Perusidea tuossa on mielestäni mainio. Vuoden kirjat ei tule oikeastaan paljoakaan halvemmaksi kuin halpa läppäri jos sen osaa hankkia. Se että osaako valtiovalta moista hankkia on eri asia.
Esim. 500-1000mhz, 256 rammilla varustettu perusläppäri ilman karkkeja ja vaikkapa ubuntulla on käyttettynä tuskin tulee kovasti kalliimmaksi kuin esim. englannin, historian, matematiikan jne. kirjat. Nämä oppiaineethan voidaan hyvin suorittaa verkon kautta. Esim. jo itse yläasteella Porissa opiskelin englantia pitkälti tietokoneen kautta niin että jokin keskuskone ajoi itse opetusohjelmaa.
Toinen asia on että kirjojen päivittäminen on kallista. Uusia painoksia pitää ottaa lähes joka vuosi.
Pdf:nä mahtuu aika monta koulukirjaa yhdelle levylle ja kirjat on todella kalliita. Kumminkin tuosta suurin hyöty tulisi ehkä vasta yläaste/lukio tasolla, koska oppilaat osaavat jo siinä vaiheessa itse aktiivisesti etsiä tietoa.
Käytettyinä noita tuskin yritetään hankkia, kun ylläpitohelvetti nousisi aivan uusiin sfääreihin, eikä tuollaisen konemassan hankkiminen olisi kovinkaan helppoa. Tietysti yhteistyössä esim. ibm:n kanssa saataisiin yrityskäytössä jo vanhentuneita leasing koneita varmaan hyvinkin halvalla. Tietysti laitevalmistajien intressit "kilpailla" itseään vastaan käytetyillä koneilla on melko alhaiset, vaikka ibm taitaa nyt jo myydä käytettyjä ja tarkistettuja/tehdaskunnostettuja läppäreitä.
Koneita voi kierrättää vuosia. Vanhatkin läppärit kyllä toimivat verkossa olevien sovellusten kanssa pitkään. Varsinkin jos sovellusten tekijät ovat järjissään. Jos homma menee M$ voittoiseksi niin sittenhän asiat muuttuu. Vähintään joka toinen vuosi pitää koneet uusia varmaankin, lisenssimaksut ovat järjettömiä jne.
En kuitenkaan suorala kädeltä mene julistamaan ideaa voittajaksi mutta kyllä se mielestäni on kokeilemisen arvoinen. Siitä voidaan oppia uusia menetelmiä ja samalla atk asiat tulevat jo nuorillekin tutuiksi. Tietoturva, etäkäyttö jne. ovat kuitenkin asioita joihin normaali ihminen törmää useammin ja useammin kehittyvässä maailmassa.
Eli jos koneet rakennetaan oppimista varten, näen asialla paljon potentiaalia ja jos taasen koneet ovat uutta karkkia joilla voi pelata päivät pitkät niin asia ei olekaan niin hyvä. Molempi parempi.
Hankkeeseen tosiaan tarvitaan sen onnistumiseksi joku henkilö, jolla on näkemystä tulevaisuuden tietotekniikan kehityksestä ja halua luoda jotain joka on olemassa vielä viiden vuoden päästä. Systeemin olisi hyvä olla sellainen, joka kehittäisi myös nuorten atk-osaamista kuitenkaan sitä vaatimatta muun oppimisen onnistumiseksi.
Hankkeen toteuttaminen elinkeinoelämän kanssa yhteistyössä voi kuitenkin tarkoittaa sitä, että ohjelmistot räätälöidään vastaamaan yritysmaailman tarpeita.
[paranoidi]
Olen vähän kummissani, ettei ketään ole vielä vetänyt ilmiselvää kytköstä.
Hankkeen toteuttaminen elinkeinoelämän kanssa yhteistyössä tarkoittaa tietysti sitä, että Microsoft tarjoaa ohjelmistojaan käytettäväksi hankkeessa erittäin edullisesti.
[/paranoidi]