Käännyttäjiä kai löytyy joka distrosta/jakelusta ja että niitä löytyisi Ubuntusta enemmän johtuu ehkä siitä että sen käyttäjäkunta on kasvanut aika roimasti ja useimmat heistä tulee suoraan MS:n puolelta.
Sellaisen on helppo "tulla Ubuntuun" (siis uskoon niin kuin jotkut tykkää) kun ihmetys on aika suuri että ovat
itse asentaneet Linuxin, joka on
niin vaikea ja kaikenlaiset ohjelmat toimii ja kaikki on ilmaista. Se on niin mahtava tunne
ettei siinä voi väistää ainakaan hetkellistä hurmosta. Siitä sitten jotkut jatkavat matkaa eteenpäin seuraavaan jakeluun jne. Itse en ole pitänyt Ubuntua minään "ekakertalaisen" jakeluna muttaku sitä markkinoidaan niin, niinpä minäkin haksahdin Ubuntuun ensin. Kubuntu taitaa olla hieman ystävällisempi (tai ainakan siinä on enemmän
bling) mutta tämän ekan kynnyksen ja ekan ylämäen (oppimiskäyrän) jälkeen lepään hiukan.
Olen toki kokeillut muitakin distroja ja jotkut ovat olleet koneelleni sopivampia ja joita sitten ehdottelen sellaisille joiden koneessa Ubuntu ei yksinkertaisesti meinaa alkaa toimimaan. Jos olisin alunperin ymmärtänyt ladata useampia distorja ja kokeilla niistä paras koneelleni niin en ehkä Ubuntua käyttäisikään, oli se niiiin vaikeaa alussa. Suse 10.2 kokeilin viimeksi mutta meni hermot kun "uusi" Nvidia 6200 ei meinannut alkaa toimimaan, lopulta sitten löysin oikeat repot sillekin. Samaan aikaan kokeilin Feistyä ja vot sentään
jäi kilpailijat taakse.
Feisty kysyy kohteliaasti että asennetaanko codecit kun haluaa soittaa tai katsoa. Huhtikuussa voin sanoa että Ubuntu sopii vasta-alkajallekin eikä tarvi pitää sormia taskussa.
Missä niitä Windowsfoorumeita on niin liityn sinne ja laitan tuohon alas nimmariin useammankin Linuxjakelun mainokset pyörimään.