Vapaan ohjelmiston vertaaminen kommunismiin on amerikkalaisen FUD-taktiikan (Fear, Uncertainty, Doubt) jäljittelemistä. Jenkeissä se toimii erityisen hyvin, koska sana kommunismi kuvaa lähinnä myyttistä mörköä, joka uhkaa Amerikkalaista Elämäntapaa.
minä en näe, että tuo vertaus olisi aivan täysin väärässäkään, mutta tietenkin sitä käytetään tietynlaisena aseena koska "kommunismi on paha ja sitä pitää vastustaa". uskaltautuisin kyllä väittämään, että valtaosa amerikkalaisista ei (ei kyllä välttämättä suomalaisistakaan) ymmärrä mistä siinä on ylipäätään kysymys. tietysti myös harhaluulo, että kommunistinen yhteiskunta olisi oikeasti toteutunut jossain, on varsin yleinen.
Kommunismi- ja sosialismi-nimitysten historiasta voisi kirjoittaa enemmänkin, mutta sanotaan nyt vain lyhyesti, että käsittääkseni vielä Marxille niille ei ollut suurta eroa.
termejä ilmeisesti käytettiin jossain vaiheessa synonyymeinä, joten sekaannuksilta ei varmastikaan ole voitu välttyä.
Marxhan oli yhteiskunta- ja historianfilosofi, ei mikään aktiivinen poliittinen toimija. Herkkänahkaiselle akateemikolle todellinen kosketus proletaareihin olisi luultavasti ajatuksenakin aiheuttanut väristyksiä.
Marx itse suosi ensin kommunismi-, sitten sosialismi-nimitystä – lähinnä fonesteettisista syistä. Marxin ajatus kommunismista/sosialismista oli se, että osuuskuntatoiminnan kautta siirryttäisiin yhteiskuntaan, jossa omistusta ei käsitteenä edes tarvittaisi. ”Proletariaatin diktatuurin” lanseerasi tietääkseni vasta Lenin, joka taas oli aktiivinen militantti kapinallinen ja pyrki valtaan keinolla millä hyvänsä.
juu, ymmärtääkseni Marx ei itse käyttänyt suunnitelmansa siirtymävaiheesta nimeä sosialismi, vaan se 'fiksattiin' myöhemmin. mitä ilmeisemmin tuon siirtymävaiheen aika ihmisten ajatusmaailmaa olisi vaan pitänyt saada riittävästi muokattua ymmärtämään, että yhteisomistus, yhteisöllisyys ja jakaminen ovat oikeasti hyvä juttu. onnistumisen todennäköisyys on vaan aika pieni jos riittävän suuri määrä ihmisistä ei ole valmiiksi sitä mieltä ja jos siirtymävaiheen johto näyttäisi edes verraten hyvää esimerkkiä. kumpikaan ei vaan tainnut pitää kunnolla paikkaansa.
no, eipä sinänsä, en minä usko, että tuo toteutuskaan ihan mahdotonta olisi jos ihmiset oikeasti haluaisivat sitä. valtaosa ei vaan halua. ehkä siksi, että jakaminen on tylsää ja kapitalistisessa järjestelmässä "jokaisella on mahdollisuus rikastua" ja jättää köyhän duunarin elämä muille.
tietty tuo MikkoJP:n lainauksessa sivuama anarkismi on varmasti vähintään yhtä väärinymmärretty käsite kuin kommunismikin.