Kirjoittaja Aihe: Openbox  (Luettu 7101 kertaa)

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Openbox
« : 01.12.05 - klo:21.14 »
Tuotapa tuota, milläs tuota openboxin menua saa muuteltua breezyssä?

Kun kokeilin jonkin ohjeen mukaan, muttei auttanut.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #1 : 02.12.05 - klo:00.05 »
Tuotapa tuota, milläs tuota openboxin menua saa muuteltua breezyssä?

openboxin menu on ihan simppeli XML-tiedosto, yleensä hakemistossa ~/.config/openbox/ ja nimellä menu.xml. sitä voi editoida haluamallaan editorilla.

jos olet asentanut debianin menu-paketin, haetaan siihen oletusmenu sijainnista /var/lib/openbox/debian-menu.xml. tämä kaikki on määritelty tiedstossa ~/.config/openbox/rc.xml

Kun kokeilin jonkin ohjeen mukaan, muttei auttanut.

oli varmaan heikko ohje ;)

vaikka on tuon menun rungon luomiseksi tehty tietty ohjelmiakin, äkkiseltään mieleen tulee ainakin menumaker.
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #2 : 02.12.05 - klo:21.58 »
Tuotapa tuota, milläs tuota openboxin menua saa muuteltua breezyssä?

openboxin menu on ihan simppeli XML-tiedosto, yleensä hakemistossa ~/.config/openbox/ ja nimellä menu.xml. sitä voi editoida haluamallaan editorilla.

jos olet asentanut debianin menu-paketin, haetaan siihen oletusmenu sijainnista /var/lib/openbox/debian-menu.xml. tämä kaikki on määritelty tiedstossa ~/.config/openbox/rc.xml

Jaa-a. Minulla kyllä nimenomaan on tuolla ~/.config/openbox/menu.xml - tiedostossa menun haluttu rakenne. Tietääkseni oikein.


Kun kokeilin jonkin ohjeen mukaan, muttei auttanut.

oli varmaan heikko ohje ;)

vaikka on tuon menun rungon luomiseksi tehty tietty ohjelmiakin, äkkiseltään mieleen tulee ainakin menumaker.


Menumaker... kuulin nimen mutten jaksanut vaivautua, kun ei tuon xml - tiedoston muokkaamisen niin vaikeaa kuuluisi olla.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #3 : 02.12.05 - klo:22.16 »
Tässä vielä pasteattuna tuo xml-tiedosto, josko siinä sitten jokin vialla? Minulla ei ihan hirveästi ole kokemusta tästä puuhasta...

Koodia: [Valitse]
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

<openbox_menu xmlns="http://openbox.org/"
        xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
        xsi:schemaLocation="http://openbox.org/
                file:///usr/share/openbox/menu.xsd">

<menu id="root-menu" label="Openbox 3">
  <item label="Terminal emulator">
    <action name="Execute"><execute>x-terminal-emulator</execute></action>
  </item>
  <item label="Web browser">
    <action name="Execute"><execute>x-www-browser</execute></action>
  </item>
  <!-- This requires the presence of the 'menu' package to work -->
  <menu id="Debian" />
  <separator />
  <menu id="client-list-menu" />
  <separator />
  <menu id="client-list-menu" />
  <separator />
  <item label="ObConf">
    <action name="Execute"><execute>obconf</execute></action>
  </item>
  <item label="Reconfigure">
    <action name="Reconfigure" />
  </item>
  <item label="Restart">
    <action name="Restart" />
  </item>
  <separator />
  <item label="Exit">
    <action name="Exit" />
  </item>
</menu>

</openbox_menu>

Lieneekö vika sitten ihan tuossa, että se sitten vetää defaultit kehiin?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #4 : 02.12.05 - klo:23.12 »
Tässä vielä pasteattuna tuo xml-tiedosto, josko siinä sitten jokin vialla?

no, kyllä se ainakin ihan validia XML:ää (pikaisella vilkaisulla) näytti olevan.

Lieneekö vika sitten ihan tuossa, että se sitten vetää defaultit kehiin?

mikä siinä sitten on vikana?
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #5 : 02.12.05 - klo:23.16 »
Tässä vielä pasteattuna tuo xml-tiedosto, josko siinä sitten jokin vialla?

no, kyllä se ainakin ihan validia XML:ää (pikaisella vilkaisulla) näytti olevan.

Lieneekö vika sitten ihan tuossa, että se sitten vetää defaultit kehiin?

mikä siinä sitten on vikana?

Siis sehän se on, kun en tiedä. Tuo on ~/.config/openbox/menu.xml, mutta kuitenkin se openbox käyttää defaulttimenua eikä tuossa spesifioitua.

Juuri se siinä siis olisi ollut vikana, jos joku jutska siitä xml-kamasta puuttuu.

Hämärää. Ehkä on vaan joku konffattu poskelleen.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #6 : 02.12.05 - klo:23.25 »
Siis sehän se on, kun en tiedä. Tuo on ~/.config/openbox/menu.xml, mutta kuitenkin se openbox käyttää defaulttimenua eikä tuossa spesifioitua.

siis oletko asentanut ubuntun menu-paketin? etkä halua näyttää niitä kaikkia entryjä?

Juuri se siinä siis olisi ollut vikana, jos joku jutska siitä xml-kamasta puuttuu.

Hämärää. Ehkä on vaan joku konffattu poskelleen.

tuo jo mainittu ~/.config/openbox/rc.xml määrää siellä lopussa mitä menuja tuohon lopulliseen menuun otetaan mukaan, samoin näyttää siltä, että tuo sinunkin menusi määrittelisi paikan johon se menu-paketti sijoitettaisiin siinä... no, menussa.

[edit]
screenshot-säikeestä tuli mieleen, että ethän vaan sekoita tuota openboxin menua pypanelin menuun? ne kun ovat täysin eri juttuja.
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #7 : 03.12.05 - klo:00.14 »
Siis sehän se on, kun en tiedä. Tuo on ~/.config/openbox/menu.xml, mutta kuitenkin se openbox käyttää defaulttimenua eikä tuossa spesifioitua.

siis oletko asentanut ubuntun menu-paketin? etkä halua näyttää niitä kaikkia entryjä?

Jaa-a. Mitäs se menu-paketti oikein sisältää? Eikös se vaan luo sen debian- menun sinne? Kyllä se debian-valikko toimii.

Juuri se siinä siis olisi ollut vikana, jos joku jutska siitä xml-kamasta puuttuu.

Hämärää. Ehkä on vaan joku konffattu poskelleen.

tuo jo mainittu ~/.config/openbox/rc.xml määrää siellä lopussa mitä menuja tuohon lopulliseen menuun otetaan mukaan, samoin näyttää siltä, että tuo sinunkin menusi määrittelisi paikan johon se menu-paketti sijoitettaisiin siinä... no, menussa.

Jaa, no tarkistetaan.
[edit]
screenshot-säikeestä tuli mieleen, että ethän vaan sekoita tuota openboxin menua pypanelin menuun? ne kun ovat täysin eri juttuja.

Screenshot-säikeestä? Missä semmoinen on?


Tuotatuota, muistinpa juuri että tämä on se sama menu.xml, jonka openbox itse luo, jos oikein muistan. Olen vain muuttanut sitä hieman, eli laittanut pari ohjelmaa lisää siihen listaan. Silti se lataa aina defaultit. Tuo siis ei ole se lopullinen versio, jonka haluaisin, vaan väliaste. Muutoksethan on hyvä tehdä vähittäin tällaisissa tapauksissa, niin on helpompi korjata virheet.

EDIT: olisinko jopa ollut niin jumissa, että olisin ensin muokannut jotain väärää kamaa, tai siis esim ~/.openbox/menu.xml - tiedostoa, ja sitten unohtanut muokata tätä oikeaa... jaa-a. Nyt olen eri koneella eli en voi kokeilla, mutta jos asia on näin, niin pahoittelen häiriötä :D

Jos lisäongelmia ilmenee, niin ilmoittelen.
« Viimeksi muokattu: 03.12.05 - klo:00.17 kirjoittanut Ankka »

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #8 : 03.12.05 - klo:11.55 »
Noniin, nythän homma alkoi toimimaan. :)

Oli nimittäin tullut semmoinen kämmi, että tuo menu.xml, jonks tuohon laitoin oli /etc/xdg/openbox/menu.xml eikä ~/.config/openbox/menu.xml, joka minun oli tarkoitus laittaa tänne. Ei pitäisi tehdä tätä joskus puolilta öin. :D

Joak tapauksessa ongelma oli siinä, että puuttui pari </item> - tagia sieltä, niin se ei lukenut sitä. Nyt homma pelittää, ja saan konffattus siihen sen mitä haluankin. :)

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #9 : 03.12.05 - klo:12.04 »
Tuotapa tuota, minkäslaisella koodilla siihen saa itse muokattua noita menuja? Mun mielestä ei missään howtossa ollut sitä mainittu.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #10 : 03.12.05 - klo:13.14 »
Tuotapa tuota, minkäslaisella koodilla siihen saa itse muokattua noita menuja? Mun mielestä ei missään howtossa ollut sitä mainittu.

eikös se mene ihan samalla tavalla kuin siellä olemassaolevassa menussakin. jos tekee samaan tiedostoon, niin tekee vain seuraavanlasita jälkeä:
Koodia: [Valitse]
<menu id='menun_id' label='menun_nimi'>
      <item label='menuentryn_nimi'>
        <action name='Execute'><execute>suoritettava komento</execute></action>
      </item>
      <item label='menuentryn_nimi'>
        <action name='Execute'><execute>suoritettava komento</execute></action>
      </item>
</menu>

menun jakamiseksi eri tiedostoihin taitaa olla myös esimerkki ihan siinä sinun oletustiedostossasi.
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #11 : 03.12.05 - klo:23.03 »
Tuotapa tuota, minkäslaisella koodilla siihen saa itse muokattua noita menuja? Mun mielestä ei missään howtossa ollut sitä mainittu.

eikös se mene ihan samalla tavalla kuin siellä olemassaolevassa menussakin. jos tekee samaan tiedostoon, niin tekee vain seuraavanlasita jälkeä:
Koodia: [Valitse]
<menu id='menun_id' label='menun_nimi'>
      <item label='menuentryn_nimi'>
        <action name='Execute'><execute>suoritettava komento</execute></action>
      </item>
      <item label='menuentryn_nimi'>
        <action name='Execute'><execute>suoritettava komento</execute></action>
      </item>
</menu>

Hups, nyt tajusin. Tämä on aivan liian yksinkertaista, jotenkin luonnostaan kuvittelee monimutkaisemmaksi kuin onkaan...

Lainaus
menun jakamiseksi eri tiedostoihin taitaa olla myös esimerkki ihan siinä sinun oletustiedostossasi.

Eri tiedostoihin? Mitä ihmettä?

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #12 : 04.12.05 - klo:16.49 »
Tuotapa tuota, minkäslaisella koodilla siihen saa itse muokattua noita menuja? Mun mielestä ei missään howtossa ollut sitä mainittu.

eikös se mene ihan samalla tavalla kuin siellä olemassaolevassa menussakin. jos tekee samaan tiedostoon, niin tekee vain seuraavanlasita jälkeä:
Koodia: [Valitse]
<menu id='menun_id' label='menun_nimi'>
 <item label='menuentryn_nimi'>
 <action name='Execute'><execute>suoritettava komento</execute></action>
 </item>
 <item label='menuentryn_nimi'>
 <action name='Execute'><execute>suoritettava komento</execute></action>
 </item>
</menu>

Nyt taas jumittaa... siis mitä tuohon menu _id:n paikalle voi laittaa? Ainoa mikä tuottaa mitään on "root-menu", eikä siitä ole paljoa iloa...  :-\

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #13 : 04.12.05 - klo:20.36 »
Nyt taas jumittaa... siis mitä tuohon menu _id:n paikalle voi laittaa?

äkkiseltään kuvittelisin, että mitä tahansa. ehkä jotain rajoituksia käytettyjen merkkien suhteen on olemassa (ainakin samat mitä XML:ssä), mutta niiden ei pitäisi vaikuttaa normaaliin nimeämiseen.

Ainoa mikä tuottaa mitään on "root-menu", eikä siitä ole paljoa iloa...  :-\

root-menu on nimensä mukaan se juurimenu, kai olet tehnyt omat muutoksesi root-menu -lohkon sisään tai viitannut niihin tekemiisi menuihin root-menun sisältä (aivan kuten Debina menuunkin on).
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #14 : 04.12.05 - klo:23.45 »
Nyt taas jumittaa... siis mitä tuohon menu _id:n paikalle voi laittaa?

äkkiseltään kuvittelisin, että mitä tahansa. ehkä jotain rajoituksia käytettyjen merkkien suhteen on olemassa (ainakin samat mitä XML:ssä), mutta niiden ei pitäisi vaikuttaa normaaliin nimeämiseen.

Siis ihan mikä tahansa nimi käy? Vai pitääkö se jotenkin erikseen vielä luoda se toinenkin menu jonnekin, niinkuin se Debian-menu jo jossain?

Millä esimerkiksi sen Debian-menun sisältä löytyvään Sovellukset-menuun voi viitata, että saisi sen suoraan siihen käytettäväksi? Onko se edes mahdollista?


Ainoa mikä tuottaa mitään on "root-menu", eikä siitä ole paljoa iloa...  :-\

root-menu on nimensä mukaan se juurimenu, kai olet tehnyt omat muutoksesi root-menu -lohkon sisään tai viitannut niihin tekemiisi menuihin root-menun sisältä (aivan kuten Debina menuunkin on).

Niin, siis se root-menuhan vaan tuplaa sen perusmenun sillai että sen saa siihen uudestaan. Kyllä mä sen toiminnan tajusin.
« Viimeksi muokattu: 04.12.05 - klo:23.48 kirjoittanut Ankka »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #15 : 04.12.05 - klo:23.57 »
Siis ihan mikä tahansa nimi käy?

no, juu. siis sellainen nimi joka ei ole varattu ja joka ei sisällä kiellettyjä merkkejä.

Vai pitääkö se jotenkin erikseen vielä luoda se toinenkin menu jonnekin, niinkuin se Debian-menu jo jossain?

ei ole pakko, mutta niin tietysti saa tehdä. siis se menu joka näytetään, on se root-menu ja kaikki mitä on sen sisällä, joten sinun täytyy joko lisätä se sinun menusi sinne root-menun sisään tai viitata siihen root-menun sisältä.

Millä esimerkiksi sen Debian-menun sisältä löytyvään Sovellukset-menuun voi viitata, että saisi sen suoraan siihen käytettäväksi? Onko se edes mahdollista?

paha sanoa, ei ole koskaan ollut tarvetta lisätä jonkun menun submenua, mutta toisaalta sillä on kyllä oma id:nsä, joten voisi kuvitella, että siihen voisi viitata jollain tapaa (jos ei ihan pelkällä id:llä, niin mahdollisesti polulla Debian-menun juuresta). varmuudella en osaa sanoa, pitäisi testata. kun en oikein tiedä sitäkään, miten tuo openbox parsii sen XML:n :(

Niin, siis se root-menuhan vaan tuplaa sen perusmenun sillai että sen saa siihen uudestaan. Kyllä mä sen toiminnan tajusin.

tuplaa? en ymmärrä, mutta ehkä minun ei tarvitsekaan.
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #16 : 05.12.05 - klo:18.26 »
Siis ihan mikä tahansa nimi käy?

no, juu. siis sellainen nimi joka ei ole varattu ja joka ei sisällä kiellettyjä merkkejä.

Oho, jo selvisi ongelma. XML-tiedoston alussa oli ylimääräinen heittomerkki vahingossa. Hupsis. Menun id siis ei ollutkaan ongelman tuottaja, niinkuin ensin luulin.

Homma siis toimii taas.


Millä esimerkiksi sen Debian-menun sisältä löytyvään Sovellukset-menuun voi viitata, että saisi sen suoraan siihen käytettäväksi? Onko se edes mahdollista?

paha sanoa, ei ole koskaan ollut tarvetta lisätä jonkun menun submenua, mutta toisaalta sillä on kyllä oma id:nsä, joten voisi kuvitella, että siihen voisi viitata jollain tapaa (jos ei ihan pelkällä id:llä, niin mahdollisesti polulla Debian-menun juuresta). varmuudella en osaa sanoa, pitäisi testata. kun en oikein tiedä sitäkään, miten tuo openbox parsii sen XML:n :(

Jaa, no selvä. Ei kai toisaalta ole tarviskaan, jos sitä Debian-menua ei poista.

Niin, siis se root-menuhan vaan tuplaa sen perusmenun sillai että sen saa siihen uudestaan. Kyllä mä sen toiminnan tajusin.

tuplaa? en ymmärrä, mutta ehkä minun ei tarvitsekaan.
Lainaus

Joo, olen samaa mieltä. Molemmat kai tajuu miten se toimii mutta yhteinen ilmaus puuttuu. :D

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Openbox
« Vastaus #17 : 25.04.06 - klo:19.11 »
Pystytkö Ankka (tai joku muut!?) laittamaan nuo OpenBoxin tarvitsemat menutiedostot tänne näkyviin..

Meinaan itselläni on ollut samaa mätää enkä ole OpenBoxin valikoita saanut muokkailtua..
~/.config/openbox/menu.xml on kyllä nätin näköinen valikoineen muineen mutten niitä saa näkyviin tuohon hiirellä esiin pumpsahtavaan valikkoon..

Katselin ao. ohjeita ja jotain vinkkiä sain mutta ao. tiedostojen esittäminen täällä 'lämmitäisi sydäntä' ;)


r

edit: asentamalla tuon menu - paketin sain debian - menun näkyviin (KIITOS, KIITOS!!), eiköhän ne muutkin sieltä pompsahda kun askartelemaan rupean..

Mutta sattuisiko olemaan tietoa openboxin taustavärin vaihdosta, ILMAN mitään erillisiä työpöydänkoristeluohjelmia.. Pelkkä tuo väri toiseksi...
« Viimeksi muokattu: 25.04.06 - klo:19.25 kirjoittanut rhk »
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #18 : 25.04.06 - klo:19.26 »
Hmm eipä ole nyt käsillä...

Olethan asentanut menu - paketin?

Siis sudo apt-get install menu

Jos sinulla on se, voit tuottaa lisää tuommoisia debian - tyylisiä "automaattisia" alavalikoita laittamalla tuohon "Debian"in paikalle esim Sovellukset tai XKuoret.

Sillä saa ehkä kaikkein helpoiten nuo ohjelmat.


eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Openbox
« Vastaus #19 : 25.04.06 - klo:19.38 »
Itse käytän Openboxin menun editoimiseen ObMenu -ohjelmaa.
alias vililikku