Elikkäs oma ikivanha Compaqn nettikone (jossa Windows XP SP2, 800MHz AMD Duron, 8mt näytönohjain ja 256mb RAM) on nyt täysin sekoamispisteessä ja olen jo pitkään ajatellut vaihtaa Linuxiin. Kokeilin pikaisesti tuossa joskus reilu vuosi sitten Ubuntun live-cd:tä ja hyvältä vaikutti. Tässä muutamia kysymyksiä:
1) Kannattaisiko mieluummin asentaa Ubuntu vai Xubuntu? (Jälkimmäinen on kuulemma vielä kevyempi).
2) Ja mieluummin sellainen EI-TLS versio?
3) Tuo komentosysteemi tuntuu Linuxissa aika hankalalta, joten onko sen opettelu välttämätöntä Ubuntu käyttiksessä? Ohjelmointia olen kyllä jonkin verran harrastanut, mutta...
4) Miten hyvin Ubuntu tukee nykyään esimerkiksi yleisimpiä muistitikkuja?
5) Eheyttäminenkin olisi tällä hetkellä kai tarpeen mutta onko siitä enää hyötyä formatoimisen jälkeen?
6) Sitten kun formatoin tuon kovon ja pitäisi hoitaa osiointi niin onko se kuinka helppoa?
7) Saako Ubuntuun / Xubuntuun käyttöön sellaista XP Home Edition tyylistä kirjautumista? Ettei tarvitse tunnuksia kirjoitella?
8 ) NIIN ja se tärkein kysymys meinasi unohtua: miten Linux toimii (tai toimiiko se ollenkaan) lähiverkossa Windows-koneiden kanssa?
Kertoisitteko vielä jonkun sivun jolta löytyisi lista ilmaisista tunnetuista Linux-ohjelmista
1) Ota Ubuntu, kannattaa koittaa myös Kubuntua jossain välissä
2) Tarkoitat kenties LTS? Long-Time-Support, kannattaa aloittaa LTS:llä, tällä hetkellä tarkoittaen 6.06.1 -versio,
3) Ei aivan välttämätöntä, mutta jokunen komento pitää osata HETI jos aikoo tehdä koneella muutakin kuin pyöriä työpöydällä, esimerkiksi uusien ohjelmien asennuksessa tarvitaan konsolikomentoja, jos "Haluaa päästä helpolla" itse lataan mieluummin koulussa muistitikulle RPM -paketteja ja asennan ne kotona (kotona ei nettiyhteyttä
)
4) Aika hyvin se tukee, ei ole osunut eteen ainuttakaan USB -laitetta, jota Ubuntu/Kubuntu ei tukisi.
5) ON! En ole koittanut Ubuntussa levyjä eheyttää, joten en osaa auttaa siinä.
6) Ai-ka helppoa, Ubuntun asennusojelma osioi levyn itse, kannattaa kuitenkin lukea osiointia koskevat ohjeet huolella, eikä kannata alkaa sooloilla, jos ei ole varma, mitä tekee.
7) En ole varma
8 ) TOIMII ihan hyvin, Kubuntussa SAMBA -niminen ohjelma, jota tarvitaan Windowsin ja Linuxin väliseen keskusteluun, toimii siinä taustalla itsestään, ainakin Windowsin verkkoasemiin pääsee "sekoilemaan", kaipa se toimii samalla tavalla Ubuntussakin.