386:lle on oma kernelinsä ja samoin servereihin ja 'oikeaan' serverirautaan. kernelin konffamisella tiettyä käyttötarkoitusta varten on jo paljon suurempaa eroa, työpöydällä esim. oikean skedulerin valinta on merkittävästi tärkeämpää kuin prosessorikohtainen optimointi.
Löytyisikö tästä kernelin kääntämisasiasta vinkkejä? Itse olen harvoin ryhtynyt moiseen muutoin kuin kokeillessani Gentoota.
voi hyvin olla. debian taitaa oikeasti olla yksi harvoja distroja joita ylipäätään kuvitellaan ajettavan vanhemmalla raudalla.
Slackware on ehkä vielä paremmin vanhan raudan distro. Oletusasennus muistaakseni selvästi Debian Sargea kevyempi, Etch on varmaan vielä raskaampi oletuksena. Kaikki nykydistrot kyllä menevät helposti hankalan puolelle asennettaessa vanhoihin koneisiin, joissa muisti ja kovalevy rajoittavat asiaa pahasti.
Mulla on yksi vanha P100 -läppäri joka pitäisi jotenkin elvyttää. Muistia 40 MB (maksimilaajennus) mutta kovalevyn koko pelkästää 800 MB, mikä on hankaluus jo Debianinkin asennukselle. Sargen minimiasennuskin täyttää levyn jo aika pitkälle, vaikka enhän tietenkään /home -partitiota varten tarvitsisikaan kuin vaikka viisi megaa.
Tällä hetkellä siinä on NetBSD, mutta ehkä slack olisi parempi. Minix on tietty myös ihan kiva (kokeilkaa vaikka qemu:n avulla), mutta Emacs tekstinkäsittelyä varten on vähän ankeaa :-) Minix boottaa muuten äärettömän nopeasti, eli romukoneen elvyttämiselle ihan OK systeemi. FreeDOS olisi yksi vaihtoehto, voisi käyttää pitkästä aikaa sitä ainoaa oikeaa teksturia, eli wordperfect viisykköstä
m