Kirjoittaja Aihe: Laskinta ostamassa  (Luettu 16126 kertaa)

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Laskinta ostamassa
« Vastaus #20 : 10.09.07 - klo:15.42 »
Jokohan ImmoT löysit laskimen?
Kyllä, TI-89
Varmasti hyvä valinta, ja kuten Banb sanoi, kannattaa laskimen valinnassa huomioida se mitä lähipiirissä käytetään. Näin saa parhaiten käyttötukea esim. luokkatovereilta / kollegoilta. Näin itsekin ajauduin aikoinani HP:n RPN-laskimiin, kun niitä taasen suositaan maanmittausalalla.

peran

  • Vieras
Vs: Laskinta ostamassa
« Vastaus #21 : 10.09.07 - klo:22.19 »
Jos taasen kännykkäsi tukee JAVA-sovelluksia, niin kokeilepa vaikka Calc RPN-laskinta: http://www.getjar.com/products/6371/Calc

Varsin hyvä laskin, mutta työläs käyttää, muissa kuin aivan yksinkertaisimmissa laskuissa. Siis jako, kerto ja plus ja miinus. Statistiikkaakaan en vielä ole ymmärtänyt.

- Edit nopea käyttää yksinkertaisissa ongelmissa.
« Viimeksi muokattu: 10.09.07 - klo:22.43 kirjoittanut peran »

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Laskinta ostamassa
« Vastaus #22 : 11.09.07 - klo:09.10 »
- Edit nopea käyttää yksinkertaisissa ongelmissa.
Peran, kertoisitko vielä mistä tuo Edit löytyy. Olisi mukava testata.

Kaikki, jakakaa ihmeessä tietonne myös hyvistä Linukkaan saatavista laskinsovelluksista. Itselläni siis edellisessä viestissäni mainitsemani "Free42 for Linux (x86) 1.4.27":n, joka on siis HP42 laskimen emulaattori. En kuitenkaan ole siihen täysin tyytyväinen, koska se emuloi HP42:ta jopa liikaakin. Tietokoneen isolla näytöllä olisi hyvä, että RPN-laskin käyttäisi useamman kuin vain kahden rivin näyttöä/pinoa. Windowsissa käyttämäni Excalibur oli tuossa suhteessa parempi.

peran

  • Vieras
Vs: Laskinta ostamassa
« Vastaus #23 : 11.09.07 - klo:10.42 »
- Edit nopea käyttää yksinkertaisissa ongelmissa.
Peran, kertoisitko vielä mistä tuo Edit löytyy. Olisi mukava testata.

Heh, kyseessä oli siis se, että lisäsin ko. viestin jälkeen päin, joten toi 'Edit' - ei siis tarkoita mitään laskimesta.
Melko nopea se on kyllä */- -laskuissa, kun laskutoimitusta suorittaessa painaa suoraan kursorin ylös näppäintä, jolloin jo seuraavalla painasulla voi valita minkä laskun suorittaa.


mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Laskinta ostamassa
« Vastaus #24 : 11.09.07 - klo:12.55 »
Kaikki, jakakaa ihmeessä tietonne myös hyvistä Linukkaan saatavista laskinsovelluksista.

Komentoriviltä löytyvät tietysti bc ja dc (RPN-laskin).

Työpöytälaskimista Qalculate! vaikuttaa varsin monipuoliselta. Se tukee perinteistä aritmeettista notaatiota (D.A.L.)  ja käänteistä puolalaista notaatiota (RPN). Ominaisuuksia on todella paljon. Käyttöliittymä on saatavilla sekä Qt- että GTK-kirjastoille. Ohjelma löytyy ainakin Feistyn universe-pakettivarastosta.

En ole vielä itse tuota käyttänyt kun vasta löysin sen mutta ensivaikutelma on varsin hyvä :)

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Laskinta ostamassa
« Vastaus #25 : 12.09.07 - klo:16.39 »
- Edit nopea käyttää yksinkertaisissa ongelmissa.
Peran, kertoisitko vielä mistä tuo Edit löytyy. Olisi mukava testata.

Heh, kyseessä oli siis se, että lisäsin ko. viestin jälkeen päin, joten toi 'Edit' - ei siis tarkoita mitään laskimesta.
Melko nopea se on kyllä */- -laskuissa, kun laskutoimitusta suorittaessa painaa suoraan kursorin ylös näppäintä, jolloin jo seuraavalla painasulla voi valita minkä laskun suorittaa.
:-[ Hups, tulipa minulta hassu väärinkäsitys...

Mitä tulee kännykkään saataviin JAVA-laskimiin, niin sepä se onkin ongelma, miten saa helppokäyttöisen valikon kaikille mahdollisille laskutoimituksille. Tuossa Calc-laskimessa ratkaistu "miumaumukkaan" onnistuneesti, vaan makuasioistahan VOI kiistellä  ;)

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Laskinta ostamassa
« Vastaus #26 : 12.09.07 - klo:16.55 »
Työpöytälaskimista Qalculate! vaikuttaa varsin monipuoliselta.
Juuri tällaista minä kaipasin. Kiitoksia Mgronber!

Pikaisen vilkaisun perusteella Qalculaten lisäksi ei sitten muuta tarvitakaan. Ja täältä löytyy vielä yksi hyvä Qalculate-manuaali:
http://www.pcbypaul.com/absolute/programs/qalculate/

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Laskinta ostamassa
« Vastaus #27 : 03.10.07 - klo:10.07 »
Pikaisen vilkaisun perusteella Qalculaten lisäksi ei sitten muuta tarvitakaan. Ja täältä löytyy vielä yksi hyvä Qalculate-manuaali:
http://www.pcbypaul.com/absolute/programs/qalculate/
Korjaus... Tutustuttuani Qalculate ohjelmaan paremmin, huomasin siinä olevan RPN-laskimen olevan syvältä ja poikittain. Nimittäin RPN-tilassa ei näytetä graafista näppäimistöä suhteellisen usein tarvittaville laskutoimituksille, kuten neliöjuuri, sini, kosini, jne. Näkyvillä on ainoastaan laskentapino ja kaikki monimutkaisemmat laskutoimitukset joutuu  kirjoittamaan ja lisäksi hieman erikoisella logiikalla. Jos esimerkiksi haluan laskea neliöjuuri yhdeksän, niin joudun kirjoittamaan sen riville seuraavasti: ?sqrt(9)?.

RPN-laskentalogiikkaan tottuneena haluan laskimen, jota on nopea käyttää. Mielestäni on älytöntä hidastaa laskemista kirjoittamalla laskutoimitusten lyhenteitä ja sulkumerkkejä. Siis "perus RPN-laskimeksi" Qalculate ei taivu.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Laskinta ostamassa
« Vastaus #28 : 03.10.07 - klo:12.12 »
Näkyvillä on ainoastaan laskentapino ja kaikki monimutkaisemmat laskutoimitukset joutuu  kirjoittamaan ja lisäksi hieman erikoisella logiikalla. Jos esimerkiksi haluan laskea neliöjuuri yhdeksän, niin joudun kirjoittamaan sen riville seuraavasti: ?sqrt(9)?.

Tuo on erikoinen logiikka ainoastaan jos ajattelee käänteisen puolalaisen notaation tapaan. Tuo on se logiikka jonka normaalit ihmiset ymmärtävät eli direct algebraic logic (DAL).

Olen kuitenkin täysin samaa mieltä siitä että RPN ja DAL sopivat huonosti yhteen. Siksi minä aikanaan miellyin Sharpin laskimiinkin koska siihen aikaan se oli ainoa puhtaasti DAL-tilassa toimiva laskin. Muissa laskimissa funktioita (sin, cos, sqrt, ln, ...) käytettiin RPN-tilassa vaikka perusoperaatiot (+, -, *, /) tapahtuivat DAL-tilassa. Nyt myöhemmin olen alkanut kiinnostua puhtaasti RPN-tilassa toimivista laskimista.

Mutta jaarittelun sijasta voisin mennä itse asiaan.

Qalculate mahdollistaa yhden parametrin funktioiden käyttämisen RPN-logiikan mukaan ja tällöin parametriksi otetaan pinon päälimmäisin arvo. Muistaakseni useamman parametrin funktioita ei kuitenkaan pystynyt käyttämään. En muista pitikö tätä varten vääntää asetuksista jokin vipu toiseen asentoon.

Voidaan siis kirjoittaa "256<enter>sqrt<enter>sqrt<enter>" ja pinossa on kahden neliöjuurioperaation jälkeen arvo 4.

Itse vertasin tuon Qalculaten toimintaa pariin JavaScript-laskimeen netissä. Niissä on useita toimintoja ja pikanäppäimiä joita jäin tuosta kaipaamaan. Vertailupohjana käyttämäni laskimet ovat täällä ja täällä.

Lainaus
RPN-laskentalogiikkaan tottuneena haluan laskimen, jota on nopea käyttää.

Yleisimpien operaatioiden tulisi minunkin mielestäni onnistua yhdellä näppäimellä. Etenkin kun tietokoneen näppäimistössä on selvästi enemmän näppäimiä kuin keskivertolaskimessa. Lisäksi laskimen tulisi tukea pinon käsittelyä ja sitä ei minun mielestäni Qalculate tukenut lainkaan.

serola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Laskinta ostamassa
« Vastaus #29 : 03.10.07 - klo:13.02 »
Itse vertasin tuon Qalculaten toimintaa pariin JavaScript-laskimeen netissä. Niissä on useita toimintoja ja pikanäppäimiä joita jäin tuosta kaipaamaan. Vertailupohjana käyttämäni laskimet ovat täällä ja täällä.
Erityisesti jälkimmäisen tapaista käyttöliittymää minäkin kaipailen. Wintoosassa minulla oli Excalibur, mikä lähenteli täydellisyyttä ( isompi kuva ). Ideaalista siis olisi, että näytöllä olisi mahdollisimman monen lukuarvon pino, tai että pinon rivien määrän voisi jopa itse valita, niin kuin kännykkään saatavassa Calc JAVA-ohjelmassa taitaa olla mahdollista. Lisäksi tarvittaisiin tosiaan pikanäppäimiä mahdollisimman monelle laskutoimitukselle. Pitää kai kohta ryhtyä itse opettelemaan ohjelmointia ja virittää esimerkiksi jokin aiemmin mainitsemani HP-emulaattori itselle mieleiseksi.
« Viimeksi muokattu: 03.10.07 - klo:13.04 kirjoittanut serola »

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Laskinta ostamassa
« Vastaus #30 : 03.10.07 - klo:16.12 »
Itse vertasin tuon Qalculaten toimintaa pariin JavaScript-laskimeen netissä. Niissä on useita toimintoja ja pikanäppäimiä joita jäin tuosta kaipaamaan. Vertailupohjana käyttämäni laskimet ovat täällä ja täällä.
Erityisesti jälkimmäisen tapaista käyttöliittymää minäkin kaipailen.

Minua miellytti enemmän sen ensimmäisen käyttöliittymä. Minulla ei ole kosketusnäyttöä joten en kaipaa mitään hiirellä sohittavaa näppäimistöäkään ;)

Mielessä on käynyt jo parikin kertaa oman laskimen tekeminen ja tänään pyörittelin sitä päässäni vähän enemmänkin. Yksi vaatimus on että laskin ei saa viedä liikaa tilaa näytöltä. Lisäksi pinon syvyyden tulisi olla säädeltävissä. Vielä en ole päättänyt olisiko lisäksi säädettävissä käyttöliittymässä näytettävien pinon tasojen määrä. Jos se ei ole säädettävä niin silloin kaikki tasot näytetään. Jos se taas on säädettävä niin sitten pitäisi miettiä toimiiko pinon kierto vain näkyvissä kentissä vai koko pinossa.

Liitteenä on pari kuvaa käyttöliittymästä. Ensimmäisessä kuvassa on suppea näkymä ja jälkimmäisessä laaja näkymä. Laajassa näkymässä näytettävien pinon tasojen määrä riippuu siis asetuksista. Käyttöliittymä ei taida olla ihan sellainen kuin mitä sinä kaipaat ;)



[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 05.10.07 - klo:01.15 kirjoittanut mgronber »