Kirjoittaja Aihe: Uusi Ubuntu SSD-levylle, voinko käyttää vanhaa kotihakemistoa?  (Luettu 5786 kertaa)

anttia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Minulla on pöytäkoneessa Ubuntu 12.10. Tarkoituksena olisi nopeuttaa konetta asentamalla uusi käyttis SSD-levylle. Toiveena olisi käyttää nykyistä kotihakemistoa myös uudessa asennuksessa.

Koska SSD-levy on pienempi kuin nykyinen, en voi suoraan kopioida kaikkea.

Mietin että pitäisikö minun:

Asentaa käyttis SSD:lle, ja yrittää määrittää kotihakemisto tuonne nykyiselle isolle kovalevylle.

vai

Siivota nykyistä kotihakemistoa niin että nykyisen kotihakemiston voi kopioida uudelle levylle. Esim siirtää kaikki mediatiedostot omille osioilleen.

Vai jotain ihan muuta.

Jos kenelläkään on hyviä ideoita, niin kuulisin mielelläni.

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Asenna Ubuntu SDD-levylle ja käytä vanhaa kotihakemistoa liittämällä se /etc/fstab tiedostoon.

Jos ja kun teet uuden asennuksen, niin silloin täytyy myös antaa oikeudet "uudelle käyttäjälle", eli kun olet liittänyt vanhan kotihakemiston /etc/fstab tiedostoon, niin käynnistä kone uudestaan, jolloin saat virheilmoituksen puuttuvista oikeuksista yrittäessasi kirjautua. Paina näppäinyhdistelmä Ctrl Alt F2 ja kirjaudu tekstitilaan, jossa otat käyttöoikeudet komennolla sudo chown käyttäjänimesi:käyttäjänimesi -R /home/käyttäjänimesi. Paina näppäinyhdistelmää Ctrl Alt F8 tai F7 ja kirjaudu.

PS. Rsync ohjelmalla voi kopioida myös olemassa olevan systeemin ..  ;)
http://linux.fi/wiki/Rsync
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Elekaz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
    • Piece of code
Itse tein niin vastaavassa tilanteessa, että asensin järjestelmän SSD:lle ja linkkasin vanhan levyn /data-hakemistoon asennusvaiheessa. Sen jälkeen linkkasin kansiot, jotka vievät paljon tilaa, kotihakemistoon. Esimerkiksi.
Koodia: [Valitse]
ln -s /data/Pictures/ /home/[käyttäjä]
Tai jos levy sisältää vielä vanhan järjestelmän:
Koodia: [Valitse]
ln -s /data/home/[käyttäjä]/Pictures/ /home/[käyttäjä]
Muistaakseni oikeuksien kanssa ei ollut ongelmia, koska järjestelmissä oli vain yksi käyttäjä (ja omasivat saman UID:n).

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta minusta tätä ei tarvitse tehdä näin vaikeasti.

Minullakin on kaksi levyasemaa samassa koneessa, ne näkyvät nimillä sda ja sdb. Tosin molemmat ovat ssd-asemia, mutta sehän ei muuta asiaa. Olen monesti asentanut uuden Ubuntun siten, että olen säästänyt isommalla ssd-asemalla, sdb:llä olevan, /home osion. Asennuksessa vaan merkkaan Ubuntun juuriosioksi, eli / osioksi sda-aseman alkupäästä tarpeeksi ja swap osioksi myös sda-asemasta osan, eli loput ja merkkaan / alustettavaksi samaan ext tiedostojärjestelmään kuin /home on ollut ja joksi se nyt myös jää. Olen jääräpäisesti käyttänyt ext2 järjestelmää koska se käsitykseni mukaan säästää ssd-muistia. Muitakin näkemyksiä tästä on. Isommassa sdb-asemassa olevan /home osion olen jättänyt /home osioksi ja pitänyt tarkasti huolen, ettei sen kohdalla ole ruksia ruudussa alusta osio.

Jos joskus sdb:llä on ollut muitakin osioita, jotka haluan sieltä pois ennen asennusta, tavallisesti swap-osio, tai /media-osio, jotka olen halunnut poistaa tai muuttaa sda:lle. Silloin olen ajanut livenä tikulta tai optiselta levyltä jotain Linuxia ja sen GPartEd työkalulla jyrännyt pois sen poistettavan osan ja laajentanut /home osion sen vapautuneeseen tilaan. Tämän varmaan voisi tehdä asennusvaiheessakin, koska sehän käyttää juuri GPartEd työkalua, mutta jotenkin tuntuu helpommalta ja selvemmältä tehdä se ennakkoon. Tällä tavalla, jos ssd ja hdd ovat jo asennettuna koneeseen, GPartEd näyttää niiden nimet, sda ja sdb, mutta ei välttämättä tässä järjestyksessä, ja siellä näkyy myös sdc, joka on se live-tikku, ja asentaessa taas kaikki näkyvät ehkä eri järjestyksessä. Kannattaa olla tarkkana ja katsoa levyn koosta päätellen sen nimitys, joka milloinkin on, koska se vaihtelee.

Sen verran skeptinen olen aina ollut, että olen kopsannut ulkoiselle isolle levyasemalle /home levyn sisällön ennen toimenpidettä. Aina on kuitenkin onnistunut, mutta varma on aina varma.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
Näin mäkin tekisin ja oon tehnytkin kuten Hajakenttä ohjeisti. Tosin ssd ja ext2 yhdistelmään en ole perehtynyt.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Itse tein niin vastaavassa tilanteessa, että asensin järjestelmän SSD:lle ja linkkasin vanhan levyn /data-hakemistoon asennusvaiheessa. Sen jälkeen linkkasin kansiot, jotka vievät paljon tilaa, kotihakemistoon. Esimerkiksi.
Koodia: [Valitse]
ln -s /data/Pictures/ /home/[käyttäjä]
Tai jos levy sisältää vielä vanhan järjestelmän:
Koodia: [Valitse]
ln -s /data/home/[käyttäjä]/Pictures/ /home/[käyttäjä]
Muistaakseni oikeuksien kanssa ei ollut ongelmia, koska järjestelmissä oli vain yksi käyttäjä (ja omasivat saman UID:n).

Minä tein ilmeisesti vähän tähän tapaan. Asensin siis käyttiksen SSD:lle ilman mitään erityisiä asetuksia asennusvaiheessa, käytin siis "Käytä koko levy" -vaihtoehtoa. Sitten asennuksen jälkeen tein linkit hitaalla levyllä olevista tarvittavia tiedostoja sisältävistä kansioista, musat, leffat yms.

Systeemi tuntuu olevan oikein hyvä, paitsi että pitäisi saada vielä se hidas levy liittymään automaattisesti käynnistyksessä. Millä tavalla se tehdään?

LISÄYS: Tein automountin pysdm (Storage Device Manager) -ohjelmalla, joten...ei mitään. :)
« Viimeksi muokattu: 26.09.13 - klo:11.35 kirjoittanut Eesaurus »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Olemassa olevan käyttöjärjestelmän voi hyvin kopioda uudelle levylle. Sen tekee esim. sudo cp -ax /lähde /kohde. Jos home on samalla levyllä ja se ei mahdu niin sitten LiveCD:llä vaikka hakemisto kerrallaan. Kopioinnin jälkeen fstab kuntoon - root eli "/" pitää osoittaa oikeaan levyyn. Sitten käynnistyslataaja. Yksi tapa on käyttää chroot systeemiä ks https://help.ubuntu.com/community/Grub2/Installing#via_ChRoot
Asennusmedia osaa myös asentaa grubin uusiksi. Home samalla levyllä kuin systeemi ei ole hyvä idea. Jos levy täyttyy niin tulee ongelmia.. fstab-tiedostoon on helppo määritellä erilaisia liitospisteitä. 

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Lainaus
Home samalla levyllä kuin systeemi ei ole hyvä idea. Jos levy täyttyy niin tulee ongelmia

Sillä varauksella että se juuriosio on sitten tarpeeksi iso.  Juuriosion täyttyminen voi myöskin olla ongelma ja on tullut vastaan silloin kun jaetaan juuri ja /home eri osioille. Käy niin että juuri täyttyy mutta /home: n puolella olisi ollut tilaa vaikka kuinka ja jaettuna  yhteisenä osiona ongelmaa ei olisi syntynyt.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Sillä varauksella että se juuriosio on sitten tarpeeksi iso.  Juuriosion täyttyminen voi myöskin olla ongelma ja on tullut vastaan silloin kun jaetaan juuri ja /home eri osioille. Käy niin että juuri täyttyy mutta /home: n puolella olisi ollut tilaa vaikka kuinka ja jaettuna  yhteisenä osiona ongelmaa ei olisi syntynyt.

Tilan arvioiminen aina hankalaa ja tulevaisuudesta ei tiedä. Aina voi tilapäisesti linkittää esim. /tmp tai /var muualle. Samoin vaikka /usr/games, /usr/local. Jonkun isomman ohjelman kääntäminen vie yllättävästi tilaa esim KDE, OOO. XBMC taisi viedä reilut 4G. Kerneli siinä gigan (riippuu kovasti valinnoista - itsellä n. 80 000 tiedostoa 3.11 ja turhat otettu pois). /tmp kansion voi pistää myös muistiin, mikä nopeuttaa konetta jos hidas levy. Toisaalta jos tilaa rajallisesti käytössä ja viallinen ohjelma täyttää levyä, niin sen huomaa nopeammin. Normaalisti /tmp kansiolle piisaa muutama G. Jos se vie kymmeniä gigoja niin jossain varmaan vikaa.