Kirjoittaja Aihe: XP ubuntun rinnalle ONKELMA  (Luettu 2847 kertaa)

Coppola

• Käyttäjä
    • Profiili
XP ubuntun rinnalle ONKELMA
« : 24.02.07 - klo:23.07 »
mulla on xp:n asennuksessa aina ollut se ongelma että jos käynnistän koneen suoraan asennuslevyltä niin asennus sanoo ettei koneesta löydy kovalevyä ja lopettaa siihen. Kuitenkin asennus onnistuu kun käynnistää asennusohjelman Windowssista. Nyt mulla ei koneella ole kuitenkaan windowssia tällä hetkellä ja linuxista windowssin asennuksen käynnistäminen ei onnistunut.

Onko paikalla Windows-guruja jotka tietäisivät kuinka asennuksen saisi näkemään nuo kiintolevyt CD-tä buutatessa?

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: XP ubuntun rinnalle ONKELMA
« Vastaus #1 : 24.02.07 - klo:23.12 »
Kiintolevy lienee SATA-liitäntäinen? SATA-tukea ei ollut alkuperäisessä XP:ssä vaan SATA-ajurit täytyi asennuksen aikana lukea korpulta (tai joku on kuulemma onnistunut käyttämään muistitikkuakin tässä tarkoituksessa: eihän kenelläkään enää korppuasemia ole!).

Ratkaisuna oli tehdä SP2-buuttiromppu, mutta se edellyttää toimivaa SP2-tasoista XP:tä eli ei kai sovi sinun käyttöösi?
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Coppola

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.02.07 - klo:23.22 »
niin tällä hetkellä koneessani ei ole minkäänlaista windowssia. Onnistuuko tuon rompun polttaminen linuxista sitten?  ::)

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #3 : 24.02.07 - klo:23.32 »
Muistaakseni ei... Kokeile guuglata esim. hakusanoilla "slipstreaming XP SP2 boot CD".

Toinen vaihtoehto on tietysti yrittää saada käsiinsä SP2-tasoinen buuttiromppu; muistaakseni se jo SATA-ajurit sisälsi.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Coppola

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.02.07 - klo:23.44 »
 >:( no voihan peruna...
Mutta kiitos vastauksista SO, nyt tiedän ainakin missä kangertaa...

Tonde

• Käyttäjä
  • Feisty Fawn
    • Profiili
« Vastaus #5 : 25.02.07 - klo:22.33 »
Mulla emolevyn (asus) mukana toimitettiin ajuri/bootti-CD, jonka avulla bootatessa pystyi asentaa sata-ajurit. siinä levyllä oli samalla freedos jonka avulla sai ilmeisesti XP-asennuksen käyntiin.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Coppola

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.02.07 - klo:12.11 »
mulla sama (asrock)
Miten tolla freedosilla saa XP-asennuksen käyntiin vai onko se mahdollista? SATA-ajuridisketin pystyy kyllä luomaan, mutta kun ei löydy korppuasemaa.

juyli

• Vieras
« Vastaus #7 : 27.02.07 - klo:12.45 »
Miten tolla freedosilla saa XP-asennuksen käyntiin vai onko se mahdollista? SATA-ajuridisketin pystyy kyllä luomaan, mutta kun ei löydy korppuasemaa.

Bootdisk.com:ssa on monenlaista välinettä:
http://www.bootdisk.com/
Ehkäpä sieltä löytyy apuja.

Tonde

• Käyttäjä
  • Feisty Fawn
    • Profiili
« Vastaus #8 : 27.02.07 - klo:13.02 »
Mulla emolevyn (asus) mukana toimitettiin ajuri/bootti-CD, jonka avulla bootatessa pystyi asentaa sata-ajurit. siinä levyllä oli samalla freedos jonka avulla sai ilmeisesti XP-asennuksen käyntiin.
Testasin huvikseni tuota asennus ajuri-CD:tä, niin sen avulla pystyi luoda sata-asennusdisketin, eli ei tuosta ollu mitään hyötyä. Ja se freedos ei edes ladannu CD-asemia käyttöön.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!