Kirjoittaja Aihe: kaksi käyttäjää koneella  (Luettu 4908 kertaa)

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
kaksi käyttäjää koneella
« : 27.04.07 - klo:21.36 »
Vanhalla Jussilla on taas ongelma, johon hakisin selvällä suomella annettua neuvoa:

Käytössä feisty, pää käyttäjällä,,vissiin se olen sitte minä...on imautettu picasa kuvaohjelma. Meistä kahdesta kauniimpi ja jos kohta älykkäämpikin..on toinen  käyttäjä, mutta hän ei pääse omalla puolellaan Picasaan...En ole löytänyt näppyläohjeita mistään, miten hän saisi picasan käyttöönsä.
Windowsissa tuli opeteltua helpoille tavoille ja käyteltyä picasaa... ja siellä se toimi tosi helposti, eli järjesteli kuvat..jossanin määrin editoi niitä ja mikä parasta... lähetti thundreilla valmiiksi pakattuna sähköpostiinkin.
Tässä linuxissa....en sano, etteikö niitä ole ... ei ole vielä silimään sattunnu vastaavaa ohjelmaa.
Eli kun vaimon puolella kilikkaa picasan kuvaketta, niin ilmestyy seuraava teksti:

/dev/nvidia0 or /dev/nvidiact1 are not accesable.
Please will crash if these files are not accesable to fix this, as root, please run: chmod 666 /dev/nvidia0 /dev/nvidiact1

eli mitäs tää nyt meinaa..?

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #1 : 27.04.07 - klo:21.53 »
Miten olet asentanut Picasan?
alias vililikku

julle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #2 : 27.04.07 - klo:21.58 »
Uusiksi:
Asennusohjeet http://picasa.google.com/linux/faq.html#5
Lainaus
Add the following rule to e.g. /etc/apt/sources.list:

    # Google Picasa for Linux repository
    deb http://dl.google.com/linux/deb/ stable non-free

then use your package manager as usual, e.g.

    sudo apt-get update
    sudo apt-get install picasa
« Viimeksi muokattu: 27.04.07 - klo:22.03 kirjoittanut julle »

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #3 : 27.04.07 - klo:22.24 »
Miten olet asentanut Picasan?

ihan sillä paketinasennusohjelmalla, mitä se ehdottelikin...!!??

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #4 : 27.04.07 - klo:22.26 »
Miten olet asentanut Picasan?

ihan sillä paketinasennusohjelmalla, mitä se ehdottelikin...!!??

eli Gdebi..???

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #5 : 27.04.07 - klo:22.53 »
Lainaus
/dev/nvidia0 or /dev/nvidiact1 are not accesable.
Please will crash if these files are not accesable to fix this, as root, please run: chmod 666 /dev/nvidia0 /dev/nvidiact1
Tuossa pyydetään, että ajetaan pääkäyttäjänä
Koodia: [Valitse]
sudo chmod 666 /dev/nvidia0 /dev/nvidiact1

PaMin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #6 : 28.04.07 - klo:00.13 »
Lainaus
/dev/nvidia0 or /dev/nvidiact1 are not accesable.
Please will crash if these files are not accesable to fix this, as root, please run: chmod 666 /dev/nvidia0 /dev/nvidiact1
Tuossa pyydetään, että ajetaan pääkäyttäjänä
Koodia: [Valitse]
sudo chmod 666 /dev/nvidia0 /dev/nvidiact1

Sama ongelma. Ei onnistu vaikka laittas ton koodin pääkäyttäjän tai 2. käyttäjän päätteessä. 2. käyttäjän päätteessä antaa virheen että käyttäjä ei ole pääkäyttäjän oikeuksia tai jotain sinnepäin... pääkäyttäjänä ei ilmeisesti löydä ko. polkua tai jotain  .... Mitäs sit käyttäs?? Vaimo haluis ton Picasan käyttöös!

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #7 : 28.04.07 - klo:10.38 »
Lainaus
/dev/nvidia0 or /dev/nvidiact1 are not accesable.
Please will crash if these files are not accesable to fix this, as root, please run: chmod 666 /dev/nvidia0 /dev/nvidiact1
Tuossa pyydetään, että ajetaan pääkäyttäjänä
Koodia: [Valitse]
sudo chmod 666 /dev/nvidia0 /dev/nvidiact1

Sama ongelma. Ei onnistu vaikka laittas ton koodin pääkäyttäjän tai 2. käyttäjän päätteessä. 2. käyttäjän päätteessä antaa virheen että käyttäjä ei ole pääkäyttäjän oikeuksia tai jotain sinnepäin... pääkäyttäjänä ei ilmeisesti löydä ko. polkua tai jotain  .... Mitäs sit käyttäs?? Vaimo haluis ton Picasan käyttöös!

jees olen yrittänyt samaa, mutta herjailee vaan... mites tässä pitäs nyt edetä???

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #8 : 28.04.07 - klo:10.41 »
Sama ongelma. Ei onnistu vaikka laittas ton koodin pääkäyttäjän tai 2. käyttäjän päätteessä. 2. käyttäjän päätteessä antaa virheen että käyttäjä ei ole pääkäyttäjän oikeuksia tai jotain sinnepäin... pääkäyttäjänä ei ilmeisesti löydä ko. polkua tai jotain  .... Mitäs sit käyttäs??

Siis toimiiko homma (tuo sudo-loitsu) omalla tunnuksellasi? Jos toimii, niin voit tietysti lisätä puoliskosi sudo-käyttäjien listalle. Näin pikaratkaisuna...

Googlettaminen kertoo myös ohjeeksi, että Ubuntu 6.10:ssä pitää lisätä käyttäjät video-ryhmään. Onnistunee tuolta administration->users&groups  -valikosta (en tiedä mitä ovat suomeksi).

m
« Viimeksi muokattu: 28.04.07 - klo:10.42 kirjoittanut MikkoJP »

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #9 : 28.04.07 - klo:14.11 »
Sama ongelma. Ei onnistu vaikka laittas ton koodin pääkäyttäjän tai 2. käyttäjän päätteessä. 2. käyttäjän päätteessä antaa virheen että käyttäjä ei ole pääkäyttäjän oikeuksia tai jotain sinnepäin... pääkäyttäjänä ei ilmeisesti löydä ko. polkua tai jotain  .... Mitäs sit käyttäs??

Siis toimiiko homma (tuo sudo-loitsu) omalla tunnuksellasi? Jos toimii, niin voit tietysti lisätä puoliskosi sudo-käyttäjien listalle. Näin pikaratkaisuna...

Googlettaminen kertoo myös ohjeeksi, että Ubuntu 6.10:ssä pitää lisätä käyttäjät video-ryhmään. Onnistunee tuolta administration->users&groups  -valikosta (en tiedä mitä ovat suomeksi).

m



eipäs toiminut...  olen loihtinut kaikki löytämäni loitsut..kironnut ja lyönyt päätäni konsooliin..muta ei muuta kuin kuhmu otsaan...ei worki

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #10 : 28.04.07 - klo:14.45 »
Uusiksi:
Asennusohjeet http://picasa.google.com/linux/faq.html#5
Lainaus
Add the following rule to e.g. /etc/apt/sources.list:

    # Google Picasa for Linux repository
    deb http://dl.google.com/linux/deb/ stable non-free

then use your package manager as usual, e.g.

    sudo apt-get update
    sudo apt-get install picasa
Kokeilkaa tämän ohjeen mukaan.
alias vililikku

PaMin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #11 : 28.04.07 - klo:14.54 »
Uusiksi:
Asennusohjeet http://picasa.google.com/linux/faq.html#5
Lainaus
Add the following rule to e.g. /etc/apt/sources.list:

    # Google Picasa for Linux repository
    deb http://dl.google.com/linux/deb/ stable non-free

then use your package manager as usual, e.g.

    sudo apt-get update
    sudo apt-get install picasa
Kokeilkaa tämän ohjeen mukaan.

Asenettu juuri tuolla ohjeella..  taistelujen jälkeen sain toimimaan ... annoin käyttäjälle jollla picasa ei toiminut - oikeuden ylläpitää järjestelmää! Ja vot!

Käyttäjäoikeuksia antaessa tuli vastaan - edistyneet -> Pääryhmä. Mikäs merkitys tällä on? Antanut pääryhmn nimeksi saman kun käyttäjätunnus. Luulin että käyttäjä tunnukset on jossain ryhmissä -> user - root ..... mutta käyttäjätunnus tekeekin pääryhmän? ????? Lisää tietoa ? Missä?


jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #12 : 29.04.07 - klo:17.25 »
Voi porsaan perä...ei onnistu vanaha jussi samaan tätä picasaa vaimolle pelittämähän.... alkaa vanahalla käpy kärtsätä ja  ohta olla paukamilla...Ilimoottelee vaan niitä samoja lorujaan...voehan kärsimö!!!
 Oon monehen kertahan kainosti jo ilimoottanu, että längvitsit on hakusessa... ja aina vaan tarjotaan (kiitos niistäki) noita ohjeita englanniksi... (ja eikös se kuitenki tään systeemin oo suunnitellu suomalainen??) ja saattaa olla, etten ihan kaikkee oo...ihan oikein ymmärtäny. Mutta  sen verran olen ymmärtäny ohjehista, että oon ... jumanklavita... teheny justihin niinko ootta neuvonu!   Picasa se on asettunut mun puolelle, mutta eipä muijan. Kertokaa ny hyvät ihimiset, miten sen saa toimimaan.
Olen sieltä ylläpito--> käyttäjät--> valkannu vaimon-->kilauttanu kohtaa ominaisuudet ---> ja  koholasta käyttäjän oikeudet...rastinu sieltä kaikki mahdolliset--> Sitte joku kyseli, että mitäs se seuraava sarake meinaa, missä lukee, että edistyneet ja sen kun avaan, niin vaimon kohdalla lukee:
                                   kotihakemisto:  /home/käytt.tunnus
                                   komentotulkki: /bin/bash
                                   pääryhmä: käyttäjätunnus
                                   käyttäjän tunniste: 1001
                                     
Mulla taas lukoo kaakissa muissa ihan samalla tavoon, paitti käyttäjän tunniste on 1000

ja sitte ku edetään kohtaan hallitse ryhmiä, nii sitte se vasta sijansaksa alakaa...mihis kaikkiin noihin meidän pitää ottaa mamman kanssa osaa, että alakaa vehkehet pelittää. Ei oo silimään sattunut noista ohjeen ohjetta...!

Oonko mä ainoo hölömö tällä palstalla..ja pitääkö mun mennä korvat luimus takaasi sen wintouhkan pariin..***kele

t. ennenaikojaan vanhettuva jussi

julle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #13 : 30.04.07 - klo:22.42 »
Jossei vielä ole ratkennut, niin toivottavasti nyt auttaa. Eli jouduin itse koittaa että miten tää toimii. Omalla tunnuksellani toimi heti moitteetta. Asensin sen ylläolevan viestini neuvoin, eli lisäsin pakettivarastoon googlen tarjoaman lähteen. Vaimon tunnuksella antoi saman virheen mitä Jussille. Sehän viittaa riittämättömiin oikeuksiin, tarkastin komennolla
Koodia: [Valitse]
groups, mitä eroja meillä on ryhmissä. Ainoat mitä löytyi oli video ja admin.
Joten lisäsin vaimon tunnuksen ryhmään video, komennolla
Koodia: [Valitse]
sudo adduser tunnus video, ja niinhän se pyörähti käyntiin Picasa.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 763
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #14 : 30.04.07 - klo:22.59 »
Oonko mä ainoo hölömö tällä palstalla..ja pitääkö mun mennä korvat luimus takaasi sen wintouhkan pariin..***kele

t. ennenaikojaan vanhettuva jussi

No et taatusti. Täältä löytyy ainakin toinen mokoma ja enpä usko että ne jää edes tähänkään.

Toivotaan että probleemisi ratkeaa noilla Jullen ohjeilla.

Älä luovuta, jaksamista hyvä veli!

Lopussa sitten kiitos seisoo.

PaMin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #15 : 01.05.07 - klo:00.10 »
Oonko mä ainoo hölömö tällä palstalla..ja pitääkö mun mennä korvat luimus takaasi sen wintouhkan pariin..***kele

t. ennenaikojaan vanhettuva jussi

No et taatusti. Täältä löytyy ainakin toinen mokoma ja enpä usko että ne jää edes tähänkään.

Toivotaan että probleemisi ratkeaa noilla Jullen ohjeilla.

Älä luovuta, jaksamista hyvä veli!


Jes! jullen ohjeilla alkoi toimia! Kunhan vaan buuttaa koneen koodien jälkeen.... Ja vaimolta voi vähentää oikeuksia !!!

Lopussa sitten kiitos seisoo.

jussi57

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: kaksi käyttäjää koneella
« Vastaus #16 : 01.05.07 - klo:12.06 »
Voe vitalis...se on pienestä kiinni...  kun sen osaa.
Kiitos Julle!!!... nyt homma pelittää...ainakin sen osalta, että hallituskin saa kuvat eteensä...ihan kuvaketta klikkaamalla.
Kokeillaan  vielä, että sähköpostilla lähetys toimii... nii avot.