Kirjoittaja Aihe: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri  (Luettu 312508 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #620 : 27.10.08 - klo:06.01 »
... on vielä se porukka, joiden mielestä ainoa oikea systeemi on perus-Ubuntu + array.org kernel. Tuossa joutuu tekemään ylimääräisiä hommia mm. pikanäppäinten kanssa.
Olen aina toivonut oppivani linuxin kernel-asiat. Kerran jopa yritin asentaa sen jakelun, missä käännetään ohjelmat, mutta mikro juuttui jo kernelin kääntämiseen ... Joten "perus-Ubuntu + array.org kernel".

Toisaalta: Aivan perus Mandriva 2008 Springissä on täysi tuki eeePC:lle. Mandrivahan on nopea ja turvallinen "jokamiehen" linux. Miksi sählätä Ubuntun kanssa, josta 8.04 versio on hidas moneen muuhun jakeluun verrattuna.

PS: Tulipa kirjoitettua törkeästi Ubuntu-foorumilla. Suosin toki itsekin Ubuntua erityisesti tämän hyvän porukan tähden!

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #621 : 27.10.08 - klo:11.31 »
^ Ei tuo Mandrivakaan huono vaihtoehto ole.

perminna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #622 : 27.10.08 - klo:15.39 »
Veikkaan, että SDHC-kortti ei ole linuxin "omissa" formaateissa eli ext3, ext2 tai muussa sellaisessa, jotka tukevat unix-tyylisiä tiedosto-oikeuksia. fat- ja ntfs-medioilla oleville tiedostoille oikeudet määritetään pysyvästi liitos-optioilla. En pysty sanomaan miten se tehdään Xandrosin KDE:ssä. Komentoriviltä kylläkin mutta, katsotaan hyödyttääkö...

Kortti ei ole ext3- tai ext2-muodossa, koska korttia on pystyttävä väliaikaisesti lukemaan myös Windows-ympäristössä. Tiedän, että ainakin XP:hen pystyy asentamaan tuen ext2:lle (ja ext3:lle?), mutta helpompi näin päin, koska korttia saatetaan käyttää usealla eri koneella.

Hui! Linuxeissa ei saa puhua C-asemasta. :) Olettaisin, että tarkoitat /dev/hda:ta tai /dev/sda:ta. Virheilmoituksen yhdistäisin siihen, että ohjelmakoodi ei jostain syystä ole ajettavissa sinun järjestelmässäsi. Valitettavasti.
Näet vapaan levytilan luultavasti df -h / käskyllä tai sitten jonkin guin kautta.

Hoh-ho. Anteeksi moukkamaisuuteni. 0:) Lipsahti, vaikka tiedän, ettei linuxissa ole C:tä, D:tä, jne. Xandros hämää, kun se näyttää kotihakemistossa asemat kirjaimin merkittynä, esim. muistikortti on "/media/D:" ihan itsestään. :P /dev/sda on kyseessä. Muistakseni (kone kotona, ei voi tarkistaa) koneen sisäisellä SSD-levyllä on noin gigatavun verran tyhjää tilaa. Ei luulisi siis tallennustila olevan virheen syynä.

Pitää kait vielä etsiä helpompaa softaa, ja jossei tärppää ilman kipuja, käyttää ensi viikonloppu Ubuntun asentamiseen ja konffaamiseen. Xandros vain on kevyempi käyttää 701-rutkulla kuin Ubuntu. :-\
« Viimeksi muokattu: 27.10.08 - klo:15.40 kirjoittanut perminna »

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #623 : 27.10.08 - klo:16.20 »
Xandros vain on kevyempi käyttää 701-rutkulla kuin Ubuntu. :-\

En ihan osta tätä "kevyempi kuin"...

Minulla on nyt kahdessa koneessa (Eee 701/900) Ubuntu Eee 8.04.1 (http://www.ubuntu-eee.com/), ei Ubuntu Eee:n käyttö minusta ole mitenkään tahmaisempaa Xandroksiin verrattuna. Minulla on toki vielä se valttikortti takataskussa, että voin milloin tahansa buutata Eee:n tyhmäksi päätteeksi tehokkaan pöytäkoneen tai palvelimen perään kotona tai töissä.

Tämä on sitten vain puhdasta MUTUa, mitään mittauksia minkään suhteen en ole tehnyt.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #624 : 27.10.08 - klo:16.42 »
Pääsy internettiin langattomalla (Wifi) yhteydellä onnistuu Ubuntu Eee 8.04.1:ssä ainakin huomattavasti ripeämmin kuin Eeen Xandrosissa. Vaikka Eeen Xandros käynnistyy nopeasti, kestää siinä langattoman yhteyden muodostaminen järjettömän kauan. Ubuntu eee 8.04.1 toimii pääsääntöisesti ongelmitta. Välillä ikkunointi jumittuu jostain syystä, mutta kuitenkin riittävän harvoin verrattuna Eeen Xandrosissa havaitsemaani epävakauteen.

perminna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #625 : 28.10.08 - klo:09.37 »
Pääsy internettiin langattomalla (Wifi) yhteydellä onnistuu Ubuntu Eee 8.04.1:ssä ainakin huomattavasti ripeämmin kuin Eeen Xandrosissa. Vaikka Eeen Xandros käynnistyy nopeasti, kestää siinä langattoman yhteyden muodostaminen järjettömän kauan. Ubuntu eee 8.04.1 toimii pääsääntöisesti ongelmitta. Välillä ikkunointi jumittuu jostain syystä, mutta kuitenkin riittävän harvoin verrattuna Eeen Xandrosissa havaitsemaani epävakauteen.

Mulla onihan päinvastaisia kokemuksia 701:llä. Xandrosissa WLAN yhdistyy nopeasti, signaali on voimakas (100%), tiedonsiirto nopeaa ja varmaa. Ubuntu + adammin kernel ei ainakaan toiminut kovin hyvin, Ubuntu Eeetä en ole testannut. Signaali oli Ubuntussa max. 60-70% ja yhteys välillä todella hidas. Noin 1/3 kerroista kone ei käynnistäessä löytänyt kotiverkkoa lainkaan, vain buuttaus auttoi.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #626 : 28.10.08 - klo:10.18 »
Mulla onihan päinvastaisia kokemuksia 701:llä. Xandrosissa WLAN yhdistyy nopeasti, signaali on voimakas (100%), tiedonsiirto nopeaa ja varmaa. Ubuntu + adammin kernel ei ainakaan toiminut kovin hyvin, Ubuntu Eeetä en ole testannut. Signaali oli Ubuntussa max. 60-70% ja yhteys välillä todella hidas. Noin 1/3 kerroista kone ei käynnistäessä löytänyt kotiverkkoa lainkaan, vain buuttaus auttoi.
Ilmeisesti Eeen Xandros tukee paremmin vanhempia Eee malleja. 901:ssä WLAN toki toimi, mutta se siis yhdistyi tuskastuttavan hitaasti. Ubuntu eee:ssä signaalinvoimakkuudet on mielestäni ihan yhtä hyvät kuin Eeen Xandrosia käytettäessä.

'Ubuntu eee':tä tunnutaan parjaavan mennen tullen esimerkiksi Eeeuser foorumilla, tai näin ovat ainakin tehneet muutamat tuolla foorumilla aktiivisesti kirjoittavat. En täysin ymmärrä, että miksi. Toivottavasti 'Ubuntu eee':n nimenvaihdos saadaan nopeasti pois päiväjärjestyksestä, niin sittenpä ainakin luulisi vähenevän mielestäni kyseenalainen rinnastaminen perus-Ubuntuun. 'Ubuntu eee':stä kiinnostuneen on syytä tutustua tarkoin dokumentaatioihin ymmärtääkseen mistä siinä on oikein kysymys. Mielestäni parhaiten koko ajatus tiivistyy Josh Bancroftin tekemässä Jon Ramvin haastattelussa. Jon Ramvi on nähnyt paljon vaivaa luodakseen jakelupaketin joka toimii Eeen lisäksi myös muissa Netbookeissa, on helppo asentaa, ei vie pajon tilaa, käyttää Netbookeille erinomaista Ubuntun Netbook Remixiä, Adamin kerneliä sekä tarkoin valittuja valmiita ohjelmia.

Keskeistä 'Ubuntu eee':ssä mielestäni on se, että se sopii kuin nappi silmään nille jotka eivät ole kinnostuneet säätämisestä. Huomatkaa, että tämä käsittääkseni kuuluu myös Ubuntun kehittäjien tavoitteisiin. Valitettavasti Ubuntu on kuitenkin liian raskas laiva taipumaan uudempien ja erikoisten laitteiden tuomiin äkkikäännöksiin.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #627 : 02.11.08 - klo:17.04 »

Blogikirjoitus:

"Wireless Networking on EeePC 701 - Ubuntu 8.10 “Intrepid”

http://ubuntu-tutorials.com/2008/11/02/wireless-networking-on-eeepc-701-ubuntu-810-intrepid/

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #628 : 02.11.08 - klo:19.14 »
Edit!
Tossa hiukka ylempänä Perminna (?) - KORJAUS: ei kun Serola kirjoitti, ett "901:ssä WLAN toki toimi, mutta se siis yhdistyi tuskastuttavan hitaasti."

Sanat on aina sanoja ja pitkälti tunnepitoisia arvioita jostain. Eli kuinka pitkä aika on 'tuskallisen hitaasti'?
Jos et voi enää sitä Xandrossin aikaista käynnistymisen ja verkkoon pääsemisen aikaa mitata, niin kuis nopeesti (?) se tapahtuukaan nyt sitt Ubulla?

Mä voin mitata saman Xandrossilla, kun en oo sitä miksikään muuttanut.

Mun mielestäni se nimittäin on varsin nopee meidän pariin muuhun kannettavaan verrattuna ainakin. Kellosta en oo tähän mennessä kurkkinut... 
« Viimeksi muokattu: 03.11.08 - klo:09.42 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

perminna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #629 : 02.11.08 - klo:19.26 »
Tossa hiukka ylempänä Perminna (?) kirjoitti, ett "901:ssä WLAN toki toimi, mutta se siis yhdistyi tuskastuttavan hitaasti."

Eiku minä olin sitä mieltä, että Xandrosissa toimii nopeammin ja varmemmin kuin Ubuntussa (8.04.1 perusjakelu). Serola taisi olla sitä mieltä, että Ubuntu > Xandros WLAN-asioissa.

Saa nähdä miten minun käy tällä kertaa: koneella jo Ubuntu (8.04.1 vielä, en 8.10:iin vielä kehdannut) ja fiksit asentumassa. Ubuntu Eeen asensin viikolla, toimi hyvin, mutta yön suljettuna oltuaan ei enää käynnistynyt ilman 20 virheviestiä. Nyt siis taas standardi-jakelu kehissä.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #630 : 02.11.08 - klo:20.11 »
OK - hyvä kun korjasit.

Kokeilin nyt ottaa aikaa 901:n (Xandros) käynnistymiseen virtanappulasta nettiin
vaikka vaan taatusti ei-tieteellisellä rannekellotarkkuudella ~30-35 sek.

Ja muuten työpöydästä nettiin ei mee ku pari sekuntia. Eli langaton yhteys on samantien valmiina
Sitä ei mun mielestäni voi mitenkään ilmaista 'tuskallisen kauan' sanonnalla, EI (sorry, jos otti korviinne ;) )
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #631 : 02.11.08 - klo:21.51 »
Minulla on toki vielä se valttikortti takataskussa, että voin milloin tahansa buutata Eee:n tyhmäksi päätteeksi tehokkaan pöytäkoneen tai palvelimen perään kotona tai töissä.

Jos tämä pitää paikkansa...

"Shen said he expects the company to launch a $200 (£123/€156) Eee PC next year." - http://www.reghardware.co.uk/2008/10/31/asus_eee_focus_10in/

...niin Eee on tosiaan vaihtoehto päätteille.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #632 : 02.11.08 - klo:22.25 »
Mutt ymmärsinköhän oikein, ett linuxin osuus olis monin(kymmenkertainen) nykyiseen pöytäkonetilanteeseen verrattuna, mutt kuiteski alle puolet winkkari-koneiden määrästä? ...30% - 70%...

Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #633 : 03.11.08 - klo:08.47 »
Ja muuten työpöydästä nettiin ei mee ku pari sekuntia. Eli langaton yhteys on samantien valmiina
Jaa, missähän sitten minulla oli vika, kun Eee 901 Xandrosilla työpöydältä nettiin saattoi kestää jopa toista minuuttia. BIOSkin oli ihan ajan tasalla.

Ikävä myös kuulla, että PerMinnalla oli ongelmia Ubuntu eeen ja 701n kanssa. Minulla 901ssä Ubuntu eee pysyy ja paranee.

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #634 : 03.11.08 - klo:09.44 »
Sorry! sekaannukseni Serola. Kyllä Perminnalla toimii 901 ja nettiyhteydet OK.
Sinulle mun oli tarkoitus kommentoida.

Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #635 : 03.11.08 - klo:10.16 »
Sorry! sekaannukseni Serola. Kyllä Perminnalla toimii 901 ja nettiyhteydet OK.
Sinulle mun oli tarkoitus kommentoida.
Nou hätä  :)

Hämmentävää kuulla, että jollain toisella WLAN käynnistyy Eee 901:n Xandrosissa ongelmitta  ??? Kuten sanoin, minulla verkon hakeminen työpöytätilasta todellakin kesti aivan liian kauan. Tuo nieli täysin Xandrosin nopean käynnistymisen edun, sillä yleensä aina tarvitsen nettiyhteyttä. Siksi siis siirryin Ubuntu eee 8.04.1:een. Vaikka tuossa käynnistyminen on hitaampaa, niin kokonaisaika nettiin on kuitenkin rivakampaa. Kun jakotapauksessa pidän konetta suurimman osan ajan lepotilassa kansi suljettuna, niin WLANin käynnistymisen nopeus on kriittisempää.

Ja jälleen kertauksena myös painavin syy Xandrosin hylkäämiseen. Jostain syystä minulla tuli vähän väliä ristiriitaisuuksia sovellusten kanssa, jolloin jouduin palauttamaan järjestelmän F9:n avulla. Kun tällöin joutui aina päivittämään kaiken uudelleen, niin hermot ja Xandros meni.
« Viimeksi muokattu: 03.11.08 - klo:10.19 kirjoittanut serola »

perminna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #636 : 03.11.08 - klo:14.45 »
Ikävä myös kuulla, että PerMinnalla oli ongelmia Ubuntu eeen ja 701n kanssa. Minulla 901ssä Ubuntu eee pysyy ja paranee.

Koko Ubuntu eee oli alusta asti tuomittu epäonnistumaan: asennusohjeissa linkattu Ubuntu eee-spesifinen UNetbootin tuotti buuttaamattoman tikun, mutta tikun luominen normaalilla UNetbootinilla onnistui. Netbook Remixin GUI latautui järjettömän hitaasti (about 3 min sisäänkirjautumisen jälkeen) eikä yläpalkki ilmestynyt kuvioihin lainkaan. Sain kuitenkin Ubuntu eee:n ohjeiden mukaan normaalin Gnomen käyttöön Netbook Remixin sijaan ja järjestelmä toimi palkkeineen kaikkineen hyvin ja käynnistyi nopeasti. Ja tosiaan, yön kiinni oltuaan järjestelmä ei enää käynnistynyt vaan sain tukun virheilmoituksia.

Ubuntu 8.04.1 on jälleen koneessa ja hyvin toimii. Asensin adammin kernelin ja valikoidut osat NiceeePC-skriptillä. Nyt toimii pikanäppäimet OSD:llä, WLAN kohtuullisen hyvin, vaikka signaali onkin heikohko, web-kamera ja SD-kortin mounttaus. Flash-objektit tukkivat koko systeemin, mutta Flashblockin asennuksen jälkeen kaikki ok. Youtube-videot eivät toimineet muilla flasheilla kuin non-free jotain jotain (Macromedian omat?).

Kaikin puolin vaikuttaa ihan hyvältä. Kunhan Ubuntu Eeestä julkaistaan 8.10-versio, uudella nimellä, aion kokeilla sitä. Ja jossei se suostu yhteistyöhön, siirryn Ubuntu 8.10 + adammin kerneliin tai Xubuntu 8.10 + adammin kerneliin.

[/lätinä]

Joo tosiaan, mulla on Eee PC 701, ei 901. :)

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #637 : 03.11.08 - klo:15.11 »
Ikävä myös kuulla, että PerMinnalla oli ongelmia Ubuntu eeen ja 701n kanssa. Minulla 901ssä Ubuntu eee pysyy ja paranee.
Koko Ubuntu eee oli alusta asti tuomittu epäonnistumaan: asennusohjeissa linkattu Ubuntu eee-spesifinen UNetbootin tuotti buuttaamattoman tikun, mutta tikun luominen normaalilla UNetbootinilla onnistui. Netbook Remixin GUI latautui järjettömän hitaasti (about 3 min sisäänkirjautumisen jälkeen) eikä yläpalkki ilmestynyt kuvioihin lainkaan. Sain kuitenkin Ubuntu eee:n ohjeiden mukaan normaalin Gnomen käyttöön Netbook Remixin sijaan ja järjestelmä toimi palkkeineen kaikkineen hyvin ja käynnistyi nopeasti. Ja tosiaan, yön kiinni oltuaan järjestelmä ei enää käynnistynyt vaan sain tukun virheilmoituksia.
En voi muuta kuin ihmetellä  ??? Ilmeisesti Jon Ramvi ei sitten ole saanut tarpeeksi palautetta 701 käyttäjiltä Ubuntu eee 8.04.1 versioon. Täytyypä selvittää ja kysellä mikä on homman nimi. Omassa 901:ssä ei todellakaan olut mitään tuollaisia ongelmia. Ihan ekoilla käynnistyskerroilla oli toki hitautta, mutta sittemmin on kaikki pelittänyt ja Netbook Remix ei minulla hidastele.

Ilmeisesti jokainen Eee PC:n käyttäjä joutuu etsimään itselleen sopivan Ubuntu distron yrityksen ja erehdyksen kautta  :(

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #638 : 14.11.08 - klo:13.42 »
Menipä tämä taas virittelyksi. Sain jostain syystä alynväläyksen ja asensin toimivan eeebuntu-asennuksen tilalle ubuntu eee:n. Uuden asennuksen jälkeen ... modeemiyhteydet piti avata roottina ...  Pistin eeebuntun takaisin. Kone on siis 701.
Tässä on juuri selviämässä, että ainakin Ubuntu eee antaa asennettaessa liian rajattuja oikeuksia kansioille. Esimerkiksi modeemiyhteysasetuksia sisältävä kansio /etc/ppp/peers saa vain pääkäyttäjän (root) oikeudet, vaikka pitäisi kai saada 'dip'-ryhmäoikeudet tai jotain vastaavaa. Listatkaapa joutessanne oikeudet ko. kansiolle komennolla:

ls -ld /etc/ppp/peers

a kertokaa mikä jakelu kyseessä. Nyt minulla ei ole omaa Eee 901:stä mukana matkassa, mutta minulla näyttää suurin piirtein tältä:

drwxr-s--- 2 root dip 4096 2008-11-14 13:41 /etc/ppp/peers/

Eli ko. kansioon on pääsy myös ryhmän 'dip' jäsenillä.

adjektiivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 315
    • Profiili
Vs: Asus EEE PC - Pieni linux läppäri
« Vastaus #639 : 16.11.08 - klo:17.49 »
Saakos tuon web kameran toimimaan xandrossissa esim aMSN ohjelmassa?
Koneenä asus eeepc 4g 701