Kirjoittaja Aihe: LP-levyt FLAC muotoon  (Luettu 4562 kertaa)

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
LP-levyt FLAC muotoon
« : 20.11.05 - klo:13.43 »
Eli kaverilla on alkamassa astetta isompi projekti, kun 300 LP-levyä pitäisi saada digitaaliseen muotoon.
Kohde formaatiksi suunnitelimme vähän FLAC-muotoa.

Riittääkö 44kHz ja 16-bittiä?


Löytyykö jostakin ohjelmasta sellainen ominaisuus, että se osaisi katkoa LP-levyltä nauhoitetun koko levyn puolen kappaleisiin tyhjien (ei ääntä) kohdalta automaattisesti?
Vai onko kappaleisiin jakaminen pakko tehdä käsi pelissä?

Onko tuossa hommassa jotain muutakin mitä kannattaa ottaa huomioon? Millä ohjelmalla nauhoittaminen kannattaisi tehdä?


Onko millään levy-yhtiöllä olemassa palvelua, että sieltä saisi pientä korvausta vastaan levyt CD tai yms muodossa jos itsellä on olemassa levystä LP-versio, ettei tarvitsisi itse rueta noita nauhoittelemaan?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: LP-levyt FLAC muotoon
« Vastaus #1 : 20.11.05 - klo:14.42 »
Eli kaverilla on alkamassa astetta isompi projekti, kun 300 LP-levyä pitäisi saada digitaaliseen muotoon.
Kohde formaatiksi suunnitelimme vähän FLAC-muotoa.

aika iso urakka. itse varmaan ostaisin cd:t tai lataisin levyt netistä ;)

Riittääkö 44kHz ja 16-bittiä?

kai sen on pakko kun cd ei parempaan pysty.

Löytyykö jostakin ohjelmasta sellainen ominaisuus, että se osaisi katkoa LP-levyltä nauhoitetun koko levyn puolen kappaleisiin tyhjien (ei ääntä) kohdalta automaattisesti?

löytyy. olen aika varma, että gramofilekin osasi tuon.

Onko tuossa hommassa jotain muutakin mitä kannattaa ottaa huomioon? Millä ohjelmalla nauhoittaminen kannattaisi tehdä?

itse käyttäisin varmaankin gramofileä. napsuminen ja rahina kannattaa filtteröidä pois jos aikoo pakata äännitteitä johonkin häviöllisesti pakattuun muotoon. ainakaan silloin kun minä vastaavaa väkersin, niin lame ei oiekin tykännyt napsahduksista ja voimisti niitä hyvin paljon.

Onko millään levy-yhtiöllä olemassa palvelua, että sieltä saisi pientä korvausta vastaan levyt CD tai yms muodossa jos itsellä on olemassa levystä LP-versio, ettei tarvitsisi itse rueta noita nauhoittelemaan?

olisikin. tuntuu, että kaikki vähänkään isommat levy-yhtiöt haluavat vain nykyisin myydä levyjä ilman. sillä pystyykö ostaja levyjä kuuntelemaan on toissijaista.
« Viimeksi muokattu: 20.11.05 - klo:19.30 kirjoittanut janne »
Janne

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: LP-levyt FLAC muotoon
« Vastaus #2 : 20.11.05 - klo:19.19 »
aika iso urakka. itse varmaan ostaisin cd:t tai lataisin levyt netistä ;)

Ostamaan ei tommoista määrää viitsti rueta ja netistä latauksessa on se ongelma, että kaverilla on sen verran hifi-korva, että mp3:sten äänenlaatu ei riitä ja flac musiikkia on erittäin vaikea löytää mistään.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: LP-levyt FLAC muotoon
« Vastaus #3 : 20.11.05 - klo:19.34 »
aika iso urakka. itse varmaan ostaisin cd:t tai lataisin levyt netistä ;)

Ostamaan ei tommoista määrää viitsti rueta ja netistä latauksessa on se ongelma, että kaverilla on sen verran hifi-korva, että mp3:sten äänenlaatu ei riitä ja flac musiikkia on erittäin vaikea löytää mistään.

on kyllä totta, että netistä löytyvä musiikki on usein aika huonolaatuista. itse olenkin etupäässä käyttänyt sitä koekuunteluun kotona ennen mahdollista levyn hankkimista. ei koneella jaksa oikeasti kuunnella musiikki, vaikka kyllä se taustalla saa soida.

jos päädyt testaamaan tuota gramofieä, niin kerro miten meni. tarkistin juuri ja oli siinä tuo pilkkominenkin. enää siis levysoitin esivahvistimen kautta koneeseen kiinni ja nauhoittamaan ;)

onko kaverisi muuten luopumassa noista vinyyleistä?
« Viimeksi muokattu: 20.11.05 - klo:19.57 kirjoittanut janne »
Janne

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: LP-levyt FLAC muotoon
« Vastaus #4 : 20.11.05 - klo:19.49 »
on kyllä totta, että netistä löytyvä musiikki on usein aika huonolaatuista. tise olenkin etupäässä käyttänyt sitä koekuunteluun kotona ennen mahdollista levyn hankkimista.

Valitettavasti hankki sen sitten virallisista tai epävirallisista paikoista.


Lainaus
ei koneella jaksa oikeasti kuunnella musiikki, vaikka kyllä se taustalla saa soida.

Kyllä minä tietokonetta käytän musiikin kuuntelemiseen. Se on siihen tarkoitukseen paras mahdollinen laite. Pitää vain olla kunnollinen äänikortti ja viedä ääni siitä digitaalisesti vahvistimelle. Tietokoneella kuunnellessa on se etu, että musiikkia on helpompi etsiä ja soittaa. Itse asiassa olen suunnitellut auto-pc:n asentamista, jotta voisi autossakin kuunnella kovalevyltä flac-muotoisia kappaleita, eikä tarvitsisi leikkiä noiden cd/dvd-levyjen kanssa.


Lainaus
jos päädyt testaamaan tuota gramofieä, niin kerro miten meni. tarkistin juuri ja oli siinä tuo pilkkominenkin. enää siis levysoitin esivahvistimen kautta koneeseen kiinni ja nauhoittamaan ;)

Pitää tuota vilkaista.


Lainaus
onko kaverisi muuten luopumassa noista vinyyleistä?

Ei, mutta haluaisi ne sellaiseen muotoon mistä on helppo sitten kuunnella ja muuntaa muihin formaatteihin.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: LP-levyt FLAC muotoon
« Vastaus #5 : 20.11.05 - klo:22.42 »
Riittääkö 44kHz ja 16-bittiä?

kai sen on pakko kun cd ei parempaan pysty.

Niin mutta FLAC pystyy. Eli kuuleeko eroa tuon ja suuremman välillä? Esim audio-dvd:llä voi olla 96kHz ja 24-bittiä.


Taidamme hoitaa projektin kuitenkin wintoosalla, kun sille löytyy helppo käyttöiset softat tuohon tarkoitukseen:
http://www.cfbsoftware.com/lprecorder/lprecorder.htm
http://www.cfbsoftware.com/lpripper/lpripper.htm

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: LP-levyt FLAC muotoon
« Vastaus #6 : 20.11.05 - klo:23.40 »
Niin mutta FLAC pystyy. Eli kuuleeko eroa tuon ja suuremman välillä? Esim audio-dvd:llä voi olla 96kHz ja 24-bittiä.

totat tuokin. kyllä kai se loppukädessä riippuu ihan siitä kuuntelijasta, mikä hänelle loppukädessä riittää. vinyyli kuitenkin on analoginen formaatti, jolla on periatteessa äärettömän suuri näytteenottotaajuus (ainakin toistettaessa) eivätkä taajuudet leikkaudu samalla tavalla raa'asti kuten digitaalisilla formaateilla.

nauhoitukset kannattaa varmaan ottaa sellaisella laadulla, ettei kuuntelija kuule eroa ;)
Janne

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: LP-levyt FLAC muotoon
« Vastaus #7 : 21.11.05 - klo:00.04 »
totat tuokin. kyllä kai se loppukädessä riippuu ihan siitä kuuntelijasta, mikä hänelle loppukädessä riittää. vinyyli kuitenkin on analoginen formaatti, jolla on periatteessa äärettömän suuri näytteenottotaajuus (ainakin toistettaessa) eivätkä taajuudet leikkaudu samalla tavalla raa'asti kuten digitaalisilla formaateilla.

Näinhän se on valitettavasti noita DVD-Audio formaattia hyödyntäviä musiikkilevyjä ei myydä missään tai ainakaan minulle ei ole tullut vastaan. Tuo formaattihan on kehitetty juuri siksi, ettei ääni huonontuisi digitaaliseksi muutettaessa niin paljoa. Itse en vielä niin hifisti ole, että tuota eroa huomaisin, mutta jatkuvasti kun pääsee testaamaan parempia laitteistoja huomaa eroa asioissa. Kuitenkaan ihan heti ei ole varaa Genelec:in kaiuttimia ostaa.


Lainaus
nauhoitukset kannattaa varmaan ottaa sellaisella laadulla, ettei kuuntelija kuule eroa ;)

Näinhän se on. Nuo ovat kuitenkin sen verran vanhoja levyjä ja toisto laite on sieltä halvemmasta päästä ettei noihin korkeampiin näytteenottotaajuuksiin ole ehkä tarvetta, mutta halusin ottaa tämän asian tässä samalla esille.

juyli

  • Vieras
Re: LP-levyt FLAC muotoon
« Vastaus #8 : 21.11.05 - klo:12.42 »
Eli kaverilla on alkamassa astetta isompi projekti, kun 300 LP-levyä pitäisi saada digitaaliseen muotoon.
Kohde formaatiksi suunnitelimme vähän FLAC-muotoa.
Lainaus
Tuo oli ajankohtainen jokunen vuosi sitten. Äänitin levyt waveiksi, joista osan poltin audio-CD-levyiksi. Oli varsin työläs operaatio, vaikka levyjä oli huomattavasti vähemmän.