Kirjoittaja Aihe: Evolution sähköpostin käyttöönotto  (Luettu 5435 kertaa)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Evolution sähköpostin käyttöönotto
« : 28.04.07 - klo:00.14 »
Terve taas ubuntulaiset!

Olen yrittänyt ottaa käyttöön Evolution sähköpostipalvelua. Minulla on sähköpostitilit Suomi24:lla ja Saunalahdella. Mutta kun yritän ottaa käyttöön sitä Suomi24:n osalta, tulee outoja kysymyksiä: kysytään palvelintyyppiä. Oletuksena oli "SMTP". Mutta toisessa kohdassa taas on mahdollisuus laittaa myös "IMAP". Se löytyi Suomi24:n s-postitilini asetuksista.
Siinä lukee (Evolutiossa) "Valitse joku seuraavista vaihtoehdoista":

Määrittelämätön (oletuksena)
Hula
IMAP (löytyi Suomi24:lta)
Keskusteluryhmät
Microsoft Exhange
Novel Groupwise
POP
MH-muotoisia sähköpostihakemistoja 

Kun painan "Eteenpäin", kysytään palvelutyyppiä. Siinä on valmiiksi "SMTP". Toisena vaihtoehtona on "Sendmail". Taitaa olla tuo "SMTP" oikea?

Sitten siinä alapuolella on palvelimen astukset. Siinä kysytään palvelinta. Onko se Suomi24, kun minulla on siellä sähköpostitili? Sen se tuntui kyllä hyväksyvän. Ainakin aktivoitui "Eteenpäin". En löytänyt sähköpostitilini asetuksista mitään varsinaista palvelinnimeä.

Toinen sähköpostitilini on siis Saunalahdella. Sen asetuksista en löytänyt minkäänlaisia tietoja noista edellämainituista asioista. Mitähän osaisin niihin laittaa?

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #1 : 28.04.07 - klo:07.36 »
Evolutionissahan määritetään erikseen palvelimet lähtevälle ja saapuvalle postille. Lähtevälle postille yleensä käytetään tuota SMTP:tä. Internet-operaattorillasi pitäisi olla tarjolla käytettävissäsi oleva SMTP -palvelin.

Saapuvalle postille käytetään yleensä joko IMAP- tai POP -protokollaa, joista ainakin itse paljon mieluummin käytän IMAPia. IMAP mahdollistaa postien säilyttämisen sähköpostipalvelimella paremmin kuin POP, joka on suunniteltu sillä mielellä, että viestit säilytetään aina omalla koneella. Tämä toimii muuten hyvin, mutta jos käyttää sähköpostia usealta koneelta, saa helposti osan viesteistä eri koneisiin ja siinä sitä sitten ihmettelee, kun pitäisi löytää joku vanhempi viesti.

Jotta voisit käyttää joko POPia tai IMAPia, täytyy sähköpostipalvelun tarjoajan pitää vastaavaa sähköpostipalvelinta, josta voisit postisi ladata. En tiedä, mitä palvelimia Saunalahti tai Suomi24 tarjoavat, mutta usein ilmaisia sähköpostilaatikoita ei pääse käyttämään POPin tai IMAPin kautta, vaan ainoastaan WWW-selaimen välityksellä.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

JTap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #2 : 28.04.07 - klo:08.23 »
Lainaus
32. Voiko Suomi24:n postia lukea Outlookilla, kännykällä tai POP3/IMAP-yhteydellä?
Suomi24:n postia ei tällä hetkellä voi lukea muilla sähköpostiohjelmilla tai kännykän kautta POP3/IMAP-yhteyttä käyttäen.

Saunalahden postipalvelusta en osaa sanoa

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #3 : 28.04.07 - klo:11.46 »
Lainaus
...En tiedä, mitä palvelimia Saunalahti tai Suomi24 tarjoavat, mutta usein ilmaisia sähköpostilaatikoita ei pääse käyttämään POPin tai IMAPin kautta, vaan ainoastaan WWW-selaimen välityksellä.

Tarkoititko, että Evolutionia ei kannattaisi tehdä ollenkaan? Ymmärsin, että WWW-selaimen kautta voi lukea postin vaan normaalisti menemällä esim. Suomi24:sen sivulle, ja sieltä omaan sähköpostiin.

Edelleen on epäselvää, mikä voisi olla tuo palvelin? Minulla lukee pepereissa palveluntarjoana "DNA". Myös lukee: "SMTP -palvelin: smtp.dnainternet.net (Lähtevän postin palvelin)". Vielä lukee: "POP -palvelin: pop.dnainternet.net (Tulevan postin palvelin)".

Vielä löytyi yksi palvelin: "News-palvelin: news.suomi.net tai news.dnainternet.fi". Oliskohan nämä, jotka Evolutioniin pitäisi laittaa? Internet-liittymä liittymä on otettu Pohjanmaan PPO Oy:ltä.



« Viimeksi muokattu: 28.04.07 - klo:11.49 kirjoittanut makel58 »

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #4 : 28.04.07 - klo:12.52 »
Pääsee kyllä sieltä suomi24:kin, mut asentaisin Thunderbirdin. On valmiina paketeissa ja helppokäyttöinenkin.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #5 : 28.04.07 - klo:12.57 »
Pääsee kyllä sieltä suomi24:kin, mut asentaisin Thunderbirdin. On valmiina paketeissa ja helppokäyttöinenkin.

ei thunderbird ole yhtään sen helppokäyttöisempi kuin evolutionkaan ja täsmälleen samat palvelimet siinäkin pitää olla tiedossa.

ja alkup. kysyjälle... jos sähköpostisi on saunalahdella, niin miksi sinulla on dna-internetin palvelinten osoitteita? onko saunalahti/elisa kenties ostanut dna-internetin ja tunnuksesi on päätynyt heille sitä kautta?

noista dna-osotteista tarvittavat ovat pop ja smtp jotka sijoitetaan niitä vastaaviin kohtiin tilin luonnissa. news-palvelin ei liity sähköpostiin vaan usenet uutisryhmien lukemiseen.
Janne

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #6 : 28.04.07 - klo:18.37 »
Lainaus
ja alkup. kysyjälle... jos sähköpostisi on saunalahdella, niin miksi sinulla on dna-internetin palvelinten osoitteita? onko saunalahti/elisa kenties ostanut dna-internetin ja tunnuksesi on päätynyt heille sitä kautta?

Ei ne osoitteet ole kuin sopimuspaperissa. Olkoon koko Evolution. Pääseehän sitä Suomi24:n ja Saunalahden sähköposteihin normaalistikin.

Onku muuten muilla tuo Evolution käytössä?

fpsg6

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 144
    • Profiili
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #7 : 28.04.07 - klo:20.04 »
Täällä ainakin evoluutio käytössä...siis sähköpostitilin luominen toimii samallatavalla kuin muissakin/muillakin käyttiksillä/s:posti ohjelmilla:tiliä luotaessa kysytään ja vastataan;simple!Thunderbirdistä senverran että ainakin winTOOSASSA haukkasi välillä tehoja suhteettomasti.

JTap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #8 : 28.04.07 - klo:20.38 »
Thunderbirdistä senverran että ainakin winTOOSASSA haukkasi välillä tehoja suhteettomasti.

Wintoosa itse haluaa ahmia kaiken muistin käyttöönsä joten siinä sillä olikin merkitystä.

Otin juuri evoluution käyttöön kokeeksi ja tuntuu paremmalta kuin Thunderbird

Karri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 217
  • rlu #447877
    • Profiili
    • Vitonen Entertainment
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #9 : 28.04.07 - klo:20.53 »
Varmaan Evolutionia itsekin käyttäisin, ellei Gmailin oma käyttöliittymä olisi niin älyttömän näppärä.
Ubuntu 9.04 | Asus P5K, Intel Core 2 Duo E8400 3,0 Ghz, PNY GeForce 8800 GTS 512 MB g92, Kingston HyperX 4GB DDR2 800mhz (1GBx4), 1TB SATA + 750 GB ATA + 750 GB ATA, Samsung Super Writemaster DVD+-RW Dual Layer SH-S223F

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #10 : 29.04.07 - klo:00.36 »
Lainaus
Täällä ainakin evoluutio käytössä...siis sähköpostitilin luominen toimii samallatavalla kuin muissakin/muillakin käyttiksillä/s:posti ohjelmilla:tiliä luotaessa kysytään ja vastataan;simple!Thunderbirdistä senverran että ainakin winTOOSASSA haukkasi välillä tehoja suhteettomasti.

Minulla tökkää kuitenkin aina Evolutionin teko toiseen kohtaan. Kun toisen kerran painan "Eteenpäin",  ja olen "kakkosruudussa", kysytään palvelintyyppiä. Valmiina on "Määrittelemätön". Vaihtoehtoja kuitenkinon paljon. Kun kävin aikaisemmin Suomi24:lla sähköpostitililläni katselemassa, oli asetuksissa "IMAP". Kun sen laitan, tulee esiin "Asetukset". Siinä taas pitäisi tietää mitä tulee Palvelin-kohtaan. Niinkuin kerroin aikaisemmin, on toinen sähköpostitili Suomi24:n ja toinen Saunalahden sivuilla. Olen tutkinut molempien sivujen tietoja, mutta en vaan ole löytänyt minkäänlaisia tietoja, mikä palvelin niillä on käytössä.

Mitä te muut olette laittaneet tuohon Palvelin-kohtaan?

« Viimeksi muokattu: 29.04.07 - klo:00.39 kirjoittanut makel58 »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #11 : 29.04.07 - klo:02.30 »
Minulla tökkää kuitenkin aina Evolutionin teko toiseen kohtaan. Kun toisen kerran painan "Eteenpäin",  ja olen "kakkosruudussa", kysytään palvelintyyppiä. Valmiina on "Määrittelemätön". Vaihtoehtoja kuitenkinon paljon.

jep, vaihtoehtoja on paljon koska erityyppisiä palvelimiakin on paljon. tyypiksi valitaan sama jotan sähköpostipalvelun tarjoajasi käyttää, näin käyttämäsi sähköpostipalvelin ja sähköpostiohjelman osaavat puhua samaa kieltä ja ymmärtävät toisiaan. sinulle tämä näkyy siten, että postit kulkevat.

Kun kävin aikaisemmin Suomi24:lla sähköpostitililläni katselemassa, oli asetuksissa "IMAP".

niin missä asetuksissa?
itse en kyseistä palvelua käytä, enkä ajatellut rekisteröityä. äkkisellä etsiskelyllä näyttäisi, että suomi24 osaa toimia asiakasohjelmistona muille pop ja imap laatikoille, mutta en äkkiseltään nähnyt mitään viitettä siihen, että sitä pystyisi lukemaan millään ohjelmalla. tämä ei tietenkään tarkoita, etteivätkö he saattaisi tarjota pop-rajapintaa posteihinsa, sitä vaan ei kerrota suoraan.

Kun sen laitan, tulee esiin "Asetukset". Siinä taas pitäisi tietää mitä tulee Palvelin-kohtaan. Niinkuin kerroin aikaisemmin, on toinen sähköpostitili Suomi24:n ja toinen Saunalahden sivuilla.

edelleen minua hämää se, että sinä puhuit aikaisemmin dna:n palvelimista. onko sinulla siis saunalahden nettiliittymä vai pelkästään joku ilm,aissähköposti saunalahden sivuilta?

ainakin saunalahden omille asiakkaille nuo palvelintiedot löytyivät varsin triviaalisti:
http://saunalahti.fi/tuki/internet/posti/

tosin jos sinulla on jonkun muun tarjoama nettiliittymä, on varmaan viisainta käyttää heidän lähdetävn postin palvelintaan (smtp).

Mitä te muut olette laittaneet tuohon Palvelin-kohtaan?

eiköhän kaikilla ole siinä se sähköpostitiliä tarjoavan tahon palvelimen osoite ja palvelintyyppinä sen palvelimen tyyppi.
Janne

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #12 : 29.04.07 - klo:12.55 »
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: makel58 - tänään kello 00:36
Kun kävin aikaisemmin Suomi24:lla sähköpostitililläni katselemassa, oli asetuksissa "IMAP".

niin missä asetuksissa?

Oman sähköpostin Postiosoitteiden asetuksissa. Lukee:
"Käytössä olevat tilit"
"Suomi24 [IMAP]"

Lainaus
edelleen minua hämää se, että sinä puhuit aikaisemmin dna:n palvelimista. onko sinulla siis saunalahden nettiliittymä vai pelkästään joku ilm,aissähköposti saunalahden sivuilta?

Pohjanmaan PPO Oy:ltä on laajakaistayhteys käytössä. Siellä tehdyssä Palvelun tunnukset-paperissa, jossa näkyy mm. käyttäjätunnus ja salasana, lukee että palveluntarjoajana on DNA. Siis laajakaistapalvelun tarjoasta on kyse. Ja kun tuolla aikaisemminhan kirjoitin lähtevän- ja tulevan postin palvelimista, tarkoittivat ne ehkä DNA-internetliittymän sähköpostia varten, kun olen tutkinut paperia. Minulla ei kuitenkaan ole sitä sähköpostipalvelua käytössä. Toivottavasti saat jotenkin selvää.

JTap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #13 : 29.04.07 - klo:14.08 »
Toistetaan nyt tämä Suomi24:n vastaus kysymykseen kun meni näköjään ohi silmien:

K:Voiko Suomi24:n postia lukea Outlookilla, kännykällä tai POP3/IMAP-yhteydellä?
V:Suomi24:n postia ei tällä hetkellä voi lukea muilla sähköpostiohjelmilla tai kännykän kautta POP3/IMAP-yhteyttä käyttäen.

Vastaus on kysymykseen selkeä, ei voi lukea kuin selaimen kautta.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Evolution sähköpostin käyttöönotto
« Vastaus #14 : 29.04.07 - klo:19.34 »
Lainaus
V:Suomi24:n postia ei tällä hetkellä voi lukea muilla sähköpostiohjelmilla tai kännykän kautta POP3/IMAP-yhteyttä käyttäen.

Vastaus on kysymykseen selkeä, ei voi lukea kuin selaimen kautta.

No, jos noin on asia, niin empä taida tuon Saunalahdenkaan takia laittaa koko Evolutionia. Selaimella pääsee molempiin posteihin.
« Viimeksi muokattu: 29.04.07 - klo:19.36 kirjoittanut makel58 »