Tiedonhaun puoliammattilaisena olen oppinut ainakin sen, että ihmiset laittavat hakukenttään yleensä 1-2 sanan mittainen hakulauseen. Näin teen itsekin. Vaan miten noita 1-2 sanaa hyödyntäisi parhaiten?
Tarkista ensin mistä indeksistä hakupalvelu hakee. Google globaalina hakukoneena vaatii hakusanoja jotka täsmentävät asiayhteyden. Esimerkiksi haettaessa Linux-käyttöjärjestelmissä toimivia ohjelmia pitää tällöin muistaa laittaa tuo linux-sana hakulauseeseen.
Jos taasen haet esimerkiksi tästä foorumista, niin täsmentämistä linux tai ubuntu sanoilla tuskin tarvitsee.Tämä varmasti kuulostaa itsestään selvyydeltä, mutta itse esimerkiksi tuossa taannoin en ensin tajunnut, että Ubuntu tutuksi -kirja on yksi monista wiki-kirjoista osoitteessa fi.wikibooks.org. Näin ollen wikibooks palvelussa tehtyihin hakuihin on järkevää lisätä sana ubuntu.
Lähde kuitenkin aina rajaamaan hakua yleisestä yksityiseen. Etenkin, jos olet epävarma, kannattaa ensin hakea yhdellä termillä. Esimerkiksi kaivattaessa lisätietoa ohjelmasta nimeltä Motion, riittää ensin pelkkä ohjelman nimi. Google globaalina hakukoneena löytää tällöin useammankin vastaavan nimisen ohjelman ja myös paljon muuta sanaan liittyvää. Seuraavaksi kannattaa rajata käyttöjärjestelmän nimellä. Ei kuitenkaan pidä rynnätä heti liian yksityiskohtaiseksi ja laittaa hauksi: ubuntu motion, vaan laajemmalla termillä: linux motion. Testaa itse edellisiä hakuja ja totea millä niistä tulee paras tulos.
Mieti myös rinnasteisia termejä. Jos esimerkiksi et Ubuntun ohjelmien lisäys ja poisto -toiminnolla löydä ohjelmaa sen nimellä, niin mieti mitä ohjelmalla tehdään. Käytä sitten niitä termejä haussa. Esimerkiksi langattoman laitteen hallintaan liittyviä ohjelmia usein kuvataan termeillä wlan, wifi tai wireless.