Minulla Gutsy, vertaan Mintiä Gutsyyn.
En valitettavasti voi verrata gutsyyn, koska sitä ei olla vielä julkaistu eikä betaversiot kiinnosta. Sitten, kun pääsee testaamaan sitä final versiota, niin verrataan uudestaan sitten gutsy vs celena.
Jos sinulla on näytönohjain, joka tarvitsee suljetut ajurit, ei Compiz ole oletuksena päällä. Silloin sinun täytyy ensiksi asentaa ne ajurit, jonka jälkeen Compiz lähtee käyntiin kun menet Järjestelmä --> Asetukset --> Ulkoasu ja sieltä työpöytätehosteet.
Feistyssa oli ainakin joku kälynen buginen kuutio joka pyöri. En nyt lähtisi sitä ihan heti vertaamaan berylin ominaisuuksiin. Gutsyssa varmasti tullut parannuksia mutta en valitettavasti pääse vielä testaamaan.
Mille kodekeille ei anna tukea?
En nyt juuri muista koska siitä kokeilusta on aikaa, mutta useita kodekkeja joutusin asentamaan jälkikäteen. Myös nämä realplayer, quicktime, vastaavat tuotti ongelmia. Lopulta joutusin toistamaan eri videoformaatteja eri ohjelmilla jotta sain toimimaan. Itse tykkään käyttää mielellään vain yhtä ohjelmaa joka pyörittää kaikkia. Ei minttikään täydellinen ollut, mutta huomattavasti ubuntua parempi tässä asiassa ja vähemmän sähläystä. Lopulta päädyin käyttämään smplayeria, joka varmasti toimisi erinomaisesti myös ubuntussa. Ja niinkuin jo aiemmin sanoin, kun löytää sen hyvän systeemin joka pyörittää kaikkia videoita joita tahtoo katsoa, niin kyllähän ne asentaa ubuntuunkin nappia klikkaamalla sen jälkeen...paitsi sitten taas kun unohtaa mitä piti asentaa.
Ubuntuun ei tule oletuksena automaattipäivityksiä kuin vain tietoturvapäivityksiä, jotka eivät ole koskaan turhia. Ja, kuka aloittelija päivittää manuaalisesti koneensa?
Niin eiköhän se idea varmasti ollut siinä ettei aloittelijoiden tarvitse päivittää konettaan koko ajan. Ilmeisesti on ollut sitten jotain ongelmia päivitysten kanssa. En usko, että niitä huvikseen vain päätetään poistaa, jos ne toimii hyvin. Ja kyllähän noita ilmoituksia tulee vähän väliä, että "kaikki toimi hyvin, päivitysten jälkeen ei enää toimi, mitä teen." Itsekin olen sitä mieltä ettei kaikkea tarvitse aina päivittää koko ajan, ainakaan tavallisessa kotikäytössä. Yrityksissa asia on sitten toinen ja tietoturvapäivityksistäkin tulee yhden asteen verran tärkeämpiä.
Kotikäytössä olen käyttänyt päivittämättömiä windowseja jo monta vuotta ilman suurempia ongelmia. Uusimman service packin aina asennan, mutta automaattisia päivityksiä en koskaan jaksanut asentaa. Jos windowsissa ei ole tullut ongelmia niin miten linuxissa sitten yhtäkkiä se on kauhea ongelma? Se, että ohjelmassa on tietoturva-aukko ei tarkoita, että joku tunkeutuu koneeseen tai sekoittaa koneen samantien. Kyllä siihen tarvitaan paljon muutakin. Mutta toistan edelleen, en tällaista ratkaisua suosittelisi yrityskäyttöön.
Mutta yleisesti mitä eroa on ubuntussa(feisty) ja mintissä, niin ainakin päällisin puolin on tehty sellaista pientä helpottavaa säätöä mitä feistyssä ei ollut. Sitä on paljon muutakin mitä tässä ketjussa ei ole mainittu. En pysty nyt muistamaan kaikkea, mutta ainakin beagle oli poistettu. Myös repot oli säädetty oletuksena kohdalleen. Siis medibuntukin sieltä löytyi oletuksena. Sitä en sitten tiedä, paljonko mintissä on tehty säätöä konepellin alla. Sitä varmaan kannattaa käydä kysymässä mint forumeilla. Itse olen ollut siinä uskossa, että säätöä olisi mintissä enemmänkin verrattuna ubuntuun. Ainakin mintin kehittäjän omien puheiden mukaan.
Tähän loppuun vielä sanoisin, että pystyisin kyllä asentamaan ja käyttämään myös ubuntua. En valinnut minttiä, koska ubuntu olisi ylivoimainen käyttää tai asentaa.