Kirjoittaja Aihe: Tekstieditori ohjelmointiin  (Luettu 9401 kertaa)

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Tekstieditori ohjelmointiin
« : 19.11.05 - klo:15.43 »
Itse vasta vaihdoin wintoosan Linuxiin. PHP-pohjaisia sivuja kun teen, niin tarvitsisin jonkun kunnollisen tekstieditorin. Mitähän tekstieditoreita ihmiset tuppaavat käyttämään. Linuxille kun niitä löytyy aikamoinen kasa, niin ei viitsisi ihan jokaista ruveta kokeilemaan.

 Windows puolella ihastuin sellaiseen editoriin kuin Crimson Editor, jota ikävä kyllä ei löydy Linuxille, eli uusi pitää hankkia. Ubuntun mukana tullut Gedit tuntuu hieman köyhältä CE:een verrattuna.

Crimson Editorista jäin erityisesti kaipaamaan aalto-, haka- ja perussulkeiden merkkaamista. Eli kun laitan osoittimen toisen kohdalle, niin editori alleviivaa sulkevan sulkeen. Ja siinä on myös sisäänrakennettu ftp-ohjelma, joka on kyllä pirun kätevä kun tarvitsee tehdä vain pieniä korjauksia jo netissä oleville sivuille.


Kertokaapa, mitä käytätte ja miksi.

Qwerty

  • Vieras
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #1 : 19.11.05 - klo:16.18 »

Bermod

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #2 : 19.11.05 - klo:17.50 »
CE:ssä hyvänä puolena mainittakoon vielä välilehdet, ja se että ohjelma muistaa nuo auki olleet sivut seuraavallakin käynnistyksellä, löytyykö tuollaista ominaisuutta mistä editoreista ?

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #3 : 19.11.05 - klo:17.55 »
CE:ssä hyvänä puolena mainittakoon vielä välilehdet, ja se että ohjelma muistaa nuo auki olleet sivut seuraavallakin käynnistyksellä, löytyykö tuollaista ominaisuutta mistä editoreista ?
No Geditisähän on ja tuntuu muistavan ne.  ;D

Haa, Geditistä saa "Highlight matching bracket" -ominaisuuden päälle asetuksista! Lisää pojoja sille.


Itse kokeilin äsken Creamea, muuten ihan jees, mutta ne välilehdet puuttuvat.
« Viimeksi muokattu: 19.11.05 - klo:18.01 kirjoittanut Epeli »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #4 : 19.11.05 - klo:18.10 »
Haa, Geditistä saa "Highlight matching bracket" -ominaisuuden päälle asetuksista! Lisää pojoja sille.

gedit on tosiaan ihan ok, kevyeen editointiin. jo mainitut vim ja emacs ovat myös hyviä ja screenissä ajuettuna saat mukaan tabit (tai gnome-terminalilla graafiset tabit).

Itse kokeilin äsken Creamea, muuten ihan jees, mutta ne välilehdet puuttuvat.

testaa vielä bluefishia. se on minun valintani kaikkeen webbiin liittyvään.
Janne

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #5 : 19.11.05 - klo:18.46 »
Tuo Bluefish on jo vähän turhan täyteen ominaisuuksia ängetty. Säikäyttää ihan tollaset Auto close tags -ominaisuudet ;)
Ja noilla valmiilla html-tagi kirjastoilla, vai miksikä niitä sanotaan, ei(en) tee yhtään mitään. Tässä on kyllä Gedittiä parempi color highlight. Osaa värittää PHP:n ja HTML:n samaan aikaan.

Mutta ei ole vielä Crimson Editorin voittanutta ;)


vesaahman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #6 : 23.11.05 - klo:16.38 »
SciTe on hyvä editori ja löytyy myös winukalle, lisäksi siitä löytyy tuki useille muillekin ohjelmointikielille.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #7 : 23.11.05 - klo:19.37 »
Quanta plus?

Myrtti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 112
    • Profiili
    • http://myrtti.fi
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #8 : 25.11.05 - klo:10.39 »
Screem  :-*
XML-ohjelmointia ja PHP:n kanssa leikkimistä. Ah.
GCS/ED/FA/H/P/S/L/O d- s:+ a33 C++ UL+ P+ L+++ E W+++ N+ o K+ w+(---) !O M?>+ V? PS++>$ PE>$ Y+ PGP- t+ 5+++ X+ R tv- b+++ DI++++ D-- G e>+++ h- r x+

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #9 : 03.12.05 - klo:17.25 »
SciTe on hyvä editori ja löytyy myös winukalle, lisäksi siitä löytyy tuki useille muillekin ohjelmointikielille.
Tämä vaikuttaa ihan kivalle. Ainakin kunnon väritykset löytyy :D
Mutta ainakin minulla tämä on ihan helvetin raskas, vaikka ei edes omaa hirvittävää kasaa turhia ominaisuuksia.

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #10 : 30.12.05 - klo:05.50 »
Kate on kiva. Siis juurikin kevyeen käyttöön. Tosin mielipideasioitahan nämä ovat...

simohell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #11 : 30.12.05 - klo:09.16 »
Editoreita löytyy moneen makuun. Itse käytän jed -editoria shelli-ikkunassa.

Shellistä käytettävän editorin opettelu on perusteltua sikäli, jos pitää editoida tiedostoja ssh:n kautta asiakkaan palvelimella. Jed käyttää pääasiassa Emacsin näppäinkomentoja, joten Windowsista loikanneena sen opettelu kesti aikansa. (Itseasiassa asiassa käytin sitä jo Windowsista puttyn kautta...)

Toisaalta on syytä opetella ainakin hieman myös vi/vim:iä sillä ainakin ne löytyvät kaikilta koneilta silloinkin, kun ei ole oikeuksia oikein minkään asentamiseen.

Yksi mille tahansa käyttöjärjestelmälle saatavissa oleva pätevän näköinen editori on jEdit, jota tosin ei löydy Ubuntun reposityistä ja se vaatii Java Virtual Machinen.

Koodia: [Valitse]
To install jEdit via Debian Linux apt-get, add the following lines to your /etc/apt/sources.list:

deb http://dl.sourceforge.net/sourceforge/jedit ./
deb-src http://dl.sourceforge.net/sourceforge/jedit ./

Then, just run apt-get update, followed by apt-get install jedit or apt-get source jedit.

jEditiä olen tosin kokeillut vain Windowsissa.
"Freedom fighters, speak with your tongues,
sing with the might of the wind in your lungs!"
--Donovan Leitch

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #12 : 30.12.05 - klo:13.42 »
Itse käytän pääasiassa vimiä lähes kaikkeen (mm. docbook) kirjoittamiseen.

Siinä on se hyvä puoli noihin graafisiin verrattuna, että itse tekstistä näkyy kerralla enemmän, kun kaikki ei peity valikkojen ja ikonien alle :)

Pinkjuicella on hyviä ohjeita vimin virittelemiseen juuri xml:ää varten: http://www.pinkjuice.com/howto/vimxml/

Mikko

EDIT: Myös koodin väritys, automaattinen sisennys ja paljon muuta toimii myös vimillä.
« Viimeksi muokattu: 30.12.05 - klo:13.47 kirjoittanut mikk0 »

Mikko Saarinen

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #13 : 07.11.06 - klo:18.36 »
Scite oli muuten hieno editori, mutta hiiren namiskoilla toimiva leikkaa/liiitä teki hermoistani hernekeittoa. Asetusta ehkä säätää jostakin .conf tiedostosta, mutta niitä oli yli 20kpl, joten en jaksanut alkaa etsimään. Mielummin vaihdan johonkin toiseen editoriin.

Gedit olisi muuten hyvä, mutta siitä puuttuu automaattinen tekstinsisennys yms.

Vim on varmaan hyvä, mutta turhan vaikea pala minulle. Olen tehnyt vim-tutorin 2 kertaa, mutta käyttö ei siltikään ala tarttua lihasmuistiin. Pienetkin toimenpiteet kyseisellä editorilla tuntuivat suunnattoman hankalilta...

Katea olen myös testannut. Luovuin siitä, kun totesin, että se on suunnilleen samaa tasoa Geditin kanssa. Ubuntun/Kubuntun peruseditorit ovat kuitenkin Windowsin notepad:iin verrattuna kuin siirtyminen höyryveturista hybridiautoon.

Minulle ei myöskään kelpaa web-editori, vaan nimenomaan tekstieditori, joten tästä listasta paras on Scite. Pitää ilmeisesti alkaa selvittää noita conffitiedostoja...

EDIT: Tuo hiiren nappeihin sidottu leikkaa/liitä onkin Gnomen ominaisuus, eikä teksieditorin. Pitää varmaan oppia vain hyödyntämään sitä.

« Viimeksi muokattu: 09.11.06 - klo:10.14 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #14 : 07.11.06 - klo:18.51 »
Ovathan linuxin peruseditorit Windowsin notepad:iin verrattuna kuin siirtyminen höyryveturista hybridiautoon.

Leafpad pääsee varmaan lähimmäksi notepadia, ollen kuitenkin käytettävyydeltään paljon parempi kuin notepad.
sudo apt-get install leafpad
Xfce-desktop käyttäjillähän jo onkin mousepad peruseditorina (mousepad = leafpad).

Gedit nyt on peruseditoriksi liian raskas, Gnome voisi minusta vaihtaa tilalle vaikka tuon Leafpadin.
(ei se vaihda, mutta saisi vaihtaa).
Siis siihen tarkoitukseen että editoidaan vaikkapa jotakin pientä asetustiedostoa jne. peruskäyttöön.
Tosin tuon vaihdoksen voi jokainen tehdä itsekin.

edit:
Kokeilepas Tonde Tea-editoria, se on minusta mukava. (muutkin saa kokeilla) :)
sudo apt-get install tea
käynnistyy komennolla teaed
« Viimeksi muokattu: 07.11.06 - klo:18.56 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Heikki Mäntysaari

  • Käyttäjä / tiedottaja
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #15 : 07.11.06 - klo:18.55 »
Katea käytän itse aika pitkälle C++ ja PHP -hommissa, sillä se on selkeä ja ominaisuuksiltaan pääosin riittävä.

Tietysti täysiverisiä kehitysympäristöjäkin on, webbikoodaukseen ainakin KDE-puolella (toimii tietty GNOME:ssakin) on tarjolla Quanta Plus tai sitten vaikka KDevelop.
Suomenkielinen Linux-wiki: Linux.fi - katso myös http://linux.fi/foorumi

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #16 : 07.11.06 - klo:19.14 »
Leafpad pääsee varmaan lähimmäksi notepadia.

Eikun en nimenomaan halua ohjelmaa, joka on ominaisuuksiltaan vaatimaton kuten notepad  ;D
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #17 : 07.11.06 - klo:19.28 »
Teasta ja Katesta puuttuu automaattinen koodinsisennys.

PHP/html/CSS koodaukseen löysin näin alustavasti mukavan editorin.

gPHPedit
gPHPEdit is a GNOME2 editor that is dedicated to editing
PHP files and other supporting files, like HTML/CSS. It
has support for drop-down function lists, hints showing
parameters, and syntax highlighting.

Sisentää tekstin, värittää sulkuparit, toimii minulle sopivalla tavalla.
« Viimeksi muokattu: 07.11.06 - klo:19.31 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

DtW

  • Vieras
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #18 : 07.11.06 - klo:23.28 »
Kertokaapa, mitä käytätte ja miksi.

Linux-maailmassa, jos (teho)käyttää paljon tekstieditoria, kannattaa mielestäni opetella joko Vim tai (X)Emacs. Kumpikin on niin monipuolinen ohjelma, että kerran opeteltuaan tuskin koskaan enää tarvitsee kysellä, että millä onnistuu. Näillä editoreilla tehdään kaikki. Korkeintaan voi joskus joutua kysymään, miten onnistuu, mutta aina löytyy guru, joka osaa vastata. Opettelu vie varmasti enemmän aikaa kuin useimpien muiden editorien kanssa mutta se kannattaa. Vimin ja (X)Emacsin etu on myös se, että ne on saatavissa useille käyttöjärjestelmille (Windows, MacOS X…).

Vim on Ubuntussa oletuksena asennettuna. Sen graafinen versio gvim asennetaan vim-gtk- tai vim-gnome-paketin avulla. XEmacs ja Emacs täytyy asentaa erikseen (xemacs21 tai emacs).

olga

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
  • Hurmetta ja lurexia
    • Profiili
Re: Tekstieditori ohjelmointiin
« Vastaus #19 : 08.11.06 - klo:06.54 »
Teasta ja Katesta puuttuu automaattinen koodinsisennys.

Ainakin Katesta löytyy moinen ominaisuus (Settings -> Configure Kate -> Editor -> Indentation ->  Automatic Indentation ja sieltä voi valita haluamansa sisennysmoodin. Pystyypä noita tekemään ihan tekstieditorilla itsekin jos vain taidot riittää, Katen sivulla taisi olla joku opaskin siihen hommaan.