Kirjoittaja Aihe: Irssi & ääkköset / skandit  (Luettu 84567 kertaa)

ttp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: Breezy ja irssin ääkköset
« Vastaus #20 : 24.09.05 - klo:13.09 »
Tällä hetkellä olen ssh-yhteyden päässä. Mielestäni olen kokeillut esim Gnome-terminaalilla ilman onnistumista. Mikäli gnome-terminal muuttaa UTF-8 -> ISO, niin eikö kuitenkin irssi käytä UTF-8:a, jonka syystä ei toimi? Osaisitko selventää kuinka tuo mahdollisesti toimisi PuTTY > ssh > screen > irssi yhdistelmällä? Koneessa pyöritän irssiä screenissä. Kuinka sitten tuo screenin saisi toimimaan? Putty mahdollistaa vaihtaa näppäinasettelua.

Minulla on tosiaankin Breezy käytössä ja tuntuisi irssin versio olevan uudempi, mitä Hoaryssa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Breezy ja irssin ääkköset
« Vastaus #21 : 24.09.05 - klo:13.34 »
Tällä hetkellä olen ssh-yhteyden päässä.

jaa, ongelma on siis siinä, että et ole tuolla kyseisellä koneella jossa on localena utf-8. jotenkin kuvittelin, että olit, kun puhuit x-chatista.

Mielestäni olen kokeillut esim Gnome-terminaalilla ilman onnistumista. Mikäli gnome-terminal muuttaa UTF-8 -> ISO, niin eikö kuitenkin irssi käytä UTF-8:a, jonka syystä ei toimi?

gnome-terminaali tulkkaa tarvitut merkit kohdelocalelle jolloin sovellukselle saapuvat merkit ovat sitä mitä on pyydettykin.

Osaisitko selventää kuinka tuo mahdollisesti toimisi PuTTY > ssh > screen > irssi yhdistelmällä?

oletko kokeillut luitia irssin ajamiseen ja sen jälkeen irssin term_typen asettamista?

Minulla on tosiaankin Breezy käytössä ja tuntuisi irssin versio olevan uudempi, mitä Hoaryssa.

viimeeksi kun tarksitain, niin tarkoittamaani versiota ei oltu vielä julkaistu enkä usko, että tuokaan olisi se.
Janne

ttp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: Breezy ja irssin ääkköset
« Vastaus #22 : 24.09.05 - klo:13.56 »
jaa, ongelma on siis siinä, että et ole tuolla kyseisellä koneella jossa on localena utf-8. jotenkin kuvittelin, että olit, kun puhuit x-chatista.
Suurimman osan ajasta olen, mutta tällä hetkellä en. Sait kuitenkin kuulostamaan tämän ongelman helpolta. Pitää heti kotona alkaa testailemaan.

oletko kokeillut luitia irssin ajamiseen ja sen jälkeen irssin term_typen asettamista?
En ole.

viimeeksi kun tarksitain, niin tarkoittamaani versiota ei oltu vielä julkaistu enkä usko, että tuokaan olisi se.
Versio on 0.8.9+0.8.10rc5-0ubuntu3. Netissä jollain sivulla (en löydä nyt) kerrottiin recode.pl skriptistä, ettei sitä kannata enää käyttää, koska tuki on sisällytetty irssiin. Noh, kuitenki tuo recode komento löytyy tästä versiosta. Irssin recode kiinnostaa siksi, koska se toimi hyvin aiemmin.

Ainakin kaikille Hoaryn käyttäjille voin suositella ylempänä mainitsemaani recode.pl skriptiä.

ttp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: Breezy ja irssin ääkköset
« Vastaus #23 : 24.09.05 - klo:16.07 »
gnome-terminaalista homma on aika helppo, ennen irssin käynnistämistä/yhteyden ottamista palvelimeen, valitsee vain menusta Terminal -> Set character encoding.
No tätä koitin (kuten varmasti ennenkin). Tuloksena oli entistä sekoilevampi näppäimistö, kuten muussa threadissa kerrottiin. Screenin kanssa tai ilman

... mutta näin sain toimimaan...

Gnomen pääte:
Ei muutoksia. Merkistö UTF-8 (oletus)

Irssi:
"/set term_charset UTF-8" (oletuksena ISO8859-1)
Jokaisen kanavan kohdalla "/recode add ISO8859-15"

Ongelma olisi ratkennut jo aiemmin, jos olisin löytänyt term_charset asetuksen. Tämä toimii ainoastaan recode-listaan määritellyillä kanavilla. Ehkä tuon saisi toimimaan laajemminkin, mutta minulle kelpaa näin.

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #24 : 27.09.05 - klo:19.20 »
Ookoo... ajattelin lisätä tähän soppaan omankin lusikkani.

Eli käytän irssiä omalla koneellani screeninä, scandit toimii hyvin kun starttaan irssin komennolla

LC_CTYPE=fi_FI xterm -e screen irssi

(joka muuten herjaa jotain localesta tjsp käynnistyessään)

Niin kauan kun pysyttelen ihan omassa leluxissani, ei ongelmia ole. Mutta jos otan muualta yhteyden SSH:lla ja avaan screenin, skandit leviävät ruudulle puolin ja toisin. Mitähän vipuja pitäisi liittää että tuo irssin käyttäminen sujuisi muualtakin ongelmitta?

ttp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #25 : 27.09.05 - klo:22.13 »
Minä käytin Irssin recode.pl skriptiä, kun käytössä oli Hoary ja UTF-8. Skandit toimi paikallisella koneella Gnomen terminaalilla ja Windows koneelta PuTTY ohjelmalla (translation tms. pitää asettaa UTF-8:ksi).

Varmasti muutenkin saa toimimaan, mutta tämä on mielestäni melko yksinkertainen. Pidät vain UTF-8:n käytössä normaaliin tapaan.

Lataa recode.pl skripti ja asenna se ohjeen mukaan.

Breezyssä sain samalla periaatteella toimimaan näin:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=386.msg1909#msg1909

macoute

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #26 : 29.09.05 - klo:17.12 »
Lainaus

irssin kanssa simppeli ratkaisu voisi olla asettaa merkistökoodaus gnome-terminalissa halutuksi. Terminal -> Set Character Encoding ja sieltä sopiva vaihtoehto. aluksi siellä ei taida tosin olla kuin UTF8 joten ensimmäisellä kerralla joutuu hakemaan halutut koodaukset listaan Add or Remove...:n kautta. tuossa aikaisemmin mainitsemani koodaukset toimivat varmsti odotetulla tavalla.

Niin eikö tuohon tosiaan ole mitään ratkaisua että tuo tallettuisi? Koska ainakin itse joudun sen joka kerta käsin vaihtamaan, että toimii...

Tai onko jotain muuta tapaa, itselläni siis ssh-yhteys toiselle koneelle jossa irssi screenissä. toisen koneen shellissä vielä ääkköset toimii, mutta irssissä ei. /set term_charset ei toimi ollenkaan, sanoo ettei moista asetusta edes ole..

ttp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #27 : 29.09.05 - klo:18.05 »
Tai onko jotain muuta tapaa, itselläni siis ssh-yhteys toiselle koneelle jossa irssi screenissä. toisen koneen shellissä vielä ääkköset toimii, mutta irssissä ei. /set term_charset ei toimi ollenkaan, sanoo ettei moista asetusta edes ole..
No edelleenkin tuota minun mainitsemaa tapaa voi kokeilla. Kuitenkin... term_charset taisi ennen olla term_type. Kokeilepa sitä.

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #28 : 01.10.05 - klo:22.36 »
Joo oon kokeillu noita komentoja mutta en oo oikee saanu toimimaan. Voisiko joku millään vääntää tätä mulle rautalangasta?

Happu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #29 : 02.10.05 - klo:10.35 »
Kokeileppa tätä:
sudo gedit /etc/environment

Lyöt nämä environment tiedostoon:
LANG=C
LC_CTYPE=fi_FI@euro
LC_PAPER=fi_FI@euro
LESSCHARSET=latin1

Tämä kyllä vaihtaa sitten fontit _joka_ paikassa.
Ubuntu 5.04 64 bit <3

Aakku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 239
  • Hullu sopii olla, vaan ei tyhmä.
    • Profiili
    • Outoja juttuja
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #30 : 02.10.05 - klo:11.00 »
Tarkistin oman evironmentin :

LANGUAGE="fi_FI:fi:en_GB:en"

LANG=fi_FI.UTF-8

JAVA_HOME=/usr/local/java/current

Java on asennettu "pitkän kaavan" mukaan, kun ei mennyt suosiolla muuten ja nyt java-appleitit pelaavat Firefoxissa.

P.S. Hoary-versio edelleen, lopullista Breezya odotellessa ...

Rdma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #31 : 02.10.05 - klo:18.12 »
Joo eli mä oon nyt noudattanu tota Happu:n ohjetta mutta nytte tuntuu siltä että tää on mennyt vaan huonompaan suuntaan.

Ylhäällä englanniks lukee nää "Applications, Places, System" Ja sitten kun työpöydällä klikkaa oikeella näppäimellä niin ne on myös englanniksi.

Muuten on kuitenkin kohtuullisen hyvin suomeksi, mutta Irssissä ei jostain syystä toimi ääkköset. SuSE:ssa sain ääkköset helposti toimimaan mutta nyt ei oikee toimi.

Voisko joku auttaa tossa?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #32 : 02.10.05 - klo:20.24 »
Joo eli mä oon nyt noudattanu tota Happu:n ohjetta mutta nytte tuntuu siltä että tää on mennyt vaan huonompaan suuntaan.

olet samalla siirtynyt tietokoneen käytössäsi pykälän menneisyyteen käyttämään alueellista koodausta joka aiheuttaa ongelmia erilaisten merkkien (eri maiden, mutta myös erikoismerkkien suhteen).

Ylhäällä englanniks lukee nää "Applications, Places, System" Ja sitten kun työpöydällä klikkaa oikeella näppäimellä niin ne on myös englanniksi.

loggautumisruudussa saa suurella todennäköisyydellä (siis ainakin jos käyttää GDM/KDM:a) valita, millä kielillä käyttöympäristöä käytetään.

Janne

jtvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #33 : 15.11.05 - klo:15.32 »
Laitetaan tämä tänne. Aihe on ainakin melkein sama... :)

Eli kun muuntelee noita cd:itä koneelle mp3-muotoon.(sound juicer) Ongelma tulee siinä, kun avaa biisit vaikkapa amarok:lla tai quod libet:lla. Skandit eivät näy, tai siis näkyvät, mutta jonain outoina koukeroina.

Mikä asetus on pielessä?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: ääkköset kiusaa
« Vastaus #34 : 15.11.05 - klo:16.12 »
Laitetaan tämä tänne. Aihe on ainakin melkein sama... :)

ei kyllä ihan sama.

Eli kun muuntelee noita cd:itä koneelle mp3-muotoon.(sound juicer) Ongelma tulee siinä, kun avaa biisit vaikkapa amarok:lla tai quod libet:lla. Skandit eivät näy, tai siis näkyvät, mutta jonain outoina koukeroina.

Mikä asetus on pielessä?

vaihtoehtoja on kaksi. joko nimet ovat syystä tai toisesta tageissa jollain lokaalilla koodauksella ja niitä yritetään näyttää unicodena tai tagit ovat unicodena, mutta niitä yritetään näyttää jollain alueellisella koodauksella.

id3v2 ainakin tukee unicodea eikä sitä ole minusta mitään syytä jättää käyttämättä. toisaalta voi olla, että sound juicer yrittää olla liian ovela ja käyttää oletukseksi asetettua koodausta myös tageissa ja sinulla on locale asetettu latin1/9:ksi.

paha arvella kun en tiedä minkälaisia koukeroita tai mikä koneesi locale on.
Janne

jay73

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Re: Breezy ja irssin ääkköset
« Vastaus #35 : 24.11.05 - klo:10.05 »
Itse käytän irssiä etänä putty:llä ja ssh:lla. Minulla ääkköset toimivat irssissä seuravalla komennolla:

/set term_charset iso-8859-10

Tiedän. Kuulostaa tosi oudolta, mutta mikäs siinä kun toimii.  ;D

Ja Ubuntu versio on tietty Breezy 5.10

Rekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Breezy ja irssin ääkköset
« Vastaus #36 : 11.12.05 - klo:17.43 »
Itse asentelin juuri tänään taas ubuntun uudestaan ja samalla huomasin että uusi irssi on ulkona.
Pitkän leikkimisenkään jälkeen en saanut toimimaan ääkkösiä.

Jos joku ystävällinen voisi laittaa mahd. irssin komennot jolla recoden saisi uusimassa (0.8.10) irssissä toimimaan kun järjestelmän oletus charset on UTF-8


ufc

  • Vieras
Re: Breezy ja irssin ääkköset
« Vastaus #37 : 11.12.05 - klo:20.53 »
irssi 0.8.10 http://geek.fi/irssi/irssi-text_0.8.10.sarge-1_i386.deb
Tunnistaa terminaalinen UTF-8 ja kun laittaa /set recode_out_default_charset iso-8859-1 niin ei pitäisi tulla whineä, etteikö ääkköset toimi. :)

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Breezy ja irssin ääkköset
« Vastaus #38 : 11.12.05 - klo:21.16 »
irssi 0.8.10 http://geek.fi/irssi/irssi-text_0.8.10.sarge-1_i386.deb
Tunnistaa terminaalinen UTF-8 ja kun laittaa /set recode_out_default_charset iso-8859-1 niin ei pitäisi tulla whineä, etteikö ääkköset toimi. :)
Hei! Onnistuuko tosta binarysta irssin päivittäminen siten, että ei yhteys irc-palvelimeen ei katkea? Jos niin miten?

/upgrade ??

Itellä on tällä hetkellä 0.8.10-rc5 -versio.

Rekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Breezy ja irssin ääkköset
« Vastaus #39 : 11.12.05 - klo:23.43 »
irssi 0.8.10 http://geek.fi/irssi/irssi-text_0.8.10.sarge-1_i386.deb
Tunnistaa terminaalinen UTF-8 ja kun laittaa /set recode_out_default_charset iso-8859-1 niin ei pitäisi tulla whineä, etteikö ääkköset toimi. :)


Itselleni tuo ei ainakaan auta.
En esim. pysty joinaamaan kanavalle joka sisältää ö tai ä kirjaimia joten tuskin ääkköset toimiva kanavillakaan oikein.
Pastetaas tähän tämän hetkiset irssin recode asetukset elikkä:
recode_autodetect_utf8 = ON
recode_fallback = CP1252
recode = ON
recode_out_default_charset = iso-8859-1
recode_transliterate = ON

Edit:
Nyt toimii kun laitoin terminaalin charsetiksi iso-8859-1:sen ja käskytin irssin lukemaan tätä
« Viimeksi muokattu: 12.12.05 - klo:17.32 kirjoittanut Rekku »