Kirjoittaja Aihe: root ongelma  (Luettu 11748 kertaa)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #20 : 05.06.06 - klo:17.46 »
Mutta voisitteko nyt kertoa miten saan sen root-käyttäjän käyttöön? En ole löytänyt kunnollista ohjetta vaikka olen etsiskellyt täältä foorumilta.

niin siis miksi tämä olikaan tarpeellista?

rootin shellin saa käyttöön kuitenkin vaikka komennolla sudo su ja graafisen puolen ajaminen roottina on vaan typerää.
Janne

trilog

  • Vieras
Re: root ongelma
« Vastaus #21 : 05.06.06 - klo:17.52 »
Mutta voisitteko nyt kertoa miten saan sen root-käyttäjän käyttöön? En ole löytänyt kunnollista ohjetta vaikka olen etsiskellyt täältä foorumilta.

niin siis miksi tämä olikaan tarpeellista?

rootin shellin saa käyttöön kuitenkin vaikka komennolla sudo su ja graafisen puolen ajaminen roottina on vaan typerää.
En aja graafisesti roottia, koska käytän konetta suurimmakseen shellistä. Olen tottunut vain käyttämään roottia. Kiitos nyt kuitenkin...

raezel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #22 : 06.06.06 - klo:08.51 »
Kyllähän tuon rootin saa helposti käyttöön. Asettaa vaan käyttäjähallinnasta rootille salasanan ja sitten vaan su.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #23 : 06.06.06 - klo:10.21 »
Tuo siis päätteessä. Se onnistuu myös komennoilla sudo su ja sudo -i ja omasalasanasi.
alias vililikku

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #24 : 06.06.06 - klo:18.08 »
Kyllähän tuon rootin saa helposti käyttöön. Asettaa vaan käyttäjähallinnasta rootille salasanan ja sitten vaan su.

niin saa, minä vaan en viitsi neuvoa sitä kenellekään koska a) siihen ei ole mitään syytä, b) salasanan vaihtaminen käyttäjälle on niin peruskamaa, että jos ei sitä osaa, niin tuskin kannattaa muutenkaan suurempia oikeuksia havitella ja c) sudo nyt vaan on ubuntun tapa hoitaa asioita ja se toimiikin erinomaisen hyvin.

en kertakaikkiaan ymmärrä miten su on niin paljon parempi kuin sudo su. noista viidestä ylimäärisesät näppäimenpainalluksestakin on turha nillittää sillä kummalle käskylle tahansa saa vaikkapa yksimerkkisen aliaksen, jolloin eroa ei oikeasti ole. paitsi tietysti se, että muuttamalla toimintatapaansa joutuu muistamaan kaksi erillistä salasanaa ja pääsee rikkomaan distron oman käytännön.
Janne

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #25 : 06.06.06 - klo:20.13 »
Janne ei ymmärrä mitään hyviä puolia kirjautua rootilla graafisessa tilassa. En minäkään. ;D Onkos sulla joskus käyny joku kömmähdys tuolla rootin graafisella kirjautimesalla vai miksi näin...?
alias vililikku

nailor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #26 : 06.06.06 - klo:20.17 »
Rootin salasanan käyttöön on tasan yksi syy: Grubin 'single user mode'. Eli mikäli koneellesi on muilla pääsy, on tuo helppo buutata rootiksi single user moden kautta (kyllä, tiedän, että tähän on miljoona muutakin tapaa). Rootin salasana aiheuttaa tuohon mukavan hidasteen.

Itselläni on rootin salasana, mutta se on vain ja ainoastaan tuohon tarkoitukseen.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #27 : 06.06.06 - klo:21.01 »
Onkos sulla joskus käyny joku kömmähdys tuolla rootin graafisella kirjautimesalla vai miksi näin...?

ei, mutta pääkäyttäjän oikeuksin ei ole mitään syytä ajaa yhtään enempää ohjelmia kuin on pakko. rootin oikeuksin olen kyllä aikoinani pistänyt parikin distroa uudelleenasennuskuntoon.

Rootin salasanan käyttöön on tasan yksi syy: Grubin 'single user mode'. Eli mikäli koneellesi on muilla pääsy, on tuo helppo buutata rootiksi single user moden kautta (kyllä, tiedän, että tähän on miljoona muutakin tapaa). Rootin salasana aiheuttaa tuohon mukavan hidasteen.

juu, itse suosin salasanan laittamista grubille, jolloin single user modeen ei pääse edes boottaamaan. tietty se hidastaa vähemmän kun ei tule turhaa boottausta ;)
Janne

trilog

  • Vieras
Re: root ongelma
« Vastaus #28 : 10.06.06 - klo:16.32 »
Se on sitten teidän ongelma jos ette roottia osaa käyttää...

Kiitos nyt kaikille vastanneille! Ja root on käytössä ja kaikki toimii paremmin kuin koskaan ennen.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #29 : 10.06.06 - klo:19.06 »
Ja root on käytössä ja kaikki toimii paremmin kuin koskaan ennen.
Kuten mikä?
alias vililikku

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: root ongelma
« Vastaus #30 : 10.06.06 - klo:21.57 »
Se on sitten teidän ongelma jos ette roottia osaa käyttää...

siitä distron oman hallintapolitiikan seuraamisessa varmastikin on kyse.
Janne