Olen siirtynyt Konquerorista Dolphiniin. Tajusin vasta Konqueroria käyttäessäni, että tiedostonhallinta voi olla muutakin kuin vain kuvakkeet, käynnistä ohjelma, kopioi ja liitä. Sillähän voi tehdä paljon muutakin kuten laittaa tiedostoja sähköpostin liitteeksi, pienentää kuvia, muuntaa videon/kuvien yms formaattia. Ilman minkään graafisen ohjelman ja komentorivin aukaisemista.
Tuo on totta. Paljon tiedostoihin liittyvää käsittelyä voi tehdä ilman sovellusten avaamistakin. Sama on mahdollista Thunarissa, johon olen lisännyt mm. kryptauksen ja bluetoothin. (katso kuva) Dolphin vaikuttaa jo huomattavasti Konqueroria paremmalta tiedostomanagerilta.
Ilmeisesti sopii ihmisille, joille Windowsin orjuuttamana hakemistorakenteen idea on uusi ja outo. Itselläni puun rakenne on sen verran monihaarainen, että harvassa paikassa käy niin usein, että pikasiirtymämahdollisuus olisi muuta kuin häiriöksi.
En oikein ymmärtänyt tuota ensimmäistä virkettä. Windowsissa juuri käsitellään koko hakemistorakennetta usein, mutta Linuxissa on ollut pitkään ideana, että käyttäjän ei yleensä tarvitse lähteä kotihakemistonsa ulkopuolelle. Itse olen organisoinut kaikki tiedostoni niin, että harvemmin kovin syviä hakemistopolkuja pääsee syntymään. Tämän vuoksi puusta ei ole iloa, mutta eipä tämä tosiaan liity asiaan mitenkään, koska sen puun siihen saa, jos haluaa.
Paitsi jos Windows on Vista, jossa tuo hirvitys myös on.
Ai siihen on omaksuttu tämä myös. Omistan itse asiassa aidon Vistan, mutta en ole jaksanut asentaa.
Ehkä se, että kumpikin käsittelee tiedostorakenteita? Sama kahtalaisuushan löytyy Windows-puoleltakin, ja olettaisin syyt samoiksi. Internet-sisällön ja paikallisen koneen sisällön välistä eroahan on häivytetty jo jostain Windows 98:sta alkaen.
Molemmat käsittelee tiedostorakenteita? Joo, tiedostot on paikallisessa puumaisessa rakenteessa (graafissa itse asiassa) ja websivut verkon "puurakenteessa", mutta tämä ei todellakaan riitä syyksi yhdistää näitä kahta sovellustyyppiä. Tiedän, että sama löytyy Windows puolelta, mutta se ei tee sovellusarkkitehtuurista hyvää. Muistan kun vanhassa Windowsissa kaatui selain niin samalla meni kaikki resurssihallinta ikkunat ja muut mukana. Hienoa!
Miksi luulet, että KDE porukka kehittää uutta tiedostomanageria? Siksi, että Konqueror oli ylivoimaisen hyvä?
EDIT: Näköjään KDEn pojatkin alkaneet ymmärtämään käytettävyyden päälle. Näyttää kovasti tuo Dolphin menevän Thunarin suuntaan. Katso kuva
1 ja
2. Huomaa: ei puuta eikä tekstikenttäpolkua.