Kirjoittaja Aihe: Onnistumiskokemuksesi Ubuntun/Linuxin kanssa (vain iloa ja riemua)  (Luettu 286044 kertaa)

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Hyvä että lähti homma kerralla toimimaan. :)

15 sekkaa on tosi nopea :o , onko mitattu vai arvioitu?
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

uunox

  • Vieras
täytyypä kirjottaa tällänenkin aihe ;). sain siitten uuden kovalevyn laitettua läppäriin vanhan hajonneen tilalle.  Tein buuttavan usb-tikun emännän koneella unetbootin windows-ohjelmalla todella helposti. ubuntu 8.10 asentui ilman minkäänlaista ongelmaa ja toimii nyt kuin unelma... avautuu n. 15 sekunnissa nettikuntoon. emännän xp avautuu n.3 minuuttia ;D. hienoa kaikenkaikkiaan...

Mihinkäs oot aatellu käyttää nuo "säästyneet" sekunnit?
Siinä ei juurikaan ilmeisesti säästöä synny vuositasolla kun tunnetusti nämä pysyy vaivatta vuodenkin "ylhäällä", mutta hienoahan se siltikin on...

turhuudenjumala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Hyvä että lähti homma kerralla toimimaan. :)

15 sekkaa on tosi nopea :o , onko mitattu vai arvioitu?

laskin ihan ite sekunteja :), voi olla et on epätarkka mun atomikello... :P oli ennestään hajonneella kovolla ubuntu ja samat säädöt tähän, niin hyvin toimii... vähän harmittaa kun joutuu taas tekee kaikki samat hommat uudestaan... kunhan sais emännän myös "aivopestyä" linuxille, niin hyvä ois. vois tehdä Windows-levyistä muodikkaita kelloja, joita oli kultaisella 80-luvulla... sinne se kai joutas muutenkin, muistojen kultaisiin syövereihin...

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Työkoneessani on erilliset osiot järjestelmälle, tärkeille ohjelmille sekä kotihakemistolle. Vanha kone oli 1,6GHz celeron ja 512M muistia, silti (optimoinnin jälkeen, openbox jne) se pyöritti yhtäaikaa kohtuu kivuttomasti matlab 2008a:ta, openofficea, firefoxia jne. Kokeilepa samaa millä tahansa muulla käyttiksellä... (tässä on Debian Lenny)

No, työkone vaihtui, mutta koska sekin sisältää intelin rautaa ei tarttenut edes asentaa mitään uusiksi. Pientä säätöä oli, mutta sekin omasta tietämättömyydestä johtuvaa (eth0 -> eth1 ja jotain hda/sda juttuja). Vaikka olis pitäny asentaa järjestelmä uusiks, se olis ollu helppoa oman osion vuoksi. Nyt kun kone on uudempi ja nopeampi, tää systeemi on ihan järkyttävän nopea, nopein mitä olen ikinä nähnyt/kokeillut.

snev

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Uusin Ubuntu 8.10 ja Artec T14 BR USB 2.0 digi-tv.   Kytkin tuon usb laitteen koneeseen kiinni. Asensin antennin. Asensin Kaffeinen pakettien hallinnasta.  Viritin Kaffeinen kautta kanavat automaatilla. Hip Hurraa se toimii suoraan !!!      Viva la free code !!!  ;)

~unknown

  • Vieras
Jes! Tuli erään tutun kanssa asennettua tähän lähes käyttämättömälle Fujitsu Siemensille Ubuntu, ja toimii kuin unelma, vielä pitää kopioida tiedostoja, asennella ohjelmia ja säädellä uudelleen, mutta luultavasti ei enää mene kauan. Kohta alkaa varmaankin dataaminen. No ei siin sit mikää toimikaa.
« Viimeksi muokattu: 17.02.09 - klo:17.09 kirjoittanut ~unknown »

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Kirjoittelen tässä uuden karhealla koneella. Tästä pitäisi kasvaa äänitys studio.
Ubuntu-Studio 8.10 toimii suoraan "out of the box"  :D
Rautaa vielä puuttuu, mutta tästä on hyvä jatkaa  :P
Poistuu taka vasemmalle - - -

n00b

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Oma onnistumisilo on että sain vihdoinkin muutama viikko sitten Ubuntun toimimaan HP Compaq 6715s tietokoneen kanssa hyvin vaikka olikin ongelmia ja kaikki oli noapic komennon ansiota
ubuntu on maailman paskin käyttis

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Olosuhteiden pakosta (nälän aiheuttama sarja pakkoliikkeitä) joudun käyttämään Win XP -alustaa töiden tekemisiin. Koneen käynnistys vie kauan aikaa, minuutteja. Sitten käyttämämme ohjelma käynnistyy noin 10 minuuttia (ehkä se on 5 minuuttia, mutta aika tuntuu pitkältä kun useita ihmisiä joutuu sinä aikana pyörittelemään peukaloita). Nämä pitkät ajat johtuvat virustarkistuksista. Kokeilin kotona Kubuntulla ohjelman Linux-veriosta - käynnistyi 6 sekunnissa.  ;D

tommis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 418
    • Profiili
Ensimmäinen joka tulee mieleen on kun sain Red Alert 3 toimimaan täydellisesti  ;D

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Sain vihdoin Operassa sivunapit toimimaan oikein  :) En ollu vissiin kovin kummoisesti aikasemmin yrittäny, sillä operaatio vei kokonaiset 5 minuuttia ;D

Pikaohjeet jos joku ei mun tavoin oo jaksanut paneutua ::)

1) Komenna terminaalissa
Koodia: [Valitse]
xev-katsotaan mikä numero vastaa hiiren sivunappeja esim mulla ne oli Button 8 ja Button 9

2) Mene Operassa Työkalut->Asetukset->Lisäasetukset->Pikanäppäimet

3) Muokkaa hiiriasetukset -kohdasta muokkaamaan Opera Standard-asetuksia... Avaa sieltä Application ja valitse sopivat napit jotka haluat muokata. Itse valitsin back- ja forward-toiminnot. Vaihdoin Button6 ->Button8 ja Button7 ->Button9. Poistu ja homman pitäisi toimia.
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

ubusaurus67

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
[quote author=meizirkki link=topic=24858.msg188917#msg188917 date=1234599988
 emännän myös "aivopestyä" linuxille, niin hyvä ois. vois tehdä Windows-levyistä muodikkaita kelloja, joita oli kultaisella 80-luvulla... sinne se kai joutas muutenkin, muistojen kultaisiin syövereihin...

Tee niinku mä.. joku kaunis päivä ku emäntäs on shoppailemassa hävität sen winkun... kolmisen päivää sit saat kuunnella v....lua ja sit näytät miten homma hoituu ubuntulla... EIPÄ OLE EMÄNTÄ TÄÄLLÄ SEN JÄLKEEN KYSELLY WINKUN PERÄÄN. Sain käskyn hävittää sen tältä kannettavaltakin ;D

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Alunperin kun isäukon koneelle laitoin Ubuntun niin ajattelin että "hip hurraa enää ei tarvi päivitellä virustorjuntaa vuosittain". Sitten huomasin, miten näppärästi tämä Ubuntu hoitaa muutenkin tuon järjestelmän päivittämisen ja ajurihommat, jos niitä nyt sattuu oelmaan saatavilla.

Sitten innostuin asiasta vähän enemmän ja laitoin Ubuntun vanhalle HP:n läppärillenikin, joka toimii lähinnä kirjoutus/multimedia härpäkkeenä avovaimolla. Sitten sain huomata vielä että oho OpenOfficekin on ihan varteenotettava tekele, joten luovuin MS Officestakin sitten. Itse pidän myös läppärin nopeammasta käynnistyksestä verrattuna xp:hen sekä kattavasta ohjelmavalikoimasta.

Nyt on Ubuntu kaikilla omistamillani koneilla ja muutamalla tuttavallakin, joille olen päässyt tätä käyttistä näyttämään ja tyytyväisiä ovat olleet. Onhan tässä välillä vähän säätämistä, mutta silleen sitä oppii, eikä aivan passivoidu. Kerran kun on koneen saanu toimimaan niin kyllä se siinä aika pitkään hyrrää, toisin kuin Windowsit.... Kokemusta on!

adjektiivi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 315
    • Profiili
Kyllä tuo pikkuisen hymyilytti kun tanssimatto lähti toimimaan suoraan stepmaniassa (Debian Lenny). Nyt eikun hikoilemaan :)

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Olen tainnut aiemmin mainita ettei jäkikasvuni ole ollut kovinkaan innostunut Ubuntusta. Nyt tilanne on toinen!  :D
Vanhin poika teki (isin Ubuntu koneella) OpenOfficella alustuksen aiheesta "Fyysinen tietoturva" koululleen. Tässä yhteydessä hän huomasi kuinka kätevää oli käyttää useita työpöytiä. Lähdeaineisto yhdellä, netti toisella ja kooste kolmannella työpöydällä. Myöhemmin katseltiin miten mp3 musa soi ja teemat vaihtuvat jne jne. Aloitetaan nyt  varovasti dualboot-koneella.
Nuorimmainen halusi myös dualboot koneen. Yhdessä viriteltiin "heavy-metal" silmäkarkkia työpöydälle mm. Wbar valikko ja räväkkä taustakuva, Moomex-teemaa, ikonit vaihtoon jne. Junnun koulukaveri kehui: "Onpa hieno Vista!" ;D ;D terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

ooo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Minulla on "vakavaan käytön" koneen lisäksi myös wanha läppäri, jota olen pitänyt testiympäristönä, jossa siis olen testaillut bootin nopeuttamista ja boottiparametrejä, yms. Jossain vaiheessa huomasin, että kun koneen boottaa niin Hardy on heti lohkaissut hämmästyttävän isot 430 Mb muistia (free -m). Itseänihän varmasti siitä sain kiittää, joten kun vastausta ei äkkiä löytynyt niin ei muuta kuin Hardyn uudelleenasennus ( http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22775.0 ), joka kesti peräti hirveät reilut 30 min (mistä noin 5 min piti olla koneen vieressä) ja voéla: kone pelitti heti vanhoilla asetuksillani ja bootin jälkeen muistia on varattu vain 119 Mb! Ei taida eräät nykyajan mainstream-käyttikset pyöriä noin pienellä muistivarauksella.  :D
______________________________
Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä.

Maveric

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Olen käyttänyt Unixia töissä pintapuolisesti 1990-luvulla sekä Macia peruskäytön verran, muutoin on tullut räplättyä lähinnä vain MS:n käyttisten kanssa.
Kokeilin Linuxin eri distroja noin 10v sitten ja silloin piti kyllä todeta ettei kärsivällisyys riitä. Laitetuki oli vielä liian huono. Toki Linuxia olen käyttänyt operoidessa servereitä.

Mutta!

Palasin desktop Linuxin pariin ihan huvin vuoksi ja täytyy myöntää, että yllätys on ollut melkoinen.
Nykyisessä koneessani on hyrrännyt Vista Ultimate noin vuoden ja kaikki on toiminut vallan mainiosti.
Latasin Fedoran, Open Susen, Ubuntun, Kubuntun, Debianin ja Mandrivan ja kokeilin kaikkia sekä vanhalla läppärillä sekä em. koneella. Läppärin kanssa oli joitakin ongelmia, mutta sitä osasin odottaa. Hämmästys on ollut todellakin melkoinen, kun jokainen distro on pelittänyt kuin unelma tällä pöytäkoneellani.

Päädyin lopulta asentamaan Ubuntun ja kaikki toimii. Jokainen komponentti tunistettiin oikein. Toista se oli 10v sitten :)
Lisää ihmetystä aiheutti se, että Ubuntu tunnisti salamana järjestelmäkamerani, printterini, wlanin, ulkoisen hdd:n, kuulokkeet ja jopa Nokian N95:n bluetoothilla :D

Nyt, kun voin muokata Gimp:llä kuvat ja tehdä Ubulla mitä ikinä Vistallakin niin pistää miettimään miksi tuo MS:n rotjake tuolla levyllä vielä on. No olkoon nyt dualboot toistaiseksi.

mikko_h

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 202
    • Profiili
Latasin Fedoran, Open Susen, Ubuntun, Kubuntun, Debianin ja Mandrivan ja kokeilin kaikkia sekä vanhalla läppärillä sekä em. koneella.

Jösses mikä markkinatutkimus ... Lienee ainakin tullut selväksi, että ohjelmapaketit ovat enemmän ja vähemmän samoja kaikissa. Sopiiko kysyä, että miksi päädyit Ubuntuun?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Sain Kubuntu Jauntyn toimimaan livenä oikealla resolla(1280x1024@75Hz) xranrd:in avulla kun. vaihdoin näytönohjaimen NVIDIA:sta ATI:ksi  :D
(Ei reso ATI:llakaan ollut heittämällä OK(oli 1152x900), mutta parempi kuin NVIDIA:lla(800x600))


Tiedä vaikka asentaisi tämän  ;D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Hukka73

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Hei,

olen nyt käyttänyt ubuntua noin puoli vuotta. Täytyy sanoa etten ole törmännyt tuon aikana minkänlaiseen ongelmaan. Käytän konetta päivittäin ja suurimaksi osaksi teen asetuksia ja päivityksiä suoraan komentojonolta. Erityisesti pidän ubuntun nopeudesta verrattuna windows käyttöjärjestelmiin. Windowseja olen käyttänyt aina 3.11 versiosta asti. Nykyään löytyy netistä kunnolliset ohjeet ubuntun virittelyyn. Kiitos kaikille niille jotka ovat mukana kehittämässä ubuntua.