no toinen laitetyyppi oli printterit joiden kanssa oli vaikeuksia ainakin jokin aika sitten.
juu-u, kaikki tulostinvalmistajat eivät käytä tulostimissaan mitään yleistynyttä tulostimenohjauskieltä, eivätkä tietysti tue omaa valintaansa kuin windowsilla saati sitten tarjoa speksejä kyseisen kielen toteuttamiseksi muilla alustoilla. tilanne on aivan sama kuin muidenkin halaplaitteiden kanssa.
Kaverillani oli lexmark jota ei saanut toimimaan.
tämä puolestaan ei todista yhtään mitään. minulla puolestaan on lexmark joka oli erinomaisen helppo saada toimimaan, vaikka linuxin mukana ei edes tullut oikeanlaista PPD:tä mukana. kopioin vain PPD:n cupsille, valitsin sen valikosta ja aloin tulostaa.
tietysti noin epämääräisesti kerrotusta jutusta ei voi edes tietää eikö kaverisi vain osannut vai eikö printteri ollut edes tuettu. edes linux-printing ei tunne kaikkia linuxissa tuettuja malleja ja vapaiden ajureiden lisäksi lexmark on yksi niistä valmistajista jotka tarjoavat jossain tapauksissa myös binääriajureita joillekin tulostimilleen.
Mutta tosiaan, tämä on väärä foorumi alkaa linuxia kritisoimaan täällä sitä pitää vaan ylistää. Torvalds on jumala!
minä voisin aivan yhtä hyvin ajaa sovelluksiani vaikkapa BSD-kernelin tai hurdin päällä, mutta pari sovellusta sitoo minua linuxiin. ytimellä ei ole ainakaan minulle mitään väliä kunhan se toimii kunnolla ja mielellään vielä fiksusti. satun vaan pitämään vapaasta softasta ja linux tuntuu olevan se firmojen parhaiten tukema vaihtoehto.
siltikin tämä, kuten mikä tahansa muukin foorumi, on väärä paikka alkaa julistamaan omia luuloja ja harhakäsityksiä asioista. yleensäkin 'mielipiteet' joille ei löydy todellista perustelua saavat väittäjän näyttämään vähintäänkin epäilyttävältä. en tosin osaa sanoa vielä sinustakaan sitä oletko täällä oikeasti vain pelleilemässä vai oletko vain täysin tietämätön asioista.
kenen tehtävä on oikeati tarjota tukea jollekin laitteelle? kuka sitä tarjoaa windowsissa tai mäkissä? miksi linux-kehittäjiene pitäisi toimia jotenkin toisella tavalla? toki linux-kehittäjät pyrkivät tukemaan laitteita joita speksien avoimuuden vuoksi on helppo tukea ja myös niitä joiden tukeminen on tehyt tahallaan vaikeaksi, mutta jotka ovat suosittuja ja laadukkaita. minusta linux-kehittäjät tekevät jo enemmän kuin muiden käyttöjärjestelmien kehittäjiltä vaaditaan, mutta se ei tietysti estä ihmisiä ruikuttamasta ja vieläpä suuntaamasta sitä ruikutusta täysin väärälle taholle.