Kirjoittaja Aihe: Käynnistysongelma, Ubuntu 7.04 / Intel DQ965GF+Core2Duo  (Luettu 1916 kertaa)

JAL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Asensin Ubuntu 7.04 Feisty desktopin (ladattu 5/8) mielestäni onnistuneesti, mutta Ubuntu ei osaa käynnistyä, bootata. Käynnistyksen alkuvaiheessa, kun Ubuntun vuoro alkaa, ilmestyy ruutuun vain yksitotisesti:

No boot device - insert boot disk ...

So, mitenköhän pääsisin eteempäin, kun:

1. Laitteeni on: emo Intel GQ965GF, Core2Duo 6400, 2GB RAM, SATA HDD Seagate ST3500630AS 0.5 TB, DVD RW Samsung SH-S183A, Nvidia GF7950GT, lämmöt ja sähköt OK
2. Kone pyörittää Windows XPtä OK
3. Huom: saan Ubuntun käynnistymään Ubuntu LiveCDn avulla niin, että valitsen valikosta kiintolevykäynnistyksen.
4. olen asentanut muutania kertoja Ubuntua ja tämä ilmiö on vain tällä koneella. Joku viikko aikaisemmin kone boottasi OK, kun valitsin asennuksena oletusosionnit. Tällöin erona oli vain PATA levy.
5. BIOSsissa lähinnä tulee mieleen: Drive configuration: ATA/IDE mode ja valintana joko NATIVE tai LEGASY (mitä nämä nyt sitten tarkoittavatkin...)
6. Ubuntu 7.04 on antanut käynnistysvaiheessa aina jonkinlaisen virheilmoituksen, joka vilahtaa ruudulla pikapikaa.
7. emon BIOS päivitys on saattanut muuttaa tilannetta....ehkä?

Olisin kiitollinen neuvoista!

Juha
« Viimeksi muokattu: 31.08.07 - klo:19.34 kirjoittanut JAL »

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Käynnistysongelma, Ubuntu 7.04 / Intel DQ965GF+Core2Duo
« Vastaus #1 : 31.08.07 - klo:19.58 »
Asensin Ubuntu 7.04 Feisty desktopin (ladattu 5/8) mielestäni onnistuneesti, mutta Ubuntu ei osaa käynnistyä, bootata.

Minulla on sama emolevy, lue tämä ketju:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=11769.0

Minulla on pelkkä Ubuntu, ei dual-boottia. Jouduin itsekin ratkaisemaan sata-levyn ongelman asentamalla ensin pelkästään ensimmäiselle levylle. Vasta asennuksen ja buuttauksen jälkeen lisäsin toisen levyn kotihakemistoksi.

En ole päivittänyt biossia ja osoinnit tein itse ensimmäiselle levylle.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

JAL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Käynnistysongelma, Ubuntu 7.04 / Intel DQ965GF+Core2Duo
« Vastaus #2 : 31.08.07 - klo:21.16 »
Kiitos vinkistä!

Jotain tällaista ajattelinkin... Täytyy opiskella ja kokeilla lisää.

HUOM: kone ei ole dualboot, vaan Win XP on omalla kiintolevyllään ja irti tästä kokoonpanosta. Koneessani on siis tällä hetkellä vain yksi kiintolevy. Root, home, swap ja tmp ovat omilla osioillaan.  Anteeksi epätarkat lähtötiedot.

Kommentointia toki ottaisin vastaan muiltakin kernaasti. Varsinkin Intelin omat 965 (DG965SS ja GQ965GF) piirisarjan perustuvat emot ovat  olleet mielestäni luvattoman keskeneräisiä niin WIndows kuin Linux puolella käytettynä...vai kuinka?

Ystävällisin terveisin, Juha
« Viimeksi muokattu: 31.08.07 - klo:21.40 kirjoittanut JAL »