Itse mietiskelin että onhan mulla menneiltä vuosilta laatikossa erilaisia Windowseja vino pino, eli olen kyllä maksanut kaiken maailman kodekeista jo moneen kertaan!
Olen vain ihmetellyt, että miksi Linuxin käyttäjät käytävät suljettuja formaatteja.
tätä sopii ihmetellä.. itse hankin musiikkia cd-muodossa, joten koneelle ne tulee automaattisesti ogg:na
ainoa syy miksi noita suljettuja formaatteja joutuu käyttää, on jos imuttaa jotakin katseltavaa/kuunneltavaa..
ja silloin joutuu rikkoo tekijänoikeuksia (ei ehkä ihan aina), joten perunat siitä jos rikkoo jotain mp3sen tekijänoikeutta..
ja vielä ylempään, sama juttu. jos joka tietokoneeseen tungetaan tota windowssilisenssiä, niin melkeen pakosta ne tekijänoikeudet omistaa jo (usein jopa moneen kertaan). varsinkin läppärin omistaja. minun ymmärrykseeni ei oikein mahdu se etteikö sellanen lisenssi muka olisi voimassa vaikkei välttämättä koko tuotetta käyttäisikään..
mutta palataampa aiheeseen!
olen ollut melkosen tyytyväinen tähän feistyyn, joka on ensimmäinen linux-distroni myöskin.. yllätyin kuinka helppo ja tehokas se on käyttää.. ainoat miinukset tulevat puutteellisesta tuesta mm integroidulle wlanille ja atin näyttiksille.. mutta nämähän johtunevat ehkä enemmänkin valmistajista itsestään..
yhteenvetona todettakoon, että feisty täyttää tarpeeni mainiosti. paras puoli windowssista siirryttyäni oli virusohjelmien yms tarpeettomuus.
nyt olen lueskellut tosta uudesta mintistä aika paljon, ja heti kun pääsen nopeamman netin äärelle, asentelen sen tähän, saapa nähdä saako perus-ubuntu kenkää.. jos juttuihin on luottamista niin todennäköisesti saa.