Tällaiset ketjut ovat ajattomia ja toisaalta niissä ei koskaan päästä mihinkään lopputulokseen, koska kuten mainittua: on monenlaisia käyttäjiä ja käyttötarkoituksia. Siksi "parasta" on mahdoton valita. Sen sijaan siitä kyllä voi keskustella, mikä kenenkin mielestä on tärkeää ja mikä ohjelmistokokoonpano sen parhaiten toteuttaa. Nytkin huomaan, että pelkkä jonkin työpöytäympäristön väittäminen "helppokäyttöiseksi" synnyttää kiivasta väittelyä: kyse on tietenkin siitä, pitääkö "helppokäyttöisenä" työpöytää, joka syö vähän resursseja ja pysyttelee pois tieltä, vai sellaista, joka tekee ja arvaa asioita käyttäjän puolesta. Itse kallistun monesti jälkimmäisen kannalle, mutta toisaalta resurssipihi ja eleetön työpöytä on hyödyksi raskaita ohjelmia käyttäessä...
Minun näkökulmani jakeluihin on muista poikkeava: musiikkiharrastukseni takia tiedän, että
_yksikään_ yleisesti käytetty Linux-jakelu ei sovellu sellaisenaan musiikin tekemiseen, vaan vaaditaan ainakin jonkin verran säätämistä, jotta sävellys ja sovitus sujuisivat ongelmitta. Eli siis musiikin tekemistä varten on olemassa oma joukkonsa Linux-jakeluja ja niistä aloittaminen auttaa todella paljon musiikkijärjestelmän rakentamisessa. Olen viime vuosina pitänyt KX Studiosta ja AV Linuxista: niissä molemmissa säädön määrä on vähäinen, koska suljetun koodin komponenttien ja järjestelmän kokoajan ennakko-oletusten avulla on rakennettu yhtenäinen käyttökokemus. Joku muu voisi pitää tuollaista järjestelmää poliittisesti ongelmallisena (suljettua softaa) ja rajoittuneena (valmisasetukset, jotka eivät miellytä)
Muitakin vastaavia käyttötarkoituksia tulee mieleen: kotona olohuoneen viihdekoneeksi tuleva laite on helpointa rakentaa jonkin TV-jakelun päälle. Itse olen käytellyt viime ajat Mythbuntua, mutta muitakin toki löytyy. Serveriin taas tarvitaan selkeäpiirteinen järjestelmä, jota on helppo konfiguroida. Ei varmaan haittaa, jos valmiina mukana tulee tukku hyödyllisiä työkaluja. Ehkä Debian olisi sovelias? Ja erikoisempiin projekteihin taas jokin hyvin riisuttu, esimerkiksi Arch Linux.
Tässä muutamia perusteita, miksi jokin tietty järjestelmä on "parempi" kuin toiset:
- Valmiiksi säädetty tiettyä tarkoitusta varten (valokuvaus, toimistotyöt, palvelimen perustaminen, sysadmin-hommat)
- Sisältää yksinkertaiset graafiset asetusohjelmat
- Pysyttelee "pois tieltä"
- Kaiken saa kääntää ja säätää itse
- Ei muutu jatkuvasti
- Päivitykset eivät riko järjestelmää
- Monipuolinen ohjelmavalikoima
- Nopea / resurssipihi
- Graafisesti näyttävä käyttöliittymä
- Laiteajurit ajan tasalla
- Toimii myös vanhoissa laitteissa / erikoisella raudalla
- Vie vähän tilaa
- Työpöytänä sinun suosikkityöpöytäsi
- Sisältää apuohjelmia, joita muilla ei ole
- Hyvä kehikko, joka ei oleta mitään käyttäjänsä puolesta
Nopealla vilkaisulla jo huomaa, että nuo ovat keskenään ristiriitaisia asioita, eikä kaikkea voi saada samaan järjestelmään. En kyllä tiedä, löytyisikö ketään, joka sellaisen järjestelmän edes haluaisi. Toivottavasti pointtini tuli selväksi: "parhaus" on käyttäjän näpeissä - mikä ei tarkoita, etteikö joku järjestelmä voisi olla absoluuttisesti toista parempi
*jossain tietyssä suhteessa*.