Joo eihän 7.04 eroa mitenkään aikaisemmasta tuon suhteen. Etenkin viimeisimmän technical boardin päätöksen jälkeen tilanne on tismalleen sama kuin aiemminkin, esim. suljetun koodin näytönohjainajureita ei käytetä oletuksena edes NVIDIAlle jonka kortit tällä hetkellä toimivat vain 2D-tilassa avoimilla ajureilla (ATIlla toimii 3D:kin esim. sen verran että Beryl&co toimivat ongelmitta). Ubuntussa, kuten esim. Debianissa, on kuitenkin hyvä että epävapaat ohjelmat on erotettu vapaista ohjelmista. Mulla on pöytäkoneella klikattuna ohjelmalähteistä "restricted"-komponentti pois (ja kyseiset paketit poistettu paketinhallinnalla), ei niissä kuitenkaan ole mitään jota edes tarvitsisin.
Mainin ja universen ulkopuolelta mulla on vain libxine-extracodecs, itse käännetty MPlayer ja libdvdcss2, ja nekin ovat "vain" patentti/jne.lainsäädännön takia ongelmaisia ja muuten ihan avoimia. Sitten on pari suljettua Linux/x86-peliä.
Ja tosiaan, Ubuntu on ihan alusta saakka sallinut tiettyjä epävapaita laiteajureita. Toisin kuin vaikka Linspire, Ubuntu kuitenkin oikeasti harkitsee tarkkaan jokaisen myönnytyksen, ja pidemmän ajan tavoitteena on kuitenkin päästä kaikista epävapaista komponenteista eroon. Mielestäni Ubuntu on Linuxin levittämistä ajatellen mukava kompromissi esim. gNewsensen (100% vapaa joka mittapuulla) ja Linspiren (tungetaan kaikki epävapaa samaan syssyyn erottelematta kummemmin, "tätä käyttäjä kuitenkin haluaa") välillä. Tehdään asioita "oikein", mutta mietitään milloin saavutettava hyöty vaikka jostain laiteajurista (jonka voi kuitenkin periaatteessa korvata ilman että "kukaan huomaa mitään", jos sopiva ajuri saadaan kehitettyä) on suurempi kuin mahdollinen haitta.
Itselläni ei ole mitään varsinaista syytä miksi en siirtyisi vaikka gNewsenseen, mutta on mukava seurata kuinka Ubuntu kehittyy kaikille soveltuvaksi käyttöjärjestelmäksi, ja toisaalta olen riittävän tyytyväineen nykyiseen main/restricted-erotteluun (vaikka se tiukasti ottaen ei ole tällä hetkellä ihan täydellinen jako, kuten gNewsense on osoittanut).
Epävapaiden loppukäyttäjäohjelmien kanssa on se ongelma, että esim. Skype aiheuttaa sosiaalisen riippuvuuden kyseisestä ohjelmasta, koska täsmälleen ns. korvaava ohjelma (esim. Wengo jos se joskus toimii oikeasti hyvin, tai puhtaasti nettipuheluiden onnistumisen kannalta jo olemassa olevat Ekiga/Twinkle jne.) ei kuitenkaan korvaisi Skypeä jos kaverit on koukutettu Skypeen, ja Skypen kanssa ei voi tehdä yhteensopivia ohjelmia koska sen käyttämä protokollakin on suljettu. Siinä on mielestäni aika tärkeä ero epävapaiden ajureiden ja loppukäyttäjäohjelmien välillä, vaikka toki ajureidenkin kanssa on pulassa jos niille oikeasti ei tule sitä avointa korvaajaa ja valmistaja lopettaa Linux-tukensa. Niin no, silloin tietty laitetta voi vaihtaa kyllä aina helpommin kuin kavereita