Kirjoittaja Aihe: Ubuntun ja Mintin erot  (Luettu 13813 kertaa)

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Ubuntun ja Mintin erot
« : 01.10.07 - klo:09.37 »
Pamautin koneelle kokeilun vuoksi Mintin (Celena) ja vaikuttaa toimivan kivan vakaasti, ei tarvi säheltää kodekkien kanssa ja ntfs-tuki yms. on valmiina. Tässä ei myöskään ole sammutusongelmaa joka oli Kubuntu 7.04:n kanssa mutta.. ..tämähän tavallaan on Ubuntu 7.04 kodekeilla ja erilaisella käynnistysvalikolla varustettuna!!?

Eli, mitä eroa näillä oikeastaan on? Ei kai uutta distroa ole pelkästään kodekkien ja tyylikkään kirjautumis-ikkunan takia tehty?

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #1 : 01.10.07 - klo:11.23 »
Lainaus
Eli, mitä eroa näillä oikeastaan on? Ei kai uutta distroa ole pelkästään kodekkien ja tyylikkään kirjautumis-ikkunan takia tehty?
Kyllä niitä valitettavasti vaan senkin takia tehdään, Mint perustuu Ubuntuun. En ole tutustunut enempää Minttiin mutta muistaakseni asia oli niin että Mintissä on juuri nuo kodekit valmiina, mutta jos mp3 soiton tuki (koodekki) asennetaan valmiina niin sekin on tietääkseni joissakin maissa laitointa.

Eli periaatteessa Mint on täysin sama kuin ubuntu mutta sitä on viritetty astetta laittomammaksi.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #2 : 01.10.07 - klo:16.01 »
Pamautin koneelle kokeilun vuoksi Mintin (Celena) ja vaikuttaa toimivan kivan vakaasti, ei tarvi säheltää kodekkien kanssa ja ntfs-tuki yms. on valmiina.
Ntfs-tuki on valmiina uudemmissa Ubuntuissa.
alias vililikku

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #3 : 02.10.07 - klo:03.24 »
Automaattipäivitykset on poistettu Mintistä (3.1). Ulkonäkö on (minun mielestäni) helkkarin paljon parempi kuin Ubuntussa. Olen kai kuukauden käyttänyt pelkästään Mintin eri versioita (joku 6 -7 asennusta) eikä erikoisemmin enää kiinnosta paluu "tavalliseen" Ubuntuun.

Yksi omituinen asia sattui äsken: asensin tähän koneeseen suomen kielen tuen. Sitä ennen Mint halusi lisätä puuttuvat palikat englanninkielisestä tuesta. Annoin sen tehdä halunsa mukaan ja hämmästyin, kun se poisti Firefoxin. Tässä koneessa oli ilmeisesti kuitenkin Celenan beta vielä koska uudelleenasentaessa tuli Firefoxista Linux Mint -versio.

Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.8.1.6) Gecko/20061201 Firefox/2.0.0.6 (Linux Mint) - Build ID: 2007090616

piikki

  • Vieras
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #4 : 02.10.07 - klo:18.48 »
Hmmh, Ubuntu/Mint saavat minut entistä enemmän vakuuttuneeksi siitä, ettei avoimilla formaateilla ole valoisaa tulevaisuutta.

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #5 : 02.10.07 - klo:19.13 »
Hmmh, Ubuntu/Mint saavat minut entistä enemmän vakuuttuneeksi siitä, ettei avoimilla formaateilla ole valoisaa tulevaisuutta.

Niin...

Itse mietiskelin että onhan mulla menneiltä vuosilta laatikossa erilaisia Windowseja vino pino, eli olen kyllä maksanut kaiken maailman kodekeista jo moneen kertaan! Eikö noilla formaateilla ole mitään "vanhenemisaikaa" vai maksetaanko niitä maailman tappiin?


Automaattipäivitykset on poistettu Mintistä (3.1).

Mintin foorumilla muistan nähneeni juttua tuosta ja se herätti kysymyksiä:
1) Mitä sitten kun tulee uudempi versio - täytyykö koko systeemi asentaa uudelleen?
2) Kuinka välttämättömiä päivitykset ovat? Onko tietoturvan tai koneen toiminnan kannalta iso riski konetta tulee päivitettyä vain silloin kun vaihtaa uudempaan versioon (eli mahdollisesti puolen vuoden tai vuoden välein)?

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #6 : 02.10.07 - klo:19.24 »

Automaattipäivitykset on poistettu Mintistä (3.1).
2) Kuinka välttämättömiä päivitykset ovat? Onko tietoturvan tai koneen toiminnan kannalta iso riski konetta tulee päivitettyä vain silloin kun vaihtaa uudempaan versioon (eli mahdollisesti puolen vuoden tai vuoden välein)?
Tietenkin se on riski, jos ei päivitä ohjelmia. Esim. Firefox 2:teennkin on tullut sen 2.0 version jälkeen 7 tietoturvapäivitystä. Minusta on huono, jos ei tietoturvapäivityksiä asenneta.
alias vililikku

tupu

  • Vieras
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #7 : 02.10.07 - klo:19.26 »
mikä ton mint linuxin oletus työpöytä on? käsittääkseni KDE mutta onko näin?

piikki

  • Vieras
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #8 : 02.10.07 - klo:20.06 »
Itse mietiskelin että onhan mulla menneiltä vuosilta laatikossa erilaisia Windowseja vino pino, eli olen kyllä maksanut kaiken maailman kodekeista jo moneen kertaan!

Olen vain ihmetellyt, että miksi Linuxin käyttäjät käytävät suljettuja formaatteja.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #9 : 02.10.07 - klo:20.37 »
mikä ton mint linuxin oletus työpöytä on? käsittääkseni KDE mutta onko näin?
Taitaa Mint käyttää Gnomea, mutta vain yhdellä paneelilla.

Itse mietiskelin että onhan mulla menneiltä vuosilta laatikossa erilaisia Windowseja vino pino, eli olen kyllä maksanut kaiken maailman kodekeista jo moneen kertaan!

Olen vain ihmetellyt, että miksi Linuxin käyttäjät käytävät suljettuja formaatteja.
Koska niitä on vain joskus "pakko" käyttää. Koulutöissä on käytettävä doccia, parhaat futiskikkavideot nyt vaan sattuu löytymään Youtubesta jne. Uskon kuitenkin, että Linuxin käyttäjät suosivat avoimia formaatteja, vaikkei niitä aina voikaan käyttää.
alias vililikku

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #10 : 02.10.07 - klo:21.47 »
Jeps.

Itse lataan kahvi.org:sta aina ogg:na musiikit.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #11 : 02.10.07 - klo:22.15 »
mikä ton mint linuxin oletus työpöytä on? käsittääkseni KDE mutta onko näin?

Celenasta ei tällä hetkellä ole muita versioita kuin Gnome, eli siitä päätellen Mint on rakennettu Gnomen päälle.

Olen vain ihmetellyt, että miksi Linuxin käyttäjät käytävät suljettuja formaatteja.

Menisi aika paljon aikaa kääntää kaikki 20Gt musiikkia ja videota toiseen muotoon, kun ne kerran aikoinaan on jo ladattu/kopioitu toisessa muodossa.

moonstone

  • Vieras
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #12 : 03.10.07 - klo:10.37 »
Menisi aika paljon aikaa kääntää kaikki 20Gt musiikkia ja videota toiseen muotoon, kun ne kerran aikoinaan on jo ladattu/kopioitu toisessa muodossa.

Jos ystävällisesti pyydät niin joku kirjoittaa sinulle skriptin joka tekee sen puolestasi :)

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #13 : 03.10.07 - klo:18.34 »
Menisi aika paljon aikaa kääntää kaikki 20Gt musiikkia ja videota toiseen muotoon, kun ne kerran aikoinaan on jo ladattu/kopioitu toisessa muodossa.

Jos ystävällisesti pyydät niin joku kirjoittaa sinulle skriptin joka tekee sen puolestasi :)

Niin, sellainen skripti voisikin olla hyödyllinen!

Tiedostojen kääntämistä ei vaan ole tullut mietittyä senkään takia, että itse en ole päässyt vielä kokonaan Windowsista eroon. Verkkokortti ei toimi täydellisesti joten netin päälle saaminen kaipaa joskus Windowsin apua, samoin skanneri/tulostin.

Tulostimen vaihto Canonista HP:n tuettuun tuotteeseen on suunnitteilla, verkkokortin osalta asia on epäselvempi koska nykyinen on integroitu emoon. Erillisen kortin lisääminen ei välttämättä poista ongelmaa?

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #14 : 05.10.07 - klo:15.48 »

Itse mietiskelin että onhan mulla menneiltä vuosilta laatikossa erilaisia Windowseja vino pino, eli olen kyllä maksanut kaiken maailman kodekeista jo moneen kertaan! Eikö noilla formaateilla ole mitään "vanhenemisaikaa" vai maksetaanko niitä maailman tappiin?

Kunnes patentti vanhenee. Wikipedia kertoo:

Lainaus
The various patents claimed to cover MP3 by different patent-holders have many different expiration dates, ranging from 2007 to 2017 in the U.S.[13]

Eli mp3 vapautuisi ehkä kymmenen vuoden päästä, mutta siihen mennessä on käytössä varmaan jo mp5 tai mp6 :)


h-kah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #15 : 06.10.07 - klo:21.24 »
Itse mietiskelin että onhan mulla menneiltä vuosilta laatikossa erilaisia Windowseja vino pino, eli olen kyllä maksanut kaiken maailman kodekeista jo moneen kertaan!

Olen vain ihmetellyt, että miksi Linuxin käyttäjät käytävät suljettuja formaatteja.

tätä sopii ihmetellä.. itse hankin musiikkia cd-muodossa, joten koneelle ne tulee automaattisesti ogg:na
ainoa syy miksi noita suljettuja formaatteja joutuu käyttää, on jos imuttaa jotakin katseltavaa/kuunneltavaa..
ja silloin joutuu rikkoo tekijänoikeuksia (ei ehkä ihan aina), joten perunat siitä jos rikkoo jotain mp3sen tekijänoikeutta..

ja vielä ylempään, sama juttu. jos joka tietokoneeseen tungetaan tota windowssilisenssiä, niin melkeen pakosta ne tekijänoikeudet omistaa jo (usein jopa moneen kertaan). varsinkin läppärin omistaja. minun ymmärrykseeni ei oikein mahdu se etteikö sellanen lisenssi muka olisi voimassa vaikkei välttämättä koko tuotetta käyttäisikään..

mutta palataampa aiheeseen!
olen ollut melkosen tyytyväinen tähän feistyyn, joka on ensimmäinen linux-distroni myöskin.. yllätyin kuinka helppo ja tehokas se on käyttää.. ainoat miinukset tulevat puutteellisesta tuesta mm integroidulle wlanille ja atin näyttiksille.. mutta nämähän johtunevat ehkä enemmänkin valmistajista itsestään..
yhteenvetona todettakoon, että feisty täyttää tarpeeni mainiosti. paras puoli windowssista siirryttyäni oli virusohjelmien yms tarpeettomuus.

nyt olen lueskellut tosta uudesta mintistä aika paljon, ja heti kun pääsen nopeamman netin äärelle, asentelen sen tähän, saapa nähdä saako perus-ubuntu kenkää.. jos juttuihin on luottamista niin todennäköisesti saa.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #16 : 07.10.07 - klo:01.04 »
Eikös tuo mp3 yms MPEG ole enemminkin patenttirajoitteinen kuin suljettu?
Minä ainakin laitan tv-korttini nauhoitukset kuvalle x264-muotoon (GPL, MPEG-4), ääni muunnetaan tosin vorbikseksi ja pakataan matroskaan (molemmat täysin vapaita ja loistavia formaatteja). Toinen juttu onkin kaiken maailman wmv:t ja wma:t ja niihin muotoihin en laita yhtään mitään ainoastaan tarvittaessa katselen/kuuntelen ja nekin sillä edellytyksellä, että toimivat ilman epävapaata w32codecs-pakettia (toimii silti melko suurella todennäköisyydellä), koska käyttöjärjestelmä 64-bittinen.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #17 : 07.10.07 - klo:03.23 »
Eikös tuo mp3 yms MPEG ole enemminkin patenttirajoitteinen kuin suljettu?
Minä ainakin laitan tv-korttini nauhoitukset kuvalle x264-muotoon (GPL, MPEG-4), ääni muunnetaan tosin vorbikseksi ja pakataan matroskaan (molemmat täysin vapaita ja loistavia formaatteja). Toinen juttu onkin kaiken maailman wmv:t ja wma:t ja niihin muotoihin en laita yhtään mitään ainoastaan tarvittaessa katselen/kuuntelen ja nekin sillä edellytyksellä, että toimivat ilman epävapaata w32codecs-pakettia (toimii silti melko suurella todennäköisyydellä), koska käyttöjärjestelmä 64-bittinen.

Haluaisin tietää mitäs tarkoitit tuolla "toimii silti melko suurella todennäköisyydellä".. ..siis tarkoititko että wmv:n voi saada näkymään muullakin kodekilla kuin tuo w32!?! Itse olen kiinnostunut tuosta 64-bittisyydestä  mutta ois silti kiva pystyä katselemaan youtuben yms. sivustojen videoita jne. Wmv:n toistokin on tarpeellinen ominaisuus vaikka minäkään en ole ikinä ko. muotoon mitään itse tallentanut - en edes siihen aikaan kun vielä käytin pelkästään Windowsia. Moni muu näköjään on...

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #18 : 07.10.07 - klo:12.31 »
Haluaisin tietää mitäs tarkoitit tuolla "toimii silti melko suurella todennäköisyydellä".. ..siis tarkoititko että wmv:n voi saada näkymään muullakin kodekilla kuin tuo w32!?! Itse olen kiinnostunut tuosta 64-bittisyydestä  mutta ois silti kiva pystyä katselemaan youtuben yms. sivustojen videoita jne. Wmv:n toistokin on tarpeellinen ominaisuus vaikka minäkään en ole ikinä ko. muotoon mitään itse tallentanut - en edes siihen aikaan kun vielä käytin pelkästään Windowsia. Moni muu näköjään on...
Joo wmv toimii suurimmalla osalla esim ylen sivut. Riippuu varmaan siitä sisältääkö wmv jotain harvinaista kodekkia ja nämä ovat aika vähissä. Youtuben flash (kuten muuallakin) toimii nspluginwrapperilla (32 bittisen selaimen asentaminen ei myöskään ole vaikeaa) ja jotkin distrot tekevät flashin asentamisen yhtähelpoksi kuin 32 bittisessä kuten vaikkapa sidux, mutta tätä uusinta buntua en ole asentanut puhtaalta pöydältä, joten en tiedä.
Netistä löytyy semmoinen skripti kuin getlibs, joka osaa ratkoa joillekin distroille noita 32 bit riippuvuuksia jos haluaa käytää 32 bittisiä ohjelmia.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Stanner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 203
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Mintin erot
« Vastaus #19 : 07.10.07 - klo:19.59 »
Kyllä mintissä on muutakin eroa ubuntuun kuin valikot ja mp3/video tuki. Vakio-ohjelmistot mietitty uudelleen, (esim berylit suoraan käytössä). Paljon on tehty muutakin säätöä ja myös lisäksi erillisiä hallintatyökaluja, mitä ei ubuntusta löydy. Mintistä on olemassa myös light versio, josta on poistettu nuo kaikki joissakin maissa laittomat softat.

Itse asensin mintin omaan käyttööni ihan vain sen vuoksi, että se on helpompi asentaa kuin ubuntu johtuen siitä, että valmiiksi säädetty asioita kuntoon.

Päivitykset poistettiin, jotta saataisiin distro vakaammaksi. Eli systeemin vakaus pistettiin tietoturvan edelle. En sitten tiedä onko ollut päivitysten kanssa ongelmia, rikkonut systeemeja tai jotain. Itse en näe tätä ongelmana tavallisessa koti-työpöytäkäytössä, johon käsittääkseni mint tähtääkin hyvin voimakkaasti. Yrityksiin ja laitoksiin pistäisin itse ubuntun edellä mainitusta syystä.