Kirjoittaja Aihe: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri  (Luettu 312548 kertaa)

DAF

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #720 : 03.03.09 - klo:00.11 »
Lisätään se vielä, että jos yrittää tehdä tämän viestin http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=264739#p264739 ohjeilla, homma menee ok viimeiseen riviin asti, jolloin tulee ilmoitus:

"FATAL: Error inserting uvcvideo (/lib/modules/2.6.24-21-eeepc/ubuntu/media/usbvideo/uvcvideo.ko): Unknown symbol in module, or unknown parameter (see dmesg)"

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #721 : 03.03.09 - klo:00.23 »
Lainaus
Bus 005 Device 005: ID 05e3:0505 Genesys Logic, Inc.

Usb-tunnisteen perusteella tuo onkin aivan erimallinen kamera kuin 901:ssa!  :o
Sopiva ajuri ei sitten olekaan uvcvideo vaan joku gl860. Toivottavasti nämä linkit valaisevat asiaa. Tämän enempää en osaa auttaa, koska on itsellä tuo 901 eri webkameroineen. Jos joku 900:n omistaja sattuisi paikalle.

http://ixnotes.wordpress.com/2008/12/18/asus-s37s-webcam-supp
ort-in-ubuntu-810/
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/215604

unohdetaan. Ym. ohjeet olikin 0503-loppuiselle. Kyllä 900:n 0505 loppuisen pitäisi sittenkin olla uvc-laite.
« Viimeksi muokattu: 03.03.09 - klo:00.28 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #722 : 03.03.09 - klo:00.35 »
/lib/modules/2.6.24-21-eeepc

Miksihän sinulla on Ubuntu 8.10:ssä 8.04:n (eeepc:lle muokattu) kerneli? Kannattaisi varmaan päivittää uudempaan tai ainakin käydä totemassa tilanne array.org osoitteessa.
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

DAF

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #723 : 03.03.09 - klo:01.39 »
/lib/modules/2.6.24-21-eeepc

Miksihän sinulla on Ubuntu 8.10:ssä 8.04:n (eeepc:lle muokattu) kerneli? Kannattaisi varmaan päivittää uudempaan tai ainakin käydä totemassa tilanne array.org osoitteessa.

Ja tämä tapahtuu konkreettisesti miten?  :)

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #724 : 03.03.09 - klo:09.25 »
/lib/modules/2.6.24-21-eeepc

Miksihän sinulla on Ubuntu 8.10:ssä 8.04:n (eeepc:lle muokattu) kerneli? Kannattaisi varmaan päivittää uudempaan tai ainakin käydä totemassa tilanne array.org osoitteessa.

Ja tämä tapahtuu konkreettisesti miten?  :)

http://array.org/ubuntu/setup-intrepid.html
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #725 : 08.03.09 - klo:10.09 »
Heips,

Yritys ja onnistus ei enään tahdo toimia, joten apuja pyydetään.
Sain juuri eee 900 16Gb koneen, haluaisin siihen toimivan Ubuntun, 8.04 LTS:n mieluten.
Olen tehnyt Wikissä olevan 901 konfigurointi ohjeen avulla lähes toimivan koneen, pikkasen vielä puuttuu.

Pikkasen oli haastetta matkassa:

- Unetboottia en saanut asennettua Xandrosilla, tein sen WinXP -koneella.

- Ei boottaa 8Gb:n USB -tikulta, mahtuu 1Gb:n tikulle, joten unetbootiin 1Gb:n tikku (joka piti käydä ostamassa) ja sitten homma toimi.
  (Kertaalleen sain Xandrosin sekaisin, tein XP -koneella palautus USB -tikun, ASUSin palautusaofta alusti 8Gb tikun ~1,3Gb   -kokoiseksi...)

- Levyjaoksi tein n. 5/11G, ei swappia, ext2, riittänee, toiminee.

- ei sammu, vaatii powerinapista sammuttamisen. Ubuntun sammuttaminen -ketjusta ohjetta, nyt sammuu. -> OK

- käynnistyy generic ytimeen, menu.lst:stä vaihdettu default 0 -> 2, ja nyt käynnistyy eeepc ytimeen. -> OK
  Saa nähdä miten käy kun tulee uusi ydin, mihin käynnistyy...

- akku herja kun käynnistää, tekstillä "Akku saattaa olla viallinen..", mikäköhän tämä on?

- pikanäppäin scriptit hukassa, ei löydy ohjeen osoitteesta,
  tuolta löysin päivitetyn ohjeen: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=49081 -> OK

Mutta sitten se varsinainen ongelma, äänet, ne on täysin hukassa. Jossakin vaiheessa ne vain hävisi, ei siis kuulu edes niitä lurituksia kun koneen käynnistää.

Kun saisi jotakin suuntimaa mistä niitä etsisi.

Itse epäilen kahta paikkaa jota olen sorkkinut:
- /etc/modules, mitäköhän siellä pitäisi olla valittuna? i2c-i801 sekoittaa näytön, joten risuaita on siinä rivin alussa
- /etc/modprobe.d/blacklist, mitä täällä pitäisi olla "valittuna"


Tekno

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #726 : 10.03.09 - klo:09.09 »
Mulla on myös EeePC 900 16G eli sama laite.
Painin itsekin ääniongelman kanssa. Loppujen lopuksi asensin Debianin, jolla toimii kaikki pienen laiton jälkeen täydellisesti. Tukeakin debianin käyttöön saa mukavasti #debian-eeepc -irc-kanavalta
« Viimeksi muokattu: 10.03.09 - klo:09.12 kirjoittanut Tekno »

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #727 : 11.03.09 - klo:15.41 »
No niin, nyt on miekkailtu ja painittu.
Asensin 8.04.02:n uusiksi (Wikissä olevan 901 ohjeiden mukaan), Adamin kernel (Array.org sivujen ohjeella), Elmuraton scriptit (EeeUser.com sivujen ohjeella). Edelleen on äänet, niin systeemin kuin Youtubenkin.
Joten erävoitto saavutettu.
Ei vaan onnistunut kerralla, en tiedä, olen kai liian nopea. Vaatii kaiken tehtäväksi rauhallisesti, prossu on kuitenkin aika vaatimaton ja/tai SSD on hidas. Josko tämän kanssa oppisi ottamaan rauhallisesti.

Joten Debiania en vielä asenna, täytyisi ensin opetella irccaamaan......

thobb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #728 : 15.03.09 - klo:14.55 »
CrunchBang tuli asennettua sitten omaan eeepc 900:n.  Jaksoin Xandrosin kanssa puoli vuotta, mutta sitten tuo ohjelmien asentamisen hankaluus kävi ylivoimakseksi.  #! vaikuttaisi ihan mukavalta näin ensituntumalta vaikka en ikinä ole mitään openboxin kanssa säätänyt.  Toisaalta tuossa on jo valmiiksi suurin osa ohjelmista joita tarvitsen. 

Mokkoloista ainakin Huawei E220 tunnistautui kiltisti kun sen kytki ja kysyi operaattorin.  Sen jälkeen yhdisti verkkoon eikä mitään ongelmia ole tullut vastaan.  Kännykällä (Nokia E51) hommasta vaikutti aluksi tulevan vähän vaikeampaa kun se ei kytkettäessä tunnistautunut millään tavalla.  Ennen kuin ehdin tarkemmin tutkia niin kokeilin tuota aikaisemmin mokkulalla luotua matkaviestinyhteyttä ja sillähän se meni verkkoon.  Bluetooth pitäisi vielä jossain vaiheessa säätää toimimaan ettei tarvitse pitää luuria johdolla kiinni.

Kosketuslevyn herkkyyttä pitäisi päästä säätämään jostakin kun se tuntuu paljon herkemmältä kuin Xandrosin kanssa ja tahtoo tulla virhepainalluksia. 

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #729 : 16.03.09 - klo:14.48 »
No niin, nyt on miekkailtu ja painittu.
Asensin 8.04.02:n uusiksi (Wikissä olevan 901 ohjeiden mukaan), Adamin kernel (Array.org sivujen ohjeella), Elmuraton scriptit (EeeUser.com sivujen ohjeella). Edelleen on äänet, niin systeemin kuin Youtubenkin.
Joten erävoitto saavutettu.
Ei vaan onnistunut kerralla, en tiedä, olen kai liian nopea. Vaatii kaiken tehtäväksi rauhallisesti, prossu on kuitenkin aika vaatimaton ja/tai SSD on hidas. Josko tämän kanssa oppisi ottamaan rauhallisesti.

Joten Debiania en vielä asenna, täytyisi ensin opetella irccaamaan......
SSD on hidas joten suositeltavaa on tosiaan luopua swap-osiosta ja siirtää tmp ja cache käyttömuistiin. Jotkut väittää, että tuolloin on parempi kasvattaa muisti 2:eem gigaan, mutta yhdelläkin pitäisi pärjätä.

Entäs mitenkä tuo Debianin asennus ja riippuu irccaustaidoista?  ;) Itse käytän Operan irc-ominaisuutta ja helpostihan tuo sujuu.

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #730 : 16.03.09 - klo:19.40 »
SSD on hidas joten suositeltavaa on tosiaan luopua swap-osiosta ja siirtää tmp ja cache käyttömuistiin. Jotkut väittää, että tuolloin on parempi kasvattaa muisti 2:eem gigaan, mutta yhdelläkin pitäisi pärjätä.

Entäs mitenkä tuo Debianin asennus ja riippuu irccaustaidoista?  ;) Itse käytän Operan irc-ominaisuutta ja helpostihan tuo sujuu.

Juu, swappi ei ole käytössä, ja ajattelin pärjätä yhdellä gigalla.

Minun ylläpidettävissä koneissa (5kpl) on WinXP:tä ja Ubuntua, joten en halua uutta käyttistä/jakelua harjoitella tahi opetella. Debiankin näemmä vaati laittoa, ja tuen olisi saanut kätevästi irc kanavalta....
Ubuntulle olen saanut hyvän tuen/avun tältä foorumilta, kiitos siitä aktiiveille!

kiwi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #731 : 16.03.09 - klo:21.00 »
Olen jo jonkun aikaa himoinnut tuota eee pc 901:stä 20GB linux mallia. Vähän vaan mietityttää tuo SSD levy, kun niissä on rajoitettu kirjoitusmäärä, että paukahtaako tuo vuodessa-parissa käyttökelvottomaksi vai kuinka pitkäkestoisia nuo ovat?

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #732 : 16.03.09 - klo:22.53 »
Olen jo jonkun aikaa himoinnut tuota eee pc 901:stä 20GB linux mallia. Vähän vaan mietityttää tuo SSD levy, kun niissä on rajoitettu kirjoitusmäärä, että paukahtaako tuo vuodessa-parissa käyttökelvottomaksi vai kuinka pitkäkestoisia nuo ovat?
Luulen ettei tuohon tiedä vielä kukaan lopullista vastausta. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Jos kuitenkin seuraa täältä löytyvää wiki-ohjetta, ja ottaa käyttöön ext2 tiedostojärjestelmän, niin levykäyttö vähenee radikaalisti, levy kestää "tuomiopäivään asti" ja samalla virrankäyttö vähenee (enemmän irti akusta).

Tekno

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #733 : 17.03.09 - klo:03.01 »
mutta ikävänä puolena että jos virrat katkeaa äkisti, ja joudutaan tekemään levyn tarkastus käynnistyksen yhteydessä, kestää se HUOMATTAVAN paljon kauemmin kuin ext3:n kanssa.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #734 : 17.03.09 - klo:07.25 »
Olen jo jonkun aikaa himoinnut tuota eee pc 901:stä 20GB linux mallia. Vähän vaan mietityttää tuo SSD levy, kun niissä on rajoitettu kirjoitusmäärä, että paukahtaako tuo vuodessa-parissa käyttökelvottomaksi vai kuinka pitkäkestoisia nuo ovat?
Edelleen mielestäni ext2 yms. ohjeet on täyttä FUD:ia, mutta en ala tästä täälläkin nyt vääntämään. Sen sijaan heitän seuraavan faktan. EEE:n alkuperäisessä ohjekirjassa Windows asennusohjeessa käsketään tekemään NTFS osiointi, vaikka FAT osiointikin on luonnollisesti mahdollinen. Siis kyllä, näin valmistajan tekemässä ohjeessa.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #735 : 17.03.09 - klo:09.22 »
mutta ikävänä puolena että jos virrat katkeaa äkisti, ja joudutaan tekemään levyn tarkastus käynnistyksen yhteydessä, kestää se HUOMATTAVAN paljon kauemmin kuin ext3:n kanssa.
Kaikella on omat hyvät ja huonot puolensa. Jos kuitenkin akku on kunnossa ja ladattuna, niin virtakatkoksia ei pitäisi juuri tulla eteen. Itse uskon, että ext3:n kanssa SSD kestää tasan niin kauan (monta vuotta) kuin aion käyttää Eee PC:täni. Valitsin kuitenkin ext2:n, koska oman kokemukseni perusteella sain siten puoli tuntia lisää peliaikaa akkukäytöllä. Voin olla tässä väärässä (siis havaintoni on väärä), mutta tällä kuitenkin menen, kunnes toisin havaitsen  :)

peran

  • Vieras
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #736 : 17.03.09 - klo:22.35 »
Itse ajelen tätä ihan tyytyväisenä ext3:lla niin kauan kuin kovo kestää tai vaihdan johonkin toiseen. Itselleni tämä reilun 4 h:n käyttöaika riittää mainiosti, joten ei tarvitse käyttää virransäästötoimintoja.

n. kerran viikkoon tyhjennän akun ja lataan takaisin täyteen.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #737 : 18.03.09 - klo:14.27 »
Tiedä sitten onko tätä mainittu, mutta itse törmäsin tähän vasta tänään: http://www.marengo-ltd.com/blog/?p=65

Firefoxin hidastelu kahden SSD:n koneilla selittynee siis sillä, että ~/.mozilla asentuu oletusarvoisesti /home kansioon, elikkä hitaammalle SSD:lle, jos näin on menetelty Ubuntua asennettaessa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #738 : 18.03.09 - klo:16.20 »
Firefoxin hidastelu kahden SSD:n koneilla selittynee siis sillä, että ~/.mozilla asentuu oletusarvoisesti /home kansioon, elikkä hitaammalle SSD:lle, jos näin on menetelty Ubuntua asennettaessa.

Eli kannattaa linkata sinne paremmalle se...?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Qrc

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #739 : 18.03.09 - klo:18.38 »
Tiedä sitten onko tätä mainittu, mutta itse törmäsin tähän vasta tänään: http://www.marengo-ltd.com/blog/?p=65

Firefoxin hidastelu kahden SSD:n koneilla selittynee siis sillä, että ~/.mozilla asentuu oletusarvoisesti /home kansioon, elikkä hitaammalle SSD:lle, jos näin on menetelty Ubuntua asennettaessa.

No nythän sekin ongelma sitten selvisi. On ihmetyttänyt tuo jo kauan.

Noh, Operaahan sitä tuli sitten käytettyä. Pitäisi varmaan kokeilla tuon vaikutusta, niin voisi käyttää samaa selainta, mihin on tottunut.