Tilanne siis tämä: tarkoituksena olisi tehdä kotiverkon tapainen. Kokemusta ei vastaavasta yhtään missään ympäristössä, yksittäisen koneen olen sentään jo muutamaan kertaan saanut nettiin
. Hiukkasen olen hukassa termiviidakossa kaiken etsimisen jälkeenkin, joten toivoisin nyt tarkennusta muutamiin asioihin.
Tämän hetken laitteisto:
- vanha kannettava + Ubuntu 7.04, ei wlan (käytännössä jo akuton, joten wlanistakaan ei iloa...)
- vanha pöytäkone + wintoosa, ei wlan
- uusi kannettava (LG Express TX) + wintoosa, jatkossa rinnalla Ubuntu, sis. wlan
- HomPNA-Ethernet-mokkula (Netsys NH300), jossa paikka kahdelle ethernet-piuhalle
- tulostin (HP)
Ensisijaisena tavoitteena olisi päästä käyttämään tuota uutta kannettavaa langattomasti. Kaikille muille langallinen yhteys on ok eikä langattomuudesta hyötyä. Ihan mukava olisi myös jakaa samalla tulostin, vieläpä jos se onnistuisi niin ettei tuohon vanhaan kannettavaan tarvitse liittää enempiä piuhoja. Tiedonsiirtotarvettakin tulee myös varmasti, ainakin kannettavien välillä. Mitään varsinaista palvelinta en kaipaa, pikemminkin satunnaista varmuuskopiointia ristiin tms.
1. Minkä sorttinen vekotin nyt sitten pitäisi ostaa? Reititin? Tukiasema? Joku muu?
2. Vaihteleeko niiden Linux-yhteensopivuus, tai pitääkö se ottaa huomioon että joukossa on kahta käyttöjärjestelmää?
3. Pitäisikö valinnassa ottaa huomioon jotain muuta erityistä?
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että periaatteessa vain liitän kaikki nuo vekottimet uuteen reitittimeen/tukiasemaan/johonkin? Sen verran olen hiffannut, että samballe tulee tarvetta, jotta koneet pääsevät toistensa tietoihin kiinni, mutta kunhan nyt ensin saisi laitteiston kuntoon.
(Samballe muistelen myös nähneeni sellaiset ohjeet että jopa minä ymmärrän.)Muitakin vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan - paitsi että tuo HomePNA
ei vaihdu ADSL:ään vaikka kuinka joku suosittelisi