietää oikean tavan


Xevious

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #79 : 08.01.07 - klo:20.04 »
caremon: Miten minä sitten pääsen shellin asetuksiin tekemään tuon? :O

Laitanpa tähän recode asetukset jos vaikka jokin virhe löytyisi:

20:02:01 recode_autodetect_utf8 = ON
20:02:01 recode_fallback = = ISO-8859-1
20:02:01 recode = ON
20:02:01 recode_out_default_charset = = ISO-8859-1
20:02:01 recode_transliterate = ON