Kirjoittaja Aihe: Midi  (Luettu 5359 kertaa)

topi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Midi
« : 26.11.05 - klo:17.12 »
Sain midisysteemin toimimaan. Kirjoitan toiminnat tähän jos vaikka joku muukin on asettamassa midejä koneeseensa. Muutama kohta jäi kyllä epäselväksi, vaikka kaikki toimiikin.

Midi on vasta tieto äänestä. Jotta se saataisiin kuuluvaksi, pitää tieto muuttaa ääneksi. Ääneksi muuttaminen tapahtuu äänikortin äänifonttien (soundfonts) avulla.

Seuraavalla sivulla on yleisempiä ohjeita: http://www.gentoo.org/doc/fi/alsa-guide.xml

Tsekataan mitä äänikortteja on käytettävissä:
$ lspci -v | grep -i audio

Seuraavasta paikasta voi käydä tarkistamassa onko kortti alsalle sopiva: http://www.alsa-project.org/alsa-doc/

Jos äänikortti ei ole Alsalle sopiva, voi käyttää OSS-systeemiä. Mutta ilmeisesti yleisesti ollaan siirtymässä Alsaan, joten saattaa olla parempi vaihtaa äänikorttia, jos tukea Alsalle ei löydy.

Seuraavaksi asetetaan soundfontit, jotka tulevat äänikortin mukana cd:llä. Jos ne ovat hävinneet, niin seuraavasta osoitteesta kirjautumisen jälkeen voi etsiä oikeat fontit ja imuroida ne omalle koneelle:
http://www.sf2midi.com/index.php?page=sdet&id=2559

Fontit ovat pakattu, joten ne pitää ensin purkaa.

Ilmeisesti voi käyttää muitakin fontteja, jos ne vain toimivat oman äänikortin avulla. Erilaisia midiääniä tehdään ympäri maailmaa ja on makuasia, millaisa fontteja haluaa kuunnella.

Omat fontit (8MBGMSFX.SF2) sain tietää suoraan aikaisemmin mainitusta ohjeesta (Creative SB), koska ne oli sattumalta mainittu, mutta luultavast tuolta aikaisemmin mainitusta osoitteesta: http://www.alsa-project.org/alsa-doc/
löytyy myös tieto tarvittavista fonteista.

Kun fontit ovat esim. Desktop hakemistossa, ne siirretään kansioon sf2:

$ sudo cp /home/tommi/Desktop/SF2/8MBGMSFX.SF2 /usr/share/sounds/sf2/8MBGMSFX.SF2

Seuraava awesfx ohjelman asennus ei onnistunut, koska ubuntu ei tunnistanut komentoa
emerge eikä sudo emerge, mutta ilmeisesti tuo ohjelma on tässä 5.10 :ssä valmiina.
("emerge awesfx" komennon merkitys on siis minulle epäselvä)

Sitten ladataan fontit käyttöön:

$ asfxload /usr/share/sounds/sf2/8MBGMSFX.SF2

Katsotaan mitä kanavia midille on käytettävissä:

$ aplaymidi -l
 Port    Client name                      Port name
 64:0    EMU10K1 MPU-401 (UART)           EMU10K1 MPU-401 (UART)
 65:0    Emu10k1 WaveTable                Emu10k1 Port 0
 65:1    Emu10k1 WaveTable                Emu10k1 Port 1
 65:2    Emu10k1 WaveTable                Emu10k1 Port 2
 65:3    Emu10k1 WaveTable                Emu10k1 Port 3

Ainakin mulla toimi tuo portti 65, joten käytin sitä soittamiseen:

$ aplaymidi --port=65:0 Desktop/allblues.mid

Jos käyttää jotain ohjelmistoa, niin pitää muistaa katsoa ohjelman sisältä, että oikea portti on auki, esim. Kmidissä: 

Settings -> MIDI Setup

Siellä on myös erilaisia karttoja (maps) valittavana. Nämä kartat määrittelevät jotenkin sen, miten fontteja käytetään. Eri "map"-vaihtoehdoilla äänet saa kuulostamaan erilaisilta.


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Midi
« Vastaus #1 : 26.11.05 - klo:17.39 »
Midi on vasta tieto äänestä. Jotta se saataisiin kuuluvaksi, pitää tieto muuttaa ääneksi. Ääneksi muuttaminen tapahtuu äänikortin äänifonttien (soundfonts) avulla.

tai ohjelmallisesti timdityn avulla.

Ilmeisesti voi käyttää muitakin fontteja, jos ne vain toimivat oman äänikortin avulla. Erilaisia midiääniä tehdään ympäri maailmaa ja on makuasia, millaisa fontteja haluaa kuunnella.

kyllä, midiääniä on hyvin erilaisia ja eritasoisia. nuo sinun valitsemasi ovat suurin äänifonttien koko kyseiselle kortille (8Mt) joten niiden laatukin lienee paremmasta päästä.

Seuraava awesfx ohjelman asennus ei onnistunut, koska ubuntu ei tunnistanut komentoa
emerge eikä sudo emerge, mutta ilmeisesti tuo ohjelma on tässä 5.10 :ssä valmiina.
("emerge awesfx" komennon merkitys on siis minulle epäselvä)

emerge on gentoon paketinhallinna portagen komento joka asentaa paketteja. ubuntussa se ei luonnollisestikaan toimi, vaan on käytettävä apt-get:iä tai sen jotain graafista edusohjelmaa:
Koodia: [Valitse]
# apt-get install awesfx
tuo paketti ei tietenkään ole oletuksena asennettu, sillä se on riippuvaunen kortista, aivan kuten tämä ohjekin. nämä neuvot pätevät vain SB-awe -sarjan korteille.

Janne

topi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 179
    • Profiili
Re: Midi
« Vastaus #2 : 26.11.05 - klo:22.02 »
Hmm, silti ihmettelen vielä miksi minulla toimi komento asfxload, vaikka en osannut asentaa ohjelmaa awesfx (apt-get install awesfx) ?

Onko awesfx tarkoitettu vain tietyntyyppisille (SB-awe sarja). Mistä sitten tietää mitä vastaavaa ohjelmaa pitää käyttää muille äänikorteille ?

Muitakin kuin tietylle äänikortille tehtyjä soundfonttejakin voi siis käyttää. Mistä tietää, soveltuvatko ne juuri omalle äänirkortille ?

Kun sf2 hakemistossa on paljon tiedostoja, niin miten midä soittava ohjelmisto päättää, mitä tiedostoa se hakemistosta käyttää. Onko valittavalla kanavalla jotakin tekemistä tämän kanssa ?



janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Midi
« Vastaus #3 : 26.11.05 - klo:22.19 »
Hmm, silti ihmettelen vielä miksi minulla toimi komento asfxload, vaikka en osannut asentaa ohjelmaa awesfx (apt-get install awesfx) ?

sinulla on varmaankin asentunut tuo paketti jonkun muun paketin riippuvuutena.

Onko awesfx tarkoitettu vain tietyntyyppisille (SB-awe sarja).

on. koko paketin (awesfx) kuvaus on "utility programs for AWE32/64 and Emu10k1 driver".

Mistä sitten tietää mitä vastaavaa ohjelmaa pitää käyttää muille äänikorteille ?

ei tuo ole kai mahdollistakaan ihan kaikilla korteilla. netistähän se tieto löytynee ;) minua on kiinnostanut tässä suhteessa vain oman koneeni komponentit, joten en tiedä tästä hommasta kovinkaan laajasti.

Muitakin kuin tietylle äänikortille tehtyjä soundfonttejakin voi siis käyttää. Mistä tietää, soveltuvatko ne juuri omalle äänirkortille ?

voiko niitä käyttää? olen aina kuvitellut ettei voisi. netissä on ainakin eri soundbankeja jotka käyvät juuri noille awe-korteille tai GUS:lle.

Kun sf2 hakemistossa on paljon tiedostoja, niin miten midä soittava ohjelmisto päättää, mitä tiedostoa se hakemistosta käyttää. Onko valittavalla kanavalla jotakin tekemistä tämän kanssa ?

eikös se käytä juuri sitä tiedostoa joka sinne on asfxloadilla ladattu? itse ainakin laitoin tuon nyt lataamaan sen 8Mt:n oletus soundbankin sinne kortille automaattisesti bootissa ja oletan kortin myös käyttävän siitä löytyviä soitinääniä.

tuo aplaymidi oli kyllä minulle uusi tuttavuus, olen aiemmin soitellut midejä mm. playmidillä.
Janne

Remontti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Re: Midi
« Vastaus #4 : 30.10.06 - klo:22.54 »
Minkä nimenomaisen tiedon perustella tuota SF2-tiedostoa pitäsi alkaa etsimään ja kuika sen saa selville?

Tuon Compaqin tiedot on tällaiset:

filename:       /lib/modules/2.6.17-10-386/kernel/sound/soundcore.ko
description:    Core sound module
author:         Alan Cox
license:        GPL
alias:          char-major-14-*
vermagic:       2.6.17-10-386 mod_unload 486 REGPARM gcc-4.1
depends:       
srcversion:     C2D094BCAA551D6738DF488

Tämä lienee kumminkin kernelin tuesta kertovaa tietoa.

Tuosta ALSA-linkistä ei ainakaan mun systeemilleni löytynyt apua vaikka i810:lle ohje löytyykin.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Midi
« Vastaus #5 : 30.10.06 - klo:23.58 »
Minkä nimenomaisen tiedon perustella tuota SF2-tiedostoa pitäsi alkaa etsimään ja kuika sen saa selville?

tämä ohje pätee ainoastaan soundblasterin awe/live korteille.

Tuosta ALSA-linkistä ei ainakaan mun systeemilleni löytynyt apua vaikka i810:lle ohje löytyykin.

jos sinulla on korttina i810 yhteensopiva verme, niin sinun täytyy hoitaa midit softalla, kuten foorumilta löytyvässä HOWTO:ssa on ohjeistettu.
Janne

Remontti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Re: Midi
« Vastaus #6 : 31.10.06 - klo:22.02 »
Minä tein tuon ohjeen: "Midi toimimaan Dapperissa", mukaan asennuksen, mutta se ei auttanut, kuten kommenttini on sen artikkelin lopussa.

Eniten minua on ihmetyttänyt se, että kun yrittää käynnistää äänilaitetta MIDI-toistimella niin virheilmoitus kertoo, ettei sitä voi ottaa käyttöö koska se on mahdollisesti jonkin toisen sovelluksen käytössä.

Tuossa yhdessä artikkelissa oli joku vääntö siitä miten sen äänilaitteen voi vapautta, mutta se linkki, jonne ohje viittaa ei tuota enää tulosta.

Toki saattaa olla että minä en kunnolla ymmärrä laitetekniikka, koska olen tähän asti käyttänyt vain Microsoftapohjaisia käyttöjärjestelmiä, jotka ovat tehneet myös MIDI:en toistosta itsestään selvän. Laitevalmistajat eivät ole tukeneet omia laitteitaan edes sen vertaa linuksin tai unixin suuntaan, että olisivat itse rakentaneet sellaiset ajurit laitteilleen että laitteet toimivat myös linuxissa.

Minä olen täydellinen noviisi kaikessa, mikä liittyy tietokoneitten toimintaan vaikka olen jo kohta 10v. niistä leipäni irti saanut. Mutta hiukan pääsisin eteenpäin, jos joku viitsi kertoa mihin HOW TO artikkeliin tuossa viitataan. Minua kiinnostaa tällä hetkellä vain se miten saan I810-piirisarjalla varustetun emolevyn äänipiirin MIDI-toiminon toimimaan. Ja se että miksi se ei lähde toimimaan asennusohjelman konfiguroimana kuten aaltoääni. Löytyykö siihen joku samantyyppinen konfigurointiniksi tia työkalu, kuin GNOMEn asennuksessa näytönohjaimen, hiiren ja näppäimistön oikeiden asetusten aikaan saamiseen. Ei muu.

Hubuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Midi
« Vastaus #7 : 11.02.07 - klo:02.58 »
Minulla on niin,että kun latasin Guitar Pro 5 ohjelman www.guitar-pro.fi :stä asensin sen windows-version winellä, niin kun sen pitäisi alkaa soittaa kappaletta nuottien mukana, tulee vain valintapalkki, jossa lukee: "Mahdotonta avata MIDI portti [Emu10k1]. Ole hyvä, ja sulje toiset MIDI ohjelmat tai  muuta MIDI asetuksiasi." Mikä tähän nyt auttaisi???