Minulla on pieni käytännön ongelma. Ostin tuossa kesällä itselleni ensimmäisen Applen tuotteeni: iPhonen. Muuten kiva
lelu (nyt voin sanoa että Nokian kapulat ovat parempia), mutta eniten tässä ärsyttää se että iPhonen ja tietokoneen kommunikointi tapahtuu iTunesin avulla. Ja iTunesha on saatavilla vain Wintukalle ja Mäkille. iTunesin Winettäminen ei nykytilanteessa oikein pelitä.
Minulla on kyllä asennettu tämän pingviinin rinnalle WinXP lähinnä pelikäyttöön. Nyt se on myös laajentunut iTunesin käyttöön. Huomasin kuitenkin, että Applen ihana logiikka sallii laitteen käytön max. viidessä koneessa. Nyt on mennyt jo kaksi kertaa, sillä Windows on asennettu kerran uusiksi tässä välissä.
Tämä on tässä ongelmana. Asennan käyttöjärjestelmiä jatkuvasti uusiksi, etenkin Windowseja. Ja kunhan Windows 7 BETA ilmestyy, niin tungen luultavasti senkin nykyisen WinXP tilalle. Mutta haluaisin kuitenkin jatkaa tämän iHubelimen käyttöä sen kahden vuoden ajan mihin olen sitoutunut. Keksin ratkaisun, että voisin asentaa erillisen WinXP:n Virtualboxille.
Mutta kysymys kuuluukin: Jos asennan Virtualboxin tässä nyt alla olevalla Arch Linuxilla, niin pystynkö jatkamaan saman virtuaalikoneen käyttöä esimerkiksi Windowsilla asennetulla Virtualboxilla tai millä tahansa distrolla, minkä tulen asentamaan tulevaisuudessa. Eli vaikka itse tietokoneen käyttöjärjestelmät vaihtuvat, niin Virtualboxin WinXP pysyisi kuitenkin samana - kuten myös iTunes. Asennan vain Virtualboxin uuteen käyttöjärjestelmään ja valitsen kovon perältä vanhan virtuaalikoneen käyttöön. Toimiiko tämä Virtualboxissa? Ymmärtääkseni VMwaressa tämä toimii ainakin, mutta en haluaisi ostaa VMware Workstationia kun Virtualboxikin on tarjolla.
Niin ja sitten lisäkysymys, miten hyvin Virtualbox handlaa nuo USB kaapelit ym. tsydeemit. Eli että tiedostojen siirtäminen onnistuisi kaapelia pitkin?
Ja pystynkö virtuaalikoneessa selaamaan tämän tietokoneen fyysisten kovalevyjen sisältöä? Minulla on siis erillinen kovalevy (yksi osio, NTFS), missä on siis kaikki musiikit ym.
PS. Jos tämä ratkaisu toimii, niin enää ei tarvitse edes bootata tietokonetta Windowsin puolelle kun haluan siirtää tavaraa hubelimeeni.