Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] Kolmen käyttiksen backupit ulkoiselle kovalevylle (Win/Kubuntu/OSX)  (Luettu 2675 kertaa)

jotivoni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Asun siis kolmen käyttöjärjestelmän kodissa. Omalla koneella on toisella partitiolla Win7 pelaamiseen, toisella Kubuntu 12.10 kaikkeen muuhun käyttöön ja vaimolla on Mac.

Ollaan hankkimassa ulkoista kovalevyä ja sen verran iso, että mä voisin ottaa molemmista partitioista backupit ja vaimo voisi käyttää sitä sitten omien tiedostojensa varastoimiseen, sillä kun tuo oman läppärinsä tila ei meinaa riittää mihinkään.

Mites tämä olisi kaikista fiksuinta käytännössä katsoen tehdä?

  • Onko olemassa jotain ohjelmaa, joka ottaisi TimeMachine-tyyppisesti kuvaa molemmista mun partitioista ja sieltä voisi sitten tarvittaessa helposti ja käden käänteessä palauttaa, jos jotain crashaa? Kävisi joko Windows- tai Ubuntu-ohjelma.
  • Vai pitäisikö ulkoinen kovalevy partitioida kaikille käyttöjärjestelmille erikseen? Ja jos näin, niin osaakos kukaan neuvoa hyviä ohjelmia Ubuntun ja Windowsin backuppaamiseen? TimeVault näkyi olevan Ubuntulle, mutta sitä ei ole näköjään päivitetty sitten vuoden 2007..

Oon Western Digitalin My Book Essentialia ostamassa ja sen mukana näytti tulevan WD:n SmartDrive-ohjelma mukaan, joka ilmeisesti on backup-käyttöön tarkoitettu. Onko kellään käryä, että osaisko se tehdä tollaset backupit ihan suorilta?
« Viimeksi muokattu: 24.03.13 - klo:07.23 kirjoittanut jotivoni »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Mac-koneissa hyvä oma varmistussysteemi. Käsittääkseni riittää uusi levy rikkoutuneen tilalle & varmistuslevy piuhalla kiinni. Homma jatkuu sitten automaattisesti. Jotain tuollaista työkaveri kehui. Eli suosittelen vaimolle omaa levyä.

dd:llä voit kopioida koko Win7 & Ubuntu levyn sille ulkoiselle kovalevylle. Toimii varmimmin joltain liveCD:ltä.
Sitten varmistelet ne tiedostot, jotka ovat muuttuneet levykuvan tekohetken jälkeen. Vaikka sammutuksen yhteydessä. Tilantarve vaihtelee kovasti. Jos pieniä tiedostoja tikku riittää. Jos vaikka teräväpiirtovideota niin tilaa tarvitaan enempi. Ajatus, että kaikki data vain yhdellä levyllä on hieman pelottava. Itsellä valokuvat kahdella ulkoisella & pöytäkone + muut koneet ja mediat.

Itse suosin koettuja ja kokeiltuja tar, dar, rsync, ... kukaan ei tiedä toimiiko tuo WD:n SmartDrive kun Win on päivittynyt versioon XXX ja Ubuntu & Mac samoin.

jotivoni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Mac-koneissa hyvä oma varmistussysteemi. Käsittääkseni riittää uusi levy rikkoutuneen tilalle & varmistuslevy piuhalla kiinni. Homma jatkuu sitten automaattisesti. Jotain tuollaista työkaveri kehui. Eli suosittelen vaimolle omaa levyä.

Juu, tuo Macin timemachine on hyvä systeemi ja käsittääkseni linuxista alunperin kotoisin :).

Ei oo vaan taloudellisessa mielessä millään tavalla perusteltua, että ostettaisiin kahta levyä, kun ei se tila niissä niinkään maksa kuin tekniikka.

Siistimpää kieltä tällä palstalla, suoli24 osoitteeksi jos rumia kirjoittelet. Siivottu -Storck
« Viimeksi muokattu: 21.03.13 - klo:19.27 kirjoittanut Storck »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Osaisiko se OSX toimia oikein, jos käyttäisi omia osioitaan? Eli aikakoneelle oma ja sitten muille järjestelmille oma.

Linuxille hyvä TimeVaultin korjaaja on ainakin Back in Time, jota itse käytän. Siihen on saatavilla sekä GTK+ että Qt käyttöliittymät eli sopii hyvin useimmille työpöydille (yleensä ainakin toinen on käytössä). Muita varmuuskopiointiohjelmia on ainakin Deja Dup, jonka pitäisi olla Ubuntussa oletuksena.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jotivoni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Osaisiko se OSX toimia oikein, jos käyttäisi omia osioitaan? Eli aikakoneelle oma ja sitten muille järjestelmille oma.

Jäin tässä simmostakin miettimään, että kun vaimon koneella on esimerkiksi meidän valokuvat, jotka alkaa viemään jo aevan mahottomasti tilaa. Niihin olis toisaalta kiva päästä molemmilta koneilta käsiksi..

Eli pitäskö osa kovalevystä kuitenkin partitioida FAT32:ksi niille tiedostoille, joita molemmat käyttäisi?


Linuxille hyvä TimeVaultin korjaaja on ainakin Back in Time, jota itse käytän. Siihen on saatavilla sekä GTK+ että Qt käyttöliittymät eli sopii hyvin useimmille työpöydille (yleensä ainakin toinen on käytössä). Muita varmuuskopiointiohjelmia on ainakin Deja Dup, jonka pitäisi olla Ubuntussa oletuksena.

Mitäs tuo konkreettisesti sitten sille ulkoiselle kovalle tekee? Imagen? Oman partition?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut

Linuxille hyvä TimeVaultin korjaaja on ainakin Back in Time, jota itse käytän. Siihen on saatavilla sekä GTK+ että Qt käyttöliittymät eli sopii hyvin useimmille työpöydille (yleensä ainakin toinen on käytössä). Muita varmuuskopiointiohjelmia on ainakin Deja Dup, jonka pitäisi olla Ubuntussa oletuksena.

Mitäs tuo konkreettisesti sitten sille ulkoiselle kovalle tekee? Imagen? Oman partition?

Edelliseen viestiin tuli yksi typo, siis Back in Time on TimeVaultin korvaaja. ;D

Back in Time kopioi ne tiedostot säilyttäen hakemistorakenteen. Itse varmuuskopioin vain tarpeelliset kotihakemistosta, muut tiedostot voidaan korvata helposti (asentamalla järjestelmä). Uudet versiot vievät vain muuttuneiden tiedostojen verran tilaa, koska muuttumattomille käytetään kovia linkkejä (ei ehkä onnistu FAT-tiedostojärjestelmällä). Toimii mielestäni kuitenkin parhaiten verkkolevyn (tai palvelimen) kanssa, koska saa automaattiset varmuuskopiot, jos vaan kone on päällä. Tietenkin tuolla voi tehdä varmuuskopioita myös silloin, kun itse haluaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jotivoni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili


Back in Time kopioi ne tiedostot säilyttäen hakemistorakenteen. Itse varmuuskopioin vain tarpeelliset kotihakemistosta, muut tiedostot voidaan korvata helposti (asentamalla järjestelmä). Uudet versiot vievät vain muuttuneiden tiedostojen verran tilaa, koska muuttumattomille käytetään kovia linkkejä (ei ehkä onnistu FAT-tiedostojärjestelmällä).

Sitten se mielenkiintoisin kysymys: Koska Ubuntu osaa lukea ja kirjoittaa myös Windows-partitiolle, ottaako se myös Windows-partition mukaan varmuuskopioon? Mikä itteasiassa olis mun mielestäni jopa toivottavaa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut


Back in Time kopioi ne tiedostot säilyttäen hakemistorakenteen. Itse varmuuskopioin vain tarpeelliset kotihakemistosta, muut tiedostot voidaan korvata helposti (asentamalla järjestelmä). Uudet versiot vievät vain muuttuneiden tiedostojen verran tilaa, koska muuttumattomille käytetään kovia linkkejä (ei ehkä onnistu FAT-tiedostojärjestelmällä).

Sitten se mielenkiintoisin kysymys: Koska Ubuntu osaa lukea ja kirjoittaa myös Windows-partitiolle, ottaako se myös Windows-partition mukaan varmuuskopioon? Mikä itteasiassa olis mun mielestäni jopa toivottavaa.

Luulisin, että onnsituu kunhan vaan valitsee sen varmuuskopioitavaksi. Tuossa siis pitää itse valita mitä haluaa varmuuskopioida, mutta tietysti jos laittaa juuren varmuuskopioitavaksi, niin menee kaikki (myös se Windows, jos se on liitettynä). Väliaikaistiedostot tuo yrittää jättää välistä erilaisilla säännöillä (esim. jätä pois hakemistot joiden nimi vastaa [Cc]ache*).

Mutta miksipä et asentaisi sitä ja tutkisi itse sopiiko se. Eihän sillä vielä ole mikään pakko ottaa varmuuskopioita ja muistaakseni se löytyy Ubuntun pakettivarastoista.
« Viimeksi muokattu: 23.03.13 - klo:09.44 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Back in Time näköjään käyttää rsync-ohjelmaa. Mikä on hyvin käyttökelpoinen. Sillä kopio tiedostoja toiselle levylle vaikka verkon yli. Ja optioita riittää. Tuolla kopion valokuvat ja musiikkitiedostot säännöllisesti ulkoiselle kovalevylle. Hakemistorakenne pysyy samana ja vain muutetut tiedostot kopioidaan. Tuolle on monia graafisia gui viritelmiä esim.
http://www.howtogeek.com/66348/how-to-setup-rsync-backups-on-linux-the-easy-way/

Hyvän tuloksen saa myös kun pistää rsyncin ajettavaksi cronnissa. Koko systeemiä ei tuolla kannata kopioida - esim koko Windows-levyä. Siihen on parempia tapoja. Vaikka tekemällä dar-ohjelmalla siitä paketin. Dar on käyttökelpoisempi kun tar. Tekee varmuuskopioiden palautusta on myös syytä harjoitella ja dokumentoida ihan ylös. Kun levy hajoaa ja ei ole käsillä käynnistyslevyä/tikkua jolla palautuksen pystyy tekemään ollaan pulassa.

Esimekki vielä työkaverin kertomana.
Työkaverin vaimo käytti kannettavaa ja ulkoista levyä keittiön pöydällä illalla.
Illan päätteeksi hän nosti kannettavan ja ulkoisen levyn pois tieltä keittiön hellalle.
Yöllä sitten kissa hyppäsi hellalle ja vahingossa pisti tassullaan hellan päälle.
Kannettavasta ja siitä ulkoisesta levystä ei jäänyt mitään pelastettavaa.

Minusta on turhaa säästöä ostaa varmistuksiin vain yksi levy. Se kun on usein
samassa paikassa kuin se varmistettava kone. Ja usein vahingon tapahtuessa
molemmat ovat käyttökelvottomia.


 Vielä esimerkki rsyncin käytöstä verkon yli
#! /bin/bash
# vaatii ssh ja autogin sille täytyy olla määritelty
eval 'ssh-agent'
/root/.add-dsa
rsync -e ssh --timeout=180 -Cavuzb vaimonMac:/home/ /mirror1/vaimonMac/home/
ssh-agent -k


« Viimeksi muokattu: 23.03.13 - klo:14.07 kirjoittanut Postimies »