En löytänyt Epiphany-selaimeen keskittyvää säiettä haulla, joten ajattelin lisätä sellaisen itse. Eli Epiphany on GNOME-ympäristön internet-selain, joka käyttää tällä hetkellä sivujen piirtämiseen gecko-engineä. Tämän ansiosta sivut siis näyttävät täysin samalta kuin Firefoxilla. Myös
Webkit-engine on saatavilla, mutta sen tuki on vielä kokeiluasteella.
Epiphany muistuttaa melko paljon firefoxia ja sisältää kaikki perusomianisuudet, kuten tabit, rss-feedit ja mainosten blokkaajan (osa plugineinä). Suurin ero firefoxiin lienee se, että Epiphany on integroitu hyvin Gnome-ympäristöön ja sen käyttöliittymä on täysin GTK-pohjainen. Tämän ansiosta selaimen ulkoasu sulautuu täydellisesti muuhun työympäristöön. Epiphany tuntuu myös firefoxia kevyemmältä vaihtoehdolta, mutta on vastaavasti ominaisuuksiltaan hieman riisutumpi.
Itse olen ihastunut Epiphanyyn ja käytän sitä nykyään ainoana selaimena koneessani. Ainot asia, mitä kaipaan on "session saver" eli sellainen ominaisuus, että selain muistaa viime kerralla auki jääneet välilehdet käynnistyessä. Epiphany lähestulkoon sisältää tämän ominaisuuden sillä jos selainta ei sammuta normaalisti vaan tappaa sen sijaan, niin auki olleet sivut muistetaan. Itse asiassa muokkasin lähdekoodia sen verran, että sain tämän ominaisuuden toimimaan vaikka selain normaalisti sammutetaankin. Voin lisätä ohjeet säikeeseen, jos joku on kiinnostunut. Myös Gconf-editorilla voi säätää lisäasetuksia, joita ei käyttöliittymästä löydy.
Eli suosittelen jokaista Ubuntun käyttäjää testaamaan, josko Epiphany olisi heille sopiva selain. Jos ei ole, niin mitä kaipaat? Selaimen voi asentaa helposti pakettihallinnasta asentamalla paketit
epiphany-browser ja
epiphany-extensions.
Tässä säikeessä olisi kiva kuulla mielipiteitä ja kokemuksia selaimesta.
Loppuun vielä se pakollinen kuvakaappaus: