Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta minusta tätä ei tarvitse tehdä näin vaikeasti.
Minullakin on kaksi levyasemaa samassa koneessa, ne näkyvät nimillä sda ja sdb. Tosin molemmat ovat ssd-asemia, mutta sehän ei muuta asiaa. Olen monesti asentanut uuden Ubuntun siten, että olen säästänyt isommalla ssd-asemalla, sdb:llä olevan, /home osion. Asennuksessa vaan merkkaan Ubuntun juuriosioksi, eli / osioksi sda-aseman alkupäästä tarpeeksi ja swap osioksi myös sda-asemasta osan, eli loput ja merkkaan / alustettavaksi samaan ext tiedostojärjestelmään kuin /home on ollut ja joksi se nyt myös jää. Olen jääräpäisesti käyttänyt ext2 järjestelmää koska se käsitykseni mukaan säästää ssd-muistia. Muitakin näkemyksiä tästä on. Isommassa sdb-asemassa olevan /home osion olen jättänyt /home osioksi ja pitänyt tarkasti huolen, ettei sen kohdalla ole ruksia ruudussa alusta osio.
Jos joskus sdb:llä on ollut muitakin osioita, jotka haluan sieltä pois ennen asennusta, tavallisesti swap-osio, tai /media-osio, jotka olen halunnut poistaa tai muuttaa sda:lle. Silloin olen ajanut livenä tikulta tai optiselta levyltä jotain Linuxia ja sen GPartEd työkalulla jyrännyt pois sen poistettavan osan ja laajentanut /home osion sen vapautuneeseen tilaan. Tämän varmaan voisi tehdä asennusvaiheessakin, koska sehän käyttää juuri GPartEd työkalua, mutta jotenkin tuntuu helpommalta ja selvemmältä tehdä se ennakkoon. Tällä tavalla, jos ssd ja hdd ovat jo asennettuna koneeseen, GPartEd näyttää niiden nimet, sda ja sdb, mutta ei välttämättä tässä järjestyksessä, ja siellä näkyy myös sdc, joka on se live-tikku, ja asentaessa taas kaikki näkyvät ehkä eri järjestyksessä. Kannattaa olla tarkkana ja katsoa levyn koosta päätellen sen nimitys, joka milloinkin on, koska se vaihtelee.
Sen verran skeptinen olen aina ollut, että olen kopsannut ulkoiselle isolle levyasemalle /home levyn sisällön ennen toimenpidettä. Aina on kuitenkin onnistunut, mutta varma on aina varma.