Olen joskus nuorempana oppinut lataamaan ohjelman Wintoosaan ja käynnistämään sen sekä jopa käyttämään sitä. Ubuntu ei toimi samoin, joten oppaat ja tämä sivusto on käytössä ollut. Oppi vaan ei mene perille! Eihän se Linuxin vika ole, jos käyttäjä on tyhmä. Olisi vain hienoa, jos tyhmätkin käyttäjät voisivat käyttää Linuxia.
Varmasti voi tyhmäkin Linuxia käyttää. Oikeastaan mieluummin tyhmän käyttäjän Linux-koneen eteen laittaa, sillä Linux-konetta on mielestäni huomattavasti vaikeampi vahingossa sotkea.
Koneen ylläpito on sitten asia erikseen. Tietokoneet ovat monimutkaisia vempaimia, ja vaikka Windowsin saakin valmiiksi asennettuna ja käyttövalmiina, voi esimerkiksi kaapatuista Windows-koneista koostuvien bottiverkkojen koosta päätellä, ettei se ihan kaikilta näytä senkään ylläpito sujuvan.
Olen oppinut käyttämään Lisää/Poista-ohjelmaa ja Pakettien hallinta-ohjelmaa, mutta kun yritin ottaa käyttöön SQL.Ledger-ohjelmaa, taidot loppuu. Oppaista oli se apu, että sain sen ladattua koneelle. Pakettien hallinta väittää sen olevan koneella, mutta en vaan löydä sitä mistään.
Juuri tuota kannatta ohjelmien asentamiseen käyttää. Monet ohjelmat asentavat mukanaan kuvakkeen Ubuntun valikoihin, jolloin ne saa sieltä käyntiin. Toiset ohjelmat eivät sitä tee, mutta yleensä ne saa käyntiin vaikka päätteestä kirjoittamalla ohjelman nimen pienellä sinne. Sitten on joitain vielä vaikeampiakin tapauksia, mutta peruskäyttäjille suunnatuissa ohjelmissa ei tietääkseni tällainen ole kovin tavallista. Poikkeuksia varmaan hakemalla löytää, mutta kyllä niitä huonoja Windows-ohjelmia on myös aika paljon niiden hyvien lisäksi.
Ohjelman käyttöönotto on varmaan niillä englannin kielisillä sivuilla, joita en lue. Joten olkoon. En sitä kuitenkaan osaisi käyttää, kun on englannin kielinen.
Ohjelmien mukana tulee yleensä ohjeet. Niitä kannattaa lukea. Ohjeet valitettavasti ovat useimmiten englanniksi, koska se on usein ainoa kieli, mitä kaikki ohjelman kehittäjät osaavat käyttää. Lisäksi englanninkielistä ohjetta osaa lukea paljon suurempi joukko ihmisiä kuin suomenkielistä. Varsinkin teknisemmistä, ei-peruskäyttäjälle suunnatuista ohjelmista, joissa ohjeita voi olla satoja tai tuhansia sivuja, on hyvin työlästä ja harvinaista tehdä suomenkielistä ohjetta.
Englanninkielisiä ohjelmia ja ohjeita pyritään mahdollisuuksien mukaan kääntämään suomeksi, mutta kaikkia ei millään onnistuta kääntämään, ellei vapaaehtoisia kääntäjiä tai käännöstyön rahoittajia ilmaannu jostain huomattavasti nykyistä enemmän.
Englannin, kuten kielten yleensäkin, opettelu siis kannattaa. Itselläni englannin oppimista vauhditti huomattavasti ohjelman käyttöohjeen tavaaminen sanakirjan kanssa. Kielten opiskelu on kuitenkin valitettavan aikaaviepää, mutta apua voi myös kysyä täältä foorumilta. Jos asiallisesti esittää ongelmansa ja pyytää kohteliaasti apua, saattaa joku kertoa ihan suomeksi, miten kyseistä ohjelmaa käytetään.
Ubuntua mä käytän edelleen vain nettisurffaukseen ja Mahjongin peluuseen. Muussa Wini menee kirkkaasti ohi .
Itselläni on oikeastaan toisinpäin, sillä Windowsia käyttäisin ainoastaan pelaamiseen, mikäli minulla koko Windowsia olisi. Muussa GNU/Linux menee kirkkaasti ohi
.