Kirjoittaja Aihe: Väkivallaton rakennuspeli?  (Luettu 16274 kertaa)

Frank

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
    • Atk-Kurssit.fi
Väkivallaton rakennuspeli?
« : 27.09.07 - klo:12.21 »
Jostain syystä minuun ei uppoa väkivaltaiset pelit ja jossain vaiheessa pääsin tutustumaan johonkin rakennuspeliin, jossa piti rakentaa huvipuistoa. Peli oli ihan mukava, eikä siinä ollut väkivaltaa.

Olisiko olemassa joku vastaavanlainen Ubuntuun käyvä peli?

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #1 : 27.09.07 - klo:13.42 »
mäki voisin haluta pelata tollaista ei ittelläkää iha aina noi sotapelit nappaa
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
alias vililikku

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #3 : 27.09.07 - klo:15.49 »
No minä taasen etsin Settlersin tapaista rakennus- ja taistelupeliä. Freeciviä olen koittanut, mutta ei nappaa.
Ubuntu 8.10

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #4 : 27.09.07 - klo:16.24 »
No minä taasen etsin Settlersin tapaista rakennus- ja taistelupeliä. Freeciviä olen koittanut, mutta ei nappaa.
Wesnoth taitaa olla tuollainen http://www.wesnoth.org/
alias vililikku

Frank

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
    • Atk-Kurssit.fi

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #6 : 29.09.07 - klo:10.29 »
No minä taasen etsin Settlersin tapaista rakennus- ja taistelupeliä. Freeciviä olen koittanut, mutta ei nappaa.
Wesnoth taitaa olla tuollainen http://www.wesnoth.org/

Ei ole sillä Battle for Wesnoth on vuoropohjaista strategiaa. Muistitkohan nimen väärin sillä Widelands on Settlersin tapainen peli.

Sotamato

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 349
  • Ubuntu 8.10
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #7 : 29.09.07 - klo:17.09 »
Tiedoksi kaikille, jotka pitävät Settlersistä, ainakin Settlers 2 Gold Edition toimii Ubuntulla, jos asennat Dosboxin. Siis ihan ilman Wineä.
Ubuntu 8.10

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #8 : 29.09.07 - klo:22.30 »
Tiedoksi kaikille, jotka pitävät Settlersistä, ainakin Settlers 2 Gold Edition toimii Ubuntulla, jos asennat Dosboxin. Siis ihan ilman Wineä.

Minusta DOSBox on yleisesti ottaen huonompi vaihtoehto kuin Wine (joka sekään ei ole erityisen hääppöinen). Tosin nuo eivät taida varsinaisesti olla vaihtoehtoja keskenään vaan ohjelmat toimivat vain toisella.  DOSBoxista minulla on hieman huonoja kokemuksia sillä se tuntuu syövän kovasti konetehoa. En tiedä onko vika ollut DOSBoxin, ajetun pelin vai minun itseni :)

Tästä syystä saattaisin DOSBoxin sijasta käyttää virtuaalikoneeseen asennettuna DOSia. Tosin virtuaalikoneessa ajetusta DOSista minulla ei ole senkään vertaa kokemuksia enkä tiedä toimivatko pelit siinä liian nopeasti. Onko kellään kokemuksia tästä?

Edit: Joku on näköjään uurastanut: Settlers II suomeksi. Samalla sivustolla on myös ladattavissa periaatteessa laillinen versio itse pelistä. Se on tehty yhdistämällä vapaasti jaossa olleet demot ja virallinen 1.51 päivitys kokonaisuudeksi joka vastaa melko pitkälle alkuperäistä peliä.
« Viimeksi muokattu: 29.09.07 - klo:23.25 kirjoittanut mgronber »

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #9 : 30.09.07 - klo:02.53 »
Jos win-pelejä haluaa pelata niin ehkä helpointa on asentaa VirtualBox ja siihen win ja sinne pelit. Wine ei ainakaan mulla toiminut kovin hyvin mut VirtualBox on ollu peräti ilonen ylläri. Muistia mulla on se 512mt ja hyvin jaksaa ku ei kiusaa konetta liikaa :P
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

Frank

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
    • Atk-Kurssit.fi
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #10 : 30.09.07 - klo:08.56 »
Jos win-pelejä haluaa pelata niin ehkä helpointa on asentaa VirtualBox ja siihen win ja sinne pelit. Wine ei ainakaan mulla toiminut kovin hyvin mut VirtualBox on ollu peräti ilonen ylläri. Muistia mulla on se 512mt ja hyvin jaksaa ku ei kiusaa konetta liikaa :P

Arvelinkin yhdeksi vaihtoehdoksi Winen asennuksen yms. mutta kaipasin lähinnä jo valmiiksi Linux-ympyröissä toimivaa peliä. Muistia on semmoinen 2 gigaa, että ei ihan heti pitäisi potkun loppua.  ;D

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #11 : 04.10.07 - klo:16.21 »
Tästä syystä saattaisin DOSBoxin sijasta käyttää virtuaalikoneeseen asennettuna DOSia. Tosin virtuaalikoneessa ajetusta DOSista minulla ei ole senkään vertaa kokemuksia enkä tiedä toimivatko pelit siinä liian nopeasti. Onko kellään kokemuksia tästä?

Testasin nyt Settlers 2:n toimivuutta QEMU-emulaattorin alla. Käänsin QEMU 0.9.0:n AdLib-tuella ja lisäksi käytin pakettivarastosta ladattua kiihdytintä KQEMU 1.3.0pre11. Käyttöjärjestelmäksi asensin FreeDOS:n.

Lyhyehkön kannettavallani tehdyn kokeilun perusteella Settlers 2 toimi QEMU:n kanssa huomattavasti paremmin kuin mitä DOSBox:n kanssa. Erityisesti äänet toimivat selvästi paremmin. Muita pelejä en testannut.

DOSBoxista oli käytössä pakettivarastosta ladattu versio 0.65. Uusin versio näyttäisi olevan 0.72 joten tasapuolisuuden nimissä pitäisi varmaan jossain vaiheessa kääntää sekin itse ja kokeilla uudelleen. Pitäisi myös kokeilla useampia pelejä jotta saisi paremman vertailupohjan. Todennäköisesti ainakin huonosti ohjelmoidut pelit toimivat DOSBoxin alla paremmin, koska siinä pääsee paremmin vaikuttamaan emuloinninn nopeuteen.

Fa1r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 221
  • Reply #1!
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #12 : 04.10.07 - klo:17.21 »
DOSBoxista minulla on hieman huonoja kokemuksia sillä se tuntuu syövän kovasti konetehoa. En tiedä onko vika ollut DOSBoxin, ajetun pelin vai minun itseni :)

Jos peli vaikuttaa kohtuuttoman hitaalta dosboxissa koneen tehoihin nähden, syy on sinun. (Dosboxin "prosessorin kiihdyttäminen" ctrl+f12, hidastaminen ctrl+f10, turbonappula alt+f12)

Jos kone vaikuttaa kohtuuttoman hitaalta tai ´top´ näyttää kovia tuloksia dosboxin suhteen, syy on dosboxissa tai koneessa.

jos peli on hidas ja kone on huono, syy on kaikissa \o/
What you don't know can hurt you, only you won't know it.
--$(fortune)
Elastisen Linux-biisi

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #13 : 04.10.07 - klo:17.25 »
DOSBoxista oli käytössä pakettivarastosta ladattu versio 0.65. Uusin versio näyttäisi olevan 0.72 joten tasapuolisuuden nimissä pitäisi varmaan jossain vaiheessa kääntää sekin itse ja kokeilla uudelleen. Pitäisi myös kokeilla useampia pelejä jotta saisi paremman vertailupohjan. Todennäköisesti ainakin huonosti ohjelmoidut pelit toimivat DOSBoxin alla paremmin, koska siinä pääsee paremmin vaikuttamaan emuloinninn nopeuteen.
Versioiden 0.65 - 0.70 on tapahtunut Dosboxissa huomattavaa pelinopeuden kasvua, kaikki pelit mitä olen siinä kokeillut (alle kymmenen kuitenkin ;)) ovat toimineet paljon paremmin.


Jos peli vaikuttaa kohtuuttoman hitaalta dosboxissa koneen tehoihin nähden, syy on sinun. (Dosboxin "prosessorin kiihdyttäminen" ctrl+f12, hidastaminen ctrl+f10, turbonappula alt+f12)
0.70 lisää Dosboxiin automaattisen pelinopeuden, siitä todennäköisesti johtuu tuo pelinopeuden parannus.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

Jyrki L

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 501
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #14 : 05.10.07 - klo:14.42 »
Jos win-pelejä haluaa pelata niin ehkä helpointa on asentaa VirtualBox ja siihen win ja sinne pelit. Wine ei ainakaan mulla toiminut kovin hyvin mut VirtualBox on ollu peräti ilonen ylläri. Muistia mulla on se 512mt ja hyvin jaksaa ku ei kiusaa konetta liikaa :P

Olenkin ihmettellyt miksi pitäisi asentaa wine ollenkaan? Wine vaatii koneeseen asennetun windowsin, jos windows siis toimii niin miksi asentaa winea? Onko tuo Dosbox samanlainen? Vaatiiko se dosin tai Windowsin?

Minäkin kokeilin freeciv-peliä. Se on ilmiselvästi keskeneräinen peli, josta puuttuu ponnahdusikkunat maksullisten versioiden tapaan jonkun tuotannon tai opiskelukohteen valmistumisesta.

Monikin linux-pohjainen peli vaikuttaa olevan keskeneräinen.
« Viimeksi muokattu: 05.10.07 - klo:14.51 kirjoittanut Jyrki73 »

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #15 : 05.10.07 - klo:15.14 »

Olenkin ihmettellyt miksi pitäisi asentaa wine ollenkaan? Wine vaatii koneeseen asennetun windowsin, jos windows siis toimii niin miksi asentaa winea? Onko tuo Dosbox samanlainen? Vaatiiko se dosin tai Windowsin?

Olet väärässä: Wine ei vaadi koneeseen asennettua Windowsia. Minulla ei ole koneessani lainkaan Windowsia, mutta käytän Winellä muutamia ohjelmia. Dosbox ei myöskään vaadi DOSsia eikä Windowsia. Ks. käytöstä esim. http://www.retropelit.com/haeartikkeli.php?id=4

Mulla on muuten Civilization: Call to Power (Linux-versio) asennettuna koneeseen. Sitä voi vielä yrittää löytää jostakin...

Ks. http://www.lokigames.com/products/civctp/


« Viimeksi muokattu: 05.10.07 - klo:15.18 kirjoittanut MikkoJP »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #16 : 05.10.07 - klo:16.09 »

Olenkin ihmettellyt miksi pitäisi asentaa wine ollenkaan? Wine vaatii koneeseen asennetun windowsin, jos windows siis toimii niin miksi asentaa winea? Onko tuo Dosbox samanlainen? Vaatiiko se dosin tai Windowsin?

Olet väärässä: Wine ei vaadi koneeseen asennettua Windowsia. Minulla ei ole koneessani lainkaan Windowsia, mutta käytän Winellä muutamia ohjelmia.
Jep, mutta oikeasti pitäisi olla Windowsin lisenssi, jotta voi käyttää Wineä laillisesti.
alias vililikku

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #17 : 05.10.07 - klo:16.21 »

Jep, mutta oikeasti pitäisi olla Windowsin lisenssi, jotta voi käyttää Wineä laillisesti.

Niinkö? Minkä maan lakien mukaan?

Lainaus
Using Wine, you can finally remove the requirement for the Windows license and get the most out of your Linux system. http://www.winehq.com/
(http://www.novell.com/coolsolutions/feature/11224.html)

Jos en käytä IE:tä tai muita MS-ohjelmia, niin miksi lisenssiä tarvittaisiin?

Wine FAQ korostaa Winen vaihtoehtojen edellyttävän lisenssiä_

Lainaus
2.3. Are there any alternatives to Wine?
  Yes, there are. You can use VMWare to run a Windows installation inside a virtual machine, or use Win4Lin to run a specially adapted Windows version on Linux. Both solutions cost money for both the software itself and a Windows license.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #18 : 07.10.07 - klo:21.35 »

Jep, mutta oikeasti pitäisi olla Windowsin lisenssi, jotta voi käyttää Wineä laillisesti.

Niinkö? Minkä maan lakien mukaan?

Lainaus
Using Wine, you can finally remove the requirement for the Windows license and get the most out of your Linux system. http://www.winehq.com/
(http://www.novell.com/coolsolutions/feature/11224.html)

Jos en käytä IE:tä tai muita MS-ohjelmia, niin miksi lisenssiä tarvittaisiin?

Wine FAQ korostaa Winen vaihtoehtojen edellyttävän lisenssiä_

Lainaus
2.3. Are there any alternatives to Wine?
  Yes, there are. You can use VMWare to run a Windows installation inside a virtual machine, or use Win4Lin to run a specially adapted Windows version on Linux. Both solutions cost money for both the software itself and a Windows license.

Jep, taidat olla oikeassa. Tuo (että tarttee Windows-lisenssin) taisi lukea jossain Winetoolsin ohjeessa, ja siinähän asennetaan esim. IE ja Windows Media Player.
alias vililikku

intre

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Väkivallaton rakennuspeli?
« Vastaus #19 : 12.10.07 - klo:16.45 »
travian.fi

pelihän on ajatuksena väkivaltainen, mutta ketään ei tapeta niin että se näkyisi

(koukuttaa todella pahasti)  8)