Kirjoittaja Aihe: root ongelma  (Luettu 11775 kertaa)

sepi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 108
    • Profiili
root ongelma
« : 18.11.05 - klo:13.19 »
asensin koneeseen kubuntu5.10 asennuksessa ei kysytty rootin salasanaa.asennuksen jälkeen kirjautuessa käyttäjien hallintaan salasanana  toimi tavallisen käyttäjän salasana käyttäjien hallinnassa muutin rootin salasanan ja poistin X piilotuksesta. senjälkeen menin kde-keskukseen josta tarkistin että rootin saa näyttää, mutta näistä toimenpiteistä huolimatta rootin sala ei toimi kde;ssä ,vaa pääkäyttäjänä toimii tavllinen  käyttäjän salasana
jolla ei kuitenkaan ole oikeuksia kaikkin kansioihin .Rootin salasana toimii kuitenkin konsoolissa . Haluaisin kuitenkin pystyä hallitsemaan konetta
roottina kde:ssa täysillä oikeuksilla. Jos joku vois jelppiä tässä hommassa niin KIITOS.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: root ongelma
« Vastaus #1 : 18.11.05 - klo:15.29 »
asensin koneeseen kubuntu5.10 asennuksessa ei kysytty rootin salasanaa.asennuksen jälkeen kirjautuessa käyttäjien hallintaan salasanana  toimi tavallisen käyttäjän salasana käyttäjien hallinnassa muutin rootin salasanan ja poistin X piilotuksesta. senjälkeen menin kde-keskukseen josta tarkistin että rootin saa näyttää, mutta näistä toimenpiteistä huolimatta rootin sala ei toimi kde;ssä ,vaa pääkäyttäjänä toimii tavllinen  käyttäjän salasana
jolla ei kuitenkaan ole oikeuksia kaikkin kansioihin .Rootin salasana toimii kuitenkin konsoolissa . Haluaisin kuitenkin pystyä hallitsemaan konetta
roottina kde:ssa täysillä oikeuksilla. Jos joku vois jelppiä tässä hommassa niin KIITOS.

Ei ole mitään järkeä ruveta ajamaan KDE:tä rootin oikilla! Ubuntussa ei ole oletuksena lainkaan root käyttäjää, eli kaikki rootin hommat hoidetaan sudo:lla ja se kysyy juuri tuota käyttäjän omaa salasanaa. Ja tiedostoja pääset varmaan selaamaan käynnistämällä konquer:n sudo:lla.
Päätteessä sudo konquer

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: root ongelma
« Vastaus #2 : 18.11.05 - klo:15.56 »
Ei ole mitään järkeä ruveta ajamaan KDE:tä rootin oikilla!

Olen todellakin samaa mieltä. Osa käyttäjistä jotka ovat tottuneet tekemään kaiken root:in oikeuksilla vastustavat tätä, mutta tuokin on taas yksi askel kohti parempaa tietoturvaa ja Ubuntu on siinä asiassa kehityksen huipulla. Vastaava systeemi tullaan varmastikkin lisäämään myös muihinkin distroihin jossakin vaiheessa.

Ja niille käyttäjille jotka sanovat, että "eihän windowssissakaan ole tuollaista" tiedoksi, että vastaava systeemi on tulossa myös Windows Vistaan.

sepi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #3 : 19.11.05 - klo:16.27 »
joopa joo minulla on koneella myös mandria edition linux jossa on root oikeudet kde:ssä ,mutta kyllä tämä homma toimii kubuntun:ssa ihan hyvin niinkuin sanoitte ja kyllä sillä  pärjää
homma on ok  kiitti.



Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: root ongelma
« Vastaus #4 : 21.11.05 - klo:22.40 »
joopa joo minulla on koneella myös mandria edition linux jossa on root oikeudet kde:ssä ,mutta kyllä tämä homma toimii kubuntun:ssa ihan hyvin niinkuin sanoitte ja kyllä sillä  pärjää
homma on ok  kiitti.

Itsekkin olin ensin aika pihalla kun asensin Ubuntun ja ei ollutkaan root:n oikeuksia lainkaan, kun olin tottunut niitä käyttämään muissa linux distroissa.
Nyt reilun parin kuukauden käytöllä sudon käyttö tulee jo ihan luonnostaan :)

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: root ongelma
« Vastaus #5 : 22.11.05 - klo:09.49 »
Itsekkin olin ensin aika pihalla kun asensin Ubuntun ja ei ollutkaan root:n oikeuksia lainkaan, kun olin tottunut niitä käyttämään muissa linux distroissa.
Nyt reilun parin kuukauden käytöllä sudon käyttö tulee jo ihan luonnostaan :)

Niinpä. Itsekkin asentelin sudon toimimaan myös debian serverissäni, koska automaattisesti tulee hakattua se sudo käsky kaikkien roottia vaatien käskyjen eteen. Ohjeet siihen löytyvät: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=229.0

miksuh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #6 : 27.11.05 - klo:18.40 »
Olen todellakin samaa mieltä. Osa käyttäjistä jotka ovat tottuneet tekemään kaiken root:in oikeuksilla vastustavat tätä,

Sitä vastustaa ne, jolla on enemmän kokemusta näistä asioista. Sitäpaitsi root tunnuksilla ei todellakaan tehdä kaikkea, niillä tehdään vain ja ainoastaan ne ylläpitotoimet ja mitään muuta root tunnuksilla ei sitten tehdäkään. Niitä ei käytetä jokapäiväiseen tietokoneen käyttöön.

mutta tuokin on taas yksi askel kohti parempaa tietoturvaa ja Ubuntu on siinä asiassa kehityksen huipulla.

Mä olen täysin eri mieltä. Mä en todellakaan ymmärrä sitä väitettä, että tietoturvaa muka parantaa se, jos tavalliselle käyttäjälle annetaan mahdollisuus tehdä systeemin ylläpitotoimia. Koko ajatus sotii sitä periaatetta vastaan, että jokapäivänen tietokoneen käyttö pitää täysin erottaa ylläpidosta. Tavalliselle käyttäjälle ei pidä antaa mahdolisuutta puuttua järjestelmän toimintaan.

Tuota sudoa käytettäessä root-oikeuksia vaativat toimenpiteet kysyy sen tavallisen käyttäjän salasanaa mikä kuulostaa aivan hirveältä. Eli sillon käytetään samaa salasanaa kuin mitä se käyttäjä käyttää jokapäiväsessä tietokoneen käytössä loggautuessaan. Ja toiko siis muka parantaa tietoturvaa? Mun mielestäni toi lähinnä lisää riskiä ylläpidossakin käytetyn salasanan joutumisesta vääriin käsiin.

Ja niille käyttäjille jotka sanovat, että "eihän windowssissakaan ole tuollaista" tiedoksi, että vastaava systeemi on tulossa myös Windows Vistaan.

Ei tällä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä Windowsissa on tai ei ole. Mutta mietipä tätä: jokaikisessä monenkäyttäjän käyttöjärjestelmässä on erillinen pääkäyttäjä ja tavallisia käyttäjiä. Eli muut on todennut sen oikeaksi tavaksi, mutta Ubuntussa koko konsepti hylätään yhtäkkiä?

Ei se ubuntun sudo-systeemi mitään tietoturvaa paranna, päin vastoin. Ei ole sattumaa, että käsittääkseni myös ubuntu voidaan asentaa Expert tilassa, jollon sudo-oikeuksia EI anneta. Sudo on vain taas yksi helpottava kompromissi mikä Ubuntussa on tehty. Ubuntussahan noita kompromisseja helppouden eduksi on tehty vakauden ja tietoturvan kustannuksella. Esim julkasunopeutta on nostettu ohjelmien testaukseen käytettävän ajan kustannuksella ja sitten toi sudo..

Veikkaan, että kokeneemmat Linuxin käyttäjät pysyy jatkossakin Debianissa ja muissa, koska Ubuntusta rakennetaan tavallisen pulliaisen käyttistä tollasilla keinoilla.
« Viimeksi muokattu: 27.11.05 - klo:18.58 kirjoittanut miksuh »

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: root ongelma
« Vastaus #7 : 27.11.05 - klo:19.21 »
mutta tuokin on taas yksi askel kohti parempaa tietoturvaa ja Ubuntu on siinä asiassa kehityksen huipulla.

Mä olen täysin eri mieltä. Mä en todellakaan ymmärrä sitä väitettä, että tietoturvaa muka parantaa se, jos tavalliselle käyttäjälle annetaanm mahdollisuus tehdä systeemin ylläpitotoimia. Koko ajatus sotii sitä vastaan, että jokapäivänen tietokoneen käyttö pitää täysin erottaa ylläpidosta. Tavalliselle käyttäjälle ei pidä antaa mahdolisuutta puuttua järjestelmän toimintaan.

Eihän noita oikeuksia annetakkaan tavalliselle käyttäjälle. Eli nuo sudo oikeudet on vain admin-ryhmään kuuluvilla henkilöillä joihin myös tuo asennuksen yhteydessä tehtävä käyttäjä kuuluu, mutta jos järjestelmään lisätään käyttäjiä ei niitä ole pakko liittää siihen admin-ryhmään, joilloin niillä ei myöskään ole sudo-oikeuksia.


Lainaus
Tuota sudoa käytettäessä root-oikeuksia vaativat toimenpiteet kysyy sen tavallisen käyttäjän salasanaa mikä kuulostaa aivan hirveältä. Eli sillon käytetään samaa salasanaa kuin mitä se käyttäjä käyttää jokapäiväsessä tietokoneen käytössä loggautuessaan. Ja toiko siis muka parantaa tietoturvaa? Mun mielestäni toi lähinnä lisää riskiä ylläpidossakin käytetyn salasanan joutumisesta vääriin käsiin.

Tokihan tuo lisää riskiä tuon salasanan joutumisesta vääriin käsiin, mutta vähentää sitä riskiä, että käyttäjä sotkee järjestelmänsä ollessaan kirjautunut root:tina. Eli suurin etu tässä on se, että käyttäjän kirjautuminen root:tina on estetty, mutta tietysti olisi parempi, että tuota sudo:a käyttäessä pitäisi antaa erillinen ylläpito salasana vaikka kirjautuminen root:tina onkin estetty.

Tietääkö kukaan onko tuollaista mahdollista tehdä nykyisellä sudo-systeemillä vai pitääkö lähettää sudo:n kehittäjille viestiä, että tekisivät tuollaisen ominaisuuden?


Lainaus
Ei tällä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä Windowsissa on tai ei ole.
On niille käyttäjille, jotka suunnittelevat siirtymistä wintoosasta linuxiin.


Lainaus
Mutta mietipä tätä: jokaikisessä monenkäyttäjän käyttöjärjestelmässä on erillinen pääkäyttäjä ja tavallisia käyttäjiä. Eli muut on todennut sen oikeaksi tavaksi, mutta Ubuntussa koko konsepti hylätään yhtäkkiä?
Tämä taas johtuu siitä, että Ubuntu on kehitetty työpöytä käyttöön, eikä serveriksi niin, kuin Linux:it yleensä.


Lainaus
Ei se ubuntun sudo-systeemi mitään tietoturvaa paranna, päin vastoin. Ei ole sattumaa, että käsittääkseni myös ubuntu voidaan asentaa Expert tilassa, jollon sudo-oikeuksia EI anneta. Sudo on vain taas yksi helpottava kompromissi mikä Ubuntussa on tehty.
Tämä taas johtuu siitä, että tuo expert asennus on suunniteltu lähinnä servereiden asentamista varten.


Lainaus
Ubuntussahan noita kompromisseja helppouden eduksi on tehty vakauden ja tietoturvan kustannuksella. Esim julkasunopeutta on nostettu ohjelmien testaukseen käytettävän ajan kustannuksella ja sitten toi sudo..
Onhan se vähän noinkin, mutta mielestäni Ubuntu:n softat ovat hyvin testattuja ja toimivia julkaisu nopeuteen nähden. Se kuitenkin on totta, että työpöytä käytössä pitää olla kaikki uusimmat ominaisuudet käytettävissä, jos niin ei ole kaikki kokenemmat käyttäjät kääntävät itselleen tärkeimmät softat itse lähdekoodista ja tuolloin menetetään tuo keskitetyn pakettihallinan hyöty.


Lainaus
Veikkaan, että kokeneemmat Linuxin käyttäjät pysyy jatkossakin Debianissa ja muissa, koska Ubuntusta rakennetaan tavallisen pulliaisen käyttistä tollasilla keinoilla. Joo ja tää postaus tulee Debianista.
En ole varma mitä tarkoitat kokenella. Itse olen käyttänyt tietokoneita koko ikäni ja Linux:iakin 3 vuotta lähinnä Debiania.

Tuohan on yksi suurin etu Linux:in käytössä, että saat aivan itse valita mitä ohjelmia/distroa käytät.

Itse kuitenkin käytän työasemana Ubuntu:a ja kehotan muitakin tekemään niin, mutta serverini pyörii nyt ja jatkossakin Debian:in päällä.
Debian:issa vaan taas on se ongelma, että päivitystahti on vähän turhankin hidas. Tiedän ison firman missä asennettiin asiakkaille tuotanto käyttöön Debian:in sarge:a jo vuoden verran ennen, kuin siitä tuli stable, koska woody ei suostunut pyörimään uusissa serveri raudoissa.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: root ongelma
« Vastaus #8 : 28.11.05 - klo:14.18 »
Tokihan tuo lisää riskiä tuon salasanan joutumisesta vääriin käsiin, mutta vähentää sitä riskiä, että käyttäjä sotkee järjestelmänsä ollessaan kirjautunut root:tina. Eli suurin etu tässä on se, että käyttäjän kirjautuminen root:tina on estetty, mutta tietysti olisi parempi, että tuota sudo:a käyttäessä pitäisi antaa erillinen ylläpito salasana vaikka kirjautuminen root:tina onkin estetty.

Tietääkö kukaan onko tuollaista mahdollista tehdä nykyisellä sudo-systeemillä vai pitääkö lähettää sudo:n kehittäjille viestiä, että tekisivät tuollaisen ominaisuuden?

Vastaan itse itselleni. Eli tuo on todellakin mahdollista. Ohje siihen tulee tässä:

1. Asetetaan root:in salasana: sudo passwd root
2. Muokataan tiedostoa /etc/sudoers näyttämään tältä:
Koodia: [Valitse]
# /etc/sudoers
#
# This file MUST be edited with the 'visudo' command as root.
#
# See the man page for details on how to write a sudoers file.
#

# Host alias specification

# User alias specification

# Cmnd alias specification

## Tehdään alias yleisimmistä shelleistä
Cmnd_Alias     SHELLS = /bin/bash, /bin/sh

# Defaults
# Lisättiin tälle riville tuo: targetpw salasana, jolloin se pyytää root:in salasanaa ajettaessa sudoa
Defaults        !lecture,tty_tickets,!fqdn,targetpw

# User privilege specification
root    ALL=(ALL) ALL

# Members of the admin group may gain root privileges
# Tähän lisättii tuo: !SHELLS parametri, joka yhdessä tuon SHELLS alias rivin kanssa
# estää noiden shellien käytön eli suomeksi estää kirjautumisen root:iksi komennolla: sudo -s
%admin  ALL=(ALL) ALL, !SHELLS

3. Ja koska tuo root:in salasanan laittaminen sallii kirjautumisen root:tina täytyy se estää. Helpoitenhan se onnituu muokkaamalla komentamalla konsolissa: sudo usermod -s /bin/false root

Eli nyt kun kirjoittaa: sudo joku_komento kysytään root:in salasana, eikä käyttäjän omaa salasanaa. Ja edelleenkään ei voi kirjautua root:tina tai vaihtaa root:iksi komennolla: su root Nyt ei myöskään voi vaihtaa root:iksi komennolla: sudo -s mikä oli aikaisemmin mahdollista.

Pitää varmaan lähettää Ubuntu:n kehittäjille viestiä, että laittaisivat tuollaisen ominaisuuden vakioksi dapperiin.
« Viimeksi muokattu: 28.11.05 - klo:20.21 kirjoittanut LittleLion »

sepi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #9 : 05.12.05 - klo:16.00 »
Vaikka tässä aiemmin sanoin että sudo komento riitää,mutta kubuntua viritellessä tomimaan kunnolla olen törmännyt sudo ongelmiin esim.sudo konguer komento kysyy salasanaa ja kun laitan siihen salasanani jolla kubuntu muuten toimii niin tulee herja comad not found
samanlainen juttu kde:ssä kun tekee jotain jossa salasana ikkuna aukee ja johon kirjoitan salasanan niin herjaa sorry.
olisikohan jollain konstia millä saisi konsoolista saisi vaihdettua kaikille samat oikeudet kuin rootilla. Rupees syomään miestä kun tänään lisäsin vääränlaisen rivin repositoryyn jolloin Adept lakkas toimimasta mutta onneksi Synaptic käynnistyi ja herjasi että etc/atp:ssä on vääränlainen 3 rivi
no mitäs muuta kun menin kyseiseen tiedostoon ja poistin rivin niin siitäkös ongema taas alkoi kun ei ollut oikeuksia tallentaa muutoksia
en keksinyt muuta konstia kuin mennä mandrivan kautta roottina liitäen kubuntun osion ja sen kautta poistin kyseisen rivin tämän jälkeen Adept lähti toimiin kubuntussa .
Mutta on tämä turhan hankalaa 
kubuntu on kokelu käytössä ja haluan tehdä kaikenlaisia hommia siitäkin uhasta huolimatta että käuttis kaatuisi.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: root ongelma
« Vastaus #10 : 05.12.05 - klo:16.42 »
Kde:n kanssa: kdesu komento esim kdesu konguer

Eli käytettäessä graafisia KDE:n ohjelmia kannattaa käyttää tuota: kdesu komentoa, koska pelkällä sudo komennolla ei välttämättä onnistu.

sepi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #11 : 13.12.05 - klo:20.22 »
Vaihdoin kubuntun  ubuntuun jossa on gnomen tyopöytä ja siihen pääsee myös roottina  kunhan tekee rootille oman salasanan ja ruksaa kijautumisruudun asetuksista turvallisuus välilehden GDM:n joka sallii pääkäyttäjän kirjautumeen gnomee.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #12 : 14.12.05 - klo:00.14 »
Vaihdoin kubuntun  ubuntuun jossa on gnomen tyopöytä ja siihen pääsee myös roottina  kunhan tekee rootille oman salasanan ja ruksaa kijautumisruudun asetuksista turvallisuus välilehden GDM:n joka sallii pääkäyttäjän kirjautumeen gnomee.

pääsee varmasti kubuntussakin, mutta molemmissä ympäristöissä se on aivan yhtä typerää, eikä niin pidä tehdä.
Janne

trilog

  • Vieras
Re: root ongelma
« Vastaus #13 : 05.06.06 - klo:01.15 »
Nostan vanhan aiheen...

Voihan peruna! Menin sitten tyhmyyksissäni ja poistin vahingossa /etc/sudoers tiedoston! Nyt ei sitten sudo toimi ja koneelle ei voi sitten tehdä mitään ylläpito tehtäviä. Tämähän olisi helppoa jos olisi root-käyttäjä, mutta tämä perunan sudo. Tämä ubuntu on siis asennettu tähän server-asennuksella. Onko tässä mitään tehtävissä vai asennanko koko järjestelmän uudestaan?

PS. Miten saan sen root-käyttäjän käyttöön?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #14 : 05.06.06 - klo:01.36 »
Voihan peruna! Menin sitten tyhmyyksissäni ja poistin vahingossa /etc/sudoers tiedoston!

no, eipä ollut kovin fiksu siirto.

Nyt ei sitten sudo toimi ja koneelle ei voi sitten tehdä mitään ylläpito tehtäviä. Tämähän olisi helppoa jos olisi root-käyttäjä, mutta tämä perunan sudo.

tismalleen, roottina olisi paljon helpompi poistaa kaikki muitakin kriittisiä tiedostoja ja hakemistoja ympäri järjestelmää.  eli kun ampuu pistoolilla itseään jalkaan, niin homma ratkaistaan vaihtamalla pistooli haulikkoon, että saataisiin seuraavalla kerralla pahempaa jälkeä aikaan.

Tämä ubuntu on siis asennettu tähän server-asennuksella. Onko tässä mitään tehtävissä vai asennanko koko järjestelmän uudestaan?

mitäs jos boottaisit koneen live-cd:llä ja palauttaisit sen sudoers-tiedoston? sen oikeudet ovat sitten 440 ja omistaja root:root.
Janne

trilog

  • Vieras
Re: root ongelma
« Vastaus #15 : 05.06.06 - klo:02.00 »
no, eipä ollut kovin fiksu siirto.
Tiedän, ja sitähän tässä kiroankin. Kuten sanoin poistin sen vahingossa (eikä tarvitse heti kaataa kuraa niskaan).

tismalleen, roottina olisi paljon helpompi poistaa kaikki muitakin kriittisiä tiedostoja ja hakemistoja ympäri järjestelmää.  eli kun ampuu pistoolilla itseään jalkaan, niin homma ratkaistaan vaihtamalla pistooli haulikkoon, että saataisiin seuraavalla kerralla pahempaa jälkeä aikaan.
Olen vain tottunut käyttämään roottia, koska tämä sudo on onnetonta räpellystä.

mitäs jos boottaisit koneen live-cd:llä ja palauttaisit sen sudoers-tiedoston? sen oikeudet ovat sitten 440 ja omistaja root:root.
Pitääpä kokeilla. Milläs live-cd:llä tämä operaatio onnistuu? Ihan Ubuntun omalla vai?

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #16 : 05.06.06 - klo:10.01 »
Täällä sanottiin että on turvatonta kun sudoa voi käyttää omalla salasanalla. Ja pah! Mitä turvatonta siinä on? En minä ainakaan käsitä.

Nyt ei sitten sudo toimi ja koneelle ei voi sitten tehdä mitään ylläpito tehtäviä. Tämähän olisi helppoa jos olisi root-käyttäjä, mutta tämä perunan sudo.

tismalleen, roottina olisi paljon helpompi poistaa kaikki muitakin kriittisiä tiedostoja ja hakemistoja ympäri järjestelmää.  eli kun ampuu pistoolilla itseään jalkaan, niin homma ratkaistaan vaihtamalla pistooli haulikkoon, että saataisiin seuraavalla kerralla pahempaa jälkeä aikaan.
Aivan mahtava vertauskuva. ;)

mitäs jos boottaisit koneen live-cd:llä ja palauttaisit sen sudoers-tiedoston? sen oikeudet ovat sitten 440 ja omistaja root:root.
Pitääpä kokeilla. Milläs live-cd:llä tämä operaatio onnistuu? Ihan Ubuntun omalla vai?
Vaikka ihan Ubuntun omalla Live-cd:llä. http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=3289.0
alias vililikku

nailor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #17 : 05.06.06 - klo:10.47 »
Onnistuu tuo korjaus single user moodiinkin buuttaamalla valitsemalla grubista se recovery mode ja naputtelemalla
komento visudo, joka avaa sudoersin editointiin. Tiedostoon kannattaa sitten kirjoittaa rivi:
Koodia: [Valitse]
%admin ALL=(ALL) ALL

Live-CD:ltä kopiointikin mahdollista, tosin tuo taitaa asettaa ubuntu-käyttäjän oletuksena salasanattomaksi sudoeriksi, täysin en mene vannomaan. Muistaakseni live-cd-sudo ei tarvitse mitään salasanoja.

moonstone

  • Vieras
Re: root ongelma
« Vastaus #18 : 05.06.06 - klo:14.06 »
Lisättäköön, että sudo tuo tuvaa myös hyökkäysyrityksiltä ulkoverkosta. Arvatkaapa mikä on ensimmäinen tunnus jolla hyökkäys yritetään tehdä?.... no root tietysti.

trilog

  • Vieras
Re: root ongelma
« Vastaus #19 : 05.06.06 - klo:17.37 »
Sain jo sudon toimimaan, kiitos Jannelle taas vaihteeksi. ;)

Mutta voisitteko nyt kertoa miten saan sen root-käyttäjän käyttöön? En ole löytänyt kunnollista ohjetta vaikka olen etsiskellyt täältä foorumilta.