Ehkä onkin syytä lähestyä aihetta siten, että koitetaan nimetä tehosteet, jotka kukin on havainnut käytettävyyden kannalta toimiviksi. Olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että työpöytien vaihtoa on syytä visualisoida jollain tavoin, jotta käyttäjä ymmärtää vaihdoksen tapahtuneeksi. Ja vaihtoehtoja on syytä olla ainakin muutama, koska joku tykkää kuution kierityksestä, joku toinen vaakasuuntaisesta vierityksestä ja kolmas ties mistä. Itselleni riittää ihan perinteinen vaakasuuntainen vieritys.
Toinen seikka on ikkunoiden ryhmittely ja visualisointi yhdellä työpöydällä. OSX:ää olen itse päässyt vain vilkaisemaan, mutta siinä näytti olevan Windows Vistaa parempi keino kutistaa kaikki avoimet ikkunat ruudukkoon. Neuvokaapa tyhmää, eli onko tällaista vaihtoehtoa saatavilla Ubuntu Gnomeen?
Läpinäkyvyyttä on käytetty esimerkiksi Netbook Remixin ume-launcher valikossa. Sen takaa paistaa Gnomen työpöytä. En tiedä kuinka suunnitelmallista tämä on, mutta ainakin minua se auttoi ymmärtämään, että NBR pyörii Gnomen päällä ja taustalla on edelleen perinteinen työpöytä minne esimerkiksi verkosta ladatut tiedostot tallentuu, ellei huomaa toisin määritellä.