Kerronpa tässä melko aloittelijan kokemukset gnomesta ja KDE:sta. Olin ennen paatunut windows käyttäjä (10 vuotta) ja siirryin noin 4 kuukautta sitten linuxin pariin. Noin puolet ajasta olen viettänyt KDE parissa(pclinuxos) ja puolet Gnomen parissa(ubuntu/mint).
KDE on minusta helppokäyttöisempi windows maailmasta tulevalle, koska asioita säädetään samantapaisen valikkohelvetin syövereistä kuin wintoosassakin. Windowsiin tottuneelle valikkohelvetti ei kuitenkaan aiheuta mitään ongelmia. Homma toimii.
Gnome taas on selkeästi helpomman näköinen. Asetukset löytää nopeasti ja helposti...siis ne asetukset joita valikossa on. Valitettavasti huomaan gnomea käyttäessäni joutuvani turvautumaan forumeihin ja komentoriviin jonkin verran KDE:ta enemmän, koska jotain ominaisuutta ei valikoista löydy. Huomaan kuitenkin useasti, että gnomea on helpompi käyttää, niin kauan kuin oleellisimmat toiminnot löytyvät valikoista. Jotenkin selkeämmän oloinen.
Gnomen ja KDE ulkonäköön on jotenkin minusta outoa puuttua, koska ne ovat vahvasti sidoksissa distroon, eikä työpöytäympäristöön sinänsä ja noissa kummassakin voi ulkonäköä muuttaa erittäin monipuolisesti. KDE:ssä taitaa olla vähän enemmän namiskaa, mutta kyllä gnomestakin hienon saa. Ulkonäkö ei minusta aiheuta ongelmia kummassakaan. Ubuntun ja pclinuxos:sän perusulkonäkö on kuitenkin erittäin ruma. Onneksi niitä voi muuttaa.
Itse en oikeastaan osaa sanoa kumpi on parempi, gnome vai KDE. Kummatkin toimii. Gnomen rajoitteisuus ei oikeastaan haittaa sen jälkeen kun on oppinut sitä käyttämään ja säätämään asioita muualta. Windows maailmasta tulevalle KDE on kuitenkin ehkä se vähän helpompi, koska käyttötyyli on sama. Tietokoneenkäytön aloittelijalle kuitenkin gnome voi olla se helpompi, johtuen selkeämmästä ulkoasusta.
Niinkuin jossain jo sanottiinkin, niin minusta ehdottomasti paras tapa olisi se, että asetuksia olisi valikoissa paljon, mutta osa asetuksista olisi piilossa ja tulisi näkyviin kun painaa jotain "advanced" nappia tai vastaavaa. Tätä systeemiä käytetään jo nyttenkin monessa eri ohjelmassa. Ihme ettei se ole vielä eksynyt työpöytiin.