Sabayonin tarkoitus lienee helpottaa kynnystä siirtymistä Gentoo tyyppiseen jakeluun. En kuitenkaan ymmärrä mitä järkeä on useammassa paketinhallintasysteemissä. Itse olen käyttänyt pitkään Gentoota HTPC:ssä. Etu on, että systeemi ei mene rikki kun uusi versio ilmestyy. Etu myös uusimpien ohjelmaversioiden helppo asennus. Uusin XBMC asentuu emerge =xbmc-9999 ja osaa ladata git:lltä uusimman lähdepuun. Ebuildeja on helppo myös muokata omiin tarpeisiin. Esim. jos halutaan joku spesiaali versio XBMC:stä niin muokataan lähdettä, niin git lataa jonkun muun kehityshaaran. Samoin ei tarvitse odotella uusinta kerneliä, nvidian ajuria ym. Tosin kehityspaketit on maskattu eli oletuksena asentuu hyvin vakaita paketteja. Gentoo onkin osaavissa käsissä yksi vakaimpia Linux-jakeluita.
Suurimmat ongelmat on asennuksessa. Itse asensin HTPC:n ssh:lla verkon yli. Asennusmediaksi riittää minimal CD ja mieluiten versio, jossa ssh käynnistyy automaattisesti ja rootille on salasana. Noin asennuksen voi tehdä pikkuhiljaa toiselta koneelta asennusohje selaimessa. Ja aikaa kannattaa varata. Gentoon etu myös helppo säädettävyys. ssh riittää pitkälle.
Työpöytäkäyttöön en suosittele Gentoo tyyppistä jakelua. KDE ym. työpöydät valmiiksi tehtyjä monissa jakeluissa. Gentoossa ei saa vastaavaa tulosta helposti. Etuna tietysti on, että KDE:n voi asentaa vain niistä osista joita oikeasti tarvitsee. Voi jättää esim. työpöytäindeksoinnin pois mistä en itse pidä.
Ubuntun paketinhallinta on laajentunut. Ennen sieltä uupui monia minulle tärkeitä multimedia sovelluksia. Ja alsakin oli yleensä kamalan vanha. Uudelle koneelle ihan sopimaton. Nyt voi jo suositella. Lirc asennus tapahtuu hetkessä ja yleensä toimii. Gentoossa voi tuokin viedä päiviä. Mutta onnistuu jos Ubuntulta ei. Koska uudempien softien asennus ja kernelin paikkailu on helpompaa. Toki Ubuntussakin asentelu onnistuu lähdekoodista ja erilaisista repoista saa niitä uusia versioita...Mutta johtaa yleensä systeemin hajoamiseen kun pitää päivittää seuraavaan version.
Itsellä oli n. 6 v. Gentoo HTPC:ssä ja sitten kun rauta vaihtui 64 bit piti asentaa uusiksi. Nykyinen asennus ei ole samaan ikään päässyt, mutta lähellä ollaan. Vaikka rauta on vaihtunut monesti. Emot, levyt, ytimien lkm ym.