Tiedoksi kaikille, jotka pitävät Settlersistä, ainakin Settlers 2 Gold Edition toimii Ubuntulla, jos asennat Dosboxin. Siis ihan ilman Wineä.
Minusta DOSBox on yleisesti ottaen huonompi vaihtoehto kuin Wine (joka sekään ei ole erityisen hääppöinen). Tosin nuo eivät taida varsinaisesti olla vaihtoehtoja keskenään vaan ohjelmat toimivat vain toisella. DOSBoxista minulla on hieman huonoja kokemuksia sillä se tuntuu syövän kovasti konetehoa. En tiedä onko vika ollut DOSBoxin, ajetun pelin vai minun itseni
Tästä syystä saattaisin DOSBoxin sijasta käyttää virtuaalikoneeseen asennettuna DOSia. Tosin virtuaalikoneessa ajetusta DOSista minulla ei ole senkään vertaa kokemuksia enkä tiedä toimivatko pelit siinä liian nopeasti. Onko kellään kokemuksia tästä?
Edit: Joku on näköjään uurastanut:
Settlers II suomeksi. Samalla sivustolla on myös ladattavissa periaatteessa laillinen versio itse pelistä. Se on tehty yhdistämällä vapaasti jaossa olleet demot ja virallinen 1.51 päivitys kokonaisuudeksi joka vastaa melko pitkälle alkuperäistä peliä.