Kirjoittaja Aihe: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!  (Luettu 9233 kertaa)

Tonzar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« : 04.03.07 - klo:14.44 »
Elikkäs oma ikivanha Compaqn nettikone (jossa Windows XP SP2, 800MHz AMD Duron, 8mt näytönohjain ja 256mb RAM) on nyt täysin sekoamispisteessä ja olen jo pitkään ajatellut vaihtaa Linuxiin. Kokeilin pikaisesti tuossa joskus reilu vuosi sitten Ubuntun live-cd:tä ja hyvältä vaikutti. Tässä muutamia kysymyksiä:

1) Kannattaisiko mieluummin asentaa Ubuntu vai Xubuntu? (Jälkimmäinen on kuulemma vielä kevyempi).
2) Ja mieluummin sellainen EI-TLS versio?
3) Tuo komentosysteemi tuntuu Linuxissa aika hankalalta, joten onko sen opettelu välttämätöntä Ubuntu käyttiksessä? Ohjelmointia olen kyllä jonkin verran harrastanut, mutta...
4) Miten hyvin Ubuntu tukee nykyään esimerkiksi yleisimpiä muistitikkuja?
5) Eheyttäminenkin olisi tällä hetkellä kai tarpeen mutta onko siitä enää hyötyä formatoimisen jälkeen?
6) Sitten kun formatoin tuon kovon ja pitäisi hoitaa osiointi niin onko se kuinka helppoa?
7) Saako Ubuntuun / Xubuntuun käyttöön sellaista XP Home Edition tyylistä kirjautumista? Ettei tarvitse tunnuksia kirjoitella?

8 ) NIIN ja se tärkein kysymys meinasi unohtua: miten Linux toimii (tai toimiiko se ollenkaan) lähiverkossa Windows-koneiden kanssa?

Kertoisitteko vielä jonkun sivun jolta löytyisi lista ilmaisista tunnetuista Linux-ohjelmista :)

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #1 : 04.03.07 - klo:15.01 »
1) Kannattaisiko mieluummin asentaa Ubuntu vai Xubuntu? (Jälkimmäinen on kuulemma vielä kevyempi).
Ehkä tuolla muistilla tuo Xubuntu, mutta kyllä Ubuntunkin pitäisi pyöriä ihan kohtuullisesti jos et kauhean montaa ohjelmaa pyöritä yhtä aikaa.

Lainaus
2) Ja mieluummin sellainen EI-TLS versio?
Jaa-a, ei tiedä tuosta mitään.


Lainaus
3) Tuo komentosysteemi tuntuu Linuxissa aika hankalalta, joten onko sen opettelu välttämätöntä Ubuntu käyttiksessä? Ohjelmointia olen kyllä jonkin verran harrastanut, mutta...
Jonkin verran on hyvä tuota kometoriviäkin osata käyttää, voisin melkeen sanoa että välttämätöntä edes hiukan tutustua siihen. Ei sitä tarvitse pelätä, enempi vahinkoa saat aikaan graafisilla työkaluilla pääkäyttäjä oikeuksin.

Lainaus
4) Miten hyvin Ubuntu tukee nykyään esimerkiksi yleisimpiä muistitikkuja?
Kaikki USB tikut on mulla kyllä toiminut(huimat 2kpl :) Verbatim 512mb ja 1gb cruzer).

Lainaus
5) Eheyttäminenkin olisi tällä hetkellä kai tarpeen mutta onko siitä enää hyötyä formatoimisen jälkeen?
Eheyttämistä ei välttämättä tarvitse jos meinaat heivata koko windowssin metsään, kyllä se siitä eheytyy formatoinnin yhteydessä. Mutta jos aiot jättää xp:n siihen rinnalle kannattaa eheyttää kovalevy ja ottaa varmuuskopiot.

Lainaus
6) Sitten kun formatoin tuon kovon ja pitäisi hoitaa osiointi niin onko se kuinka helppoa?
Se on itseasiassa melko sekavan oloinen(imho) jos ei ole sitä koskaan aiemmin tehnyt, mutta jos ei tarvitse windowssista välittää niin porhaltaa menemään vaan oletuksilla.

Lainaus
7) Saako Ubuntuun / Xubuntuun käyttöön sellaista XP Home Edition tyylistä kirjautumista? Ettei tarvitse tunnuksia kirjoitella?
En tiedä, mutta luulisin. Itse kyllä mielelläni käytän kirjautumista, varsinkin kun meitä on 4 henkeä välillä häärimässä saman koneen kimpussa.

Lainaus
8 ) NIIN ja se tärkein kysymys meinasi unohtua: miten Linux toimii (tai toimiiko se ollenkaan) lähiverkossa Windows-koneiden kanssa?
"pikku" säätämisellä ihan hyvin toimii windowssien kanssa rinta rinnan verkossa.

Lainaus
Kertoisitteko vielä jonkun sivun jolta löytyisi lista ilmaisista tunnetuista Linux-ohjelmista :)
Se lista löytyy Ubuntusta valmiina pakettivarastoista :)

Kehoitan lukasemaan Ubuntu tutuksi wiki kirjasta, sieltä löytyy melko paljon vastauksia kysymyksiisi myös.

http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

peran

  • Vieras
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #2 : 04.03.07 - klo:15.06 »
Elikkäs oma ikivanha Compaqn nettikone (jossa Windows XP SP2, 800MHz AMD Duron, 8mt näytönohjain ja 256mb RAM) on nyt täysin sekoamispisteessä ja olen jo pitkään ajatellut vaihtaa Linuxiin. Kokeilin pikaisesti tuossa joskus reilu vuosi sitten Ubuntun live-cd:tä ja hyvältä vaikutti. Tässä muutamia kysymyksiä:

1) Kannattaisiko mieluummin asentaa Ubuntu vai Xubuntu? (Jälkimmäinen on kuulemma vielä kevyempi).

Veikkaisin koneesi pyörittävän kohtuudella myös Ubuntua - ehkä muistia sais olla enemmän. Itse tykkään ajaa silloin tällöin Xubuntulla, kun se on aavistuksen nopeampi. Tosin mulla on 1,25 Gt ja 1,6 GHz.

2) Ja mieluummin sellainen EI-TLS versio?

Edgy on yleensä nopeampi Dapperia. Ei pidä aina paikkansa, mutta yleensä.

3) Tuo komentosysteemi tuntuu Linuxissa aika hankalalta, joten onko sen opettelu välttämätöntä Ubuntu käyttiksessä? Ohjelmointia olen kyllä jonkin verran harrastanut, mutta...

Kaikissa järjestelmissä on omat kiemuransa, eikä päätteen käyttäminen ole edes vaikeaa oppia.

4) Miten hyvin Ubuntu tukee nykyään esimerkiksi yleisimpiä muistitikkuja?

Yleensä toimivat suoraan. T.s. En ole törmännyt tikkuu, joka ei toimisi. (Tosin tekkuja olen käyttänyt vajaata kymmentä erilaista).

5) Eheyttäminenkin olisi tällä hetkellä kai tarpeen mutta onko siitä enää hyötyä formatoimisen jälkeen?

Jos aiot formatoida koko partition Ubuntun käyttöön ei eheyttäminen ole tarpeellista.

6) Sitten kun formatoin tuon kovon ja pitäisi hoitaa osiointi niin onko se kuinka helppoa?

Se kannattaa tehdä huolella, vaikkei se kovin vaikeaa olekaan. Huolellisesti katsoa minkä partition ottaa Ubuntun käyttöön: Mistä Juuri osio ja swappi.

7) Saako Ubuntuun / Xubuntuun käyttöön sellaista XP Home Edition tyylistä kirjautumista? Ettei tarvitse tunnuksia kirjoitella?

saa.

8 ) NIIN ja se tärkein kysymys meinasi unohtua: miten Linux toimii (tai toimiiko se ollenkaan) lähiverkossa Windows-koneiden kanssa?

Samban avulla saadaan juttelemaan Win koneiden kanssa.

Kertoisitteko vielä jonkun sivun jolta löytyisi lista ilmaisista tunnetuista Linux-ohjelmista :)

Huh. En kerkiä, mutta niitä on paljon. Gimp, Firefox, OppenOffice jne.

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #3 : 04.03.07 - klo:17.26 »
Lainaus
Kertoisitteko vielä jonkun sivun jolta löytyisi lista ilmaisista tunnetuista Linux-ohjelmista :)
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmat
Tuossa nyt on ainakin eräänlainen lista jos tätä tarkoitit.

Muihin kysymyksiin onkin jo aika hyvin vastattu.

Onnea vaan Linuxin kanssa. Itse juuri puolen vuoden ajan Linux-WindowsXP dual-boottia käytelleenä poistin XPn äskettäin.
Linux vaan oli mielestäni paljon parempi.
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Tonzar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #4 : 04.03.07 - klo:19.56 »
6) Sitten kun formatoin tuon kovon ja pitäisi hoitaa osiointi niin onko se kuinka helppoa?
Se kannattaa tehdä huolella, vaikkei se kovin vaikeaa olekaan. Huolellisesti katsoa minkä partition ottaa Ubuntun käyttöön: Mistä Juuri osio ja swappi.

Juuri osio ja swappi?  ???
Eikö oletusasetuksilla voikaan vaan porhaltaa menemään jos ei säilytä Windowsia kovolla?

8 ) NIIN ja se tärkein kysymys meinasi unohtua: miten Linux toimii (tai toimiiko se ollenkaan) lähiverkossa Windows-koneiden kanssa?
Samban avulla saadaan juttelemaan Win koneiden kanssa.

Samban? Voitteks kertoa vähän lisää? Ei kai tässä tarvi ruveta tanssimaan?

--

Muuten olisin jo valmis vaihtamaan Linuxiin, mutta en viitti ottaa riskejä ennenkuin parempi kone tulee huollosta eikä tässä ole edes polttavaa (enkä tod. ala venailemaan 4 viikkoa jonkun CD:n takia). Lueskelin tossa vähän tuota "Ubuntu tutuksi" opasta ja täytyy sanoa että aloin jo vähän oppimaan noita komentoja, käyttäjä-oikeuksia ja hakemistorakennetta.

Krister

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 243
  • "Search" is your friend
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #5 : 04.03.07 - klo:20.05 »
6) Sitten kun formatoin tuon kovon ja pitäisi hoitaa osiointi niin onko se kuinka helppoa?
Se kannattaa tehdä huolella, vaikkei se kovin vaikeaa olekaan. Huolellisesti katsoa minkä partition ottaa Ubuntun käyttöön: Mistä Juuri osio ja swappi.

Juuri osio ja swappi?  ???
Eikö oletusasetuksilla voikaan vaan porhaltaa menemään jos ei säilytä Windowsia kovolla?

8 ) NIIN ja se tärkein kysymys meinasi unohtua: miten Linux toimii (tai toimiiko se ollenkaan) lähiverkossa Windows-koneiden kanssa?
Samban avulla saadaan juttelemaan Win koneiden kanssa.

Samban? Voitteks kertoa vähän lisää? Ei kai tässä tarvi ruveta tanssimaan?

--

Muuten olisin jo valmis vaihtamaan Linuxiin, mutta en viitti ottaa riskejä ennenkuin parempi kone tulee huollosta eikä tässä ole edes polttavaa (enkä tod. ala venailemaan 4 viikkoa jonkun CD:n takia). Lueskelin tossa vähän tuota "Ubuntu tutuksi" opasta ja täytyy sanoa että aloin jo vähän oppimaan noita komentoja, käyttäjä-oikeuksia ja hakemistorakennetta.

Mä olen aina käyttänyt oletuksia ja hyvin toimii.

Samba:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Samba_%28ohjelmisto%29

Samba on vapaa ohjelmisto Microsoftin verkkojärjestelmän toteuttamiseksi muussakin kuin Windows-ympäristössä. Ohjelma tarjoaa Windows-verkkojen palvelut ja yhteensopivuuden niiden kanssa Unix-tyylisille käyttöjärjestelmille, muun muassa Linuxille, Solarikselle sekä Mac OS X:lle.

Tonzar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #6 : 04.03.07 - klo:20.25 »
Onkos tosta Sambasta tehty suomeksi mitään opasta?  :-\

mikessu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #7 : 05.03.07 - klo:13.04 »
Sambassa taitaa olla ihan graafiset ohjelmat asetusten tekemiseen, jolloin sen käyttöönotto ei pitäisi olla mitenkään ylivoimaista. Suomenkielisiä oppaita taitaa löytyä Googlella ja vaikka niiden lukeminen on suotavaa, niin Samban kyllä saa toimimaan peruskäytössä graafisilla työkaluilla ilman mitään syvällisempää perehtymistä oppaisiin.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #8 : 05.03.07 - klo:13.33 »
Onko sambaankin GUI:ta? Mitä ihmettä, mikä paketti, mikä komento?

Itse olen aina säätänyt sen konffifiluista.

Stupido

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 176
  • Gutsy Gibbon
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #9 : 05.03.07 - klo:18.33 »
Kun ihmettelit tuossa juuriosiota ja swappia niin kerron. Juuriosio eli / on Linuxissa sama asia kuin Windowssissa C:/ tai D:/. Linuxissa vain ei ole merkitty osioita tuolla tavalla, vaan ne saattavat olla vaikkapa /media/sda2/. Swap taas on erillinen osio joka sinun on luotava asennuksessa. Sen koko riippuu tietokoneesi RAM-muistista. Swapin koko = RAM-muisti (esim.512mt) X 2 eli noin 1 Gt. Joku viisaampi voi vielä korjata. Suosittelen että tutustut Ubuntu tutuksi -wikikirjaan sillä sieltä löydät myös vastaukset miltei kaikkiin kysymyksiisi.

Ubuntun käyttäjä jo vuodesta 2006.

peran

  • Vieras
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #10 : 05.03.07 - klo:19.00 »
Juuri osio ja swappi?  ???
Eikö oletusasetuksilla voikaan vaan porhaltaa menemään jos ei säilytä Windowsia kovolla?

Se taitaa tosiaan oletusasetuksilla ehdottaa, että kovalevy laitetaan sileeksi. Jos valitsee sen, niin asennusohjelma tekee automaattisesti juuriosion ja swap:n ja tarvittavat liitoskohdat.

No, jos asennus menee pileen, niin sen voi aina tehdä uudestaan. Kestäneen n. 1h per kerta koneellasi.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #11 : 06.03.07 - klo:10.16 »
Elikkäs oma ikivanha Compaqn nettikone (jossa Windows XP SP2, 800MHz AMD Duron, 8mt näytönohjain ja 256mb RAM) on nyt täysin sekoamispisteessä ja olen jo pitkään ajatellut vaihtaa Linuxiin. Kokeilin pikaisesti tuossa joskus reilu vuosi sitten Ubuntun live-cd:tä ja hyvältä vaikutti. Tässä muutamia kysymyksiä:

1) Kannattaisiko mieluummin asentaa Ubuntu vai Xubuntu? (Jälkimmäinen on kuulemma vielä kevyempi).
2) Ja mieluummin sellainen EI-TLS versio?
3) Tuo komentosysteemi tuntuu Linuxissa aika hankalalta, joten onko sen opettelu välttämätöntä Ubuntu käyttiksessä? Ohjelmointia olen kyllä jonkin verran harrastanut, mutta...
4) Miten hyvin Ubuntu tukee nykyään esimerkiksi yleisimpiä muistitikkuja?
5) Eheyttäminenkin olisi tällä hetkellä kai tarpeen mutta onko siitä enää hyötyä formatoimisen jälkeen?
6) Sitten kun formatoin tuon kovon ja pitäisi hoitaa osiointi niin onko se kuinka helppoa?
7) Saako Ubuntuun / Xubuntuun käyttöön sellaista XP Home Edition tyylistä kirjautumista? Ettei tarvitse tunnuksia kirjoitella?

8 ) NIIN ja se tärkein kysymys meinasi unohtua: miten Linux toimii (tai toimiiko se ollenkaan) lähiverkossa Windows-koneiden kanssa?

Kertoisitteko vielä jonkun sivun jolta löytyisi lista ilmaisista tunnetuista Linux-ohjelmista :)

1) Ota Ubuntu, kannattaa koittaa myös Kubuntua jossain välissä
2) Tarkoitat kenties LTS? Long-Time-Support, kannattaa aloittaa LTS:llä, tällä hetkellä tarkoittaen 6.06.1 -versio,
3) Ei aivan välttämätöntä, mutta jokunen komento pitää osata HETI jos aikoo tehdä koneella muutakin kuin pyöriä työpöydällä, esimerkiksi uusien ohjelmien asennuksessa tarvitaan konsolikomentoja, jos "Haluaa päästä helpolla" itse lataan mieluummin koulussa muistitikulle RPM -paketteja ja asennan ne kotona (kotona ei nettiyhteyttä :'()
4) Aika hyvin se tukee, ei ole osunut eteen ainuttakaan USB -laitetta, jota Ubuntu/Kubuntu ei tukisi.
5) ON! En ole koittanut Ubuntussa levyjä eheyttää, joten en osaa auttaa siinä.
6) Ai-ka helppoa, Ubuntun asennusojelma osioi levyn itse, kannattaa kuitenkin lukea osiointia koskevat ohjeet huolella, eikä kannata alkaa sooloilla, jos ei ole varma, mitä tekee.
7) En ole varma

8 ) TOIMII ihan hyvin, Kubuntussa SAMBA -niminen ohjelma, jota tarvitaan Windowsin ja Linuxin väliseen keskusteluun, toimii siinä taustalla itsestään, ainakin Windowsin verkkoasemiin pääsee "sekoilemaan", kaipa se toimii samalla tavalla Ubuntussakin.
« Viimeksi muokattu: 06.03.07 - klo:10.18 kirjoittanut Toni Alenius »
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #12 : 06.03.07 - klo:10.24 »
Kertoisitteko vielä jonkun sivun jolta löytyisi lista ilmaisista tunnetuista Linux-ohjelmista :)

Huh. En kerkiä, mutta niitä on paljon. Gimp, Firefox, OppenOffice jne.

peran, nuo ohjelmat löytyvät kaikki jo valmiiksi Ubuntusta, niitä ei tarvitsisi periaatteessa mainita tässä.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

peran

  • Vieras
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #13 : 06.03.07 - klo:10.52 »
Kertoisitteko vielä jonkun sivun jolta löytyisi lista ilmaisista tunnetuista Linux-ohjelmista :)

Huh. En kerkiä, mutta niitä on paljon. Gimp, Firefox, OppenOffice jne.

peran, nuo ohjelmat löytyvät kaikki jo valmiiksi Ubuntusta, niitä ei tarvitsisi periaatteessa mainita tässä.

Katsoin tarpeelliseksi mainita, koska kaveri ei ollut vielä edes asentanut linuxia. Tosin järkevämpää olisi ollut tarjota jotakin hyvää linkkiä linux-ohjelmiin.

Toisaalta tein sen verran kiireessä, että ei se välttämättä muutenkaan täydellinen ole.  ;)

mikessu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #14 : 06.03.07 - klo:13.02 »
Onko sambaankin GUI:ta? Mitä ihmettä, mikä paketti, mikä komento?

Itse olen aina säätänyt sen konffifiluista.
Täältä löytyy:
http://www.samba.org/samba/GUI/

Web-selaimessa toimiva gui SWAT tulee ihan samban mukanakin.

gefa

  • Vieras
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #15 : 06.03.07 - klo:13.57 »
Tuolla raudalla pyörii Kubuntu Edgy Eft ihan hyvin ainakin meillä isin pikku apinoilla vanha Compaskan deks pro 733mhz Pentillä ja 256ram toimii ihan ok  ;)

Pistä siihen yksi 256 kampa lisää,niitähän pyörii sd rameja nykyisin joka nurkissa tietureiden hautausmailla,esim kierrätyksistä löytyy nykyisin kampaa naurettavilla parin euron hinnoilla.

Mulla tämä lapikas 1000mhz PIII ja 512ram ja tässä Feisty Kubuntu pyörii suorastaan jouhevasti...

Tonzar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #16 : 06.03.07 - klo:18.39 »
Hmm, kertokaas vielä tuosta LTS (Long-Time-Support, sitä siis tarkoitin) versiosta ja tuosta pitkästä tuesta. Niin että mitä sillä käytännössä tarkoitetaan?

Entä mitä uutta on Feisty Fawnissa, kannattaako sitä vielä ladata (onko buginen kökkö), vaiko ei? Onko Ubuntusta uudempaan päivittäminen pitkä prosessi vai tapahtuuko se melkein automaattisesti?

Niin ja selittäkää tuo pakettienhallinta tsydeemi niinkuin pässille (yritin saada jotain tolkkua tuosta wikikirjasta, mutta ei...). Eikö Linux-ohjelmien asentamisen pitäisi onnistua samalla tavalla kuin Winukassa siten että lataa sellaisen .deb päätteisen tiedoston työpöydälle ja kaksoisklikkaa sitä? Näin olen ainakin käsittänyt?

Siinä tämänkertaiset kysymykset  ;D

gefa

  • Vieras
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #17 : 06.03.07 - klo:20.38 »
Feisty tuntuu vielä aika ajoin teettävän ylimääräistä päätteen nasputtelua ja harmaita hapsia,joten jos haluaa,että kaikki toimii vakaasti,kannattaa laittaa se Edgy.

Valtz0r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #18 : 06.03.07 - klo:21.11 »
Niin ja selittäkää tuo pakettienhallinta tsydeemi niinkuin pässille (yritin saada jotain tolkkua tuosta wikikirjasta, mutta ei...). Eikö Linux-ohjelmien asentamisen pitäisi onnistua samalla tavalla kuin Winukassa siten että lataa sellaisen .deb päätteisen tiedoston työpöydälle ja kaksoisklikkaa sitä? Näin olen ainakin käsittänyt?

Joo, joitakin ohjelmia ladataan vaan yksinkertaisesti .deb-tiedostona ja kaksoisklikataan niin asennusohjelma aukeaa. Tuo pakettienhallinta toimii kuitenkin niin, että sulla on esim. Ubuntussa sellanen ohjelma ku Synaptic. Sen asetuksiin on jo aluks pistetty jotain osotteita. Kun käynnistät Synapticin, ja haet jollain hakusanalla, esim. Ubuntu, niin siihen tulee kaikenlaisia ohjelmia, mitä haku löytää, ja voit asentaa niitä.

Ja mä oon esimerkiks ladannu sellasen turhan ohjelman ku Beryl (http://beryl-project.org), niin mun piti lisätä niitä 'sourceja' ite siihen listaan, ja nyt haulla tulee tuloksia kun pistää hakuun Beryl.

Oon kyllä itekki alottelija, et osa tost saattaa olla aika väärää tietoa :D joku voi vahvistaa jos on oikein.

Ristiriita

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Linuxiin vaihtamassa... kysymyksiä!
« Vastaus #19 : 06.03.07 - klo:22.38 »
Hmm, kertokaas vielä tuosta LTS (Long-Time-Support, sitä siis tarkoitin) versiosta ja tuosta pitkästä tuesta. Niin että mitä sillä käytännössä tarkoitetaan?

LTS tarkoittaa tuen takaamisen 3:ksi vuodeksi eteenpäin. Ubuntu kun pukkaa uutta versiota ulos aina puolen vuoden väläin ja tämä saatetaan nähdä negatiivisessa valossa suuremmassa yrityksessä. Kerta yritysmaailmassa 'päivittäminen' on eräänlainen kirosana. Tästä johtuen LTS on olemassa. Mutta jos tilanne on sama kuin esim. minulla; laajakaista, polttava, sekä yksi kone kotipuolella; niin ei nopea päivitystahti häiritse.

Oliko nyt muissa versioissa tuki vuodeksi tai jotain sinnepäin.