Kirjoittaja Aihe: Aiotko asentaa Ubuntu 7.04;sen ( vaikka kaikkea lähdekoodia ei ole saatavissa ).  (Luettu 9932 kertaa)

pttk

• Käyttäjä
    • Profiili

Kysynpä tämmöistä piruuttaan kun feisty sisältää nipun suljetunkoodin ajureita ja niiden tukihan ei ole missään taattu.  Eikä feisty näinollen enään ole avoin koska kaikkea lähdekoodia ei ole saatavissa.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

peran

• Vieras
Ja se estäisi jotenkin asentamisen? ???

pttk

• Käyttäjä
    • Profiili
# ubuntu on jne.
# sisältää vain avoimen lähdekoodin ohjelmistoja: se on täysin ilmainen ja täysin vapaa.

Elikäs tuo ei enään pidä paikkaansa!   Ei myöskään ehkä estä asentamista mutta joissakin esim, ytimeen liittyvissä häiriötilanteissa ei tehdä yhtään mitään varsinkaan mikäli häiriö liittyy noihin suljetunkoodin osiin.   >:(
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

moonstone

• Vieras
Elikäs tuo ei enään pidä paikkaansa!   Ei myöskään ehkä estä asentamista mutta joissakin esim, ytimeen liittyvissä häiriötilanteissa ei tehdä yhtään mitään varsinkaan mikäli häiriö liittyy noihin suljetunkoodin osiin.   >:(

Onko tuo pitänyt ikinä paikkaansa?

Käsittääkseni ei.

Itselläni käytössä gNewsense se on 100% vapaa

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
Onko tuo pitänyt ikinä paikkaansa?

joskushan ne perustelivat tuota sillä, että siinä sanotaan ohjelmistoja, kun kaikki oletuksena asennettavat epävapaat palikat ovat ajureita.

no, vaikka avoimuuden puolesta olenkin, niin eipä tuo varmaankaan minua estä sitä asentamasta. on minulla parhaillaankin asennettuna mm. acrobat reader (täytettäville kaavakkeille, muuten menee evincellä), flash, opera, nvidian ajurit ja läjä kaupallisia pelejä (NWN, doom3, quake4, jne.). taitaa muuten olla skypekin, vaikka en sitä edes käytä ja dapperissa taisi olla google earth. odottelen kyllä joka tapauksessa mielenkiinnolla josko nvidian ajuritkin dropattaisiin feistyn jälkeen.

[edit]
niin juu, onhan minulla javakin, joka ei ole vielä aivan vapaataa kamaa sekään .
« Viimeksi muokattu: 03.03.07 - klo:14.01 kirjoittanut janne »
Janne

Timo Jyrinki

• Sr. Member
    • Profiili
    • kotisivu
Joo eihän 7.04 eroa mitenkään aikaisemmasta tuon suhteen. Etenkin viimeisimmän technical boardin päätöksen jälkeen tilanne on tismalleen sama kuin aiemminkin, esim. suljetun koodin näytönohjainajureita ei käytetä oletuksena edes NVIDIAlle jonka kortit tällä hetkellä toimivat vain 2D-tilassa avoimilla ajureilla (ATIlla toimii 3D:kin esim. sen verran että Beryl&co toimivat ongelmitta). Ubuntussa, kuten esim. Debianissa, on kuitenkin hyvä että epävapaat ohjelmat on erotettu vapaista ohjelmista. Mulla on pöytäkoneella klikattuna ohjelmalähteistä "restricted"-komponentti pois (ja kyseiset paketit poistettu paketinhallinnalla), ei niissä kuitenkaan ole mitään jota edes tarvitsisin.

Mainin ja universen ulkopuolelta mulla on vain libxine-extracodecs, itse käännetty MPlayer ja libdvdcss2, ja nekin ovat "vain" patentti/jne.lainsäädännön takia ongelmaisia ja muuten ihan avoimia. Sitten on pari suljettua Linux/x86-peliä.

Ja tosiaan, Ubuntu on ihan alusta saakka sallinut tiettyjä epävapaita laiteajureita. Toisin kuin vaikka Linspire, Ubuntu kuitenkin oikeasti harkitsee tarkkaan jokaisen myönnytyksen, ja pidemmän ajan tavoitteena on kuitenkin päästä kaikista epävapaista komponenteista eroon. Mielestäni Ubuntu on Linuxin levittämistä ajatellen mukava kompromissi esim. gNewsensen (100% vapaa joka mittapuulla) ja Linspiren (tungetaan kaikki epävapaa samaan syssyyn erottelematta kummemmin, "tätä käyttäjä kuitenkin haluaa") välillä. Tehdään asioita "oikein", mutta mietitään milloin saavutettava hyöty vaikka jostain laiteajurista (jonka voi kuitenkin periaatteessa korvata ilman että "kukaan huomaa mitään", jos sopiva ajuri saadaan kehitettyä) on suurempi kuin mahdollinen haitta.

Itselläni ei ole mitään varsinaista syytä miksi en siirtyisi vaikka gNewsenseen, mutta on mukava seurata kuinka Ubuntu kehittyy kaikille soveltuvaksi käyttöjärjestelmäksi, ja toisaalta olen riittävän tyytyväineen nykyiseen main/restricted-erotteluun (vaikka se tiukasti ottaen ei ole tällä hetkellä ihan täydellinen jako, kuten gNewsense on osoittanut).

Epävapaiden loppukäyttäjäohjelmien kanssa on se ongelma, että esim. Skype aiheuttaa sosiaalisen riippuvuuden kyseisestä ohjelmasta, koska täsmälleen ns. korvaava ohjelma (esim. Wengo jos se joskus toimii oikeasti hyvin, tai puhtaasti nettipuheluiden onnistumisen kannalta jo olemassa olevat Ekiga/Twinkle jne.) ei kuitenkaan korvaisi Skypeä jos kaverit on koukutettu Skypeen, ja Skypen kanssa ei voi tehdä yhteensopivia ohjelmia koska sen käyttämä protokollakin on suljettu. Siinä on mielestäni aika tärkeä ero epävapaiden ajureiden ja loppukäyttäjäohjelmien välillä, vaikka toki ajureidenkin kanssa on pulassa jos niille oikeasti ei tule sitä avointa korvaajaa ja valmistaja lopettaa Linux-tukensa. Niin no, silloin tietty laitetta voi vaihtaa kyllä aina helpommin kuin kavereita :)

lompolo

• Käyttäjä
    • Profiili
On huomattavasti mukavampi poistaa esim. epävapaat verkkokortin ajurit, kuin ladata niitä toimimattomalla yhteydellä. Mielestäni gNewsense on hyvä esimerkki, että Ubuntu tukee erittäin hyvin avoimien ohjelmien kehitystä. Se on Ubuntusta johdettu.

muep

• Käyttäjä
    • Profiili
Minä käytän tällä hetkellä Fedoraa, osaksi juurikin noiden Ubuntun suljettujen osien takia. Itse kun en niitä tarvitse ja henkilökohtaisesti Fedoran jämäkämpi asenne suljettuja softia kohtaan miellyttää enemmän. Itsekin kyllä joitain ei-vapaita ohjelmia tarvitsen, mutta niiden asennuksen haluan hoitaa itse.

Kuitenkin erityisesti aloittelijoille suosittelen yleensä nimenomaan Ubuntua ja seuraan kyllä Ubuntunkin kehitystä tiiviisti uutisista ja livecd:itä kokeilemalla. En siis boikotoi, mutta käytän kuitenkin itselleni miellyttävämpää käyttöjärjestelmää omassa koneessa.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
Epävapaiden loppukäyttäjäohjelmien kanssa on se ongelma, että esim. Skype aiheuttaa sosiaalisen riippuvuuden kyseisestä ohjelmasta, koska täsmälleen ns. korvaava ohjelma (esim. Wengo jos se joskus toimii oikeasti hyvin, tai puhtaasti nettipuheluiden onnistumisen kannalta jo olemassa olevat Ekiga/Twinkle jne.) ei kuitenkaan korvaisi Skypeä jos kaverit on koukutettu Skypeen, ja Skypen kanssa ei voi tehdä yhteensopivia ohjelmia koska sen käyttämä protokollakin on suljettu. Siinä on mielestäni aika tärkeä ero epävapaiden ajureiden ja loppukäyttäjäohjelmien välillä, vaikka toki ajureidenkin kanssa on pulassa jos niille oikeasti ei tule sitä avointa korvaajaa ja valmistaja lopettaa Linux-tukensa. Niin no, silloin tietty laitetta voi vaihtaa kyllä aina helpommin kuin kavereita :)

tuosta tulikin mieleen esim. MSN messenger jolla on aika paljon käyttäjiä ja jota useat minunkin tuttuni käyttävät koska "kaikki muutkin käyttää". tämä vielä huolimatta ko. plavelun älyttömistä käyttöehdoista (tosin ne ovat aika samat kuin muillakin suljetuill IM-palveluilla). itse en ole sitä kuyllä koskaan käyttänyt, enkä kyllä suostuisikaan, mutta helppoahan se on kun ei ole kavereita ;) no, muutenkin kaikki joihin tarvitsee olla yhteydessä käyttävät jabberia ja/tai irkkiä.

soisi kyllä että tuo google talk-palvelu lisäisi jabberin suosiota vaikkakäyttäjät eivät sitä jabberiksi tunnistaisikaan. kaikilla gmail-käyttäjillä kuitenkin on jabbertunnukset.
Janne

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili

tuosta tulikin mieleen esim. MSN messenger jolla on aika paljon käyttäjiä ja jota useat minunkin tuttuni käyttävät koska "kaikki muutkin käyttää". tämä vielä huolimatta ko. plavelun älyttömistä käyttöehdoista (tosin ne ovat aika samat kuin muillakin suljetuill IM-palveluilla). itse en ole sitä kuyllä koskaan käyttänyt, enkä kyllä suostuisikaan, mutta helppoahan se on kun ei ole kavereita ;) no, muutenkin kaikki joihin tarvitsee olla yhteydessä käyttävät jabberia ja/tai irkkiä.

soisi kyllä että tuo google talk-palvelu lisäisi jabberin suosiota vaikkakäyttäjät eivät sitä jabberiksi tunnistaisikaan. kaikilla gmail-käyttäjillä kuitenkin on jabbertunnukset.

Itsekin olisin iloinen, jos jokin muu vapaa pikaviestin yleistyisi. Nyt olen riippuvainen Skypestä ja MSN:stä (taitaa kylläkin olla nykyään Windows live messanger) ainoastaan, koska kaikki tutut käyttävät niitä. toisaalta jos tulisi vastaan hyvä pikaviestin, jossa toimii puhe ja videokuva niin voisihan sitä koittaa suositella ystäville ja tutuille, mutta kun joukossa on niitäkin jotka ovat aivan innoissaan Vistasta niin koitapa haukkua Msn:ää niille ja kehua jotain muuta. :)

Toisaalta Skypeä puoltaa nykyään uudet wlan luurit jotka eivät tarvitse tietokonetta. itsekin olen sellaista alkanut miettimään "kotipuhelimeksi", mutta saa vain hinta tipahtaa ensin.

mgronber

• Käyttäjä
    • Profiili
Toisaalta Skypeä puoltaa nykyään uudet wlan luurit jotka eivät tarvitse tietokonetta. itsekin olen sellaista alkanut miettimään "kotipuhelimeksi", mutta saa vain hinta tipahtaa ensin.

Eikös noissa luureissa ole aina mukana tukiasema joka käytännössä toimii tietokoneena jossa Skype-softa pyörii? En usko että niissä on hirveästi varaa tiputtaa hintoja sillä se rauta maksaa ja sen hinta tuskin putoaa merkittävästi.

peran

• Vieras

Eikös noissa luureissa ole aina mukana tukiasema joka käytännössä toimii tietokoneena jossa Skype-softa pyörii? En usko että niissä on hirveästi varaa tiputtaa hintoja sillä se rauta maksaa ja sen hinta tuskin putoaa merkittävästi.

Kyllä se kovan hinta on ainakin tähän mennessä laskenut. ;)

Ilkka

• Vieras

Kysynpä tämmöistä piruuttaan kun feisty sisältää nipun suljetunkoodin ajureita ja niiden tukihan ei ole missään taattu.  Eikä feisty näinollen enään ole avoin koska kaikkea lähdekoodia ei ole saatavissa.
Olen jo päivittänyt pöytäkoneen ja läppärin n. kuukausi sitten ja hyvin on toiminut molemmat : )

gefa

• Vieras
 ;D On ollut käytössä jo ties miten pitkään

Regel

• Käyttäjä
  • Lucid
    • Profiili
Minnehän se toinen feisty thread katosi, kun ei mistään löydy?

No avaudun sitten tänne:
Tänään x11-common (tai vastaava) paketti vähän oikutteli, mutta näemmä nyt jo päivittyy hyvin. Open officekin päivittyi kerralla 2.0 -> 2.2

lompolo

• Käyttäjä
    • Profiili
Lainaus
Minnehän se toinen feisty thread katosi, kun ei mistään löydy?

No avaudun sitten tänne:
Tänään x11-common (tai vastaava) paketti vähän oikutteli, mutta näemmä nyt jo päivittyy hyvin. Open officekin päivittyi kerralla 2.0 -> 2.2

Kehitysversiossa tämä on normaalia. Tämä on hinta kehitysversion käyttämisestä. Tässä nyt ei ollut tietoturvaongelmia ja päivityskin oli nopea. Openofficesta en sano ennen kokeilua mitään muuta, mutta onpa ainakin testattavaa.

Takaisin aiheeseen... toiseen suuntaan vie linux mint ja toiseen gNewsense. Niin taikka näin, aina joku on tyytymätön. gNewsene on ihan mielenkiintoinen projekti.

Alkuperäinen aihe, ubuntun vapaus on ihan hyvä kysymys ja toivottavasti siihen on vastattu kelvollisesti.

Juha127

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Gimp Suomi
Lyheysti virsi kaunis: Ollut jo hetken aikaa käytössä :D

Anssi

• Käyttäjä
    • Profiili

no vastataan nyt...
kyseisillä luureille joita itse tarkoitin ei ole muuta tukiasemaa kuin wlan routeri ja se yleensä ostetaan erikseen. tosin fonin routerin (fonin ehdoilla) saa skypen omasta nettipuljusta ostettuun luuriin kaupanpäälle, mutta tämä on väärä paikka keskustella noista. :)

http://accessories.skype.com/item?SID=754a60297e933ac54c4ae0410b69c8deda8:4525&sku=WSKP100PROMO
ja onhan tuon hinta jo tippunut hiukan...

-edit-

ja vastaus itse kysymykseen... olisi tarkoitus mitä pikimmin asentaa...
« Viimeksi muokattu: 08.03.07 - klo:19.49 kirjoittanut Anssi »

Jupeli

• Käyttäjä
  • Linux Mint 8
    • Profiili
Joo,käytössä täällä kanssa ollut jo hyvän aikaa :)
Registered linux user #416855

UbunTux

• Käyttäjä
  • KubunTux
    • Profiili
Päivitysoperaation seurauksena sain aamulla eteeni seuraavaa

Johtunee lisätyistä repoista...
Taitaa kiusaus nousta turhan korkeaksi...

Edit
Tuo ei sitten tehnytkään mitään  :P Onhan tämäkin tapa saada aikaan ylimääräisiä sydämentykytyksiä.
« Viimeksi muokattu: 10.03.07 - klo:09.17 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla