Näkyvillä on ainoastaan laskentapino ja kaikki monimutkaisemmat laskutoimitukset joutuu kirjoittamaan ja lisäksi hieman erikoisella logiikalla. Jos esimerkiksi haluan laskea neliöjuuri yhdeksän, niin joudun kirjoittamaan sen riville seuraavasti: ?sqrt(9)?.
Tuo on erikoinen logiikka ainoastaan jos ajattelee käänteisen puolalaisen notaation tapaan. Tuo on se logiikka jonka normaalit ihmiset ymmärtävät eli direct algebraic logic (DAL).
Olen kuitenkin täysin samaa mieltä siitä että RPN ja DAL sopivat huonosti yhteen. Siksi minä aikanaan miellyin Sharpin laskimiinkin koska siihen aikaan se oli ainoa puhtaasti DAL-tilassa toimiva laskin. Muissa laskimissa funktioita (sin, cos, sqrt, ln, ...) käytettiin RPN-tilassa vaikka perusoperaatiot (+, -, *, /) tapahtuivat DAL-tilassa. Nyt myöhemmin olen alkanut kiinnostua puhtaasti RPN-tilassa toimivista laskimista.
Mutta jaarittelun sijasta voisin mennä itse asiaan.
Qalculate mahdollistaa yhden parametrin funktioiden käyttämisen RPN-logiikan mukaan ja tällöin parametriksi otetaan pinon päälimmäisin arvo. Muistaakseni useamman parametrin funktioita ei kuitenkaan pystynyt käyttämään. En muista pitikö tätä varten vääntää asetuksista jokin vipu toiseen asentoon.
Voidaan siis kirjoittaa "256<enter>sqrt<enter>sqrt<enter>" ja pinossa on kahden neliöjuurioperaation jälkeen arvo 4.
Itse vertasin tuon Qalculaten toimintaa pariin JavaScript-laskimeen netissä. Niissä on useita toimintoja ja pikanäppäimiä joita jäin tuosta kaipaamaan. Vertailupohjana käyttämäni laskimet ovat
täällä ja
täällä.
RPN-laskentalogiikkaan tottuneena haluan laskimen, jota on nopea käyttää.
Yleisimpien operaatioiden tulisi minunkin mielestäni onnistua yhdellä näppäimellä. Etenkin kun tietokoneen näppäimistössä on selvästi enemmän näppäimiä kuin keskivertolaskimessa. Lisäksi laskimen tulisi tukea pinon käsittelyä ja sitä ei minun mielestäni Qalculate tukenut lainkaan.