Kerropa siis, miksi Windows Vista on huono käyttöjärjestelmä? Mieluiten ihan faktatietoutta, ei mutua ja ilman niitä Linux-laseja.
Oletko kokeillut käyttää wlania Vistalla? Jos kone on liitetty johonkin domainiin, se päättelee nerokkaasti käyttäjän puolesta, että tunnuksina käytetään AD-tunnuksia. Tämän saa pois, mutta silti mielestäni taas uusi osoitus Winsowsin halusta ajatella käyttäjän puolesta.
Yksi käsittämättömyys on myös käynnistysaika. Minulla on useita dualboot-koneita, joita olen testaillut sekä koti- että työverkossa heti asennusten jälkeen että pidemmän käyttöajan (pari kuukautta) jälkeen. Jostain syystä se käynnistymisaika tuntuu vähintään tuplaantuvan Windowsilla päivitysten myötä.
Nämä samat ovat tuntuneet pätevän myös Windows seiskaan. Sitä olen testaillut tosin vain muutamalla läppärillä ja kahdella pöytäkoneella. Heti asennuksen jälkeen on nopea, mutta kuukauden sisällä alkaa tahmomaan. Mutta se on vielä vaiheessa, joten vertailu ei sinällään ole reilu.
Nämä olivat vain omia testejäni, joita olen tehnyt selvittääkseni itselleni sopivinta järjestelmää. Testatessa on sitten tullut vastaan noita Windowsin em. omituisuuksia.